Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Hva skal jeg lese for 5 (snart 6!) åringen min

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-08-07, 23:10   #1
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.514
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hva skal jeg lese for 5 (snart 6!) åringen min

Jeg har greid å begynne på Hobbiten. Vel, jeg vet ikke helt ... Noen som har tips? I og med at jeg også må lese dem er det greit med historier som ikke er nitriste for meg, ala "Prinsessehistorier for jenter". Hun liker dem, jeg lider. Har nesten ikke lest høyt for henne tidligere.

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-08-07, 23:12   #2
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva skal jeg lese for 5 (snart 6!) åringen min

Mormor og de åtte ungene.

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-08-07, 23:13   #3
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.514
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva skal jeg lese for 5 (snart 6!) åringen min

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Mormor og de åtte ungene.

Blir jeg å like den? Har faktisk lest den en gang i tiden, men husker nesten ingenting nå. Takk for tips.

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-08-07, 23:12   #4
Nelly Nickers
Slow reader
 
Nelly Nickers sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 2.648
Nelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hva skal jeg lese for 5 (snart 6!) åringen min

Knerten fenger de små (av en eller annen grunn).
Bella og Gustav-bøkene er også fascinerende og åpner for samtaler omkring følelser og tanker (men disse er korte og leses ut på 1-2 kvelder).

Jeg kan faktisk for lite om nyere barnelitteratur. Følger spent med på tråden!

Nelly Nickers er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-08-07, 23:16   #5
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.208
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva skal jeg lese for 5 (snart 6!) åringen min

Lotta fra Bråkmakergata?

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-08-07, 23:14   #6
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva skal jeg lese for 5 (snart 6!) åringen min

Mamma Mø.

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-08-07, 23:54   #7
HSJ73
Henger i stroppen
 
HSJ73 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 1.669
HSJ73 imponerer mange og er sikkert smartHSJ73 imponerer mange og er sikkert smartHSJ73 imponerer mange og er sikkert smartHSJ73 imponerer mange og er sikkert smartHSJ73 imponerer mange og er sikkert smartHSJ73 imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hva skal jeg lese for 5 (snart 6!) åringen min

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Mamma Mø.

Datteren min som akkurat har fylt 7 har ikke villet lese Mamma Mø siden hun var 4-5. Hun mener nok at de har vært for barnslige, mens jeg selv synes bøkene er fornøyelige og gjerne skulle holdt på lenger. På samme måte som Gubben og katten-bøkene, med koselige, snurrige historier og artige, detaljerte illustrasjoner.

Roald Dahl har fenget henne veldig, og vi har vært gjennom de fleste bøkene. Etter at hun lærte å lese selv for halvannet år siden, har hun stadig vendt tilbake til Dahls univers, spesielt Charlie og sjokoladefabrikken, Dustene og Matilda har vært populært. Ole Lund Kierkegaards bøker, bl.a. Gummitarzan, har også fenget. Det meste av Anne Cath-Vestly har hun kost seg med, til mors glede. Morsom mimring! Brødrene Løvehjerte og Mio min Mio har gjort stort inntrykk på henne. Der det er mulig, har vi fulgt opp populære bøker med lydbok av samme, og gjerne også dvd. Nå har vi gitt oss i kast med Harry Potter, og er godt i gang med bok nr. 2. Hun vil gjerne se filmene, og de ser vi når vi har lest ferdig en bok. Bok nr. 1 var ikke sååå fengende, men etter å ha sett filmen, er hun virkelig engasjert i bok nr. 2.

__________________
Storesøster f. 2000, Lillesøster f. 2006 og Minstesøster, september 2008
HSJ73 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-08-07, 00:13   #8
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva skal jeg lese for 5 (snart 6!) åringen min

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Blir jeg å like den? Har faktisk lest den en gang i tiden, men husker nesten ingenting nå. Takk for tips.

Vi leser den for Frøkna akkurat nå. Jeg liker dem i alle fall. (Ja, hun også da. )

Har du lest bøkene om Kurt? De er kjempemorsomme, og både Frøkna og vi har stor glede av dem.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-08-07, 01:10   #9
syllan
Viking F.K !!
 
syllan sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: sandnes..
Innlegg: 1.254
syllan er populærsyllan er populærsyllan er populærsyllan er populær
Standard

Sv: Hva skal jeg lese for 5 (snart 6!) åringen min

pulverheksa var en hit her i huset for en stund siden

men jeg sliter litt med å lese for dem..hehe for jeg har ei som sitter å syns det er supergøy å ei som aldeles ikke klarer å sitte stille å tie stillt..hehe

syllan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-08-07, 09:43   #10
Selma
blid
 
Selma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.786
Selma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hva skal jeg lese for 5 (snart 6!) åringen min

Pippi og Lotta er veldig populært her.

I forrige uke var ungene på ferie hois mormor og morfar. Da fikk de med seg ei Svein og rotta-bok på turen. Den falt veldig i smak hos begge to

Vi har vært lite flink med lesing nå i sommer, men når jeg leser alle tipsene her så gleder jeg meg til mørke høstkvelder med bedre tid til lesing

__________________
Selma og jentene (-99 og -02)
Selma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-08-07, 22:18   #11
HSJ73
Henger i stroppen
 
HSJ73 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 1.669
HSJ73 imponerer mange og er sikkert smartHSJ73 imponerer mange og er sikkert smartHSJ73 imponerer mange og er sikkert smartHSJ73 imponerer mange og er sikkert smartHSJ73 imponerer mange og er sikkert smartHSJ73 imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hva skal jeg lese for 5 (snart 6!) åringen min

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Har du lest bøkene om Kurt? De er kjempemorsomme, og både Frøkna og vi har stor glede av dem.

Bøkene om Kurt glemte jeg å nevne. De er jo bare helt fantastiske! Morsomme for både barn og voksne.

__________________
Storesøster f. 2000, Lillesøster f. 2006 og Minstesøster, september 2008
HSJ73 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-08-07, 23:30   #12
Molly
Bør lage seg en tittel selv
 
Molly sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 6.235
Molly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hva skal jeg lese for 5 (snart 6!) åringen min

Vi leser mye av Anne-Cath Vestly og Astrid Lindgren. Guro-bøkene var kjempestas (for mor også!).

__________________
Storesøster 02
Lillebror 07
Molly er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-08-07, 00:05   #13
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva skal jeg lese for 5 (snart 6!) åringen min

Emma har lest både Brødrene Løvehjerte, Mio min mio og Harry Potter selv. Vi har lest mamma mø sammen med Jørgen, kanskje det er derfor hun har likt dem, fordi hun vet at vi ikke kan lese kun det som passer for henne når vi leser for alle sammen.

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-08-07, 09:46   #14
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Hva skal jeg lese for 5 (snart 6!) åringen min

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Jeg har greid å begynne på Hobbiten. Vel, jeg vet ikke helt ... Noen som har tips? I og med at jeg også må lese dem er det greit med historier som ikke er nitriste for meg, ala "Prinsessehistorier for jenter". Hun liker dem, jeg lider. Har nesten ikke lest høyt for henne tidligere.

Roald Dahl.
F.eks Den fantastiske Mikkel Rev. Jeg lo så jeg ristet selv. Det er noen personkarakteristikker i den boken som var helt utrolige

  Svar med sitat
Gammel 07-08-07, 10:03   #15
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.590
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva skal jeg lese for 5 (snart 6!) åringen min

Vi har nettopp lest ut den femte Mormor og de åtte ungene boken nå. De er så koselige atte. Både jeg og Vesla liker dem. Ole Aleksander også. Det er mest koselig og lite action. Tidligere har vi lest Knerten og Ole Aleksander og det var også koselig. Lotta, bakkebygrenda, pippi og Emil har vi også lest.

Nå lurer jeg litt på å ta frem noen gamle bøker fra Damms barnebibliotek. Den serien med små gule bøker hvis noen husker.

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-08-07, 10:06   #16
Strå
Lesende
 
Strå sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Innlegg: 11.016
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva skal jeg lese for 5 (snart 6!) åringen min

Ronja Røverdatter slo godt an i flere omganger her i huset. Og Ole Brumm-bøkene. De historiene har stort sett kapitler som er akkurat lange nok til en økt med høytlesing.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-08-07, 10:14   #17
emm
Men først, kaffe!
 
emm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.552
emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva skal jeg lese for 5 (snart 6!) åringen min

Vi har lest "Charlie og sjokoladefabrikken" samt "Mathilda" av Roald Dahl. Det synes jeg var bøker for oss begge. Hun har i ettertid sett begge filmene (Mathilda var ikke dubbet, men det gikk greit ettersom vi hadde lest boka).

Har tenkt å forsøke meg på "Gummi Tarzan" nå, selv om jeg husker det som bøker jeg synes var morsomme de første skoleårene.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-08-07, 11:20   #18
Frances
Lykkelig naiv
 
Frances sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 861
Frances er populærFrances er populærFrances er populærFrances er populærFrances er populær
Standard

Sv: Hva skal jeg lese for 5 (snart 6!) åringen min

Gittebøkene av Pija Lindenbaum (Gitte og gråulvene, Gitte og sydensauene og Gitte og elgbrødrene).

Ronny og Julia av Måns Gahrton (Ronny og Julia - bestevenner og Ronny og Julia og spøkelseshuset).

Bøkene om Karsten og Petra.

Datteren min på 6 år er i alle fall veldig glade i disse.

Nå har vi gått mer og mer over til lydbøker. Her er Marikken av Astrid Lindgren en stor favoritt, samt Lotta fra Bråkmakergata.

Frances er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-08-07, 11:22   #19
Jessica
Pauset
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Innlegg: 6.122
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hva skal jeg lese for 5 (snart 6!) åringen min

Noe ungene elsker er "Rampete Robin".

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-08-07, 21:47   #20
Turte
Latsabb
 
Turte sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.132
Turte er litt kulTurte er litt kulTurte er litt kul
Standard

Sv: Hva skal jeg lese for 5 (snart 6!) åringen min

Alle bøkene om Reven og den retthalede grisungen av Bjørn F. Rørvik er et must! (Konglesugeren, Cafè Haletippen, Rebusløpet, Værhårene osv)

Turte er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:13.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no