Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Kan barn handle "hva som helst"?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-06-15, 12:36   #1
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.874
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kan barn handle "hva som helst"?

Ja, bortsett fra alkohol og røyk, da.

Jeg sendte trettenåringen min på senteret i dag, med mitt bankkort. Hun skulle handle for meg, og jeg ba henne også gå innom helsekosten for å kjøpe EyeQ. Hun kom hjem med alle varene, og plutselig slo det meg at det er rart at hun fikk kjøpe helsekostprodukter. Burde det ikke være en slags kontroll på sånt? Kan barn uten videre gå og handle vitaminer og apotekvarer og hva som helst?

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-06-15, 13:04   #2
Simone
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 2.807
Simone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Kan barn handle "hva som helst"?

Det er 18-års grense på ein del produkt på apotek, f.eks. Paracet og Ibux.
Helsekost veit eg ikkje noko om.

__________________
Mamma til to jenter sep-04 og mars-07 og lillebror april-11
Simone er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-06-15, 13:07   #3
veobra
på slep
 
veobra sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 10.816
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kan barn handle "hva som helst"?

Jeg er mer i stuss over at hun fikk handle på ditt bankkort. Men så klart, det er jo ingen som sjekker hvem som eier det når man har koden.

__________________
S.E.& O.
veobra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-06-15, 13:08   #4
GinaK
Tja...
 
GinaK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 15.853
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kan barn handle "hva som helst"?

Vet ikke noe om det men synes det er skikkelig dumt at eldstemann her + kompiser får kjøpt Burn. Nå er kompisen 1.80 høy da så det er kanskje derfor..

__________________
Gina og gutta, 2001 og 2005
Jeg eldes ikke - jeg mørner.
GinaK er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-06-15, 13:51   #5
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.874
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kan barn handle "hva som helst"?

Opprinnelig lagt inn av veobra, her.

Jeg er mer i stuss over at hun fikk handle på ditt bankkort. Men så klart, det er jo ingen som sjekker hvem som eier det når man har koden.

Ja, det er kanskje ikke helt lov, men mannen og jeg bytter også på våre to..

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-06-15, 14:19   #6
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.477
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kan barn handle "hva som helst"?

Det er jo ingen som ser bankkortet? Barn kan ha eget kort fra 11 år, det er ganske vanlig å se barn handle med kort nutildags.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-06-15, 15:38   #7
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kan barn handle "hva som helst"?

Opprinnelig lagt inn av Simone, her.

Det er 18-års grense på ein del produkt på apotek, f.eks. Paracet og Ibux.
Helsekost veit eg ikkje noko om.

Aldersgrensen gjelder vel ikke på apotek, kun på utsalgssteder utenom apotek?

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-06-15, 15:47   #8
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kan barn handle "hva som helst"?

Det er jo ikke et legemiddel så jeg hadde ikke stusset på det, egentlig. Verre om ungen kom hjem med Paracet og sånt. Og bankkort har min 11-åring selv (hun har enda ikke tatt det i bruk da).

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-06-15, 21:12   #9
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.560
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kan barn handle "hva som helst"?

Opprinnelig lagt inn av veobra, her.

Jeg er mer i stuss over at hun fikk handle på ditt bankkort. Men så klart, det er jo ingen som sjekker hvem som eier det når man har koden.

Hvorfor det? Mange på tretten har eget bankkort og det ville jo tatt veldig mye tid om alle butikkansatte skulle sjekket hvem som eier kortene det blir betalt med.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-06-15, 21:19   #10
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.874
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kan barn handle "hva som helst"?

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Hvorfor det? Mange på tretten har eget bankkort og det ville jo tatt veldig mye tid om alle butikkansatte skulle sjekket hvem som eier kortene det blir betalt med.

Som sagt, jeg bruker veldig ofte mannens kort. Han kan bruke mitt også, men han har alltid med seg sitt. Jeg sender noen ganger kortet mitt med jentungen, men det er fordi hun er hundre prosent pålitelig og fordi jeg aldri har kontanter. Hun kunne helt klart hatt sitt eget, men det har hun foreløpig ikke behov for i det hele tatt. Ellers skulle hun fått.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-06-15, 21:25   #11
Fløyel
~~~~~~~
 
Fløyel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 16.092
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kan barn handle "hva som helst"?

Mini har blitt spurt om legitimasjon for å få kjøpt energidrikk ala Burn på Rema1000 her, vet ikke om de har lov til det, men jeg ble gledelig overrasket for jeg vil ikke at han drikker det. Han var ihvertfall ærlig nok å fortelle om den sjokkartede opplevelsen hjemme. Han fikk ikke kjøpt pga lav alder.

__________________
<<< When nothing goes right - go left >>>

Sist redigert av Fløyel : 29-06-15 kl 23:47.
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-06-15, 23:07   #12
Elise
Ute av drift
 
Elise sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 15.384
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kan barn handle "hva som helst"?

Opprinnelig lagt inn av -ea-, her.

Det er jo ingen som ser bankkortet? Barn kan ha eget kort fra 11 år, det er ganske vanlig å se barn handle med kort nutildags.

Datra mi på 10 har bankkort, vi har en bank uten aldersgrense på kort.

Litt off topic, men ville bare nevne det.


Jeg mener det er 16-årsgrense på energidrikk, men ser at det iallfall på butikken nær jobben min (ungdomsskole) ikke blir overholdt i det hele tatt.

__________________
05 og 07
Elise er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-06-15, 23:17   #13
Serena
Superduperaktiv
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 700
Serena er populærSerena er populærSerena er populær
Standard

Sv: Kan barn handle "hva som helst"?

Jeg tror det er opp til butikkene å sette aldersgrense på energidrikk, mener det var en diskusjon på det når Red Bull ble tillatt i Norge. Noen butikker har påminnelse om å sjekke leg på skjermen når slike ting blir slått inn i kassen.

Serena er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-06-15, 01:30   #14
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kan barn handle "hva som helst"?

Å låne bort bankkort med pinkode er ikke lov og det kan bli dyrt.
Dersom kortet blir misbrukt og banken finner ut at kode og kort har vært delt til andre enn eier kan man se langt etter erstatning. Det gjelder også dersom det er andre enn den man har delt koden med som tapper konto.

Sørg for at ungene har eget kort!

Helsekost kan jeg ikke noe om. Regner med at det som står i vanlige hyller og ikke er merker spesielt er lov å kjøpe av alle.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-06-15, 15:24   #15
Shira78
Nybegynner
 
Medlem siden: Jun 2015
Hvor: Møre og Romsdal
Innlegg: 6
Shira78 har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Kan barn handle "hva som helst"?

Ang energi drikker så kjøper datra min det uten problem vertfall.

__________________
Happy Wife.. Happy Life..
Happy Mom.. Happy Home..
Shira78 er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:56.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no