Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Tror du hundespytt er rensende/bakteriedrepende?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Tror du hundespytt er bakteriedrepende/rensende?
Ja 8 6,78%
Nei 106 89,83%
Vet ikke 3 2,54%
Annet 1 0,85%
Deltakere: 118. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-04-09, 08:14   #61
SpetakkelRandi
Møllspist fletthurpe
 
SpetakkelRandi sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Storybrooke
Innlegg: 9.985
Blogginnlegg: 16
SpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tror du hundespytt er rensende/bakteriedrepende?

æsj nei..
det er forresten kattespytt som er det. FOR katten.. ikke oss da..

__________________
2003-2008


SpetakkelRandi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-04-09, 08:22   #62
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tror du hundespytt er rensende/bakteriedrepende?

Opprinnelig lagt inn av Maz, her.

Det er jo dessuten stor forskjell mellom å tro at hundespytt er antibakterielt og det å tro at det er relativt harmløst med hundeslikk, eller å tro at menneskekyss er farligere.

Nettopp. Jeg tror ikke det er farlig i det hele tatt å la en hund slikke seg i ansiktet. Derimot så vet jeg at hundebittsår skal ha antibiotika fordi det som oftest blir hissige infeksjoner, så sterilt eller bakteriedrepende er det ikke.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-04-09, 08:34   #63
Maz
Pauset
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Innlegg: 7.430
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tror du hundespytt er rensende/bakteriedrepende?

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Nettopp. Jeg tror ikke det er farlig i det hele tatt å la en hund slikke seg i ansiktet. Derimot så vet jeg at hundebittsår skal ha antibiotika fordi det som oftest blir hissige infeksjoner, så sterilt eller bakteriedrepende er det ikke.

Menneskebitt skal vel behandles det også, mener jeg å ha hørt. Men det er vel sjeldnere at det bryter skinnet?

Jeg tviler forresten på om kattespytt er noe bedre enn hundespytt. På engelsk snakker de jo om en egen sykdom som smitter gjennom kattespytt det kan jo tyde på det motsatte.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-04-09, 08:39   #64
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tror du hundespytt er rensende/bakteriedrepende?

Opprinnelig lagt inn av Maz, her.

Menneskebitt skal vel behandles det også, mener jeg å ha hørt. Men det er vel sjeldnere at det bryter skinnet?

Jeg tviler forresten på om kattespytt er noe bedre enn hundespytt.

Når noen har gitt noen på tygga så får man ofte spytt inn i skrubbsårene på knoken og det gir som oftest en kjempereaksjon og stygg infeksjon. Typisk kommer de inn på søndag ettermiddag med hoven hånd etter å ha "slått i veggen" Ja, særlig.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-04-09, 08:44   #65
Skvetten
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Tror du hundespytt er rensende/bakteriedrepende?

Det er nå godt å se at det ikke er mange som tror på denne myten om ikke annet.

  Svar med sitat
Gammel 19-04-09, 10:14   #66
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.301
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tror du hundespytt er rensende/bakteriedrepende?

Opprinnelig lagt inn av Maz, her.

Jeg tror nok at hva en stemmer her avhenger litt av om en liker hunder eller ikke.

Det er jo dessuten stor forskjell mellom å tro at hundespytt er antibakterielt og det å tro at det er relativt harmløst med hundeslikk, eller å tro at menneskekyss er farligere.

Jeg liker hunder, altså, men jeg vil ikke ha en i hus og jeg liker ikke å bli slikket av hunder.
Andre avsnitt er jeg veldig enig i.

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-04-09, 11:37   #67
turi
representert
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.172
turi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Tror du hundespytt er rensende/bakteriedrepende?

Ville ikke latt en hund sleike ett sår i den tro at det skulle vært bakteriedrepende. Det skulle vært veldig godt dokumentert først, og siden en bør ha stivkrampevaksinen godt i boks om en blir bitt, så har jeg ikke noe tro på det.

Dog er jeg ikke redd for å bli sleika i ansiktet, det er ett tegn på underkastelse, men det trengs jo ikke å skje rett etter ett godt rompevask..

__________________
Jente -96, gutt -04
turi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-04-09, 19:11   #68
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.082
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tror du hundespytt er rensende/bakteriedrepende?

Nei, det tror jeg ikke.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-04-09, 19:13   #69
Skremmern
Ringskrømt
 
Skremmern sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Innlegg: 20.273
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tror du hundespytt er rensende/bakteriedrepende?

Jeg stemte "Annet" i mangel av et "dustepoll"-alternativ.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-04-09, 20:23   #70
Babe
Palliasjonsnurse
 
Babe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 2.510
Babe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt likt
Standard

Sv: Tror du hundespytt er rensende/bakteriedrepende?

Finnes det virkelig ikke en veterinær på dette forumet altså?

Jeg tror ikke det er bakteriedrepende eller rensende, nei - og direkte farlig å bli slikket av en hund er det nok ikke. Bare litt udelikat...

__________________
Babe - storesøs feb 1994 ♥, mellomsøs des 1996 ♥, lillesøs aug 2004 ♥ og lillebror des 2007 ♥
Babe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-04-09, 23:05   #71
Carrera
Må man ha en tittel?
 
Carrera sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.539
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tror du hundespytt er rensende/bakteriedrepende?

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Nettopp. Jeg tror ikke det er farlig i det hele tatt å la en hund slikke seg i ansiktet. Derimot så vet jeg at hundebittsår skal ha antibiotika fordi det som oftest blir hissige infeksjoner, så sterilt eller bakteriedrepende er det ikke.

Antibiotika og stivkrampesprøyte er obligatorisk ved hundebitt ja.

Da gutten vår fikk et heller ublidt møte med en nabohund her, så var vi selvfølgelig på legevakta med han. Sårene ble renset og han fikk sprøyte og antibiotika.

Legen forklarte den gang at antibiotikaen var forebyggende mot infeksjoner siden det var en risiko for det på såpass dype bitt som gutten hadde. Dette pga at de ikke alltid fikk renset sårene 100%. De var i det hele tatt veldig forsiktig med å styre for mye på med sårene, siden gutten hadde vondt, og var rimelig preget av hendelsen.

__________________
All of these lines across my face
Tell you the story of who I am
So many stories of where I've been
And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-04-09, 08:34   #72
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.987
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tror du hundespytt er rensende/bakteriedrepende?

Jeg fikk et veldig stort kjøttsår på knærne den sommeren jeg var 10. Hunden vår slikket på det ene kneet; ikke som et ledd i behandling, men fordi han var glad for å se meg da jeg kom hjem.

Det såret grodde virkelig mye fortere enn det andre.

Bestemor påstod at det var hunden skyld. Jeg vet ikke hva jeg skal tro, men har i hvert fall ikke blitt hysterisk om hunder har slikket på sår ved senere anledninger.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 20-04-09, 11:36   #73
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.869
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tror du hundespytt er rensende/bakteriedrepende?

For de som har hunder, er det vanlig at man lar hunden "sleike ned" babyer og små barn? (Sine egne som bor sammen med hunden)

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-04-09, 13:51   #74
Tinka
Gjør så godt som jeg kan.
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.122
Tinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Tror du hundespytt er rensende/bakteriedrepende?

Vi har hund og hadde to hunder når junior var liten og da lot vi ikke hundene rundsleike han i ansiktet eller andre steder på kroppen.

Tinka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-04-09, 16:27   #75
Fruktflua
Sperret
 
Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Down by the water
Innlegg: 6.377
Fruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Tror du hundespytt er rensende/bakteriedrepende?

Da jeg var fjortis, så fikk de to kattene våre øremidd. Den ene katten hatet hunden og beveget seg aldri i nærheten av den, men den andre katten og hunden hadde et godt forhold. Hunden slikket katten med øremidd i øret veldig ofte og på et par dager var midden vekk. Den andre katten fikk øremiddmedisinen (den som hunden slikket også), men ble ikke bra før den hadde gått nesten to uker på medisin.

En kamerat av faren min ble skutt i magen. Etter operasjonen slet han med betent grosår. Denne mannen var av det alternative slaget, og han lot til slutt schaferen sin slikke på operasjonssåret. Det tok ikke lang tid før såret var helt fint.

Jeg har hørt mange slike historier og tror neppe det er tilfeldig. Men allikevel vil jeg ikke ha hundespytt på meg eller ungene.

Fruktflua er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-10-14, 23:09   #76
Isbjørn
WF: Isbjorn
 
Isbjørn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.106
Isbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Tror du hundespytt er rensende/bakteriedrepende?

Jeg drar opp denne tråden igjen. 8. klassingen kom hjem og fortalte at læreren hadde sagt at sår gror 3 ganger så fort hvis de blir slikket på av en hund.

Finnes det virkelig ingen sider som kan dokumentere hvordan hundespytt er?

__________________
Ongan 01, 04 og 07
Isbjørn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-10-14, 23:50   #77
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.301
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tror du hundespytt er rensende/bakteriedrepende?

Her er det i alle fall en lege som uttaler seg: http://www.vg.no/nyheter/utenriks/us...tt/a/10067342/

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-10-14, 23:55   #78
Carrera
Må man ha en tittel?
 
Carrera sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.539
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tror du hundespytt er rensende/bakteriedrepende?

Jøss, sa lærer virkelig det, Isbjørn? Det er jo renspikket vås...

Jeg googler litt rundt her nå, men har så langt ikke funnet dokumenterte sider om dette, men det jeg finner er at en hund ikke bør slikke på åpne sår hos mennesker. Jo, en hundemunn er ganske ren, men det betyr ikke at den er bakteriefri, og de bakteriene som er der er ikke alltid like bra for mennesker, spesielt ikke i direkte kontakt med blodet vårt.

__________________
All of these lines across my face
Tell you the story of who I am
So many stories of where I've been
And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-10-14, 00:05   #79
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.869
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tror du hundespytt er rensende/bakteriedrepende?

Opprinnelig lagt inn av Anne C, her.

Brodern og dama bruker det som argument for at hunden deres kan slafse 1 åringen deres så mye den vil i ansiktet. Jeg blir helt kvalm av det og har ikke noe tro på det. (Men jeg kan ikke fordra bikkjer)

Her har hun som i dag planlegger hund nå uttalt seg. Hva har skjedd med meg?

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-10-14, 00:12   #80
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.395
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tror du hundespytt er rensende/bakteriedrepende?

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:21.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no