Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Eiendomsskatten, Oslo. Rimelig utslag hos deg?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-07-16, 11:01   #1
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.135
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Eiendomsskatten, Oslo. Rimelig utslag hos deg?

Da kom beregningen for eiendomsskatt, og den var omtrent som ventet og heldigvis ikke som fryktet.

Når jeg hører med andre, så virker dog skatten veldig tilfeldig, men sånn må det være, gitt at man bruker ganske generelle modeller for å regne boligverdi, og ikke kan bruke takst eller lignende?

Jeg er veldig glad for at jeg tok tiden til å korrigere (dokumentert) verdien på boligen på ligningen for et par år siden, selv om det ikke hadde mye for seg der og da. Men den lå inne med en helt latterlig høy vurdering, mange millioner over det som er realistisk salgsverdi.

Hadde den verdien fått stå så hadde jeg fått 18 000 i eiendsomsskatt, mot de 6000 jeg skal betale nå.

Hvordan har det slått ut for dere?

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-07-16, 11:04   #2
Anda
Smugleser
 
Anda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.966
Blogginnlegg: 411
Anda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Eiendomsskatten, Oslo. Rimelig utslag hos deg?

Sammen med årets restskatt så kommer jeg til å bli godt kjent med Skatteoppkreveren i Oslo i høst.

Formelt sett er beregningen antakelig nokså riktig.

__________________
Anda
- - - - -
Har Andungen fra '03 og Knøtto fra '06
Anda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-07-16, 11:24   #3
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.822
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Eiendomsskatten, Oslo. Rimelig utslag hos deg?

Hva slags sats brukes for beregningen? Her i byen har kommunen lagt seg på høyeste sats som er tillatt nå tror jeg. Vi betaler mye eiendomsskatt og det her i ett av landets billigste områder.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-07-16, 11:29   #4
Palmen
Trøtt
 
Palmen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.227
Blogginnlegg: 178
Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Eiendomsskatten, Oslo. Rimelig utslag hos deg?

Jeg sammenligner meg jo med deg, Poly, så jeg går rundt og er litt gretten nå om dagen. Og i likhet med Anda skal jeg bli godt kjent med skatteoppkreveren i Oslo i høst, takket være eiendomsskatt og restskatt.

__________________
2006 - 2012 - 2012
Palmen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-07-16, 11:33   #5
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.305
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Eiendomsskatten, Oslo. Rimelig utslag hos deg?

Jeg har ikke fått noen beregning. Kommer den i postkassen eller i Altinn?

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-07-16, 11:34   #6
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.305
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Eiendomsskatten, Oslo. Rimelig utslag hos deg?

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Jeg har ikke fått noen beregning. Kommer den i postkassen eller i Altinn?

Eller er kåken min verdt for lite til at den skal skattes av?

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-07-16, 14:07   #7
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.135
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Eiendomsskatten, Oslo. Rimelig utslag hos deg?

Fratrekket er 4 mill, Mave.

Men det er på 2014-ligningen, da, det er den som er brukt som grunnlag. Om man da er forpliktet til å rette det, det vet jeg ikke?

Taksten er 2 promille av overskytende beløp over 4 mill. Det var jo omtrent det vi betalte for huset en gang i tiden...

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-07-16, 14:13   #8
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.305
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Eiendomsskatten, Oslo. Rimelig utslag hos deg?

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Fratrekket er 4 mill, Mave.

Men det er på 2014-ligningen, da, det er den som er brukt som grunnlag. Om man da er forpliktet til å rette det, det vet jeg ikke?

Taksten er 2 promille av overskytende beløp over 4 mill. Det var jo omtrent det vi betalte for huset en gang i tiden...

Da ligger jeg og vaker i grenseland bare, og heller ikke før 2015-ligningen.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-07-16, 14:53   #9
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.135
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Eiendomsskatten, Oslo. Rimelig utslag hos deg?

Men verdien anslås altså med en formel som baserer seg på kriterier som område og kvadratmeter og litt andre ting, og MÅ jo bli veldig tilfeldig. Grunnen til at jeg rettet opp i den helt feilaktige ligningsverdien den gang jeg gjorde det var at jeg for første og siste gang fikk formueskatt, ellers har den jo ikke vært relevant for mange, hvis man har litt gjeld. (Etter det så har jeg lojalt fulgt skattesystemets insentivstruktur og tatt penger ut av verdiskapende kapital (aksjer) og satt dem et sted der de overhodet ikke gjør nytte av seg, nemlig i en hytte, og slipper dermed formueskatt. )

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-07-16, 15:08   #10
Ciela
Erfaren
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 962
Ciela er populærCiela er populærCiela er populærCiela er populær
Standard

Sv: Eiendomsskatten, Oslo. Rimelig utslag hos deg?

Det ble som forventet, vi har fått brev fra eiendomsskattekontoret og til tross for at jeg leste brevet har jeg fått 2 påminnelser etterpå . Vi får ca 1200 kr i eiendomsskatt for kåken i Oslo nord-øst. Vi rettet på arealet for noen år siden .

Ciela er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-07-16, 15:19   #11
Myria
Eppur si muove.
 
Myria sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 14.858
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Sv: Eiendomsskatten, Oslo. Rimelig utslag hos deg?

Nå bor ikke vi i Oslo, men i en nærliggende kommune og jeg tror også at beregningen er litt tilfeldig. De endret eiendomsskatten her i fjor (tror jeg det var) og beregnet verdien av huset vårt til omtrent dobbelt så mye som det det egentlig er. Jeg aner virkelig ikke hvor de har det fra. Heldigvis (og selvfølgelig) endret de det da vi klaget.

__________________
It is only with the heart that one can see rightly; what is essential is invisible to the eye.
2008 - 2011 - 2013
Myria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-07-16, 15:19   #12
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.305
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Eiendomsskatten, Oslo. Rimelig utslag hos deg?

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Men verdien anslås altså med en formel som baserer seg på kriterier som område og kvadratmeter og litt andre ting, og MÅ jo bli veldig tilfeldig. Grunnen til at jeg rettet opp i den helt feilaktige ligningsverdien den gang jeg gjorde det var at jeg for første og siste gang fikk formueskatt, ellers har den jo ikke vært relevant for mange, hvis man har litt gjeld. (Etter det så har jeg lojalt fulgt skattesystemets insentivstruktur og tatt penger ut av verdiskapende kapital (aksjer) og satt dem et sted der de overhodet ikke gjør nytte av seg, nemlig i en hytte, og slipper dermed formueskatt. )




Jepp, det er ligningsverdi ganger fire, og så 80 % av det som er eiendomsskattgrunnlaget, bare at den ligningsverdien er litt sånn "finger'n i været"-opplegg, så vidt jeg skjønner.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-07-16, 15:56   #13
Pepper Lemon
Peppy!
 
Pepper Lemon sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.568
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Eiendomsskatten, Oslo. Rimelig utslag hos deg?

Det er ikke brukt ligningsverdi fra 2014 hos oss. Vi kjøpte huset i desember 2013, ligningsverdi er 500.000 høyere enn hva vi betalte for huset. Vi må betale over 6000 kr, jeg synes det var høyt.

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-07-16, 16:06   #14
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.238
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Eiendomsskatten, Oslo. Rimelig utslag hos deg?

Du får brev uansett om du skal betale eller ikke, vi fikk på Øen også.

Sure penger, men vi har fått OK ligningsverdi sammenlignet med forventet salgsverdi.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-07-16, 16:40   #15
C3PO
Earthling
 
C3PO sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 5.015
C3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Eiendomsskatten, Oslo. Rimelig utslag hos deg?

Den matchet helt beregningen som ble forespeilet i brevet som kom tidligere i år. Her står det en takstpris, og den var nok i vår favør. Jeg mistenker at den ikke har fått med seg utbyggingen hos oss. Vi får vel høyere regning en annen gang.

Det virker som om mange klager i nabolaget vårt, men vi bor jo i et såkalt dyrt nabolag, så jeg synes det er rart at de er så overrasket.

C3PO er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-07-16, 17:08   #16
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.471
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Eiendomsskatten, Oslo. Rimelig utslag hos deg?

Det har jo vært gjort endringer i min kommune også. Bor i borettslag og det er mange som måtte øke felleskostnadene ekstra mye for å dekke opp den økte eiendomsskatten.
Maverick, hvis du bor i borettslag så får du ingen regning, den går til felles'en.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-07-16, 17:29   #17
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.305
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Eiendomsskatten, Oslo. Rimelig utslag hos deg?

Opprinnelig lagt inn av -ea-, her.

Det har jo vært gjort endringer i min kommune også. Bor i borettslag og det er mange som måtte øke felleskostnadene ekstra mye for å dekke opp den økte eiendomsskatten.
Maverick, hvis du bor i borettslag så får du ingen regning, den går til felles'en.

Åh, så klart! :klaskepanne:

Jeg har betalt eiendomsskatt på hytta i et par år, har ikke tenkt over at det er annerledes i sameie.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:51.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no