Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Hvilken vei skal gulvet ligge?

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-09-13, 14:24   #1
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.497
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Hvilken vei skal gulvet ligge?

Jada, Neket gjør ting hun ikke kan. Jeg skal legge gulv på soverommet. Laminat (ja, ja parkett er best, bla bla). Jeg har lest at gulvet skal legges mot der lyset kommer inn, og at det skal legges i rommets lengderetning. Det er ikke mulig å oppfylle begge disse kriteriene. Jeg heller mot å legge det i lengderetningen. Det er et ganske lite rom, 2,80 x 3,90, sånn omtrent. Men det blir da ikke mot vinduet.

Jeg har også lest at gulvet i alle rom skal gå i samme retning. Soverommet er i kjelleren, og de fleste rommene har fliser, inkludert gangen utenfor. Rommet ved siden av skal også få nytt gulv, her passer det best å legge mot lyset. Det passer også med treningsrommet som er innenfor der igjen, som allerede har laminat, det blir samme retning.

Så: Skal jeg legge det riktig i forhold til lyset og de andre rommene, eller i lengderetningen? Taket har malt tapet, så det trenger jeg ikke ta hensyn til. Veggene er av panel - det rare huset vårt har panel i både den ene og den andre retningen, så det er liggende panel på kortveggene og stående på de andre. Den ene kortveggen er malt grå, de andre veggene er hvite. Det er så vanskelig!

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-13, 14:26   #2
liefje
Musk
 
liefje sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 7.424
liefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hvilken vei skal gulvet ligge?

Jeg aner ikke, men det höres riktig ut aa ta hensyn til de andre rommene. Paa den annen side ser jeg naa at det over hodet ikke er saann hos oss.

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-13, 14:28   #3
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.370
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilken vei skal gulvet ligge?

Vi har samme problem. Jeg har hørt at det skal ligge rett ut fra vinduene, altså på "høykant" mot vinduet, slik at ikke lyset skal gi skygge i skjøtene. Samtidig vil det avkorte rommet når det ikke samsvarer med å ligge i lengderetningen til rommet. Pluss på ingen rette vinkler så har du en skikkelig flott oppgave!

Jeg tror vi har landet på ut fra vinduene, på grunn av skyggespillet. Eller kanskje ikke.

Såh; ingen svar, men masse medfølelse!

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-13, 14:28   #4
Mjau
Curlingkone
 
Mjau sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 8.307
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvilken vei skal gulvet ligge?

Hovedregelen sier vel i rommets lengderetning, men i rom uten dør ut til annet rom er det mer naturlig å ta utgangspunkt i retningen der, så det ikke blir så på krysset tvers.

__________________
Mjau maler videre...
Mjau er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-13, 14:30   #5
GinaK
Tja...
 
GinaK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 15.846
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvilken vei skal gulvet ligge?

Mannen snakket om dette da vi la nytt gulv på kjøkkenet og husker da at han sa at parketten skulle ligge etter lysretningen.
Alle de andre gulvene er fra huset ble bygget og de er ikke lagt etter lysretningen.. så hva som er lurt endres kanskje etter 10-år?

__________________
Gina og gutta, 2001 og 2005
Jeg eldes ikke - jeg mørner.
GinaK er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-13, 14:31   #6
kokosbolle
Har bakt søte kaker
 
kokosbolle sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Innlegg: 23.505
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilken vei skal gulvet ligge?

Diagonalt høres ut som løsningen for deg.








Dette krever et bilde før vi kan svare.

__________________
The deadline for complaints was yesterday
vinterbolle jan 2007
sommerbolle juni 2010
minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-13, 15:37   #7
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag
 
Hondacrv sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Innlegg: 13.069
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvilken vei skal gulvet ligge?

Vi har parkett samme vei i alle rom, og lyset kommer fra tre sider på stue og kjøkken. Men det er her tenkt lagt i lengderetning, mer enn at skjøtene skal ligge mot vinduene. Keg har aldri tenkte å at det er feil slik det er lagt her. Det er ikke noe sørlig skilter i parketten egentlig.

__________________
05
Hondacrv er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-13, 16:35   #8
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.497
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvilken vei skal gulvet ligge?

Takk for svar. Jeg er ikke så mye klokere.

Jeg skal prøve å legge inn bilde etter foreldremøtet i kveld, det er ikke så lett å få med så mye av rommet på bildet, knøttlite som det er.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-13, 18:04   #9
Snuppa
Lengter etter sola
 
Snuppa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 4.590
Snuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvilken vei skal gulvet ligge?

Jeg hadde nok lagt det etter lengderetningen.

__________________
-03 -06 -09
Snuppa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-13, 18:30   #10
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilken vei skal gulvet ligge?

Jeg hadde fulgt de andre rommene, hvis det er parkett på de gulvene du kan se fra soverommet og omvendt. Altså: hvis du bare kan se flislagte gulv fra soverommet, spiller det ingen rolle, men hvis du ser et gulv med parkett, så følger du den retningen som er gitt av de gamle gulvene. Det ser utrolig corny ut med parkett som peker i ulike retninger, når de møtes i døråpningen.

Å legge parkett mot rommets lengderetning, trenger ikke være så dumt. I alle fall ikke når rommet er smalt. Å legge parkett mot eksisterende retning, er langt mer problematisk, synes jeg.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-13, 22:27   #11
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.497
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvilken vei skal gulvet ligge?

Ja, du har kanskje rett, Teo. Fra rommet kan man bare se gangen med fliser, men hvis man står på riktig sted i gangen kan man se begge gulvene.

Har prøvd bilde, men vanskelig å få med så mye av rommet.

Som dere ser er jeg en superryddig håndtverker. Sinnasnekkern neste.

Vedlagte bilder
Filtype: jpg image.jpg (452,7 KB, 37 visninger)
Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-13, 22:29   #12
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.497
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvilken vei skal gulvet ligge?

Et til, siden jeg bare klarte ett om gangen fra telefonen.

Vedlagte bilder
Filtype: jpg image.jpg (354,2 KB, 20 visninger)
Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-13, 23:10   #13
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilken vei skal gulvet ligge?

Så lenge det ikke ligger parkett på hver side av dørstokken, tror jeg ikke det er like kritisk at de ligger hver sin vei, altså. Da ville jeg vurdert de andre faktorene nøyere.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-13, 23:32   #14
Bayone
snur
 
Bayone sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 5.440
Blogginnlegg: 4
Bayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvilken vei skal gulvet ligge?

For å gjøre det enda enklere så fikk vi beskjed om å legge i møneretningen når vi skulle legge for 8 år siden. For oss stemmer det med lengderetning og ikke mot vinduene.

__________________
2001 2004
Bayone er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:37.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no