Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Økologisk og diettmat

Diettens første dag. Lettere :urk:

Økologisk og diettmat Forum for diskusjoner om og deling av oppskrifter på diettmat og økologisk mat.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-12-10, 13:46   #401
Fakse
Nysgjerrig
 
Fakse sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: i Midnattsollandet
Innlegg: 3.437
Fakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt likt
Standard

Sv: Diettens første dag. Lettere :urk:

Nå har jeg lest hele tråden, og er utrolig imponert over hva du har fått til for gutten din. Det må være godt at dere har kommet så langt, og at omleggingene virker så utrolig bra på gutten din. Tar meg i å tenke at det er urimelig at barn skal måtte slite med ting som dette, selv om jeg er ateist så det holder. Lykke til videre!

Fakse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-04-11, 17:01   #402
m^2
Bør lage seg en tittel selv
 
m^2 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.929
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Diettens første dag. Lettere :urk:

Jeg lagde banan-og-peanøttsmørkake etter inspirasjon fra Salt sin baketråd, og de ble slett ikke like pene, men så var det et testprosjekt da. Men gode, det ble de!

Neste gang blir det å prøve med muffinsformer (som vi ikke hadde) og vispe "kremen".

Oppskriften er sånn ca. 2 bananer, 2 egg, en passe mengde mandelmel, en passe mengde kokosflak, og en passe mengde kokosmelk, en dæsj olje.
Stekt passe lengde på oppunder 200 grader.
"kremen" er laget av økologisk peanøttsmør (inneholder KUN peanøtter) og 1/2 most eple. Neste gang visper jeg den litt lettere tenker jeg, nå bare rørte jeg sammen.

Til og med jeg, som ikke liker kaker noe særlig og hvertfall ikke peanøttsmør, syntes denne var god

I kombinasjon med en avart av Mims afrikanske gryte til middag, var det en fin matdag.


Sist redigert av m^2 : 21-02-18 kl 18:11.
m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-04-11, 17:21   #403
Nip
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Oct 2010
Innlegg: 3.725
Nip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Diettens første dag. Lettere :urk:

Så flink du er!

De så gode ut, og jeg fikk lyst å prøve de ut.

Nip er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-12, 23:29   #404
m^2
Bør lage seg en tittel selv
 
m^2 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.929
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Diettens første dag. Lettere :urk:

Liten oppdatering - vi har slækket litt på dietten de siste 4-5 mnd, og resultatene er kraftig, kraftig forstoppelse over lang tid og vanskelig å få under kontroll, veldig kraftig (sa legen, da tror jeg på det), mye magesmerter, og refluksplagene tilbake for fullt med dårlig nattesøvn og svettetokter og uro og alt det der.

Så nå må det innstramming til igjen
Og enda hadde vi ikke gått tilbake på "bare" melkefri og glutenfri engang, det er langt mindre slækking enn det det har vært snakk om. Soyafritt, melkefritt, glutenfritt og gjærfritt har det vært hele veien men har prøvd på litt alternative (naturlige) søtningsmidler, dempet fri-for-glukose-kravet (siden bortimot alt inneholder glukose har jeg inntrykk av) og fri for noen av tilsetningsstoffer-kravet, og innført noen stivelsesrike grønnsaker/bønner og sånt (men ikke potet, mais, ris). Han får nøtter, hvilket er "lov", men jeg tror vi må trappe dem ned også for å se om det kan være dem han reagerer på. Da ryker mandelmelet og nøttemelken også, som han er så glad i. Og epler, som er standard-frukt og som han gjerne spiser, de må legges bort en stund. Pærer funker gudskjelov, og banan, melon.

Jaja. Jeg får begynne å lese fra begynnelsen av tråden og få motivasjon til å begynne litt omattatt. Hepp hepp!

***

I morgen skal vi ha:

Frokost: Kokt egg, melon, kyllingbryst, hjemmepresset fruktjuice (mango, gulrot, vann og tilsatt banan med stavmikser)

Lunsj (skolelunsj): Brød (muffinsskiver) med fiskerogn og hjemmelagd pæremos med kanel til smørepålegg. Et passe stykke makrell. Selleri og paprika. Hjemmelagd bringebærgele med vaniljesaus laget på kokosmelk og vaniljestang.

Ettermiddagsmat (skolemat nr 2): erter, kjøtt& flesk (fra Trondhjems-et-eller-annet. Tror det skal funke fortsatt, må lese innholdsfortegnelsen. Det er forøvrig også fiks ferdig lavkarbomiddag i en fei)

middag/kveldskos: brokkolimyntesuppe med kokt kylling og ingefær til middag , og gulrotkake (med gulrot og kokosmel) til dessert.

Brød blir laget av egg, bløtlagte og knuste linsefrø, sesamfrø og solsikkefrø og natron (ikke bakepulver, men natron). Og en dæsj salt.
Og ikke den sedvanlige teskjeen johannesbrødkjernemel siden det er på IKKE-lista, men som jeg har brukt litt allikevel siden det binder ting så vidunderlig sammen. Brødsmule-brød er ikke så greit, nemlig.

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-12, 07:45   #405
kamp
ASD
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 4.934
kamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Diettens første dag. Lettere :urk:

Har du sett på oksalater?
Et av de største problemene med scd er at oksalat nivået er så høyt


Jeg har et brød med kokosmel, linfrø, egg og natron. Det holder seg veldig bra, kan sende deg oppskrift vist du tror han tåler kokos.

kamp er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-12, 10:23   #406
m^2
Bør lage seg en tittel selv
 
m^2 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.929
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Diettens første dag. Lettere :urk:

Det er så sinnsykt vanskelig å kombinere scd med lav-oksalat syntes jeg, men jeg bør nok prøve. Jeg prøvde litt i begynnelsen men måtte bare slå det fra meg.
Når det i tillegg må være gluten- og melkefritt....

Det virker som han tåler kokos, så send meg gjerne oppskriften!

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-12, 11:43   #407
kamp
ASD
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 4.934
kamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Diettens første dag. Lettere :urk:

Opprinnelig lagt inn av m^2, her.

Det er så sinnsykt vanskelig å kombinere scd med lav-oksalat syntes jeg, men jeg bør nok prøve. Jeg prøvde litt i begynnelsen men måtte bare slå det fra meg.
Når det i tillegg må være gluten- og melkefritt....

Det virker som han tåler kokos, så send meg gjerne oppskriften!

Du får gi beskjed om du trneger tips Har vert SCD kombinert LOD i 16 mnd nå!

kamp er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-12, 12:05   #408
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Diettens første dag. Lettere :urk:

  Svar med sitat
Gammel 09-03-12, 20:06   #409
lalill
Ute av produksjon
 
lalill sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2008
Innlegg: 647
lalill er populærlalill er populærlalill er populærlalill er populær
Standard

Sv: Diettens første dag. Lettere :urk:

Så leit. Men du har eit imponerande arsenal av oppskrifter!

__________________
des 2007, april 09.
lalill er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-03-12, 08:15   #410
m^2
Bør lage seg en tittel selv
 
m^2 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.929
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Diettens første dag. Lettere :urk:

Frokost idag: arme riddere av kamps brød, hjemmelagd mandelmelk (u. tilsetningsstoffer), kanel og litt most banan. Godt!


Opprinnelig lagt inn av kamp, her.

Du får gi beskjed om du trneger tips Har vert SCD kombinert LOD i 16 mnd nå!

Skriv gjerne litt mer altså - jeg har jo sett i bloggen din og fulgt med på hvordan du har gjort det. Problemet kommer når jeg skal kombinere melkefritt og glutenfritt og SCD OG lavoksalat. Da syns jeg det blir så få basismatvarer å bruke i matlagingen.

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-03-12, 09:05   #411
kamp
ASD
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 4.934
kamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Diettens første dag. Lettere :urk:

I stede for å tenke på SCD som "hoved diett" må du tenke på LOD som hoveddiett og deretter gjør oppskriftene SCD vennlige..

Eks frokosten i dag: arme riddere av kamps brød, hjemmelagd mandelmelk (u. tilsetningsstoffer), kanel og litt most banan.

Lag kokos/linfrø brødet i stede for mandel brød
Mandelmelk = kokosmelk? utvannet juice? melkesyre gjæret juice? (bra for magen..)
Kanel = Begrens mengden kraftig eller brukt kanel ekstrakt (kjøpes i kapsler fra Iherb, de er super lave)
Banen = OK.


Den andre dagen

Frokost: Kokt egg, melon, kyllingbryst, hjemmepresset fruktjuice (mango, gulrot, vann og tilsatt banan med stavmikser)
Melon er kjennerelt lav, vannmelon er lavere enn cantiloupe melon.

Mango inneholder ca 7 per 100g. Gulrot er høy så da bør du bytte ut gulrot med enn annen ting som er lavere, eks eple?
Banen er ikke spesielt hø.

Lunsj (skolelunsj): Brød (muffinsskiver) med fiskerogn og hjemmelagd pæremos med kanel til smørepålegg. Et passe stykke makrell. Selleri og paprika. Hjemmelagd bringebærgele med vaniljesaus laget på kokosmelk og vaniljestang.
Muffinsskiver = Lag med kokosmel/linfrø.
Fiskerogn = ok.
Pæremos = noen er høye andre er lave. (Denner er lav bosc pære er lav, er den som er vanligst i norge)
Kanel = samme som over, bruk heller kanel ekstrakt
Makrell = Ok
Bringebær gele med vaniljesaus - Kan du bruke blåbær eller jordbær? Blåbær er lavest. (Så vil jeg gjerne ha oppskrift på vaniljesausen!)




Ettermiddagsmat (skolemat nr 2): erter, kjøtt& flesk (fra Trondhjems-et-eller-annet. Tror det skal funke fortsatt, må lese innholdsfortegnelsen. Det er forøvrig også fiks ferdig lavkarbomiddag i en fei)

Innholder er SCD tillatt men ertene er ikke bløtlagt i 24 timer så fremgangsmåten er ikke SCD tillatt, men en del opplever å tåle det for det om. Oksalat messig er den OK (erter er lave)


middag/kveldskos: brokkolimyntesuppe med kokt kylling og ingefær til middag , og gulrotkake (med gulrot og kokosmel) til dessert.

Hva mer er oppi suppen?

Brokkoli er ikke høy, kylling er OK. Ingefær er litt høy, men jeg tviler på at du har 100gram oppi..
Gulrot kan byttes med gresskar http://nourishedkitchen.com/coconut-flour-cake/

Voila! så er dagen lav oksalat

Gir du kalsium sitrat før måltid? (kapsler/tabletter må gies 20-30min før, pulver rett før).
Det kan hjelpe til å binde oksalater vist måltidet er litt høyt.


Jeg har en hel haug med filer hvor oppskriftene er lav oksalat og de fleste veldig enkle å tilpasse til SCD, men får ikke lastet de opp her. Kan evt sende de på mail til de som vil ha, vist jeg ikke finner en annen mtåe å få lastet de opp på

kamp er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-03-12, 09:33   #412
m^2
Bør lage seg en tittel selv
 
m^2 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.929
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Diettens første dag. Lettere :urk:

Jeg skal prøve å vri hodet mot LOD istedet Har ikke den lista du nevnte om du kan sende meg den? Sender deg emailadr også, ift oppskrifter.

Hittil har det jo vært glutenfri/melkefri som førstepri, også var jeg superstreng i begynnelsen ift SCD, men slækket altså etterhvert. Men må visst være superstreng for at det skal funke... Det dumme er at resultatet av å gjeninnføre ting på siden av dietten ikke synes med én gang, det ser ut til å ta mange måneder før den fulle negative effekten slår til. Så det er veldig vanskelig å se hva som er ok selv om det ikke er greit ift dietten. Jeg fulgte boka slavisk i begynnelsen forøvrig, og var veldig strikt ift gjeninnføring av mat og dagbok og tid på hver mattype og slikt. Og det funka jo også

Jeg tenkte at den der trondhjems-fleskogertergreia var ok, siden selve innholdet i boksen har ligget og "bløtlagt" seg lenge, ertene ligger jo i noe vått?
Arme riddere er jo rett og slett brød, bløtlagt i melk/-eggmiks, og så stekt, men jeg skal prøve med kokosmelk - det funker sikkert akkurat like bra

Suppa er akkurat det som står: brokkoli (kokt), mynteblader og ingefær og litt av vannet/kraften fra kyllingen. Stavmikser til passende konsistens, tilsatt mer vann/kraft om nødvendig. Suppa gjør seg greit med kokosmelk også, istedetfor vann.

***

Hjemmelagd vaniljesaus:

1 boks kokosmelk og litt vann, avhengig hvor glad du er i kokosmelkørlitte natreen (er ikke så glad i å bruke sakkarin, egenlitg. Har prøvd å søte med overmoden banan istedet og det går greit det og - avhengig av bruken)
4-5 eggeplommer
vaniljepulver (den sorte typen, malte vaniljefrø - jeg har kjøpt hos okosjokolade.no)

Pisk eggeplommer+natreen så stivt som du får det. Kok opp melken. Hell melken sakte opp i eggeblandingen mens du visper kraftig - ellers blir det grøtete. Hell blandingen tilbake i kasserollen og varm opp til du synes det blir passe tykt (eggene "setter" seg) men det må ikke koke. Ta av varmen og fortsett å vispe til du er sikker på at det ikke svir seg langs bunnen, eller hell i noe annet. Avkjøl, sett i kjøleskap til det skal brukes

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-03-12, 10:18   #413
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Diettens første dag. Lettere :urk:

Matnerder.

Særlig den med "voila, med disse små og nesten umerkelige tilpasningene så er vanlig mat safe".

  Svar med sitat
Gammel 10-03-12, 10:31   #414
kamp
ASD
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 4.934
kamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Diettens første dag. Lettere :urk:

Jeg var også super streng SCD men så har det slakket litt av her fordi magen var så fin.. men kan skrive under på at den ikke er bra nå lenger

Det finnes kokos sukker (fra iherb det også). Tviler vel egentlig på at det er SCD tillatt men jeg vet om flere på scd som sier de tåler det.

Vist du har en del oppskrifter du bruker til typsik brød, muffins, kaker o.l. som du vil jeg skal se på så bare send de over så kan jeg prøve å tenke ut noe smart

bare send meg mailen din så skal jeg samle det jeg har!

kamp er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-03-12, 20:05   #415
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.186
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Diettens første dag. Lettere :urk:

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-04-12, 20:51   #416
m^2
Bør lage seg en tittel selv
 
m^2 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.929
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Diettens første dag. Lettere :urk:

Nå er dietten strammet opp igjen, og gastropskopi til uken for å se om kanskje cøliakien er noe mer enn bare cøliaki (dvs om tarmene er skadet selv på glutenfri kost). Lillegutt blir såpass dårlig uten å få i seg cøliaki at _noe_ må det jo være

Jaja, den tid den sorg.
I dag har vi spist fiskeboller og hvit saus med karri til middag! Kjempegodt.
Hjemmelagde fiskeboller uten mel og melk - litt grovere konsistens enn de som er å få kjøpt, og hvit saus laget av kokt og most blomkål blandet med fiskekraft. Og med karri på, da. Smaken var helt riktig, savnet ikke melk i det hele tatt.

Til dessert hadde vi bananmuffins, laget på mandelmel. Og med den nye kremfløten av kokos jeg fant på helsekosten Den var god og med fin konsistens, men smakte jo... kokos, da.

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-04-12, 21:18   #417
m^2
Bør lage seg en tittel selv
 
m^2 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.929
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Diettens første dag. Lettere :urk:

...og idag har vi spist kyllingboller laget med fersk koriander/ingefær/gurkemeie/spisskummen/hvitløk i kyllingkjøttdeigen, og stekt i form i ovnen med (lettkokt) brokkoli, løk og squash Nam!

Også er det rart med det, på sånn diett er det akkurat som om alt smaker mer. Salt smaker voldsomt salt, sukker/søtt blir så kvalmende voldsomt at det nesten ikke er mulig å spise det en gang. Så da passer det jo godt at det ikke skal spises Men de andre krydrene gir også mer smak, og morsomt at ting smaker så godt uten smaksforsterkere (som salt) også.

Vanlig oppskjært skinke (som lillegutt nå ikke får pga glaseringen med glukose) smaker helt forferdelig, voldsomt salt for meg nå, jeg klarer rett og slett ikke spise det! Og Pepsi Max, som jeg normalt er avhengig av, blir veldig søtt for meg nå. Rare greier...

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-10-12, 17:14   #418
m^2
Bør lage seg en tittel selv
 
m^2 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.929
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Diettens første dag. Lettere :urk:

Middag idag var kjempegod finnbiff med løk og blomkål, og norske godt modne epler i småbiter. Jeg trodde vi hadde kokosmelk, men det var vi tom for. Så jeg lagde mandelmelk og hadde oppi.
Kanskje ikke helt smaken jeg er vant til, men godt var det lell!

Går fortsatt for litt "strammere" diett med utgangspunkt i SCD-dietten, i tillegg til glutenfritt og stort sett melkefritt. Det hjelper helt tydelig til lillegutt, han blir dårlig på forskjellige måter hvis han får i seg enkelte matvarer han ikke skal ha. I tillegg får han litt mer medisinhjelp til å holde ting igang, og bader fortsatt i magisk støv flere ganger i uka.
Mye mindre magevondt Vi skyter sannsynligvis fortsatt spurv med kanon på sett og vis, men nå har det hvertfall begynt å utkrystallisere seg enkelte syndere på matfronten om ikke annet! Og da går det også lettere å gjeninnføre litt flere matvarer.

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-10-12, 17:26   #419
gnuri
Fru Jacobsen
 
gnuri sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.794
gnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt av
Standard

Sv: Diettens første dag. Lettere :urk:

Jeg har ikke ord for hvor imponert jeg er over jobben du gjør når det gjelder mat
Du er en utrolig flott mamma for lillegutt

gnuri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-10-12, 17:34   #420
m^2
Bør lage seg en tittel selv
 
m^2 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.929
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Diettens første dag. Lettere :urk:

Ellers er hverdagen blitt veldig mye enklere nå som vi har en brødoppskrift som funker! Dette brødet passer også fint med lavkarbokostholdet jeg stort sett holder meg til, så da spiser vi begge dette. Godt er det også når man er blitt vant til det, laget på frø og egg og ... ja, det var vel egentlig det Det kan med fordel brukes litt nøttemel, men det er en på skolen som er hyperallergisk så da dropp vi alt slikt i mat som skal til skolen. Til og med mandelmel.

En typisk matdag her hos oss ser slik ut:

frokost:
2 kokte egg
frukt eller hjemmelagd juice/juice uten tilsteningsstoffer
skinke, bacon, kyllingbryst el.
grønnsaker - agurk, tomat, paprika, selleri osv.

lunsj:
etpar-4 brødskiver med pålegg
og/eller hjemmelagd yoghurt lagd på kokosmelk
grønnsaker (lillegutt er f.eks veldig glad i grønne bønner og blomkål)
mandelmelk å drikke hvis vi har i hus (svindyrt)

innimellom:
nøtter/mandler (ikke på skolen)/rosiner/tomat&agurk&paprika/frukt/grov muffin på mandelmel/nøttemel

middag:
Vi har ukeplan. 3 dager fisk, 2 dager kylling, 1 dag kjøtt, 1 dag restemat/det vi har lyst på.
Til middagene har vi det som måtte falle meg inn å lage av grønnsaker - typisk blomkål, brokkoli, løk, selleri, rosenkål, linser, bønner
Krydret eller med sauser så vi får indisk mat, mexi-mat, trad. norsk mat, forsøksmat (), gryteretter, osv. Alt mulig egentlig, men for det meste lagd fra bunnen med enkelte unntak (Erter&Flesk fra Trondhjems).

Vi spiser pølser fra Jacobs, får av og til tak i fiskekaker og -boller som ikke har gluten og lite nok melk til at det tilsynelatende går greit (lillegutt reagerer ikke veldig på melk). Ellers lager jeg fiskekaker, kjøttkaker og kyllingkaker selv. Masse ferske urter og det blir så godt!

Av og til får lillegutt lov å skeie ut litt (alltid glutenfritt), noen ganger går det helt greit - andre ganger går det ikke fint. Det kan være at han f.eks kan spise de glutenfrie greiene skolen har forberedt istedet for at jeg sender noe spesielt, kakaopulver eller (ofte hjemmelaget) sukkerfri sjokolade i kaker elselv om sjokolade er på "helst ikke"-lista eller at han får spise litt pommes frites eller popcorn ved en sjelden anledning (mais og potet og ris er på "njet"-lista, som kan gi vondt i magen og litt andre effekter - selv om det ikke alltid skjer).
Men de gangene veies nøye, lillegutt vet også at om han velger å smake på noe så kan det hende han får vondt i magen - og velger da av og til å avstå, også passer jeg på å gi han litt mer av medisinene hans og at jeg i det minste ikke pøser på med annen "ny forsøksmat" akkurat samtidig. Så har jeg sånn nogenlunde kontroll på hvorfor i det minste, hvis det kommer noen reaksjon. Og han kan jo ikke leve helt i en boble heller

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:45.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no