Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Kronprinsfamilien og skolevalg

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-06-14, 23:23   #21
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kronprinsfamilien og skolevalg

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

Visstnok har engelskundervisningen blitt mye dårligere en da "vi" var barn. Aner ikke om det er fakta eller ei men folk sier det stadig vekk, fagfolk også.

Når jeg ser på lærebøkene til vesla og engelskundervisningen på skolen hennes då er det nesten i kategorien "vits" synes jeg. Innholdet er svært lite representativt for dagens Storbritannia og de pugger gloser til de blir blå, men lærer seg ikke å lese engelsk.

Hm? Hvorfor skal innholdet være representativt for Storbritannia forresten, det er språk og ikke kultur som skal læres der.

Men jeg synes tvert imot at engelskundervisningen mine barn får er ganske så god, og de har et ganske høyt nivå allerede på 5. trinn. Høy nok til å lese vanlige engelske bøker, noe de også gjør. Da vi var på samme alder hadde vi knapt fått utlevert noe på engelsk.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-06-14, 23:24   #22
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kronprinsfamilien og skolevalg

Opprinnelig lagt inn av Pepper Lemon, her.

Montessori-valget tenker jeg like gjerne kan handle om prinsens personlighet, det er jo ulike behov barna våre har. Jeg klarer heller ikke synes at det er problematisk at de sender prinsessen til Bekkestua. Verden endrer seg, og ikke bare økte klasseforskjeller. Kanskje samfunnet rundt dem reagerer annerledes på at de er kongelige enn hva trauste nordmenn gjorde på 70-tallet? Kanskje det ikke er like enkelt å få til denne folkeligheten nå?


Historie!

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-06-14, 23:24   #23
mkj
Off the map.
 
mkj sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 14.130
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kronprinsfamilien og skolevalg

Opprinnelig lagt inn av Pepper Lemon, her.

Montessori-valget tenker jeg like gjerne kan handle om prinsens personlighet, det er jo ulike behov barna våre har. Jeg klarer heller ikke synes at det er problematisk at de sender prinsessen til Bekkestua. Verden endrer seg, og ikke bare økte klasseforskjeller. Kanskje samfunnet rundt dem reagerer annerledes på at de er kongelige enn hva trauste nordmenn gjorde på 70-tallet? Kanskje det ikke er like enkelt å få til denne folkeligheten nå?


Historie!

Word!

Og ikke minst deilig at jeg har så mange meningsfeller. Folk flest mener at det er da like dyrt med president. Som om det har noe med saken å gjøre. Dessuten tror jeg det kunne gå an å styre landet på nøyaktig samme måte som i dag uten noen pompøs president, eller tar jeg feil da? Stortingspresidenten burde vel kunne lede statsråd?

__________________
røverunger 03 og 08
mkj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-06-14, 23:26   #24
Blå
Dårlig husmor
 
Blå sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.917
Blogginnlegg: 77
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kronprinsfamilien og skolevalg

Engelskundervisningen på mine barns skole er, såvidt jeg kan se, mye bedre enn engelskundervisning da jeg var barn. Når jeg ser hvor mye det forventes at min 10 åring skal kunne skrive og presentere på engelsk så er jeg veldig fornøyd med kravene.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-06-14, 23:27   #25
meisje
Kleintje I + II
 
meisje sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.226
meisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Kronprinsfamilien og skolevalg

På pluss siden:
Engelsk nivået på norske elever som går der er garantert mye høyere enn det man kan få i norsk offentlig skole. Og jeg sitter med et generelt inntrykk av at barna som går på OIS definitivt har et høyrere faglig nivå og tempo, og at lærer tettheten er høyere i klassene der, enn på Jansløkka f.eks.

Small talk og internasjonal fokus er høyere,noe som nok kan komme godt med i rollen i monark.

I tillegg kan det tenkes at sikkerheten har spilt enn rolle i valget, OIS har et mye sikrere område enn Jansløkka siden de har besøkskontroll, noe jeg har tilgode å se i den offentlige skolen.

På minus siden:
Manglende stabilitet i elevmassen, de fleste elevene flytter på seg etter 2-3 år slik at det stadig kommer nye barn inn og ut av kretsen.
Lav andel norske barn og foreldre i elevmassen
Lavere andel av barn der begge foreldre er yrkesaktive
lang reisevei

__________________
Meisje & Storebror & Lillebror
meisje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-06-14, 23:30   #26
Lisa
anglofil
 
Lisa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.589
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kronprinsfamilien og skolevalg

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Hm? Hvorfor skal innholdet være representativt for Storbritannia forresten, det er språk og ikke kultur som skal læres der.

Men jeg synes tvert imot at engelskundervisningen mine barn får er ganske så god, og de har et ganske høyt nivå allerede på 5. trinn. Høy nok til å lese vanlige engelske bøker, noe de også gjør. Da vi var på samme alder hadde vi knapt fått utlevert noe på engelsk.

Engelskbøkene de har handler da mye om kultur? De hadde f.eks et prosjekt om Skottland, bare at det ikke var med noe informasjon om devolution. Illustrasjonene var skotter i kilt og haggis og noen ganske å utdaterte stereotypier om Skottland. Så forventer jeg at Storbritannia og England holdes separat og alt det der. Men godt mulig de har veldig gamle bøker på skolen vår, det ser i alle fall slik ut. Både på innhold og tilstanden til bøkene.

__________________
"Try Again, Fail Again, Fail Better" (Samuel Beckett)
Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-06-14, 23:35   #27
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.377
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kronprinsfamilien og skolevalg

Som foreldre syns jeg de gjør et uproblematisk valg. Vi vurderte begge skolene de har valgt, og de er sikkert supre. Som kongehus syns jeg det er problematisk, og vil ikke hjelpe på den økende avstanden de tar til folket.

Både kronprinsen og kronprinsessen greier seg helt fint som kongelige uten internasjonal skole, og med mindre engekskundervisning enn man får nå.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-06-14, 23:37   #28
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kronprinsfamilien og skolevalg

Ja, Tallulah, der sier du det. Helt uproblematisk som foreldre, problematisk som kongehus.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-06-14, 23:42   #29
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.236
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kronprinsfamilien og skolevalg

Jeg tenker at det faktum at to mennesker ikke kan velge skole for barna sine uten at det er et offentlig anliggende, er nok et bevis på at monarki er fundamentalt galt på alle nivåer.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-06-14, 23:45   #30
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.377
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kronprinsfamilien og skolevalg

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Jeg tenker at det faktum at to mennesker ikke kan velge skole for barna sine uten at det er et offentlig anliggende, er nok et bevis på at monarki er fundamentalt galt på alle nivåer.

Jepp, jeg er i mot monarkiet, og syns vi burde slutte med det. Men når vi engang har det, så syns jeg det er problematisk at de velger bort "alminnelighet".

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-06-14, 23:48   #31
gajamor
Travelt opptatt
 
gajamor sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 6.839
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kronprinsfamilien og skolevalg

At Marta Lovise sender sine unger på privatskole er uproblematisk. At vår framtidige dronning blir "isolert" fra vanlige folk er ikke greit i mitt hode. Hvis de abdiserer kan de gjøre som de vil.

Jeg har hatt litt sansen for kongehuset, fordi jeg har hatt inntrykk av at de har vært vanlige folk som har prøvd å gjøre en bra jobb. Det inntrykket vaskes mer og mer vekk.

__________________
Litjtausa 06. Lille skatt 07
gajamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-06-14, 23:54   #32
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.115
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kronprinsfamilien og skolevalg

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Jeg tenker at det faktum at to mennesker ikke kan velge skole for barna sine uten at det er et offentlig anliggende, er nok et bevis på at monarki er fundamentalt galt på alle nivåer.

Veldig enig. På samme måte som alt oppstyret den gangen de forlovet seg. Det er helt hinsides at ellers oppegående folk i fullt alvor mener at de har noe med å "godta" eller "ikke godta" at to voksne mennesker vil gifte seg med hverandre.

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Jepp, jeg er i mot monarkiet, og syns vi burde slutte med det. Men når vi engang har det, så syns jeg det er problematisk at de velger bort "alminnelighet".

Jeg synes ikke egentlig det. Jeg synes ikke kongefamilien bør være forpliktet til å leve slik flertallet synes at "kongefamilien bør leve", hvis det er snakk om forpliktelser ut over det vi bør kunne forvente av folk flest.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-06-14, 00:00   #33
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.114
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kronprinsfamilien og skolevalg

Å, så enig jeg er med Candy og Skilpadda!

Ellers er jo de to valgene veldig ulike på veldig mange måter, inkludert begrunnelsene. Økonomisk er det også svært stor forskjell. OIS er veldig dyr, Montessoriskole koster veldig lite og består av en ganske bredt sammensatt elevmasse, sikkert bredere enn den er der de går nå.

Begrunnelsen om engelsk til prinsessen er interessant og tankevekkende, begrunnelsen for prinsens bytte syns jeg definitivt er en privatsak.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-06-14, 00:01   #34
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.348
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kronprinsfamilien og skolevalg

Har ikke lest artiklene, men hvorfor sender de ikke barna til samme skole i alle fall?

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-06-14, 00:02   #35
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.114
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kronprinsfamilien og skolevalg

Fordi barna er forskjellige og har forskjellige behov, vil jeg tro?

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-06-14, 00:05   #36
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kronprinsfamilien og skolevalg

Prinsens bytte til montessoriskole er en privatsak og det hadde det neppe blitt noe særlig oppstuss rundt hvis det ikke kom samtidig som skolebytte for tronarvingen.

Jeg er litt uenig med Skilpadda. Nei, de er ikke forpliktet til å leve som flertallet ønsker de skal leve, men måten de velger å leve på vil påvirke synet på monarkiet. Jeg tror mange er enige med meg i at roten i folket har vært en viktig kvalitet ved det norske kongehuset. Og at ethvert skritt bort fra dette styrker ønsket om å ta det naturlige steget over til å bli en republikk, ikke bare beholde monarkiet av pragmatiske årsaker fordi det i Norge tross alt fungerer så greit som det gjør.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-06-14, 00:09   #37
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.348
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kronprinsfamilien og skolevalg

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Fordi barna er forskjellige og har forskjellige behov, vil jeg tro?

Ja, sikkert. Får lese artiklene senere, blitt sent nå.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-06-14, 00:10   #38
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.115
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kronprinsfamilien og skolevalg

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Jeg er litt uenig med Skilpadda. Nei, de er ikke forpliktet til å leve som flertallet ønsker de skal leve, men måten de velger å leve på vil påvirke synet på monarkiet. Jeg tror mange er enige med meg i at roten i folket har vært en viktig kvalitet ved det norske kongehuset. Og at ethvert skritt bort fra dette styrker ønsket om å ta det naturlige steget over til å bli en republikk, ikke bare beholde monarkiet av pragmatiske årsaker fordi det i Norge tross alt fungerer så greit som det gjør.

Jeg er enig i at dersom de beveger seg vekk fra det "folkelige", så vil dette antagelig svekke monarkiet på sikt, men det synes jeg i så fall er en veldig fin ting, så det synes jeg er helt greit.

Men jeg mener ikke de skal få "lov" fordi dette svekker monarkiet - jeg mener de skal få "lov" fordi dette er noe alle i Norge har lov til. Jeg synes det er urimelig å forlange at de skal styre privat- og familielivet sitt på en måte som opprettholder monarkiet, hvis dette går mot det de selv mener er bra for familien deres.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-06-14, 00:11   #39
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.348
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kronprinsfamilien og skolevalg

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Prinsens bytte til montessoriskole er en privatsak og det hadde det neppe blitt noe særlig oppstuss rundt hvis det ikke kom samtidig som skolebytte for tronarvingen.

Jeg er litt uenig med Skilpadda. Nei, de er ikke forpliktet til å leve som flertallet ønsker de skal leve, men måten de velger å leve på vil påvirke synet på monarkiet. Jeg tror mange er enige med meg i at roten i folket har vært en viktig kvalitet ved det norske kongehuset. Og at ethvert skritt bort fra dette styrker ønsket om å ta det naturlige steget over til å bli en republikk, ikke bare beholde monarkiet av pragmatiske årsaker fordi det i Norge tross alt fungerer så greit som det gjør.

Jeg er jo enig med deg. Er det nå jeg skal si at jeg var barndomsvenninne med Mette-Marit? For meg er det rart og underlig at "hvem som helst" kan bli en del av monarkiet.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-06-14, 00:11   #40
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.114
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kronprinsfamilien og skolevalg

Det katta sier understreker jo anakronismen i hele ordningen.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:11.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no