Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Nydelige oste-chips (som potetgull, knekkebrød, nachos ...)

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-05-09, 20:38   #1
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nydelige oste-chips (som potetgull, knekkebrød, nachos ...)

Disse er en ypperlig erstatning for potetgull. Fett ja, men naturlig og uten noen tilsetningsstoffer. Man kan gjerne bruke lettost om man føler for det, jeg har prøvd med vanlig Norvegia, Kavli-ostene (Taffelosten med tomat er dødsgod til dette) og parmesan. Dette BLIR chips altså! Jeg kom over "oppskriften" på lavkarbo.no, og måtte prøve siden alle der inne skrøt sånn. Og dette ble rett og slett KNALLGODT! Prøv selv, det tar 2-3 minutter å lage.
Jeg var skeptisk til den lange nuke-tiden, men det ble helt perfekt, i motsetning til de gangene jeg har brukt ovnen, da blir det ikke i nærheten så bra som nå.

De kan faktisk brukes som tynne knekkebrød også, disse her, eller som nachochips! Prøv dere frem. Skal man bruke dem som knekkebrød, legg evt. to osteskiver oppå hverandre så det blir bittelitt tykkere.

Fremgangsmåte:

Skjær ost i skiver, slik at du får mange passelige, tynne firkanter. Legg dem på en stor tallerken dekket med bakepapir. Krydre med godt krydder om du vil det, det er godt med paprika eller kanskje litt karve på. Sett dem i mikroen og sett timeren på 3 minutter. Ikke få panikk og skru av mikroen før tiden, slik jeg var fristet til å gjøre fordi det boblet så febrilsk inni der. Ta ut tallerkenen og legg chipsene i en skål, server. Knallgodt!

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.

Sist redigert av Dixie Diner : 28-01-10 kl 14:23.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-09, 20:45   #2
Smurfine79
Carpe Diem!
 
Smurfine79 sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: oslo
Innlegg: 3.435
Smurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Nydelige oste-chips (som potetgull, knekkebrød, nachos ...)

Høres ikke så veldig godt ut, men blir frista til å prøve en gang. Kan man feks bruke pommes frites krydder også(kasta alt krydderet mitt før jeg flytta, så har kun "basic" krydder i hylla for tiden)

__________________
Carpe Diem
Jeg er perfekt, bortsett fra at jeg er meg selv!
Gutter 02 & 07
Smurfine79 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-09, 20:48   #3
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nydelige oste-chips (som potetgull, knekkebrød, nachos ...)

Man kan bruke akkurat det man vil. Jeg liker dem godt naturell også. Man må jo like ost for å like dette, men det smaker ikke så ekstremt "ostete heller". Det blir rett og slett som en slags potetgull/knekkebrød. Prøv. Jeg er på min andre ladning nå, dette var skikkelig snadder.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-09, 20:56   #4
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.874
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nydelige oste-chips (som potetgull, knekkebrød, nachos ...)

Dette laget jeg masse på 80-tallet. Det er godt, ja. Veldig godt.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-09, 20:56   #5
Smurfine79
Carpe Diem!
 
Smurfine79 sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: oslo
Innlegg: 3.435
Smurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Nydelige oste-chips (som potetgull, knekkebrød, nachos ...)

Har ost i kjøleskapet, men orker ikke noe snadder eller mat eller noenting akkurat nå. Men kan prøves i morgen kanskje Takk for tips, jeg liker ost jeg altså. Hadde dilla på å smelte ost på knekkebrød i mikro før. Å når jeg tenker på det, så tror jeg jaggu jeg skal ha det til frokost i morgen

__________________
Carpe Diem
Jeg er perfekt, bortsett fra at jeg er meg selv!
Gutter 02 & 07
Smurfine79 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-09, 20:58   #6
Fruktflua
Sperret
 
Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Down by the water
Innlegg: 6.377
Fruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Nydelige oste-chips (som potetgull, knekkebrød, nachos ...)

Dette har jeg spist i åresvis. Kjempegodt for en som er vill etter "smelta ost".

Fruktflua er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-09, 21:00   #7
Mjau
Curlingkone
 
Mjau sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 8.307
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Sv: Nydelige oste-chips (som potetgull, knekkebrød, nachos ...)

Dette gjorde vi når vi gikk på videregående husker jeg. Vi brukte masse forskjellige oster og krydder på. Var kjempegodt, men litt kvalmende i lengden kanskje.

__________________
Mjau maler videre...
Mjau er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-09, 21:05   #8
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nydelige oste-chips (som potetgull, knekkebrød, nachos ...)

Men brukte dere ovnen eller mikroen da? For jeg har brukt ovnen tidligere og det ble ikke slik som i mikroen, dette var overraskende. I mikroen kan man nuke dem såpass lenge at de blir knallsprø uten å bli brent. I ovnen måtte jeg ta dem ut når de boblet og la dem avkjøles på rist, de ble ikke så sprø som i mikroen og smakte annerledes.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-09, 21:06   #9
Mjau
Curlingkone
 
Mjau sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 8.307
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Sv: Nydelige oste-chips (som potetgull, knekkebrød, nachos ...)

Vi brukte microen husker jeg. Har aldri prøvd det i ovnen. Men i stekepanne kan man få litt samme effekten. :erfaren ostesmørbrødsteker:

__________________
Mjau maler videre...
Mjau er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-09, 21:09   #10
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nydelige oste-chips (som potetgull, knekkebrød, nachos ...)

Ja, men problemet er at det fort blir brent. I mikroen slipper man det, så man får dem supersprø uten at de får antydning til brenthet. Og så kan man sette mikroen på 3 minutter og gjøre noe annet mens de steker, hehe.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-09, 21:11   #11
Smash
Impulsiv innimellom
 
Smash sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Innlegg: 2.932
Blogginnlegg: 3
Smash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Nydelige oste-chips (som potetgull, knekkebrød, nachos ...)

Dette gjorde jeg hele tiden da jeg bodde hjemme. Og, mamma klaget hver gang, for ost var for dyrt til å spise alene.

__________________
2002 2004 2008 2010
Smash er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-09, 22:26   #12
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.874
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nydelige oste-chips (som potetgull, knekkebrød, nachos ...)

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Men brukte dere ovnen eller mikroen da?

Mikroen. Det går jo dødsfort.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-09, 22:32   #13
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nydelige oste-chips (som potetgull, knekkebrød, nachos ...)

Ja, det gjør det. Så fort, og så enkelt.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-09, 22:47   #14
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.908
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nydelige oste-chips (som potetgull, knekkebrød, nachos ...)

Nesten så jeg fikk lyst til å kjøpe mikroovn...

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-09, 22:51   #15
Karamell
Introvert textrovert
 
Karamell sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.779
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nydelige oste-chips (som potetgull, knekkebrød, nachos ...)

: Prøver:

__________________
Guttene 02 og 05.
On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier.


Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-09, 23:49   #16
Prilla
Superduperaktiv
 
Prilla sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Innlegg: 554
Prilla er populærPrilla er populærPrilla er populær
Standard

Sv: Nydelige oste-chips (som potetgull, knekkebrød, nachos ...)

Testes nå

Prilla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-09, 00:47   #17
Interference
Metallica!!
 
Interference sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Drømmeland
Innlegg: 8.474
Blogginnlegg: 118
Interference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt av
Standard

Sv: Nydelige oste-chips (som potetgull, knekkebrød, nachos ...)

Det hørtes knallgodt ut!
Iset, hvorfor inviterer du ikke meg når du har sånt snadder da?




Og nå kom jeg på at du ikke er naboen min lengre ja.

__________________
Interference er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-09, 06:48   #18
Fibi
Prematurmamma
 
Fibi sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Innlegg: 14.671
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Nydelige oste-chips (som potetgull, knekkebrød, nachos ...)

Opprinnelig lagt inn av Smash, her.

Dette gjorde jeg hele tiden da jeg bodde hjemme. Og, mamma klaget hver gang, for ost var for dyrt til å spise alene.

Har vi samme mamma?

__________________
Jente 03 - Gutt 08 - Gutt 14 (uke 24+6)

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-09, 07:40   #19
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.908
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nydelige oste-chips (som potetgull, knekkebrød, nachos ...)

Hehe, min pappa klaget også på slike ting. Som om ost blir billigere av å spises på brød.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-09, 07:56   #20
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nydelige oste-chips (som potetgull, knekkebrød, nachos ...)

Opprinnelig lagt inn av Interference, her.

Det hørtes knallgodt ut!
Iset, hvorfor inviterer du ikke meg når du har sånt snadder da?




Og nå kom jeg på at du ikke er naboen min lengre ja.

Hehe ja, jeg tror ikke du hadde syntes det var så kult å sitte her med svigers.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:00.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no