Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Almanakk - vet folk hva det er?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-02-22, 09:32   #61
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.764
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Almanakk - vet folk hva det er?

Bonuslapp? Hva er det?

Jeg er så gammel at jeg husker Bokreditt. Mamma handlet mye på Bokreditt, husker jeg. Lurer på når det ble slutt på det?

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-22, 09:34   #62
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.462
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Almanakk - vet folk hva det er?

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Bonuslapp? Hva er det?

Jeg er så gammel at jeg husker Bokreditt. Mamma handlet mye på Bokreditt, husker jeg. Lurer på når det ble slutt på det?

Kassalappene/kvitteringene fra Samvirkelaget. Ble talt opp en gang i året, og kundeutbytte/bonus ble utbetalt. Ble oppbevart i et Norgesglass oppå kjøkkenskapet. Det er vel det samme som skjer fortsatt, bare med Coop-medlemskap og kort.

Samvirkelaget og Norgesglass er vel forresten også to ord ungene ikke nødvendigvis har et forhold til.

__________________
µ 05 07 07
My er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 03-02-22, 09:35   #63
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.764
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Almanakk - vet folk hva det er?

Hmmm ... vet ikke om jeg husker slike bonuslapper. Selv om vi sikkert hadde det. Mamma jobbet nemlig lenge på et samvirkelag.

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-22, 10:16   #64
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.141
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Almanakk - vet folk hva det er?

Opprinnelig lagt inn av -ea-, her.

Selv om vi voksne kanskje forbinder almanakk med denne - som min bestefar (f.1900) brukte hele livet.

Mamma har fortsatt disse.

Og det er de jeg forbinder med ordet. Har aldre brukt det ordet om om kalenderen/filofaxen etc.

Har vist frem den gamle filofaxen til ungene, da. Det var veldig fascinerende.


Men kalosjer vet vel ungdommen hva er? I hvert fall de litt jålete? Det er jo superhot med disse oransje, til å ha utenpå sånne fancy skinnsko med skinnsåle.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-22, 10:20   #65
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Almanakk - vet folk hva det er?

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Sånn ellers vil jeg si at denne måten å legge inn ordforklaringer på ord som ikke brukes ofte, i artikler, er helt ypperlig. Det øker lesevennligheten for mange grupper, f.eks. folk med andre morsmål enn norsk, samtidig som det er gjort på en måte som ikke er forstyrrende.

Ja, enig! Det er en veldig fin måte å skape forståelse av tekst på.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-02-22, 10:16   #66
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.880
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Almanakk - vet folk hva det er?

Kom på denne tråden da jeg innså at jeg fremdeles sier «rulle ned vinduet» og «trekke i snoren». Det må jo være gresk for dagens barn. Men jeg har sluttet å si «ta av røret», da.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-02-22, 11:10   #67
Isolde
Øyboer
 
Isolde sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.671
Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Sv: Almanakk - vet folk hva det er?

Jeg vet godt hva det er, men samboeren lærte seg akkurat begrepet. Han lærte det for noen mnd siden. Vi er født i ulike 10år og han er yngst.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-02-22, 15:00   #68
Strå
Lesende
 
Strå sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Innlegg: 10.936
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: Almanakk - vet folk hva det er?

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Kom på denne tråden da jeg innså at jeg fremdeles sier «rulle ned vinduet» og «trekke i snoren». Det må jo være gresk for dagens barn. Men jeg har sluttet å si «ta av røret», da.

Hahaha, det der driver jeg også å sier. Tenkte på det med "trekk i snoren" i sted, da ene barnebarnet øvde seg på bruk av doen her. Jeg klarte med et nødskrik å ikke si det.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-02-22, 14:49   #69
meisje
Kleintje I + II
 
meisje sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.249
meisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Almanakk - vet folk hva det er?

Her var det bare voksne som visste hva det var. Jeg var igrunn ikke selv klar over at det var et merkenavn knyttet til personlig kalender heller.

__________________
Meisje & Storebror & Lillebror
meisje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-02-22, 15:13   #70
Spoon
med mange baller i lufta
 
Spoon sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: I et grått hus i Trøndelag
Innlegg: 3.322
Blogginnlegg: 66
Spoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt likt
Standard

Sv: Almanakk - vet folk hva det er?

Begge mine vet godt hva en almanakk er, og 13-åringen bruker sin daglig. Hun har bestilt en personlig almanakk fra nett, det er vel andre året hun gjør det. Hun bruker den til å planlegge ukene sine, skrive ned tanker, tegner osv...

Jeg har stort sett gått over til den digitale verdenen

__________________
Storesøster desember-05, Lillesøster april-08
Spoon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-02-22, 15:18   #71
mina
Strikker
 
mina sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Sunnmøre
Innlegg: 3.217
mina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt likt
Standard

Sv: Almanakk - vet folk hva det er?

Opprinnelig lagt inn av -ea-, her.

Selv om vi voksne kanskje forbinder almanakk med denne - som min bestefar (f.1900) brukte hele livet.

Mine vet hva almanakk er, for bestefar i kjelleren bruker sånn enda. Tror til og med det var eldste som kjøpte den for han like etter jul.

__________________
-99 -01 -05
mina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-02-22, 15:50   #72
Pasta
En skrue løs
 
Pasta sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: I nord
Innlegg: 7.678
Pasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Almanakk - vet folk hva det er?

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Hjemmearkiv eller "mappa mi".

__________________
2001, 2005, 2020
Pasta er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:05.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no