Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > HPs vevstove

Erfaringer med Chromebook?

HPs vevstove Forum for datasnakk.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-07-18, 18:21   #1
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.485
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Erfaringer med Chromebook?

Eg innser at min 2010-MacBook ikkje blir seg sjølv igjen etter diverse forsøk på gjenoppliving, og ser nå på alternativ. Eg er ikkje i jobb og kan ikkje gå til innkjøp av ein dyr maskin, men eg vil ha noko meir enn telefonen til surfing og skriverier.

Eg har lese ein del tester, og trur eigentleg Chromebook dekker mitt behov, og då kan eg få ein brukbar maskin for 3-4000. Det er veldig mykje meir aktuelt enn å kjøpe ny Mac, og Windows-maskiner i den prisklassen var knapt kapasitet til å dra operativsystemet sitt.

Ulempa er jo at maskinen må vere på nett for å virke. Samtidig ser eg jo at prisane på mobildata synk, så det er neppe veldig lenge igjen før det ikkje er noko problem i det heile tatt.

Har FP erfaringer med Chromebook?

Det er denne som ser mest aktuell ut: https://www.komplett.no/product/9202...d-matt#reviews

__________________

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-07-18, 18:32   #2
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.482
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: Erfaringer med Chromebook?

Begge ungene bruker chromebook på skolen og til lekser. De ser ut til å fungere helt flott. Jeg er ganske sikker på at de kan brukes offline også? Så synker de når man er tilbake på nett.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-07-18, 18:33   #3
Fersken
Tatt på
 
Fersken sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Andre etasje
Innlegg: 8.368
Blogginnlegg: 127
Fersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Erfaringer med Chromebook?

Alle elever fra 5.-10. trinn i Stavangerskolen har fått utdelt hver sin Chromebook. Så langt er erfaringen etter knapt et års bruk at det fungerer bra for den eleven jeg har hjemme. Det er en Acer de også har, litt usikker på modell.

__________________
Pie (2007) og Gut (2010)
Fersken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-07-18, 18:37   #4
Ina
i vesterled
 
Ina sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Trondheim
Innlegg: 3.689
Ina imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Erfaringer med Chromebook?

Jeg har cb og er kjempefornøyd, anbefales.

Ina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-07-18, 19:23   #5
Nabbe
Skrekkøgle
 
Nabbe sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 2.534
Blogginnlegg: 26
Nabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Erfaringer med Chromebook?

Jeg har en, min er fra HP og er vel 3,5 år gammel nå. Funker fett enda. Jeg elsker den.

__________________
I think I have OCD. Obsessive Conure Disorder.
Nabbe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-07-18, 20:08   #6
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.485
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Erfaringer med Chromebook?

Opprinnelig lagt inn av Neket, her.

Begge ungene bruker chromebook på skolen og til lekser. De ser ut til å fungere helt flott. Jeg er ganske sikker på at de kan brukes offline også? Så synker de når man er tilbake på nett.

Utifrå det eg har lese, kan det vere ein del apper som ikkje funker utan nett.

__________________

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-07-18, 20:09   #7
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.485
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Erfaringer med Chromebook?

Kjekt å lese at såpass mange er godt nøgde.

Eg må finne ut om for eksempel Word i nettleser har dei funksjonene eg ønsker, før eg bestemmer meg endelig.

__________________

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-07-18, 20:42   #8
Adrienne
Hertuginne
 
Adrienne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 18.463
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Erfaringer med Chromebook?

Opprinnelig lagt inn av nokon, her.

Kjekt å lese at såpass mange er godt nøgde.

Eg må finne ut om for eksempel Word i nettleser har dei funksjonene eg ønsker, før eg bestemmer meg endelig.

Word i nettleser har en del begrensninger i forhold til vanlig word, i hvert fall online O365-utgaven av word, og jeg er ikke helt fan av den, men man venner seg sikkert til det.

Men hva er det du trenger i en maskin? Er det en viss kvalitet på prosessor? Lagringsplass?

__________________
Å dra nytte av gode råd krever større visdom enn å gi dem. John Churton Collins
Adrienne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-07-18, 21:10   #9
zinatara
Bør lage seg en tittel selv
 
zinatara sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 6.729
zinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Erfaringer med Chromebook?

Mannen har en, akkurat den du linker til. Bortimot lydløs og rask oppstart. Men han bruker den mest til surfing og for å koble opp mot tv-en på jobben når han har vakt. For ham var dette et godt alternativ og billigere enn en Bærbar PC til samme bruk.

zinatara er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-07-18, 22:06   #10
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.485
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Erfaringer med Chromebook?

Opprinnelig lagt inn av Adrienne, her.

Word i nettleser har en del begrensninger i forhold til vanlig word, i hvert fall online O365-utgaven av word, og jeg er ikke helt fan av den, men man venner seg sikkert til det.

Men hva er det du trenger i en maskin? Er det en viss kvalitet på prosessor? Lagringsplass?

Først og fremst treng eg ei maskin der eg kan skrive lengre tekstar på eit ordentlig tastatur, eg er litt lei av å bare ha mobil å knote på. Eg driv ein del med foto, men der er PS Lightrooom sin mobil- og iPad-app plenty god nok. I og med at eg må legge ganske mykje pengar i ein maskin som er betre enn mobilen til å redigere bilete på. Då vil eg heller bruke penger på objektiv enn på PC. Til dagens bruk kjem eg langt med Google drive til tekst og enkle reknear, surfing funker den åpenbart fint til, og mailskriving i nettleser er og heilt fint.

Viss helsa mi endrer seg nok til at eg kan ta opp igjen frilansjobbing for bokbransjen, noko eg har drive med før i periodar eg har hatt litt kapasitet, men ikkje nok til å jobbe fulltid, vil behovet endre seg. Då vil eg ha bruk for funksjoner for merknad, spora endringer og liknande i Word.

Eigentleg vil eg ha ny Mac, men eg har ikkje økonomi til å forsvare eit slikt beløp kår eg ikkje treng den til jobb. Det eg kan forsvare er ein enkel surfe- og skrivemaskin til nokre tusenlapper.

Andre ting eg ser etter er i ei maskin er rimelig grei batterikapasitet, at ho ikkje bråker, ikkje er varm og at det går an å få litt lys på skjermen og framleis sjå kva ein drog med. Det er greit å kunne sjå litt film, men det kan eg bruke iPad til og. Gaming og sånt på meir avansert nivå enn Candy Crush driv eg ikkje med, uansett.

Eg vil ha 13-14’’. Eg har logitec-tastatur til iPad, men det blir for smått for meg.

__________________

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-07-18, 19:54   #11
Adrienne
Hertuginne
 
Adrienne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 18.463
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Erfaringer med Chromebook?

Opprinnelig lagt inn av nokon, her.

Først og fremst treng eg ei maskin der eg kan skrive lengre tekstar på eit ordentlig tastatur, eg er litt lei av å bare ha mobil å knote på. Eg driv ein del med foto, men der er PS Lightrooom sin mobil- og iPad-app plenty god nok. I og med at eg må legge ganske mykje pengar i ein maskin som er betre enn mobilen til å redigere bilete på. Då vil eg heller bruke penger på objektiv enn på PC. Til dagens bruk kjem eg langt med Google drive til tekst og enkle reknear, surfing funker den åpenbart fint til, og mailskriving i nettleser er og heilt fint.

Viss helsa mi endrer seg nok til at eg kan ta opp igjen frilansjobbing for bokbransjen, noko eg har drive med før i periodar eg har hatt litt kapasitet, men ikkje nok til å jobbe fulltid, vil behovet endre seg. Då vil eg ha bruk for funksjoner for merknad, spora endringer og liknande i Word.

Eigentleg vil eg ha ny Mac, men eg har ikkje økonomi til å forsvare eit slikt beløp kår eg ikkje treng den til jobb. Det eg kan forsvare er ein enkel surfe- og skrivemaskin til nokre tusenlapper.

Andre ting eg ser etter er i ei maskin er rimelig grei batterikapasitet, at ho ikkje bråker, ikkje er varm og at det går an å få litt lys på skjermen og framleis sjå kva ein drog med. Det er greit å kunne sjå litt film, men det kan eg bruke iPad til og. Gaming og sånt på meir avansert nivå enn Candy Crush driv eg ikkje med, uansett.

Eg vil ha 13-14’’. Eg har logitec-tastatur til iPad, men det blir for smått for meg.

Spor endringer og tilsvarende funksjoner finnes i online-versjon av word, sammenligner jeg onlineversjon med vanlig versjon så er det "utforming"-menyen og "masseutsendelse"-menyen som er borte, og så er de andre litt "slankere" i form at funksjoner, men det mest basic er der. Jeg forstår godt behovet for en maskin og ikke bare iPad, jeg ha begge deler og de er greie å ha til hvert sitt bruk, men iPad kan ikke erstatte PC fullstendig.

__________________
Å dra nytte av gode råd krever større visdom enn å gi dem. John Churton Collins
Adrienne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-07-18, 01:20   #12
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.485
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Erfaringer med Chromebook?

Opprinnelig lagt inn av Adrienne, her.

Spor endringer og tilsvarende funksjoner finnes i online-versjon av word, sammenligner jeg onlineversjon med vanlig versjon så er det "utforming"-menyen og "masseutsendelse"-menyen som er borte, og så er de andre litt "slankere" i form at funksjoner, men det mest basic er der. Jeg forstår godt behovet for en maskin og ikke bare iPad, jeg ha begge deler og de er greie å ha til hvert sitt bruk, men iPad kan ikke erstatte PC fullstendig.

Det er nettopp det. Eg har prøvd ei stund og komme fram til at iPad og iphone ikkje er «nok» til mitt bruk, sjølv om det dekker veldig mykje.

Eg trur eg må kikke litt på Word i nettleser og finne ut om det dekker mine behov. Masseutsendelse har eg hittil aldri brukt. Utforming kan det vere litt verre med.

__________________

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:26.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no