Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Skilpaddas flisespikkeri

Halv tolv eller halv åtte?

Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter!

Se resultatene: Er ting på halv tolv eller halv åtte?
Halv tolv 102 80,31%
Halv åtte 21 16,54%
Her er alt på stell 4 3,15%
Deltakere: 127. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-11-19, 13:58   #21
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.212
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Halv tolv eller halv åtte?

Eller er det bare slik at folk på Romerike burde komme seg litt mer rundt?

Opprinnelig lagt inn av ingling, her.

Halv tolv, bergenser (44) bosatt på Romerike. Aldri hørt halv åtte brukt sånn.

Opprinnelig lagt inn av Bluen, her.

Aldri hørt noe annet enn halv tolv. 46, Romerike. "På halv åtte" må vel i høyden være et forsøk på å være litt original og morsom?

Opprinnelig lagt inn av Embriksmamma, her.

Halv tolv, aldri hørt noe annet.
Er fra øvre Romerike, 46.

Litt usikker på hvor jeg har hørt det egentlig. Vet ikke om de sier det her i Trondheim, men her bor det jo folk fra hele landet, så noen sier det sikkert.

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-11-19, 13:58   #22
Fintdethei!
Javel?
 
Fintdethei! sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Opp en trapp og inn en dør
Innlegg: 7.771
Fintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Halv tolv eller halv åtte?

Halv åtte. Bergen

Fintdethei! er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-11-19, 13:59   #23
Myria
Eppur si muove.
 
Myria sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 14.780
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Sv: Halv tolv eller halv åtte?

Har bare hørt halv tolv (nordlending på østlandet).

__________________
It is only with the heart that one can see rightly; what is essential is invisible to the eye.
Storebror desember 08

Lillebror mars 11
Lillesøster januar 13
Myria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-11-19, 14:00   #24
Java
kan tilsettes alkohol
 
Java sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.044
Blogginnlegg: 364
Java har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Halv tolv eller halv åtte?

Jeg sier (selvsagt) halv tolv, Østlending 45 år.

Første gang jeg hørte "halv åtte" korrigerte jeg uten å tenke meg om. Så da hadde vi diskusjonen gående. Var for øvrig en fra Nordvestlandet som sa "halv åtte".

Halv tolv kommer jo av at viserne lager en nesten, men ikke helt, rett linje når klokken er halv tolv. Altså at noe er litt ute av vater. Halv åtte gir i den sammenheng ikke mening. Jeg lurer derfor på om uttrykket har oppstått som er morsomhet for å si at ting er helt galt (eller helt Texas, Mave). Også har det bare blitt en rar ting mange sier uten å vite hvorfor.

Java er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-11-19, 14:03   #25
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!
 
IzziCreo sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2012
Innlegg: 12.897
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Halv tolv eller halv åtte?

På halv tolv. Aldri hørt halv åtte.

Oppvokst telemarking, studert i Trondheim, bodd i Oslo siden.

__________________
For every shadow, no matter how deep, is threatened by morning light.
Isabel/Izzi Creo
IzziCreo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-11-19, 14:03   #26
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.828
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Halv tolv eller halv åtte?

Opprinnelig lagt inn av Java, her.

Halv tolv kommer jo av at viserne lager en nesten, men ikke helt, rett linje når klokken er halv tolv. Altså at noe er litt ute av vater. Halv åtte gir i den sammenheng ikke mening. Jeg lurer derfor på om uttrykket har oppstått som er morsomhet for å si at ting er helt galt (eller helt Texas, Mave). Også har det bare blitt en rar ting mange sier uten å vite hvorfor.

Nettopp!

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-11-19, 14:06   #27
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.828
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Halv tolv eller halv åtte?

Opprinnelig lagt inn av My, her.

Litt usikker på hvor jeg har hørt det egentlig. Vet ikke om de sier det her i Trondheim, men her bor det jo folk fra hele landet, så noen sier det sikkert.

Veit du, det gjør det faktisk her i Oslo og på Romerike også. Jeg har f.eks. en skokk med kollegaer fra Vestlandet. Har nå sendt ut en liten quiz til dem alle, så får vi se!

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-11-19, 14:08   #28
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.206
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Halv tolv eller halv åtte?

Halv tolv. Aldri hørt noe annet. Sørlandet.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-11-19, 14:19   #29
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.272
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Halv tolv eller halv åtte?

Halv tolv, selvfølgelig. Jeg mistenker at utrykket har oppstått fordi man ikke har visst bedre og ikke forstår utrykket. Litt sånn underoverkammerbøyersegihatte.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-11-19, 14:19   #30
star
bits and pieces
 
star sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: innlandet
Innlegg: 13.969
Blogginnlegg: 228
star er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Halv tolv eller halv åtte?

Jeg tror jeg kan si begge deler.
Men muligens mest halv tolv.
Fra Romerike med innslag Trøndelag og Troms. Og muligens nåværende bosted.

__________________
Gutta 2005 og 2007
star er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 08-11-19, 14:20   #31
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.212
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Halv tolv eller halv åtte?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Halv tolv, selvfølgelig. Jeg mistenker at utrykket har oppstått fordi man ikke har visst bedre og ikke forstår utrykket. Litt sånn underoverkammerbøyersegihatte.

Ikke utenkelig.

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-11-19, 14:23   #32
Luftslottet
geskjeftig
 
Luftslottet sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 7.961
Blogginnlegg: 269
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Halv tolv eller halv åtte?

Opprinnelig lagt inn av Embriksmamma, her.

Halv tolv, aldri hørt noe annet.
Er fra øvre Romerike, 46.

:36:

__________________
I like big books and I cannot lie.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-11-19, 14:27   #33
Serena
Superduperaktiv
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 700
Serena er populærSerena er populærSerena er populær
Standard

Sv: Halv tolv eller halv åtte?

Halv åtte, Bergenser

Serena er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-11-19, 14:32   #34
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.212
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Halv tolv eller halv åtte?

Øyner vi en vestlandstendens her?

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-11-19, 14:34   #35
Java
kan tilsettes alkohol
 
Java sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.044
Blogginnlegg: 364
Java har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Halv tolv eller halv åtte?

Opprinnelig lagt inn av My, her.

Øyner vi en vestlandstendens her?

Det var det jeg regnet med også. Ut fra egne studier.

__________________
Cappuccino (01), Cortado (04), Espresso (07)

Vi vil ta vare på skjønnheten, varmen, som om vi bar et barn varsomt på armen.
Java er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-11-19, 14:36   #36
Heddamor
Bør lage seg en tittel selv
 
Heddamor sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Innlegg: 1.384
Heddamor er populærHeddamor er populærHeddamor er populærHeddamor er populær
Standard

Sv: Halv tolv eller halv åtte?

http://www.foreldreportalen.no/forum...d.php?t=160339

__________________
2006 2008
Heddamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-11-19, 14:43   #37
ingling
Bør lage seg en tittel selv
 
ingling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15.040
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sv: Halv tolv eller halv åtte?

Opprinnelig lagt inn av My, her.

Eller er det bare slik at folk på Romerike burde komme seg litt mer rundt?

Litt usikker på hvor jeg har hørt det egentlig. Vet ikke om de sier det her i Trondheim, men her bor det jo folk fra hele landet, så noen sier det sikkert.

Jeg skal ikke ha på meg at jeg er fra Romerike, altså! Det kan forresten godt høre jeg har hørt halv åtte, når jeg tenker meg litt om.

__________________
Juni 2011 og januar 2013
ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-11-19, 14:44   #38
star
bits and pieces
 
star sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: innlandet
Innlegg: 13.969
Blogginnlegg: 228
star er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Halv tolv eller halv åtte?

Opprinnelig lagt inn av Heddamor, her.

http://www.foreldreportalen.no/forum...d.php?t=160339

Der var jeg jo vitterlig ganske bestemt på halv tolv.
Sier de muligens halv åtte rundt her tro.

__________________
Gutta 2005 og 2007
star er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 08-11-19, 14:44   #39
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.212
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Halv tolv eller halv åtte?

Ser jeg svarte nøyaktig det samme i 2013, så jeg har ikke skiftet uttrykk siden den gang.

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-11-19, 14:46   #40
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.272
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Halv tolv eller halv åtte?

Har du lurt på dette i seks år, Java?

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:34.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no