Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Disse kommunene er for små

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-04-13, 10:21   #1
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Disse kommunene er for små

http://nrk.no/nyheter/distrikt/hordaland/1.10981607



På bildet ser jeg min hjemkommune, og jeg må si at selv om jeg er så langt fra en FrP-tilhenger som man kan komme, så er jeg svært positiv til sammenslåing. Synergieffektene vil være store, feks sitter mange nabokommuner med hver sin lisens og brukerstøtteavtale, vedlikeholdsavtale og innkjøpsavtale på ulike IT-støtte-systemer og utstyr. Hvorfor i alle dager skal en kommune med 1500 mann skulle ha en stor administrasjon og bruke like mye på disse avtalene og dette utstyret som store kommuner med over ti ganger så mange innbyggere?

En annen ting er en helt personlig erfaring for min del. Da vi bestemte oss for å flytte nærmere en av familiene våre ble min familie og slektsgården valgt bort. Grunnene var flere, men hovedgrunnen var at gården ligger i utkanten av kommunen, i et annet dalføre enn resten av kommunen. Skoleveien går over en fjellovergang med en aldeles forferdelig vei, det er 2, 5 mil til barnehagen og barneskolen, 5 mil til ungdomsskolen. Det betyr at man må kjøre 10 mil hver dag bare for å hente og levere i barnehagen. Og i mellom der skal man rekke å jobbe litt. Hadde man kunne krysse kommunegrenser (noe innbyggerne i min gamle grend søkte om på femtitallet, krevde folkeavstemning på på sekstitallet og kjempet for igjen gjennom hele åttitallet) hadde barnehagen og skolen vært 9 km unna. Ungdomsskolen 4 mil unna på adekvat vei.

Sammenslåtte kommuner ville gjort det mulig for oss (og andre av mine opprinnelige sambygdinger) å flytte hjem og vært ressurser for lokalsamfunnet. Vinn-vinn.

Jeg tråkker vel noen ihuga senterpartister på tærne og ja, det blir sikkert langt til det nye kommunesenteret, men det er jo gjerne dit folk reiser ofte allikevel, for å handle eller andre ting. Dessuten blir jo det aller meste av søknader, saksbehandling, demokrati og innsyn nettbasert etterhvert, så hvorfor skulle man trenge å reise noe særlig?

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-13, 10:27   #2
iben
oppbevares tørt
 
iben sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 2.136
iben imponerer mange og er sikkert smartiben imponerer mange og er sikkert smartiben imponerer mange og er sikkert smartiben imponerer mange og er sikkert smartiben imponerer mange og er sikkert smartiben imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Disse kommunene er for små

Jeg jobber i en liten kommune (5000 innbyggere). Men når det gjelder IKT så har vi et samarbeid med 12 andre kommuner og omtrent alle program har fellespunkt med servere, brukerstøtte osv. Hadde fungert dårlig om vi skulle drifte alt det der selv.

iben er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-13, 10:30   #3
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.824
Blogginnlegg: 347
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Disse kommunene er for små

Jeg vet at en rekke småkommuner samarbeider på tvers i forhold til IKT og barnevern og en masse andre tjenester - så noe samarbeid er det jo.

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-13, 10:31   #4
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Disse kommunene er for små

Hadde det vært problematisk å samarbeide med de andre kommunene hva gjaldt teknisk etat, brannvern, skoleadministrasjon, helsestell, eldreomsorg, hjemmesykepleie eller barnevern? Ikke at man nødvendigvis hadde ett senter, men smidigere organisasering?

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-13, 10:31   #5
Palmen
Trøtt
 
Palmen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.216
Blogginnlegg: 178
Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Disse kommunene er for små

Jeg kommer selv fra en forholdsvis liten kommune, og ser bare positivt på kommunesammenslåinger. Fra et praktisk og økonomisk perspektiv er det logisk, men det er vel mange følelser og gamle nabofeider som gjør at mange er mot.

__________________
2006 - 2012 - 2012
Palmen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-13, 10:31   #6
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Disse kommunene er for små

Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.

Jeg vet at en rekke småkommuner samarbeider på tvers i forhold til IKT og barnevern og en masse andre tjenester - så noe samarbeid er det jo.

Også er det mange som ikke gjør det. Alvdal, feks.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-13, 10:32   #7
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.949
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Disse kommunene er for små

Jeg jobber mye med befolkningsstatistikk og -analyser, og det er sånn at i Norge i dag har over halvpartene av landets kommuner under 5 000 innbyggere. 23 av dem har under 1000.

Når man ser på den store jobben det er å administrere en kommune og alle funksjonene som skal fylles, så er det ganske selvsagt at kommuner på denne størrelsen er for små.

Men jeg er jo en ihuga urbanist og skal kanskje ikke snakke så altfor høyt. Jeg flytta fra en by som er av Norges 30 største byer fordi jeg syntes den var "et trangt høl".

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-13, 10:37   #8
Billa
Usedvanlig begavet
 
Billa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 8.068
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Disse kommunene er for små

Jeg kommer fra et sted med kommuner som flyter over i hverandre, og hvor store deler av befolkningen ønsker seg mindre byråkrati og kun ett administrativt senter. Så starter drakampen om HVOR det skal ligge, og redselen for alle stillingene (på alle nivå) som kommer til å bli barbert bort - og dermed er det bom stopp...

Jeg tenker jo at slike endringer skjer i det private næringslivet hele tiden, og jeg synes det er meningsløst å ha 3 ordførere, 3 rådmenn og 3 kommuneadministrasjoner innenfor noen få mil. Tenk på alle kronene vi kunne frigitt til noe mer meningsfylt!

__________________
Mvh Billa
***If you bungle raising your children, I don't think whatever else you do well matters very much*** Jacqueline Kennedy Onassis
Billa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-13, 10:39   #9
iben
oppbevares tørt
 
iben sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 2.136
iben imponerer mange og er sikkert smartiben imponerer mange og er sikkert smartiben imponerer mange og er sikkert smartiben imponerer mange og er sikkert smartiben imponerer mange og er sikkert smartiben imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Disse kommunene er for små

Opprinnelig lagt inn av Harriet Vane, her.

Hadde det vært problematisk å samarbeide med de andre kommunene hva gjaldt teknisk etat, brannvern, skoleadministrasjon, helsestell, eldreomsorg, hjemmesykepleie eller barnevern? Ikke at man nødvendigvis hadde ett senter, men smidigere organisasering?

Ikke alle samarbeid lønner seg økonomisk selv om det ser bra ut "på papiret". Og det er jo gjerne økonomisk kommunene er tvunget til å tenke. Samarbeid på barnevern har fungert veldig fint her i min kommune da det fører til at brukerne får saksbehandlere som ikke er "naboen" f.eks. Men billigere har det absolutt ikke blitt....
Samarbeid om saksbehandling er ikke en enkel sak da det i flere sammenhenger kreves en kjennskap til nærmiljøet for å kunne saksbehandle på en god måte.

iben er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-13, 10:40   #10
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Disse kommunene er for små

Jeg synes Bergen er litt liten innimellom. :banner i kjerka:

Samtidig ville en stor del av meg hjem, jeg vet jeg kunne gjort så mye for bygda mi, for regionen, jeg har så mye å bidra med, både ved å øke folketallet, senke gjennomsnittsalderen og skape næring og vekst. Men jeg må jobbe for å legge akkurat det fra meg, så jeg ikke blir bitter og lei og går og mumler når kanskje en av mine søsken tar over en vakker dag. (Min far er velsignet med brødre som ikke selv tok over, men ikke er redd for å komme med konstruktive innspill og tilbakemeldinger, for å si det slik.)

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-13, 10:42   #11
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.949
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Disse kommunene er for små

Opprinnelig lagt inn av Billa, her.

Jeg kommer fra et sted med kommuner som flyter over i hverandre, og hvor store deler av befolkningen ønsker seg mindre byråkrati og kun ett administrativt senter. Så starter drakampen om HVOR det skal ligge, og redselen for alle stillingene (på alle nivå) som kommer til å bli barbert bort - og dermed er det bom stopp...

Jeg tenker jo at slike endringer skjer i det private næringslivet hele tiden, og jeg synes det er meningsløst å ha 3 ordførere, 3 rådmenn og 3 kommuneadministrasjoner innenfor noen få mil. Tenk på alle kronene vi kunne frigitt til noe mer meningsfylt!

Ja, fusjoner og nedleggelser skjer hele tiden i det private næringsliv. Og det skjer jo av en grunn. Det frigir mye penger. Noen ganger påvirker det knapt servicenivået til kundene/innbyggerne i særlig grad heller.

Forskjellen er jo da at det er noen sjefer på toppen som bestemmer hvilke steder som er attraktive nok og hvilke som ikke er det. Jeg skjønner godt at det blir bråk når kommunepolitikere skal bli enige om sånt. Burde det være en oppgave for kommunaldepartetmentet?

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-13, 10:42   #12
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.236
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Disse kommunene er for små

Jeg hørte noen si at vi har flere kommuner enn Frankrike. Det henger i tilfelle ikke på greip.

Man kan jo ikke forvente at ordførerne skal jobbe for å miste sin egen stilling, så dette er en av de få tilfellene hvor jeg er for en sterk statlig inngripen. Gulrot, så tvang.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-13, 10:43   #13
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.236
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Disse kommunene er for små

Bergen er knøttliten. Come to the dark side, HV.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-13, 10:44   #14
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Disse kommunene er for små

Selvfølgelig er mange kommuner for små. Selvfølgelig kan vi ikke forvente at de vedtar sin egen nedleggelse. Jeg tror dette må komme ovenfra som et krav, det finnes jo ikke fornuft i at man skal ha tiår med hestehandel for å få noe sånt vedtatt.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-13, 10:46   #15
Blå
Dårlig husmor
 
Blå sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.916
Blogginnlegg: 77
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Disse kommunene er for små

Bergen er akkurat passe.

Jeg er enig. Jeg har store problemer med å forstå at vi kan beholde en kommunestruktur med så mange ufattelig små kommuner. Kommunestrukturen er basert på en tid da reising og kommunikasjon var mye vanskeligere.

Og ja, jeg tror at det må statlig styring til. Dette er for vanskelig for kommunene å ta fatt i selv. Større kommuner, legge ned fylkeskommunene og ha et bedre regionalt samarbeid. :fanesak:

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-13, 10:47   #16
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.844
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Disse kommunene er for små

Det er vanskelig å ikke si seg enig i hovedinnlegget.

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-13, 10:48   #17
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.824
Blogginnlegg: 347
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Disse kommunene er for små

Når det gjelder eldreomsorg og effektivitet i forhold til å ta hjem brukere etter utskrivning fra sykehus og sånn, så er de små kommunene mye mer effektive enn de store - i hvertfall når det gjelder de kommunene som er gjennomsnittstørrelsen - alstå rundt 5000. Noen av kommunene i oversikten er jo gigantiske i utstrekning, ergo tenker jeg at de har logistikkutfordringer i forhold til transport og sånn i hjemmetjenestene (som er den type kommunale tjenesten jeg kjenner veldig godt til) som vil bli forsterket hvis kommunene slås sammen. Hvis man da ikke kan samarbeide på tvers, slik Harriet beskriver -der hvor det er kortere avstand til noe i nabokommunen enn i hjemkommunen?

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-13, 10:49   #18
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Disse kommunene er for små

Opprinnelig lagt inn av Harriet Vane, her.

Hadde det vært problematisk å samarbeide med de andre kommunene hva gjaldt teknisk etat, brannvern, skoleadministrasjon, helsestell, eldreomsorg, hjemmesykepleie eller barnevern? Ikke at man nødvendigvis hadde ett senter, men smidigere organisasering?

Jeg tror det er lurt jeg. Her i Trondheim er det jo et Interkommunalt samarbeid for brann feks, der de er 9-10 kommuner som har gått sammen.

I Stjørdal har de opprettet Værnesregionen, som samarbeider innenfor kommuneadministrative oppgaver (lønn, personal, økonomi osv) - samt legevakt. Og det fungerer visst veldig bra.

Det er jo veldig mange som sitter på hvert sitt rådhus og gjør samme jobben, i de små kommunene. Og det sier jo seg selv at det går an å samarbeide om slike tjenester.

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-13, 10:50   #19
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.824
Blogginnlegg: 347
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Disse kommunene er for små

Forøvrig er jeg enig i at vi rett og slett ikke kan ha alle disse små kommunene slik de fungerer i dag.

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-13, 11:18   #20
emm
Men først, kaffe!
 
emm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.552
emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Disse kommunene er for små

Opprinnelig lagt inn av Bluen, her.

Det er vanskelig å ikke si seg enig i hovedinnlegget.

Enig her også. Vår kommune er ikke så liten, 10 000 innbyggere, men jeg tror likevel på å slå flere kommuner sammen så vi hadde blitt en større enhet.

For meg, som flyttet fra Oslo, er kammeraderi og utsrakt grad av bekjentskap og utnyttelse av dette et av de viktigste punktene for sammenslåing. Jeg er ikke imponert over hvordan ting fungerer i kommunen vår. Tjenestevei er så absolutt ikke vanlig vei, og en evig gjenganger i lokalavisa. Uten at det ser ut til å stoppe de som styrer på.

Jeg ser for meg at politikere og styre i en større kommune også kunne fått skikkelig betalt/ kompensasjoner, og derved tiltrekke seg flere å velge mellom i styre og stell, slik at det ble mer profesjonalitet på toppen. Ikke kun menn over 50 år som eneste kriterie.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:27.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no