Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Gremlis reise- og fremmedspråkforum

Mallorca eller Kanariøyene når man ikke er fan av massiv charterturisme?

Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-08-17, 16:31   #1
LilleT
Rastløs dagdrømmer
 
LilleT sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.631
Blogginnlegg: 350
LilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mallorca eller Kanariøyene når man ikke er fan av massiv charterturisme?

Er det mulig å få til?

Hvor vil dere anbefale meg å reise hvis jeg tenker meg Mallorca eller Kanariøyene første uka av oktober og forventer sol og temperaturer på drøyt 20 grader og grei badetemperatur i sjøen?

Et sted som ...
-man enkelt kan komme seg til fra Oslo (helst med direkterute)
-er rolig
-har bevart litt sjarm
-har fine strender i gangavstand fra hotellet
-det er mulig å gå tur eller finne på noe annet dersom været skulle svikte

__________________
LilleT
LilleT er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-08-17, 17:21   #2
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.728
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mallorca eller Kanariøyene når man ikke er fan av massiv charterturisme?

Jeg har ikke vært der, men mange skryter av La Gomera. Strender der vet jeg ingenting om, men det er ikke like turistifisert som en del andre øyer og veldig greit å komme seg dit fra turistmaskinen Los Christianos. Det finnes også andre Kanariøyer med lite turisme, men de virker ikke like enkle å komme seg til som La Gomera.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-08-17, 17:28   #3
LilleT
Rastløs dagdrømmer
 
LilleT sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.631
Blogginnlegg: 350
LilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mallorca eller Kanariøyene når man ikke er fan av massiv charterturisme?

Opprinnelig lagt inn av Guava, her.

Jeg har ikke vært der, men mange skryter av La Gomera. Strender der vet jeg ingenting om, men det er ikke like turistifisert som en del andre øyer og veldig greit å komme seg dit fra turistmaskinen Los Christianos. Det finnes også andre Kanariøyer med lite turisme, men de virker ikke like enkle å komme seg til som La Gomera.

Takk for tips! Skal sjekke ut! 😊

__________________
LilleT
LilleT er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-08-17, 17:28   #4
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.791
Blogginnlegg: 347
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mallorca eller Kanariøyene når man ikke er fan av massiv charterturisme?

Jeg skal snart tilbake til la gomera for 6. gang. Jeg skal skrive mer når jeg ikke er på tlf, men det er alt du spør etter. Og vill og vakker natur.

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-08-17, 17:29   #5
LilleT
Rastløs dagdrømmer
 
LilleT sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.631
Blogginnlegg: 350
LilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mallorca eller Kanariøyene når man ikke er fan av massiv charterturisme?

Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.

Jeg skal snart tilbake til la gomera for 6. gang. Jeg skal skrive mer når jeg ikke er på tlf, men det er alt du spør etter. Og vill og vakker natur.

Det høres veldig bra ut!

__________________
LilleT
LilleT er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-08-17, 18:50   #6
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.791
Blogginnlegg: 347
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mallorca eller Kanariøyene når man ikke er fan av massiv charterturisme?

Vi reiser til la Gomera for 6. gang. Man flyr til Tenerife og tar ferge derfra. VI pleier å ha leiebil som vi plukker opp når vi kommer med fergen over, men denne gangen plukker vi opp bil på flyplassen i Tenerife og kjører til fergen og tar med bil over. Etter bare fem opphold har vi oppdaget at fergebillett til bilen er mye billigere enn taxi til og fra fergehavnen.

La Gomera er vill og vakker, mye stupbratte klipper - litt som Vestlandet på speed egentlig, masse hårnålsvinger og store stigninger. Det beste stedet for badeferie er Valle gran Rey. Jeg har bodd på flere av hotellene der, hvis du sier litt om hvordan dere vil bo, kan jeg gi noen tips. Vil dere være nær stranden, midt i en av de bittesmå byene, ha utsikt, basseng, hva slags standard etc? Det er mye bra leikligheter å leie - få tradisjonelle hoteller.
V liker å ha bil, fordi det er gøy å kjøre rundt og se øya - og det er fantastisk utsikt nesten overalt. Man kommer rundt en sving og plutselig ser mqan utover havet og over til Tenerife med mektige teide som reiser seg i horisonten. På toppen av øya er det en nasjonalpark som i et gammelt vulkankrater - nå er det dett regnskog der. Man kan gå masse flotte turer, både i de bratte fjellsidene - fra havet til toppen av øya - elller motsatt - eller i nasjonalparken.
Maten er veldig god, mye sjømat, ferske grønnsaker og en blanding av tradisjonsmat og sånn mat man får overalt i Spania.
la Gomera er rolig med lite natteliv, havnepromenaden i La playa som er den mest tursistifiserte lille gatestumpen der, er oftest stille lenge før midnatt. Ingen av strendene har solstoler og parasoller og kiosker og strandselgere, men det i Valle gran rey er det tre flotte strender. Den mest øde av dem, Playa del Ingles er det rake motstykke til navnesøsterstanden på Gran Canaria Vill, svart lavasand, vind, havstrømmer og en og annen badegjest.

Det er utrolig deilig, stille, laid back og gjestfritt på La Gomera. Mange tyskere, men av typen kunstnere og akademinkere på hippie-sabattsår. Det er mye tilbud om yoga og meditasjon og massasje og avspenning.

De siste årene har vi kjøpt "kun-fly"-billetter av et av charterselskapene for å komme til Tenerife. Norwegian flyr også direkte, men de flyr på håpløse tider hvis man skal videre til La Gomera, fordi flyet kommer så sent at siste fergen har gått, slik at man må overnatte på Tenerife før man drar videre. Prisene er omtrent de samme. Men bare spør - jeg kan gi veldig konkrete både hotell-/lelilighetstips og tips om turer det er verdt å ta og hvem som har den aller beste maten.

Og nå gleder jeg meg VELDIG til jeg skal nedover i januar!

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-08-17, 20:29   #7
LilleT
Rastløs dagdrømmer
 
LilleT sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.631
Blogginnlegg: 350
LilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mallorca eller Kanariøyene når man ikke er fan av massiv charterturisme?

Takk for langt og utfyllende svar, pøbelsara! La Gomera høres og ser veldig flott ut! Jeg skal definitivt ha det i tankene om vi skal reise til varmere strøk i vintermånedene! Har dere bare vært der på vinteren? Det ser ut som det er veldig vanskelig å komme seg til Tenerife i høstferien. Charterselskapene har plassert Tenerife blant vinterrutene, og med rutefly må man ha overgang, hvis jeg leser rutene rett. Da blir dessverre litt tøft for ryggen min med lang flytur kombinert med mye transport og venting etterpå.

Jeg tror kanskje det bare er Gran Canaria av Kanariøyene det går charter og direktefly til i uke 40? Jeg var på Gran Canaria i 1983 og jeg husker det fremdeles som et forferdelig sted (Playa del Inglés). Det hadde vært fint om noen fortalte meg at det finnes steder på den øya som kan passe sånne som meg.

Eventuelt Mallorca, da. Jeg har aldri vært der, men det ser ut på bilder som det kan være mulig å finne noen steder som ikke er så ille. Eller er det for ustabilt vær i uke 40? Noen som vet?

__________________
LilleT
LilleT er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-08-17, 20:48   #8
Lavender
Passe aktiv
 
Lavender sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.876
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Mallorca eller Kanariøyene når man ikke er fan av massiv charterturisme?

Mallorca er ustabilt så sent som uke 40, men mange er heldige. Og de opplever været som bedre enn meldt på yr.no. Jeg kan tenke meg at det bor fastboende i Palma by og innland. Resten er ferieboliger og turisme.

Stemmer i for La Gomera eller vestsiden av Tenerife.

__________________
06 & 08 .

Sist redigert av Lavender : 17-08-17 kl 12:53. Årsak: Mente det motsatte.
Lavender er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-08-17, 20:51   #9
LilleT
Rastløs dagdrømmer
 
LilleT sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.631
Blogginnlegg: 350
LilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mallorca eller Kanariøyene når man ikke er fan av massiv charterturisme?

Opprinnelig lagt inn av Lavender, her.


Stemmer i for La Gomera eller vestsiden av Tenerife.

Ja, hadde det bare gått direktefly til Tenerife i høstferien. I følge skyscanner ender vi med minst 10-11 timer flytid med én overgang til Tenerife.

__________________
LilleT
LilleT er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-08-17, 21:52   #10
mkj
Off the map.
 
mkj sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 14.130
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Mallorca eller Kanariøyene når man ikke er fan av massiv charterturisme?

Det er fine steder også på Gran Canaria. Men på sydkysten, der det beste været er, er det mer eller mindre turistifisert.

Sjekk F.eks Agaete. Las Palmas er en fin "storby" med strand, men detgjelder jo også for Palma. Har en venninne som var på Mallorca, flere fine steder uten om den verste turismen der også.

__________________
røverunger 03 og 08
mkj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-08-17, 00:02   #11
Elisabet
Står på egne ben
 
Elisabet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 10.922
Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mallorca eller Kanariøyene når man ikke er fan av massiv charterturisme?

Det er mange fine steder på Gran Canaria. Puerto de Mogan er flott. Nytt stort Radisson hotell der nå, men mange koselige steder å leie rom. Og det hotellet som ligger på brygga er veldig koselig. Cordial Playa er større hotell litt lenger opp (før Radisson), men mer "charterpreg" på og mer upersonlig. Men en kan også få leid fine leiligheter nede ved havna i Puerto de Mogan.

Eksempel på fine leiligheter der i Mogan er f.eks. disse. Den første er litt lenger opp, men få med basseng der og denne har det:

Men det er veldig koselig å bo nede ved havna også. Denne leiligheten er en av favorittene jeg ville valgt i de husene der. Denne har også takterrasse. Og ser en har også gratis adgang til et annet basseng kort unna. https://www.finn.no/r/feriehus-hytte...nkode=85914291

Det er nydelig strand i Mogan. Masse gode resturanter. Du kan lett få deg en båttur mellom Puerto de Mogan og Arguinnegin. Dere kan jo gå av på hjerteøya på Anfi med båten også. Flott strand der også. Men flott strand i Puerto de Mogan.

Absolutt favorittstedet mitt på Gran Canaria er Playa de Arinaga ikke så langt fra flyplassen. Er noen leiligheter til leie der også, men der har du ikke noe strand annet enn stener. Har ikke bodd der ennå, men tatt dagsturer dit. Herlige plattformer langs vannet imellom stenene en kan nyte lyden fra bølgene og vinden og se på vindmøllene. På booking.com finner du også bosteder der. Mer spanjoler her og mindre turister.

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-08-17, 22:00   #12
LilleT
Rastløs dagdrømmer
 
LilleT sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.631
Blogginnlegg: 350
LilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mallorca eller Kanariøyene når man ikke er fan av massiv charterturisme?

Tusen takk for svar, Elisabet. Jeg må finne fram denne tråden igjen neste gang vi vurderer å dra til varmere strøk utenom sommermånedene. Nå har vi endt opp med å bestille fem dager til Dubrovnik i høstferien. Da blir det mindre varme og sol enn vi hadde tenkt i utgangspunktet, men forhåpentligvis bra likevel.

__________________
LilleT
LilleT er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-08-17, 22:40   #13
Pamina
Kaldt hode, varmt hjerte!
 
Pamina sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 8.964
Blogginnlegg: 70
Pamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt av
Standard

Sv: Mallorca eller Kanariøyene når man ikke er fan av massiv charterturisme?

Palma by på Mallorca er kjempefin. Det er en liten storby som har en fin strand, og som er virkelig sjarmerende med masse å se og man kan kjøre turer til andre strender. En forholdsvis liten øy så man kommer seg mye rundt på kort tid.

__________________
Pamina & Snuppa, 23. juli 05, Brodern, 23. august 08
Et hus uten bøker er som et legeme uten sjel. (Marcus Tullius Cicero)
Pamina er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:46.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no