Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Baking av brød

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-11-14, 13:16   #21
Dronningen
Pauset
 
Medlem siden: Oct 2007
Innlegg: 12.595
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Baking av brød

Opprinnelig lagt inn av Røverdatter, her.

Må man ha frø? Sånn at hvis man ikke kan ha i frø så får man aldri til å bake godt brød?

Hvis man skal få ha brødet i fred.

(unger som av antydning til frø)

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-14, 14:04   #22
mkj
Off the map.
 
mkj sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 14.130
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Baking av brød

Opprinnelig lagt inn av Taien, her.

Jeg har slik ildfast form fra Tupperware...går det an å bruke den?

Litt av problemet med den er at den ikke blir varm på samme måten som en jerngryte, og jeg synes man får litt "tam" skorpe. Har ikke brukt den til eltefritt brød, men har bakt loff i den, og den er ikke helt genial til det synes jeg.

__________________
røverunger 03 og 08
mkj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-14, 14:40   #23
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Baking av brød

Grytene blir en bakerovn, det gir en helt fantastisk skorpe. Det er ikke det samme som i former. Men det blir bedre i form om du setter formene nederst i ovnen, har 250 C varmluft de første ti-femten minuttene og så skrur ned til 225/200 vanlig.

Nei, man får ikke saftige brød som holder seg hvis man ikke har frø. Man får alltids gode brød, men de må spises med en gang. Og nei, det kan da ikke være mye jobb å ha frø klar i skuffen? 50 g av ditt og 50 g av datt? Det går fort! Du kan få ungene til å veie opp. Så gjør det seg selv. Du kan gjøre klar flere poser med det som skal legges i bløt? (del 1 av oppskriften) Man kan blende frø så ungene ikke merker det, det gir samme saftighet, men ingen klumper.

Havregryn må bløtlegges, for ellers gjør de deigen kort og tørr, siden de suger mye væske.

Prinsippene for gode brød er som følger:

-Heve så lenge som mulig gir mest smak og er best for magen, brødet holder lenger.
-Bløt deig gir mulighetene for korn og frø til å svelle og er best for magen og gir saftigere brød.
-Stek med høyere varme og nederst i ovnen, uansett om du steker i form eller gryte. Skikkelig skorpe gir bedre smak.
-Ikke glem salt, ellers smaker ikke brødet godt.
-Du trenger ikke fett i et brød som er laget med bløt deig.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-14, 14:42   #24
Tussa
Ferdiglada
 
Tussa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.880
Tussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Baking av brød

Wow! Tusen takk!

No lærte eg at havregryn må bløtleggast. Det tenkte nemlig ikkje eg på og derfor vart gårsdagens brød litt tunge.

Dessuten kjøpte eg frø i går, dog etter deiga var satt.

__________________
Gut 02 Jente 05
Tussa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-14, 14:46   #25
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Baking av brød

Jeg ser at dette går veien. Du må visualisere deg selv som sexy domestic godess, og vips!


- her har vi deg som bløtlegger frø.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-14, 14:47   #26
Tussa
Ferdiglada
 
Tussa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.880
Tussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Baking av brød

Opprinnelig lagt inn av Harriet Vane, her.

Jeg ser at dette går veien. Du må visualisere deg selv som sexy domestic godess, og vips!


- her har vi deg som bløtlegger frø.

Aaaahhh! Forøvrig føle eg meg litt sexy når eg bake brød og lage mat. Litt rart?

__________________
Gut 02 Jente 05
Tussa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-14, 17:18   #27
Nip
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Oct 2010
Innlegg: 3.725
Nip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Baking av brød

Opprinnelig lagt inn av Dronningen, her.

Hvis man skal få ha brødet i fred.

(unger som av antydning til frø)

Jeg knuser frøene så spiser minsten også brød med frø...

Nip er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-14, 17:54   #28
Tussa
Ferdiglada
 
Tussa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.880
Tussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Baking av brød

Eg har no forsynt familien med brød i to veker. Oppskrifta eg har " i hendene" er no 1,5 kilo mjøl av diverse sorter, en liter vatn, linfrø, havregryn, gjær, en slump olje, salt og litt sukker. Det blir ei veldig klissete deig som eg omtrent spar over i formene.

Kva er det neste på frølista skal tru?

__________________
Gut 02 Jente 05
Tussa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-14, 10:27   #29
GinaK
Tja...
 
GinaK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 15.840
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Sv: Baking av brød

Så flink du er.
Jeg ble fristet igjen og slo til med å lage brød i går kveld. Men det ble et bom og et som hevet seg greit. Merkelig.

Men skorpen ble så hard?? Er det fordi jeg ringlet vann over? Jeg gjorde det for liksom å feste havregrynene på toppen av brødet.

__________________
Gina og gutta, 2001 og 2005
Jeg eldes ikke - jeg mørner.
GinaK er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-14, 10:44   #30
Tussa
Ferdiglada
 
Tussa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.880
Tussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Baking av brød

Mine blir også litt for harde for min smak og eg pensle også med vatn, kanskje det er derfor?

Harriet!!

__________________
Gut 02 Jente 05
Tussa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-14, 20:46   #31
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Baking av brød

Dere må kjøpe dere bedre brødkniver og skjære tynnere skiver.

Jeg pensler ikke med noe som helst og steker nederst i ovnen.

Jeg liker litt sprø skorpe, den blir jo fort myk, men hvis du liker mykere brødskorpe, så kan du skru litt ned på temperaturen.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-14, 21:10   #32
Tussa
Ferdiglada
 
Tussa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.880
Tussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Baking av brød

Og kva er den ypperste brødkniven nu til dags? Eg har ein Fiskars men det er kanskje ikkje optimalt...

__________________
Gut 02 Jente 05
Tussa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-14, 23:16   #33
Geitrams
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Jun 2009
Innlegg: 3.023
Geitrams er populærGeitrams er populærGeitrams er populærGeitrams er populærGeitrams er populær
Standard

Sv: Baking av brød

Opprinnelig lagt inn av Nip, her.

Dette er min favoritt om dagen, lett å lage (frøblanding kan man jo gjøre klart i bokser fra før av så går det veldig fort)


1 liter lunkent vann
1 pakke fersk gjær
650 g speltmel
250 g grovmalt spelt
50 g havregryn
60 g gresskarkjerner (knuses i blenderen)
60 g solsikkekjerner (knuses i blenderen)
50 gram chiafrø
100 g linfrø
1/2 ss salt


Rør ut gjæren i vann, ha i salt og resten av ingrediensene. Bland det hele godt sammen og la det stå til heving under kjøkkenhånkle i ca 30 minutter.

Ha deigen over i to store brødformer - jeg brukte silikonform, ellers må de smøres godt
La det heve under kjøkkenhånkle igjen i ca 40 minutter og sett de inn i forvarmet ovn (225 grader) på nederste rille i 40 minutter. Ta brødene ut av formen sin og legg de "på hodet" og sett de i ovnen på 200 grader i 20 minutter til.

Avkjøles på rist.
http://ninabakke.blogspot.no/2014/10...rd-med-fr.html

Dette baker jeg også.

Geitrams er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-14, 11:57   #34
Anuk
Bør lage seg en tittel selv
 
Anuk sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 1.946
Anuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Baking av brød

Prøvde Harriet sitt brød i går. Skikkelig grovt og saftig og luftig på samme tid. Det blir nok favoritten nå en stund.

Anuk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-14, 13:55   #35
vixen
Bør lage seg en tittel selv
 
vixen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Innlegg: 8.590
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Baking av brød

De siste gangene jeg har bakt så har jeg tilsatt en boks cottage cheesear vært i brødene. De har blitt gode og saftige.

vixen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-14, 14:01   #36
Libra
Bør lage seg en tittel selv
 
Libra sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 5.505
Blogginnlegg: 51
Libra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Baking av brød

Hvis du ikke er glad i sprø skorpe legger du bare et fuktig kjøkkenklede over brødene når de står til avkjøling.

Libra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-12-14, 10:58   #37
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Baking av brød

De gode brødknivene kjøpes forresten hos Åpent Bakeri/Blings.

Jeg har en sånn og den ser slik ut:

Ellers ville jeg gått for Globals brødkniv.

Jeg mener det er forskjell på todelte kniver og de som er støpt i et stykke og de som er helstål er i hvertfall de jeg har vært mest fornøyd med. Jeg Åpent Bakeri-kniven på 7. året nå og den er strålende.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:05.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no