Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Holdbarhet på alkoholholdig drikke?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-06-17, 22:39   #1
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.754
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Holdbarhet på alkoholholdig drikke?

Hva tenker vi om alkoholholdig drikke og holdbarhet?

Har helt ut en ganmel flaske Baileys, og det var åpenbart en riktig avgjørelse. Motsatt innbiller jeg meg at tyrkershot varer "evig" hvis man bare rister den godt - den er vodka med tyrkisk pepper og holder 32 %. Men Malibu? Bananlikør og de Bols-greiene?

Rent brennevin som Whisky og cognac er vel alltid ok??

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-06-17, 22:45   #2
Fintdethei!
Javel?
 
Fintdethei! sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Opp en trapp og inn en dør
Innlegg: 7.776
Fintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Holdbarhet på alkoholholdig drikke?

Hvor gammel var den baileysen du helte ut? Jeg har en uåpnet i skapet som står april 2017 på.

Fintdethei! er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-06-17, 23:06   #3
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.754
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Holdbarhet på alkoholholdig drikke?

Den lukta sur melk da jeg helte den ut, så tror det var greit.

Edit: den gikk ut i 2009.

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-06-17, 23:15   #4
Carrera
Må man ha en tittel?
 
Carrera sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.539
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Sv: Holdbarhet på alkoholholdig drikke?

Uten å ha bred kunnskap, så inneholder Baileys melk, og har selvfølgelig deretter holdbarhet. En uåpnet flaske har grei holdbarhet, men begrenset, og en åpnet flaske har særdeles kort holdbarhet, som melk.

Vin står seg også lenge i lukket flaske, men åpnet flaske har kort tid.

Vodka, whisky og andre rene alkoholer holder evig både åpnet og uåpnet.

Fellesnevneren er nok at de drikkene som er basert på melk, frukter og andre ting som råtner/mugler, de har kortere levetid enn de som er basert på ting som ikke råtner/mugler. Og så kommer jo % av sprit inn i bildet. Jo mer sprit, jo lengre holdbarhet.

__________________
All of these lines across my face
Tell you the story of who I am
So many stories of where I've been
And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-06-17, 23:15   #5
Elisabet
Står på egne ben
 
Elisabet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 10.922
Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Holdbarhet på alkoholholdig drikke?

Har invitert til fest på lørdag, og da åpner vi diverse underveis og heller ut det som ikke er drikkbart. Men akkurat baileys heller jeg også ut, for den står det jo dato på. Hadde noe dooleys også som ikke sto dato på, men den også helte jeg ut og den ene fikk jeg nesten ikke ut av flaska.

Mye vin er jo ikke lagringsvin, men jeg lukter på dem når jeg åpner. En lukter og smaker fort om en vin ikke er drikkbar. Den lukter for mye "eddik" eller noe. Sprit av forskjellig slag holder jo lenge og det heller jeg ikke ut. Ville bare smakt på det også.

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-06-17, 08:27   #6
Tussa
Ferdiglada
 
Tussa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.880
Tussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Holdbarhet på alkoholholdig drikke?

Baileys bør nesten ikkje lagrast etter åpning i det heile tatt spør du meg. Eg har ikkje tal på alle gongane eg har blitt servert det og nesten kasta opp for den har surna...

__________________
Gut 02 Jente 05
Tussa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-06-17, 09:36   #7
celebelen
Dragedytteren
 
celebelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Høgt oppi lia
Innlegg: 5.588
Blogginnlegg: 7
celebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Holdbarhet på alkoholholdig drikke?

Jeg har hatt Baileys stående ganske lenge, også etter åpning, men da står den i kjøleskapet.

__________________
Det jeg mangler i tålmodighet, tar jeg igjen i temperament.

Ville (nov. 07)
celebelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-06-17, 10:15   #8
Frøy
I endring
 
Frøy sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Innlegg: 6.959
Blogginnlegg: 136
Frøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Holdbarhet på alkoholholdig drikke?

All snakket om Baileys minner meg om at jeg smakte denne for noen helger siden, og for oss som ikke drikker en hel flaske Baileys så var denne genial.

__________________
2004 og 2008

Du kan'kke gi Gud, så bare gi faen
Frøy er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:27.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no