Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Beinmargsdonasjon - hvordan er nå det?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-06-15, 22:41   #21
Interference
Metallica!!
 
Interference sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Drømmeland
Innlegg: 8.474
Blogginnlegg: 118
Interference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt av
Standard

Sv: Beinmargsdonasjon - hvordan er nå det?

Opprinnelig lagt inn av Lyppa, her.

Kan man gi blod eller beinmarg når man tidligere har hatt kreft? *diskuterermednoen*

Nei!

__________________
Interference er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-06-15, 22:54   #22
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.400
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Beinmargsdonasjon - hvordan er nå det?

Opprinnelig lagt inn av Lyppa, her.

Kan man gi blod eller beinmarg når man tidligere har hatt kreft? *diskuterermednoen*

Jeg tviler, men jeg vet ikke.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-06-15, 23:15   #23
star
bits and pieces
 
star sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: innlandet
Innlegg: 14.005
Blogginnlegg: 228
star er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Beinmargsdonasjon - hvordan er nå det?

Opprinnelig lagt inn av Svanen, her.

Dette har ikke jeg fått med meg. Må høre på jobb om andre har hørt det. (jobber bare delvis nå etter fødsel). Hvor tar man i så fall prøven?

Vet du noe mer?
Får ikke gi blod pga medisiner, men hvis jeg kan gi beinmarg så gjør jeg jo gjerne det.

__________________
Gutta 2005 og 2007
star er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 22-06-15, 23:16   #24
Interference
Metallica!!
 
Interference sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Drømmeland
Innlegg: 8.474
Blogginnlegg: 118
Interference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt av
Standard

Sv: Beinmargsdonasjon - hvordan er nå det?

Trust me, jeg har hatt kreft. Man får ikke gi blod, beinmarg eller donere andre organger.

__________________
Interference er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-06-15, 00:35   #25
Éowyn
Whatever, never mind
 
Éowyn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.292
Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Beinmargsdonasjon - hvordan er nå det?

Hvor står det at regler for benmargsdonasjon er endret? Finner det ikke på giblod.no eller benmargsgivernettsiden.

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-06-15, 02:30   #26
Nyx
Kan tituleres
 
Nyx sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Østenfor sol og vestenfor måne
Innlegg: 1.597
Nyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Beinmargsdonasjon - hvordan er nå det?

Nei, jeg har heller ikke klart å finne noe skriftlig om det. Jeg fikk bare beskjed om det da jeg ringte blodbanken for å høre om noe annet. Jeg nevnte i en bisetning at jeg tidligere hadde vært i kontakt med dem for å høre rundt mulighetene for å være registrert benmargsdonor selv om man ikke er registrert som blodgiver, og da sa hun jeg pratet med at det hadde blitt endret nå nylig, de hadde nettopp mottatt et skriv om at de skulle "hjelpe" benmargsdonorregisteret ved å ta de nødvendige blodprøvene.
Hun skulle ringe meg tilbake ifm noe annet, men jeg har ikke hørt noe fra henne enda.
Hvis jeg husker det så kan jeg be om mer informasjon når hun ringer!

__________________
♪♫ Hva skal det til? Hva må jeg gi? Og hva er prisen for å bli fri? Et utopi som kunne bli mer enn en drøm. ♪♫
Nyx er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-06-15, 10:17   #27
Lyppa
Bør lage seg en tittel selv
 
Lyppa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 4.833
Lyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Beinmargsdonasjon - hvordan er nå det?

[quote=Interference;4247760]Trust me, jeg har hatt kreft. Man får ikke gi blod, beinmarg eller donere andre organger.[/QUOTE

Takk for svar. Synd man ikke kan hjelpe med noe.

Lyppa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-06-15, 13:32   #28
Svanen
trenger lading
 
Svanen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oppland
Innlegg: 5.324
Blogginnlegg: 61
Svanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Beinmargsdonasjon - hvordan er nå det?

Svar fra ei jeg kjenner på Blodbank i Østfold:

"Hallo�� det er noe som kommer men som ikke er gjeldende ennå. Blodbankene skal være behjelpelig med å ta prøve, og kun det. Dvs at de som ønsker å registrere seg må selv kontakte og sende inn prøve til Beinmargsregisteret. Det er snakk om at Beinmargsregisteret skal kjøre en vervekampanje på nett og da er de avhengig av hjelp til prøvetakinga fra Blodbanken. De som er blodgivere sender vi inn på vanlig måte fortsatt."

På min jobb hadde de ikke hørt det enda, men noen hadde hørt at det har blitt diskutert.

__________________
99, 00, 04, aug. 14
Svanen er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 23-06-15, 13:59   #29
Nyx
Kan tituleres
 
Nyx sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Østenfor sol og vestenfor måne
Innlegg: 1.597
Nyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Beinmargsdonasjon - hvordan er nå det?

Opprinnelig lagt inn av Svanen, her.

Svar fra ei jeg kjenner på Blodbank i Østfold:

"Hallo�� det er noe som kommer men som ikke er gjeldende ennå. Blodbankene skal være behjelpelig med å ta prøve, og kun det. Dvs at de som ønsker å registrere seg må selv kontakte og sende inn prøve til Beinmargsregisteret. Det er snakk om at Beinmargsregisteret skal kjøre en vervekampanje på nett og da er de avhengig av hjelp til prøvetakinga fra Blodbanken. De som er blodgivere sender vi inn på vanlig måte fortsatt."

På min jobb hadde de ikke hørt det enda, men noen hadde hørt at det har blitt diskutert.

Ah. Det var Blodbanken i Sarpsborg jeg snakket med. Det kan jo hende at hun jeg snakket med mente at det var en endring som var i ferd med å tre i kraft, og at vi misforstod hverandre.
Men uansett, så synes jeg det er en bra utvikling at det nå blir mulig å registrere seg i benmargsregisteret uten å nødvendigvis være registrert som blodgiver.

__________________
♪♫ Hva skal det til? Hva må jeg gi? Og hva er prisen for å bli fri? Et utopi som kunne bli mer enn en drøm. ♪♫
Nyx er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-06-15, 22:23   #30
Mirasol
En Som Trener
 
Mirasol sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 6.158
Blogginnlegg: 12
Mirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Beinmargsdonasjon - hvordan er nå det?

Flott at man vil bli beinmargsgiver. Endringer er på trappene, men logistikken rundt hvem som skal ta prøver om man ikke er blodgiver er ikke klar enda, og kan nok bli noe forskjellig fra blodbank til blodbank.

Reglene er ellers at man må være mellom 18 og 40 år, og man blir i registeret til man er 55.

Ellers er det nyttig å tenke på at en som trenger beinmarg har også meget stort behov for blod, og vil sannsynligvis ikke overleve med bare en beinmargstransplantasjon alene. Den gruppen som pr i dag mottar mest blod i Norge er kreftpasienter, og jeg håper de som kan gi blod gjør det, for ved å gi blod kan man hjelpe mange hele tiden, mens ved å stå i beinmargsgiverregisteret så er det slett ikke sikkert man kan hjelpe noen den tiden man er registrert. Det mest ideelle er selvfølgelig at alle som kan gi blod også melder seg som beinmargsgiver så fort de kan da, så gjør man alt man kan.

Ellers er det dessverre slik at man ikke kan gi blod om man har hatt kreft, piercing i slimhinnen må ha vært ute i minimum 1 mnd og tatoveringer gir 6 mnd karantene. Blod og blodplater er livsviktig medisin for mange mennesker, så er du frisk så meld deg gjerne på www.giblod.no (dagens vervekampanje).

__________________
Storebror-02, Mellomsøster-05, Lillesøster-08
Mirasol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-06-15, 00:58   #31
Nyx
Kan tituleres
 
Nyx sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Østenfor sol og vestenfor måne
Innlegg: 1.597
Nyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Beinmargsdonasjon - hvordan er nå det?

Jeg er selvfølgelig helt enig i at alle som kan, bør gi blod regelmessig. Men det finnes grunner som gjør at ikke alle har mulighet til det. Min tungepiercing diskvalifiserer meg, noen bor for langt unna en blodbank til at det er praktisk gjennomførbart, noen har arbeidssted og -tider som ikke lar seg kombinere med blodbankens åpningstider osv.
Og for alle oss, så er det greit at det nå åpnes for at vi likevel kan registreres i benmargsregisteret. Jeg kan f.eks. se for meg at det er lettere å akseptere noen timers reisevei for å donere direkte livreddende benmarg en liten håndfull ganger, enn å skulle gjøre det samme for å regelmessig gi blod.
For min egen del: Jeg tar selvfølgelig ut piercingen min, enten midlertidig eller permanent, hvis det er sånn at nettopp min benmarg kan redde noens liv. Det sitter dog lenger inne å ta den ut "bare" for å gi blod.

(Når det er sagt så venter jeg på tilbakemelding på om jeg kan gi blod så lenge piercingen er ute i minimum en måned før hver blodgiving! Hun jeg snakket med hos blodbanken kunne egentlig ikke se noen grunn til at det ikke skulle være ok, sa hun, men hun måtte sjekke om det stod noe i reglene om det.)

__________________
♪♫ Hva skal det til? Hva må jeg gi? Og hva er prisen for å bli fri? Et utopi som kunne bli mer enn en drøm. ♪♫
Nyx er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:18.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no