Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

To wolf or not to wolf

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-01-17, 12:27   #101
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.497
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: To wolf or not to wolf

Opprinnelig lagt inn av Guava, her.

De bøndene som mistet ett dyr på åttitallet finner nå store mengder dyr ihjelrevet. Før man snakker om overdrivelser bør man få være med en tur til fjells for å se realitetene.

Ja, jeg tviler ikke på det - men jeg snakket om en lokal sauebonde der jeg bor, som mistet et dyr for 30 år siden. Det var han som overdrev, det er ingen ulver her. Jeg skjønner at det er forferdelig for de det gjelder.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-17, 12:29   #102
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.392
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: To wolf or not to wolf

Opprinnelig lagt inn av Neket, her.

Ja, jeg tviler ikke på det - men jeg snakket om en lokal sauebonde der jeg bor, som mistet et dyr for 30 år siden. Det var han som overdrev, det er ingen ulver her. Jeg skjønner at det er forferdelig for de det gjelder.

Det kan jo være at han med den ene opplevelsen greier å sette seg inn i hvordan det oppleves for de som bor der det faktisk er en reell trussel, og at han derfor mener at ulven bør fjernes, selv om han ikke er direkte rammet selv.

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-17, 12:31   #103
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.845
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: To wolf or not to wolf

Jo mer jeg leser, jo mindre stemt blir jeg for ulv, kjenner jeg. Det ser ikke ut til å være forsket mye på hvilke "skadevirkninger" det hadde på naturen og artsbalansen de mange årene ulv var nesten fraværende her i landet. Ellers står flere av argumentene til f.eks. WWF for meg som nokså hule og uten tyngde, av typen:

"Ulv har egenverdi"

"Ulv gir opplevelser ("Interessen for ulvene i Østmarka er et uttrykk for den opplevelsesverdien ulven har for mange. Bare tanken på at ulven lever og får unger så nær hovedstaden har en verdi, sier Lundemo.")"

Leser ellers at den nye skandinaviske ulven, som kommer fra Russland, er preget av innavl. Jeg kan ikke nok om dette - det var interessant å se hvordan utviklingen i antall har vært de siste åra.

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-17, 12:37   #104
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.376
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: To wolf or not to wolf

Opprinnelig lagt inn av Java, her.

Mange har brukt det argumentet, og mange gjør det fremdeles. "Bare vent til en hund er drept av ulv i oslomarka".

Det har også skjedd. Hunden til en mann som luftet den ved å slippe den ut og rope den inn noen timer senere. (uten at jeg mener det er et argument for altså, jeg ville bare si at det har skjedd. )

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Ja, jaktrettigheter er jo en viktig del av inntektsgrunnlaget, når bøndene får stadig mindre betalt for maten de produserer.

Det er også viktig for at man kan ta vare på mye av bygningsmassen som finnes rundt om kring. Jakthytter og koier som ellers ville falt sammen.

Nå står det også dette i innlegget:

Sitat:

For jaktåret 2015/2016 ble det gitt tillatelse til å felle 40 700 elg i Norge totalt. I Hedmark ble det gitt tillatelse om felling av 7400 dyr. Det er en svak nedgang fra året før, men nivået er historisk sett svært høyt. Bestanden av elg er så stor - omlag 120 000 dyr - at det av mange betraktes som et problem for det biologiske mangfoldet. Den eter opp alt. I mellomkrigstiden var det til sammenlikning bare 10 000 elg i norske skoger.

Så jakta er ikke umiddelbart truet, akkurat. Jeg vil tro at mange av dem som drar på elgjakt også syns det er stas å se ulv. Jeg syns ulv har egenverdi i et artsmangfold, den har jo ikke veldig mye annen verdi nå som vi jakter såpass mye at vi i stor grad holder bestander nede. Så jeg syns ikke det er et dårlig argument i seg selv. Men jeg syns som sagt at ulvebestanden skal reguleres, og jeg syns vi skal legge til rette for at det er mulig å drive med sau i Norge; både til kjøtt og ull.

Save

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-17, 12:45   #105
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.508
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: To wolf or not to wolf

De siste åra er 130 jakthunder tatt av ulv.
Det vekker mye følelser.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-17, 12:58   #106
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.114
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: To wolf or not to wolf

Naboen til noen vi kjenner i Østerdalen mistet hunden da den stod i bånd på tunet. Trist for unga, for å si det sånn.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-17, 13:11   #107
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.376
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: To wolf or not to wolf

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

De siste åra er 130 jakthunder tatt av ulv.
Det vekker mye følelser.

Ikke for å underminere at det er trist, for det forstår jeg virkelig, men hva mener du med "de siste åra"? Jeg fant en artikkel fra 2013 som nevnte at 90 hundre var antatt eller dokumentert drept av ulv siden 2000. Så om det er 130 nå, så er det ca 8 hunder i året. Jeg lurer på hvor langt den forskningen som er nevnt her har kommet, for det hadde jo virkelig vært interessant.

Her er en artikkel fra 2011 som viser høyere forsikringsutbetalinger for hunder som er utsatt for vådeskudd på jakt, enn ulveangrep, men aller høyest var villsvinangrep.

Til slutt en artikkel fra NOAH, jeg vet, absolutt ikke nøytral, men jeg syns tall-materialet (som jeg går ut i fra er korrekt) er interessant. Det viser at ulven i aller høyste grad er symbolpolitikk, ikke bare for bylattefolka, men også for dem som bor tettere på ulven.

Jeg syns det er utrolg vanskelig å diskutere ulv når man utelukker asolutt alle andre trusler, som beviselig nok dreper flere hunder og sauer. Ja, selvsagt handler det om kost/nytte, vi kan kvitte oss med ulv, men ikke med bil, men det føles allikevel ganske meningsløst å diskutere kun det ene som dreper noen dyr, uten at alt det andre blir nevnt en gang.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-17, 13:19   #108
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.114
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: To wolf or not to wolf

Jeg har i grunnen alltid tenkt at "ulv står jo for en så liten del av det totale tapet", det var nytt for meg nå nylig at det er lite totalt sett, men at det rammer så hardt der det rammer, slik at det i mye større grad blir en reell trussel mot livsgrunnlaget (man kan leve med at en håndfull sauer blir borte av diverse grunner hvert år, men ikke en overhengende trussel om at halve bestanden når som helst kan bli tatt ut).

Det rent økonomiske kunne man kanskje håndtert gjennom en forsikringsordning, sånn for å spre risikoen noe? Men rovdyrtap kan være vanskelig å dokumentere, spesielt fra jerv (som gjemmer byttet).

Men det følelsesmessige er noe annet. Vi VIL jo at matproduksjonen som handler om levende vesener skal drives av folk med følelser for dyra sine.

Jeg vet at det forskes en del på andre løsninger en gjeting, som gps-halsbånd som varsler hvor sauen kan gå og ikke (med lyd og støt), kanskje man kan komme frem til andre mer høyteknologiske løsninger? Merking av all ulv med varsel med lyd og meldinger og kanskje metoder for å skremme den bort om den nærmer seg sauen?

I mellomtiden er det kanskje greit å redusere stammen en del? Det er jo ikke som om den er utrydningstruet, det er jevnt tilsig fra Sverige og Russland.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-17, 13:22   #109
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.905
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: To wolf or not to wolf

Jeg drikker bare is-mocca, bor i landlig og sentralt usentralt på vestlandet, og har ikke lest tråden.

Jeg har alltid hørt sånne ulve-protestnyheter med ene øyenbrynet litt løftet. For slapp disse saue-folkene ut sauene sine i villmarken i god tro, og oppdaget til sin store forferdelse at det mot all formodning finnes rovdyr her i landet..? Visste de ikke det..?

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-17, 13:24   #110
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.114
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: To wolf or not to wolf

Du bør lese tråden, niobe.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-17, 13:25   #111
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.376
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: To wolf or not to wolf

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Jeg har i grunnen alltid tenkt at "ulv står jo for en så liten del av det totale tapet", det var nytt for meg nå nylig at det er lite totalt sett, men at det rammer så hardt der det rammer, slik at det i mye større grad blir en reell trussel mot livsgrunnlaget (man kan leve med at en håndfull sauer blir borte av diverse grunner hvert år, men ikke en overhengende trussel om at halve bestanden når som helst kan bli tatt ut).

Det rent økonomiske kunne man kanskje håndtert gjennom en forsikringsordning, sånn for å spre risikoen noe? Men rovdyrtap kan være vanskelig å dokumentere, spesielt fra jerv (som gjemmer byttet).

Men det følelsesmessige er noe annet. Vi VIL jo at matproduksjonen som handler om levende vesener skal drives av folk med følelser for dyra sine.

Jeg vet at det forskes en del på andre løsninger en gjeting, som gps-halsbånd som varsler hvor sauen kan gå og ikke (med lyd og støt), kanskje man kan komme frem til andre mer høyteknologiske løsninger? Merking av all ulv med varsel med lyd og meldinger og kanskje metoder for å skremme den bort om den nærmer seg sauen?

I mellomtiden er det kanskje greit å redusere stammen en del? Det er jo ikke som om den er utrydningstruet, det er jevnt tilsig fra Sverige og Russland.

Ja, ser at det er forskjell på en sau her og en sau der altså, enn "woof, hele gjengen knertet på bestialsk vis". Og at det kan være dem som gjør alt riktig allerede, ift. alt det andre som også dreper sau som blir rammet av ulv, slik at det på sett og vis ikke blir rettferdig.

Også helt enig i at vi vil ha dyr som har hatt det bra, som har tuslet rundt i fjellet, og som bøndene bryr seg om. Jeg kjenner jeg har lyst til å lese forskningen til han duden, og har også tenkt på om det går an å gjøre ting med lyd som bare ulver hører. Men det er vel en viss fare for at hunder hører det også, og det dermed kan bli vanskelig å gå på tur med dem.

Også tenker jeg at ulvemotstanderne hadde vært godt tjent med noen litt bedre talspersoner enn dem som breier seg i avisen i ulvepels.

Save

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-17, 13:26   #112
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.905
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: To wolf or not to wolf

Men nå er jeg redd for at det tar fra meg en undring som tross alt har en viss underholdningsverdi for meg.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-17, 13:27   #113
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.508
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: To wolf or not to wolf

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Jeg drikker bare is-mocca, bor i landlig og sentralt usentralt på vestlandet, og har ikke lest tråden.

Jeg har alltid hørt sånne ulve-protestnyheter med ene øyenbrynet litt løftet. For slapp disse saue-folkene ut sauene sine i villmarken i god tro, og oppdaget til sin store forferdelse at det mot all formodning finnes rovdyr her i landet..? Visste de ikke det..?


og

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-17, 13:27   #114
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.114
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: To wolf or not to wolf

Kanskje man skulle tatt ned bestanden, gitt bøndene 5 eller 10 år for å finne på teknologi som kan funke, med deadlinen hengende over dem: Når perioden er slutt så kommer ulven tilbake!

Funker i andre bransjer. Utrolig hvordan man fant løsninger på flaring av gass på norsk sokkel, for eksempel, når man fikk vite at det skulle bli forbudt!

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-17, 13:28   #115
Java
kan tilsettes alkohol
 
Java sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.044
Blogginnlegg: 364
Java har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: To wolf or not to wolf

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Jeg vet at det forskes en del på andre løsninger en gjeting, som gps-halsbånd som varsler hvor sauen kan gå og ikke (med lyd og støt), kanskje man kan komme frem til andre mer høyteknologiske løsninger? Merking av all ulv med varsel med lyd og meldinger og kanskje metoder for å skremme den bort om den nærmer seg sauen?

Mitt forslag er å avle frem en ulv som er redd for sau.

__________________
Cappuccino (01), Cortado (04), Espresso (07)

Vi vil ta vare på skjønnheten, varmen, som om vi bar et barn varsomt på armen.
Java er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-17, 13:29   #116
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.392
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: To wolf or not to wolf

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Kanskje man skulle tatt ned bestanden, gitt bøndene 5 eller 10 år for å finne på teknologi som kan funke, med deadlinen hengende over dem: Når perioden er slutt så kommer ulven tilbake!

Funker i andre bransjer. Utrolig hvordan man fant løsninger på flaring av gass på norsk sokkel, for eksempel, når man fikk vite at det skulle bli forbudt!

Noe sier meg at oljebransjen har litt andre budsjetter å rutte med enn det sauenæringen har.

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-17, 13:29   #117
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.114
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: To wolf or not to wolf

Sette halsbånd med støt i på ULVEN, ikke sauen, og gi dem støt hver gang de nærmer seg saueterritorie?

#kreativ

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-17, 13:29   #118
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.508
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: To wolf or not to wolf

Jeg har trua på no-fence. På ulven that is..

http://nofence.no/

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-17, 13:30   #119
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.114
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: To wolf or not to wolf

Opprinnelig lagt inn av Lille*My, her.

Noe sier meg at oljebransjen har litt andre budsjetter å rutte med enn det sauenæringen har.

Billigere enn gjeting uansett. Og kanskje billigere enn 10 000 bønder på NAV også?

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-17, 13:30   #120
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.508
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: To wolf or not to wolf

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Sette halsbånd med støt i på ULVEN, ikke sauen, og gi dem støt hver gang de nærmer seg saueterritorie?

#kreativ

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Jeg har trua på no-fence. På ulven that is..

http://nofence.no/


__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:57.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no