Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Skilpaddas flisespikkeri

Store forbokstaver

Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter!

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-09-06, 19:58   #1
Ekkir
Bree
 
Ekkir sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 431
Ekkir er litt kulEkkir er litt kul
Standard

Store forbokstaver

Jeg diskuterte dette med en kollega i dag; skal ukedagene og månedene skrives med stor forbokstav? Regnes det som egenavn?
Jeg mener nei, kollegaen mener ja.

Ekkir er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-06, 19:59   #2
Kirsebær
Guardian of the galaxy
 
Kirsebær sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 22.546
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Svaret er nei.

__________________
~Maybe it's time to heal~
Kirsebær er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-06, 19:59   #3
Ekkir
Bree
 
Ekkir sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 431
Ekkir er litt kulEkkir er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kirsebær, her.

Svaret er nei.

Ekkir er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-06, 20:00   #4
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.283
Blogginnlegg: 1261
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

På engelsk skrives det med stor forbokstav, ikke på norsk.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-06, 20:25   #5
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.848
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

På engelsk skrives det med stor forbokstav, ikke på norsk.

Nemlig.

Og hvis du trenger litt mer håndfaste bevis enn bare "noen på Internett sa det", så kan du også henvise til Språkrådet.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-06, 20:41   #6
Kirsebær
Guardian of the galaxy
 
Kirsebær sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 22.546
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Nemlig.

Og hvis du trenger litt mer håndfaste bevis enn bare "noen på Internett sa det", så kan du også henvise til Språkrådet.


Jeg tenkte jeg skulle linke til Språkrådet jeg også, men jeg fant ikke det som om handlet liten og stor bokstav der inne

__________________
~Maybe it's time to heal~
Kirsebær er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-06, 21:03   #7
rakka
Aktiv
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 144
rakka er litt kul
Standard

Jeg lurer ofte på det med stor og liten bokstav i sammensatte ord med land/landsdeler.

Det heter vel Nord-Norge, men hva med "en nordnorsk bygd"? Hvordan skrives N/nord-/norsk her? Med eller uten bindestrek, stor eller liten bokstav?

Hva med en "en nordtrøndersk bygd" da? Er det noe forskjell på staving i forhold til nordnorsk (hvordan det enn skrives)?

rakka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-06, 21:38   #8
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.848
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av rakka, her.

Jeg lurer ofte på det med stor og liten bokstav i sammensatte ord med land/landsdeler.

Det heter vel Nord-Norge, men hva med "en nordnorsk bygd"? Hvordan skrives N/nord-/norsk her? Med eller uten bindestrek, stor eller liten bokstav?

Hva med en "en nordtrøndersk bygd" da? Er det noe forskjell på staving i forhold til nordnorsk (hvordan det enn skrives)?

Jeg regner med at det blir samme forskjellen som på "Norge" og "en norsk bygd"; det første skrives med stor forbokstav, det andre ikke.

Det heter Nord-Norge og Nord-Trøndelag, men nornorsk og nordtrøndersk.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-06, 21:40   #9
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.283
Blogginnlegg: 1261
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er helt sikkert en grammatisk regel på det også.

Forskjell på om ordet brukes som substantiv eller adjektiv, kanskje?

:improviserer vilt og håper jeg har flaks:

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-06, 21:54   #10
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.221
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Jeg regner med at det blir samme forskjellen som på "Norge" og "en norsk bygd"; det første skrives med stor forbokstav, det andre ikke.

Det heter Nord-Norge og Nord-Trøndelag, men nornorsk og nordtrøndersk.


Ånei! Da har jeg gjort feil lenge!

Hva er egentlig nornorsk? Antar at det har trykk på siste stavelse? Finnes det anornorsk? :venter i spenning:






... dette VAR flisespikketråder, ikke sant?

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-06, 22:42   #11
kisha
Tar en fot av gangen
 
kisha sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Havørnbyen
Innlegg: 7.983
kisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de fleste
Standard

På kalenderen jeg har over meg står alle månedsnavnene med små bokstaver. Så dere har vel rett.

__________________
Tenk positivt.
kisha er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-06, 22:45   #12
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.724
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I samme slengen: Det heter Oslo-jente eller oslojente. Ikke Oslojente eller oslo-jente.

Selv liker jeg ikke store bokstaver og boikottet dem lenge. :barnslig: Det er derfor jeg heter divine på NM. Nå er jeg mer moden og regelryttersk og heter selvsagt Divine.

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-09-06, 01:39   #13
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.075
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Og hvis du trenger litt mer håndfaste bevis enn bare "noen på Internett sa det", så kan du også henvise til Språkrådet.

Det burde ellers holde i lange baner å henvise til Skilpaddas flisespikkeri, synes jeg. (I alle fall når jeg holder meg med så flinke med-flisespikkere som svarer på alt! )

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-09-06, 09:59   #14
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.848
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Scarlett, her.

Ånei! Da har jeg gjort feil lenge!

Hva er egentlig nornorsk? Antar at det har trykk på siste stavelse? Finnes det anornorsk? :venter i spenning:

Og nok en gang får vi bevist at det er umulig å skrive om rettskriving uten å poste egne skrivefeil. :lovbestemt:

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-09-06, 10:09   #15
amylin
One of These Days
 
amylin sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.912
Blogginnlegg: 246
amylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.


Selv liker jeg ikke store bokstaver og boikottet dem lenge. :barnslig: Det er derfor jeg heter divine på NM. Nå er jeg mer moden og regelryttersk og heter selvsagt Divine.

Jeg derimot skriver fortsatt nicket mitt med små bokstaver, men det er det ytterst få som får med seg. Irriterer sikkert noen...

amylin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-09-06, 10:47   #16
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.283
Blogginnlegg: 1261
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg HAR en stor bokstav et sted i nicket mitt.
:Opprørsk:

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-09-06, 11:21   #17
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.270
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hva med etter kolon?

My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-09-06, 11:24   #18
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.848
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille*My, her.

Hva med etter kolon?

Nok en gang siterer jeg Språkrådet:

Sitat:

Etter kolon

Etter kolon har vi liten forbokstav i enkeltord og uttrykk.

Døme:
Her må du velje: meierismør, margarin eller olivenolje.
Alle gode ting er tre: forrett, hovudrett og dessert.
Eg har tre bilar: ein blå, ein grå og ein gul.
Ho øvde på det ho var lite flink til: lange ballar på vingane.

Etter kolon har vi liten forbokstav i leddsetning (bisetning, undersetning).

Døme:
Det hadde likningssjefen aldri tenkt på: at skatten var for høg.
Det var ein ny tanke: at han kunne svare nei.

Når vi har ei heilsetning (hovudsetning) etter kolon, bruker vi stor forbokstav.

Døme:
Mitt syn er dette: Vi må kome først til mølla.
Spørsmålet er: Får vi mat?
Då gjekk det opp for han: I England er det venstrekøyring.

Sitat
Sitat skal vere nøyaktige. Etter kolon kan vi difor få både stor og liten forbokstav.

Døme:
Vismannen sa det slik: «Stillaste vatnet har djupaste grunnen.»
I diktet sier Øverland dette om å glede en annen: «det er den eneste glede.»

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-09-06, 11:26   #19
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.816
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Etter kolon skal det være stor forbokstav hvis det som følger er en hel setning, ellers liten.

Det hadde han ikke tenkt på: Hun var på vei!
Det hadde han ikke tenkt på: at hun var på vei!
Det er mye han liker: ertesuppe, biff, knekkebrød ...

Hvis det som følger etter kolon, er et sitat, beholdes sitatet som det er uansett.

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-09-06, 11:27   #20
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.816
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Der fekk du utgreiing både på nynorsk og på bokmål!

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:59.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no