Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Gå ned i vekt og bli der?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-10-06, 22:01   #41
Bokormen
Absolute Beginner
 
Bokormen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.791
Blogginnlegg: 13
Bokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt av
Standard

Sv: Gå ned i vekt og bli der?

Bokorm-mannen har gått ned nesten 10 kg på tre mnd (!).

Han har for så vidt alltid vært flink til å trene ballspill, 2-3 ganger i uka i snitt. Hverdagskosten vår er også nokså sunn. Men han er ofte i møter i forbindelse med jobben, og der serveres det kaker, sjokolade og brus. Han drikker ikke kaffe og det er ikke alltid man får tilbud om te. Ofte blir han tilbydt brus da vi er borte på besøk. Men de siste månedene har han takket nei til brus og kaker, og drikker heller masse vann. På bursdager har han tatt et lite kakestykke, men ikke mer. Av og til skeier han ut i helgene, men han spiser gjerne et rundstykke med jeg mumser muffins på kafé.


I tillegg til dette har han lagt inn en eller to harde sykkeløkter hver uke. Vi har ergometersykkel, og den bruker han mens han ser på film eller TV. Han har overhodet ikke sultet seg. Jeg er veldig stolt av han, speselt fordi han har en jobb hvor han ofte møter fristelser.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-10-06, 22:32   #42
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gå ned i vekt og bli der?

Opprinnelig lagt inn av Alfa, her.

Eg er heilt einig i at dei fleste av oss et for mykje karbohydratar, og då spesielt i form av såkalla høg-glykemiske karbohydratar. Likevel er det viktig å hugse at kroppen treng også dette næringsstoffet, og ein tilnærma karbohydratfri diett kan vere direkte skadeleg for kroppen.

Ja, nå er det jo svært få som spiser helt karbofri kost, tilogmed Atkins anbefaler jo MINST 20 gram netto karbohydrater dagig den første tiden, deretter skal man øke antallet til man finner sin tåle-grense.

Men om man vet hva man gjør så kan man fint leve på GI = 0 også, faktisk. Skaldeman har skrevet ei bok om dette, mannen gikk selv ned 63 kg på slik kost og har holdt vekten i et par år nå. Han tok nylig en utvidet helsetest hos legen, og resultatene var forbløffende.
Her har man en mann med alvorligehjerteproblemer, svært overvektig og sliter med helsa. Han begynner å spise kun animalsk mat, nesten fritt for grønnsaker, KUN fett kjøtt og nesten intet annet. Han raser ned 63 kg, og alle helseverdier viser at mannen er friskere enn en på 25.

http://lillemaane.no/forfatter/sten_...skaldeman.html

Alle kan nok ikke leve slik, men jeg tror overhodet ikke det er skadelig så lenge man vet hva man gjør. Selv blir jeg matlei etter kort tid med slik kost (klarte det i 8 uker, raste ned 10 kg og har aldri følt meg så vel i hele mitt liv, ble kvitt migrene, pms, fordøyelsesplager, muskelsmerter osv), så jeg inkluderer en rekke "overjordiske" grønnsaker i tillegg.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-10-06, 22:38   #43
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...
 
Alfa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.374
Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gå ned i vekt og bli der?

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Her har man en mann med alvorligehjerteproblemer, svært overvektig og sliter med helsa. Han begynner å spise kun animalsk mat, nesten fritt for grønnsaker, KUN fett kjøtt og nesten intet annet. Han raser ned 63 kg, og alle helseverdier viser at mannen er friskere enn en på 25.

No ja, men kva om 3, 5 , 20 år?

Alfa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-10-06, 22:43   #44
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gå ned i vekt og bli der?

Opprinnelig lagt inn av Alfa, her.

No ja, men kva om 3, 5 , 20 år?

Nja, det vet vi jo ikke når det gjelder akkurat ham. Men ingenting tilsier jo at han skulle bli syk så lenge han spiser naturlig mat mennesket har spist i uminnelige tider. Mange snakker om "langtidsvirkninger" av lavkarbo, men hvorfor snakker ingen om langtidsvirkningene av et kosthold rikt på pasta, poteter og sukker, som faktisk er forholdsvis nye matvarer for menneskekroppen?
På lavkarbo.no er det folk som har spist lavkarbo/høyfett i så mye som 20 år og har verdens beste helse.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-10-06, 22:43   #45
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...
 
Alfa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.374
Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gå ned i vekt og bli der?

For det første: har han alvorlege hjerteproblem pga overvekt, så seier det seg sjølv at mannen kjem i betre form av å gå ned i vekt. Det er likevel ikkje det samme som å seie at kuren er sunn ...

For det andre: grønnsaker og frukt har mange fiber, viaminar og antioksidantar som beviseleg er viktig for å førebygge kreft, motverke aldring, halde ei stabil fordøying m.m. Verknadane av å unngå grønnsaker og frukt kjem ikke etter 6 mnd eller eit år, men i løpet av livet.

For det tredje: å hevde at feitt kjøtt er sunt er vel som å be om å bli lynsja av heile kardiolog-standen. Eg viser her tilbake til det første punktet.

Alfa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-10-06, 22:47   #46
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gå ned i vekt og bli der?

Opprinnelig lagt inn av Alfa, her.

For det første: har han alvorlege hjerteproblem pga overvekt, så seier det seg sjølv at mannen kjem i betre form av å gå ned i vekt. Det er likevel ikkje det samme som å seie at kuren er sunn ...

For det andre: grønnsaker og frukt har mange fiber, viaminar og antioksidantar som beviseleg er viktig for å førebygge kreft, motverke aldring, halde ei stabil fordøying m.m. Verknadane av å unngå grønnsaker og frukt kjem ikke etter 6 mnd eller eit år, men i løpet av livet.

For det tredje: å hevde at feitt kjøtt er sunt er vel som å be om å bli lynsja av heile kardiolog-standen. Eg viser her tilbake til det første punktet.

Jeg er enig med deg i at grønnsaker er viktig, derfor spiser jeg det selv. Frukt er ikke nødvendig, etter min mening, men det er jo ingen vits i å unngå å spise det så lenge man ikke skal ned i vekt.

Nå mener ikke lenger alle hjertespesialister at mettet fett er skadelig. Her er feks. hva overlegen på Harstad sykehus sier om mettet fett:

Sitat:

2. En diett med rikelig med animalsk fett og protein og lite karbohydrater dokumenteres å bedre hjertefunksjonen målt ved blodprøver og EKG.

3. Hjertet forbrenner helst mettet fett som "brensel".

Linken er her, quoten er tatt ut fra en anmeldelse.

Atkins var hjertespesialist, og flere leger står jo bak disse kostholdsfilosofiene. Bla. Wolfgang Lutz, Jan Kwasniewski og Torkil Andersen. Om pasientene deres hadde dødd som fluer ville de vel vært fratatt legelisensen sin for lenge siden, tipper jeg.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-10-06, 22:48   #47
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...
 
Alfa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.374
Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gå ned i vekt og bli der?

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Mange snakker om "langtidsvirkninger" av lavkarbo, men hvorfor snakker ingen om langtidsvirkningene av et kosthold rikt på pasta, poteter og sukker, som faktisk er forholdsvis nye matvarer for menneskekroppen?
På lavkarbo.no er det folk som har spist lavkarbo/høyfett i så mye som 20 år og har verdens beste helse.

Alle som kjenner meg veit at eg er sterk motstandar av høgt karbo-forbruk, men å leve på feitt kjøt vil eg aldri kunne ha tru på at det er bra.

Du seier at " På lavkarbo.no er det folk som har spist lavkarbo/høyfett i så mye som 20 år og har verdens beste helse ", men for meg er det det samme som å seie at folk kan leve lenge på å røyke 40 pr dag også (i somme tilfelle stemmer det)...
Dessuten vil eg nok også hevde at kjeldene på lavkarbo.no ikkje nødvendigvis er verdas mest pålitelege kjelder.

Alfa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-10-06, 22:51   #48
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gå ned i vekt og bli der?

Nei klart vi ikke kan ta alle "kilder" for god fisk. Men jeg stoler på det jeg kjenner selv, og jeg har hatt fantastisk virkning av dette kostholdet. Jeg har aldri hatt det så bra som nå, energien er på topp, pms'en er borte, jeg sover bedre, har helt ren hud, håret er mer glansfullt og jeg mister mindre av det, og ikke minst - mensen er i rute etter 2,5 år i totalt ubalanse. Jeg har ingen symptomer på pcos'en whatsoever. Og jeg har prøvd både Grete Roede og lignende tidligere uten å få samme effekt, ikke i nærheten engang.

Det var forøvrig legen min som anbefalte meg dette kostholdet.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-10-06, 22:54   #49
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...
 
Alfa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.374
Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gå ned i vekt og bli der?

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Nei klart vi ikke kan ta alle "kilder" for god fisk. Men jeg stoler på det jeg kjenner selv, og jeg har hatt fantastisk virkning av dette kostholdet. Jeg har aldri hatt det så bra som nå, energien er på topp, pms'en er borte, jeg sover bedre, har helt ren hud, håret er mer glansfullt og jeg mister mindre av det, og ikke minst - mensen er i rute etter 2,5 år i totalt ubalanse. Jeg har ingen symptomer på pcos'en whatsoever. Og jeg har prøvd både Grete Roede og lignende tidligere uten å få samme effekt, ikke i nærheten engang.

Det var forøvrig legen min som anbefalte meg dette kostholdet.

Eg har ein kompis som også slit med stoffskiftet, og difor treng denne typen kosthaldsomlegging. Men det du skisserer her er medisinsk bruk av lav-karbo-diett, ikkje noko normale folk bør prøve for å gå ned i vekt.

Alfa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-10-06, 22:56   #50
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gå ned i vekt og bli der?

Opprinnelig lagt inn av Alfa, her.

Eg har ein kompis som også slit med stoffskiftet, og difor treng denne typen kosthaldsomlegging. Men det du skisserer her er medisinsk bruk av lav-karbo-diett, ikkje noko normale folk bør prøve for å gå ned i vekt.

Den kosten jeg spiser kan så og si alle spise og få god effekt av. Jeg spiser naturlig sunn mat. Kjøtt, fisk, egg, nøtter og frø, melkeprodukter, kylling, grønnsaker ...
Bare sunn, ren mat, med mindre man mener at poteter, pasta, sukker og ris er usedvanlig sunt og rikt på vitaminer og mineraler og at man lever svært usunt uten disse matvarene.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-10-06, 22:57   #51
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...
 
Alfa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.374
Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gå ned i vekt og bli der?

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Den kosten jeg spiser så og si alle spise og få god effekt av. Jeg spiser naturlig sunn mat. Kjøtt, fisk, egg, nøtter og frø, melkeprodukter, kylling, grønnsaker ...
Bare sunn, ren mat, med mindre man mener at poteter, pasta, sukker og ris er usedvanlig sunt og rikt på vitaminer og mineraler og at man lever svært usunt uten disse matvarene.

Men då kan eg seie meg litt meir eing med deg. Eg fekk inntrykk av at du forsvarte å kutte grønnsaker frå kosten og leve på feitt kjøt eg ...

Alfa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-10-06, 23:01   #52
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gå ned i vekt og bli der?

Opprinnelig lagt inn av Alfa, her.

Men då kan eg seie meg litt meir eing med deg. Eg fekk inntrykk av at du forsvarte å kutte grønnsaker frå kosten og leve på feitt kjøt eg ...

Hehe nei, jeg syns ikke den metoden passer for alle. Jeg har jo sett hvor bra det har gjort Skaldeman, og jeg kan godt mene at man kanskje bør prøve dette om amn er ekstremt overvektig og må ned ganske kjapt. Men ellers fungerer det som regel ypperlig for folk om de kutter ut raske karbohydrater og får i seg nok fett.
Pga. hormonene og vekten min MÅ jeg kutte voldsomt ned på karbene for å få helseeffekt og vektnedgang, så min grense ligger vel på rundt 20-30 gram netto karbohydrater daglig. Det er ikke mye, men jeg har en ekstrem helsegevinst av det, og jeg spiser både kremfløte, seterrømme, bacon, fete oster osv, men kompletterer (var det riktig ord?) det med en haug av gode grønnsaker, helst de som vokser over jorda.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-06, 08:08   #53
Garbella
Til tider hjulbeint
 
Garbella sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.876
Blogginnlegg: 45
Garbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt likt
Standard

Sv: Gå ned i vekt og bli der?

Opprinnelig lagt inn av Alfa, her.

Eg er heilt einig i at dei fleste av oss et for mykje karbohydratar, og då spesielt i form av såkalla høg-glykemiske karbohydratar. Likevel er det viktig å hugse at kroppen treng også dette næringsstoffet, og ein tilnærma karbohydratfri diett kan vere direkte skadeleg for kroppen.

Reint generelt så meiner eg at det viktigaste for å leve sunt, samt gå ned i vekt, er å ete meir grønnsaker, slutte med halvfabrikata (eller i alle fall kutte drastisk ned) og ete grove kornprodukt i staden for halvt-i-hel-behandla loff.

Dette er feil, det finnes mengder med dokumentasjon på det motsatte. Vil anbefale deg å lese blant annet boka Bedre uten brød med hundrevis av kildehenvisning til forskning og rapporter som sier det motsatte.

Nå er det en gang slik at det finnes dokumentasjon på at Grete Rode mat også er bra for kroppen og jeg tror at det finnes flere veier og ikke bare en sannhet til sunn helse

Garbella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-06, 08:11   #54
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gå ned i vekt og bli der?

Mitt største ankepunkt mot en diett basert på kjøtt, er det uetiske i at kun en hvit fet andel av verdens befolkning skal spise proteiner (masse proteiner) mens den andre halvparten skal spise ris. Den ene halvparten går til ekstreme virkemidler for å gå ned i vekt, mens den andre sulter i hjel. Det er uetisk. Jorden har virkelig ikke rom for at (alle) folk kan leve på rødt kjøtt.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-06, 08:17   #55
Garbella
Til tider hjulbeint
 
Garbella sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.876
Blogginnlegg: 45
Garbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt likt
Standard

Sv: Gå ned i vekt og bli der?

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Mitt største ankepunkt mot en diett basert på kjøtt, er det uetiske i at kun en hvit fet andel av verdens befolkning skal spise proteiner (masse proteiner) mens den andre halvparten skal spise ris. Den ene halvparten går til ekstreme virkemidler for å gå ned i vekt, mens den andre sulter i hjel. Det er uetisk. Jorden har virkelig ikke rom for at (alle) folk kan leve på rødt kjøtt.

1. Lavkarbo behøver absolutt ikke være basert på rødt kjøtt. Den skal være basert på proteinrike kilder som egg, ost, fisk, kylling osv.

2. Hva mener du med masse protein?

At verden er fullstendig skjevfordelt når det gjelder mat er ingen uenig i...

Garbella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-06, 10:00   #56
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gå ned i vekt og bli der?

Opprinnelig lagt inn av Georgine, her.

1. Lavkarbo behøver absolutt ikke være basert på rødt kjøtt. Den skal være basert på proteinrike kilder som egg, ost, fisk, kylling osv.

2. Hva mener du med masse protein?

At verden er fullstendig skjevfordelt når det gjelder mat er ingen uenig i...

Andre proteinrike kilder forutsetter også et landbruk som vil ta for mye plass og energi, i fht hva jorden har ressurser til, dersom alle skulle fått tilgang til det. Med masse proteiner, mener jeg feks en atkins eller fedondiett, som ingen utenom den rikeste delen av den hvite vestlige befolkningen har råd til. Kanskje bortsett fra bønner.

Det er *mulig* at en bedre fordeling av næringsstoffer ville vært mulig om junk ble forbudt. Det går mye kjøtt med til alle burgerne, pølsene og nuggetsene.

Jeg er svært potistiv til et sammensatt proteinrikt kosthold, men jeg blir nesten kvalm av Skaldeman-kostholdet i et globalt perspektiv.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-06, 11:30   #57
Garbella
Til tider hjulbeint
 
Garbella sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.876
Blogginnlegg: 45
Garbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt likt
Standard

Sv: Gå ned i vekt og bli der?

Junkfood er mishandling av mat og burde definitivt være forbudt!

Jeg er og veldig opptatt av all den maten som kastes. Det er enorme mengder mat som kastes hver eneste dag, mat som fint kunne vært brukt. Vi har alle et ansvar for å ikke sløse med de ressursene som finnes. Om vi planlegger både handling og matlaging så går det fint an å ikke kaste så mye mat.

Jeg lever atkinsaktig og spiser gjennomsnittlig 80 gram protein om dagen noe som faktisk er akkurat anbefalingene for hvor mye protein kroppen trenger i forhold til den fysiske aktiviteten jeg er i.

Nå er ikke jeg alene noen representativt tilfelle for lavkarbo og det er vel neppe alle som faktisk registerer hva de spiser og fordelingen av protein, fett og karbohydrater.

Garbella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-06, 12:22   #58
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.854
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gå ned i vekt og bli der?

Opprinnelig lagt inn av Nooria, her.

- Pannekake bestående av 3 egg, 1-2 dl cottage cheese, litt sunn olje, bittelitt søtstoff som f.eks fruktose, 2 dl store havregryn, evt. litt vaniljeessens (alt blandes i blenderen).


Jeg trodde det var 2 spiseskjeer havregryn?? Det har jeg brukt.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-06, 12:39   #59
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gå ned i vekt og bli der?

Kristin: ja det er 2 ss, Nooria har sikkert bare skrevet feil.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-06, 19:59   #60
Nooria
Stadig underveis
 
Nooria sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.090
Nooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Gå ned i vekt og bli der?

Opprinnelig lagt inn av Kristin, her.

Jeg trodde det var 2 spiseskjeer havregryn?? Det har jeg brukt.

Ja du har rett!

Nooria er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:26.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no