Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Tar du barna med i valglokalet?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Tar du barna med i valglokalet?
Ja, jeg synes det er viktig at barna får se demokrati i praksis. 115 69,28%
Ja, men bare fordi jeg ikke har barnepass. 24 14,46%
Nei, det har jeg aldri tenkt på. 18 10,84%
Nei, jeg har det travelt nok om jeg ikke skulle ta med barn også. 7 4,22%
Sofademokrat / dustepåll. 2 1,20%
Deltakere: 166. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-09-11, 15:06   #41
Stellebord
Bør lage seg en tittel selv
 
Stellebord sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 3.224
Stellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Tar du barna med i valglokalet?

Ja, ungene er med. Jeg synes det er viktig å markere valgdagen, og å spise ute i den forbindelse var jo en fin tradisjon! Nå tror jeg ikke vi rekker å spise noe sted i morgen, men vi kan jo markere med noe annet.

__________________
Store E (02), Lille E (Juni 08) og Lillemor (13) og Minstemann (15)
Stellebord er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-09-11, 15:10   #42
polarjenta
Tittel og tittel....
 
polarjenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Innlegg: 21.514
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tar du barna med i valglokalet?

Nei, de har ikke vært med.

__________________
Nå også med avatar
polarjenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-09-11, 15:18   #43
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.812
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tar du barna med i valglokalet?

Ja, og nei. Jeg kommer ikke til å tvinge guttungen til å være med, an er opptatt med andre ting, men Lillemann blir med, av naturlige årsaker.

Jeg er vant med, fra barnsbein av, å være med i stemmelokalet, og den høyttidsstemningen som lå over det hele, sitter ennå i meg, jeg synd det er stort og høytidelig å stemme.

Vi har snakket mye med Guttungen om det å stemme, og viktigheten av dette.

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-09-11, 15:52   #44
Milfrid
Shake it out!
 
Milfrid sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Innlegg: 15.926
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tar du barna med i valglokalet?

Ingen svar som passet. Ved de to siste valgene har vi stemt fra utlandet. Der gjøres fra konsulatet, på dagtid, mens ungene er på skolen. Det er ikke et alternativ å ta dem ut av skolen. Hjemme i Norge tok i dem med oss.

__________________
Now it's nothing but MY way!
Milfrid er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-09-11, 16:05   #45
Kaija
WF: Sausnebbet
 
Kaija sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.856
Blogginnlegg: 120
Kaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tar du barna med i valglokalet?

Ungene har pleid å være med, og de som er hjemme blir med i år også. På veien ned snakker vi om valg, demokrati og å bruke stemmeretten. Jeg synes det er greit at de erfarer at vi tar valget på alvor.

Kaija er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-09-11, 16:06   #46
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.880
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tar du barna med i valglokalet?

Opprinnelig lagt inn av -ea-, her.

Jeg tror jeg nesten alltid har hatt med barn når jeg har gått for å stemme, og jeg tror det er i en slags pedagogisk hensikt. At de skal se hvordan samfunnet fungerer, eller noe sånt.

Derfor liker jeg å stemme på selveste dagen, helst mandag altså. Men til nød søndag dersom jeg ser mandag blir for travel (som forrige gang da jeg skulle jobbe til etter midnatt). Det er noe smått høytidelig med å gå der og bli funnet i manntallet og "få lov til" å stemme, å stå i kø for å komme inn i boksen.

Ser i enkelte andre tråder noen kommentarer som kan tyde på at jeg ikke er den eneste som tenker slik.

Poll kommer.

Ja, jeg tenker som deg og de er alltid med.

Et annet spørsmål: Mannen min ber meg ta av pin-en jeg har på t-skjorta når vi straks skal gå (det blir for travelt i morgen). Han sier at man ikke driver valgreklame på valgdagen, eller i valglokalet. Er det uhørt å gå med den lille minirosen min? Jeg har faktisk aldri tenkt på dette før. JEg skal ikke stå ved inngangsdøra med bannere, akkurat.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-09-11, 16:11   #47
Kaija
WF: Sausnebbet
 
Kaija sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.856
Blogginnlegg: 120
Kaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tar du barna med i valglokalet?

Jeg aner ikke noe om den pinen og reklame mm.
Lurer på noe annet. I det ene valglokalet her har en av de mest profilerte politikerne flere ganger vært i valglokalet, hilst på, og i noen tilfeller guidet velgerne bort til avlukkene. Jeg har opplevd det som påtrengende og at det kan ha en siste påvirkende effekt på hvordan enkelte stemmer. Er slikt greit? Lov?

Kaija er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-09-11, 16:27   #48
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.481
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tar du barna med i valglokalet?

Det er ganske vanlig at flere partier annonserer med gratis skyss til valglokalet for eldre og billøse som ellers har vansker med å komme seg dit. Regner med det er listekandidater som gjør jobben med å hente og bringe, så ja, det er vel lov?

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-09-11, 16:33   #49
Barbarella
Bør lage seg en tittel selv
 
Barbarella sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 1.561
Blogginnlegg: 1
Barbarella er virkelig godt liktBarbarella er virkelig godt liktBarbarella er virkelig godt liktBarbarella er virkelig godt liktBarbarella er virkelig godt liktBarbarella er virkelig godt liktBarbarella er virkelig godt liktBarbarella er virkelig godt liktBarbarella er virkelig godt likt
Standard

Sv: Tar du barna med i valglokalet?

Jeg har vanligvis hatt med meg barn, mest av praktiske årsaker. I år kommer eldstemann til å bli med meg, han har vært veldig opptatt av å finne ut av hva de forskjellige partiene står for i denne valgkampen og synes det er spennende å se hvordan stemming foregår i praksis.

__________________
2001 - 2005 - 2007 - 2016
Barbarella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-09-11, 16:35   #50
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.409
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Tar du barna med i valglokalet?

Yngste på 3 må være med fordi jeg ikke har barnepass. Vi kommer til å gå mens eldste er i bursdag.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-09-11, 16:36   #51
Siwa
Bør lage seg en tittel selv
 
Siwa sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 1.898
Siwa er populærSiwa er populærSiwa er populærSiwa er populærSiwa er populær
Standard

Sv: Tar du barna med i valglokalet?

Har alltid tatt med ungene
Grunnen har aldri vært for at vi ikke har barnevakt, eller fordi vi mener at de skal se demokrati i praksis, men det har bare blitt sånn

__________________
Familien er komplett med våre 3 vakre barn,
lillesøster 07
store lillebror 05
storesøster 96
Siwa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-09-11, 16:38   #52
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.117
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Tar du barna med i valglokalet?

Ja det gjør vi. Bor rett ved stemmelokalet, så slettes ikke nødvendig. Men det er kun noen få ganger han kan bli med før han er så stor at han antakelig ikke gidder. Et lite vindu har vi nå til å påvirke slik at han forhåpentlig stemmer når han blir myndig. Synes det er en viktig del av oppdragelsen.

__________________
07 og 10
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-09-11, 16:58   #53
Blå
Dårlig husmor
 
Blå sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.927
Blogginnlegg: 77
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tar du barna med i valglokalet?

Hyacinth: Det er ikke lov med politisk propaganda i valglokalet og valgfunksjonærene har ikke lov til å gå med noen form for politisk merke. Men som velger tror jeg ikke du blir nektet.

Kaija: Slik det er nå har det vært de politiske partiene som har rekruttert en stor del av valgfunksjonærene. Det kommer en lovendring ( i 2012 ) tror jeg, og da kommer ikke de som står på listene til å kunne arbeide i lokalet. Men i tidligere valg og ved dette valget er det lov.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-09-11, 17:12   #54
Kaija
WF: Sausnebbet
 
Kaija sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.856
Blogginnlegg: 120
Kaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tar du barna med i valglokalet?

Opprinnelig lagt inn av Blå, her.

Hyacinth: Det er ikke lov med politisk propaganda i valglokalet og valgfunksjonærene har ikke lov til å gå med noen form for politisk merke. Men som velger tror jeg ikke du blir nektet.

Kaija: Slik det er nå har det vært de politiske partiene som har rekruttert en stor del av valgfunksjonærene. Det kommer en lovendring ( i 2012 ) tror jeg, og da kommer ikke de som står på listene til å kunne arbeide i lokalet. Men i tidligere valg og ved dette valget er det lov.

Takk for oppklaring.
Men så leste jeg denne:
http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...cle4219003.ece
og ble litt i stuss. Hva er lov og ikke lov?

Kaija er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-09-11, 17:13   #55
siljemoren
Erfaren
 
siljemoren sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Internett
Innlegg: 964
siljemoren er populærsiljemoren er populærsiljemoren er populær
Standard

Sv: Tar du barna med i valglokalet?

Jeg tar barna med, og det er av pedagogiske grunn.

__________________
Ingen ektemann er ennå blitt skutt mens han tok oppvasken.
Ukjent.
siljemoren er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-09-11, 17:17   #56
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.880
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tar du barna med i valglokalet?

Takk for svar, Blå. Jeg tok en jakke utenpå t-skjorta, så det var ikke noe problem.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-09-11, 17:18   #57
Blå
Dårlig husmor
 
Blå sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.927
Blogginnlegg: 77
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tar du barna med i valglokalet?

Opprinnelig lagt inn av Kaija, her.

Takk for oppklaring.
Men så leste jeg denne:
http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...cle4219003.ece
og ble litt i stuss. Hva er lov og ikke lov?

Ja, men da opptrer han som politiker i lokalet. De politikerene som arbeider som valgfunksjonærer er nettop det. De får hverken lov til å bruke politiske merker eller snakke om politikk i valglokalet.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-09-11, 17:21   #58
Kaija
WF: Sausnebbet
 
Kaija sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.856
Blogginnlegg: 120
Kaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tar du barna med i valglokalet?

Opprinnelig lagt inn av Blå, her.

Ja, men da opptrer han som politiker i lokalet. De politikerene som arbeider som valgfunksjonærer er nettop det. De får hverken lov til å bruke politiske merker eller snakke om politikk i valglokalet.

Så da er det greit, selv om det er en av de store småprinsene i partiet, og alle vet hva personen står for? Da er det sikkert lov, men særlig ok synes jeg ikke det er.

Kaija er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-09-11, 17:31   #59
Veritas
Det norske
 
Veritas sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Østlandet
Innlegg: 1.536
Veritas imponerer mange og er sikkert smartVeritas imponerer mange og er sikkert smartVeritas imponerer mange og er sikkert smartVeritas imponerer mange og er sikkert smartVeritas imponerer mange og er sikkert smartVeritas imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Tar du barna med i valglokalet?

Ingen av alternativene passet. Jeg og mannen var og stemte istad, mens ungene satt i bilen og ventet. Det tok ca. 5 minutter.

__________________
04 ~ 07
Veritas er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-09-11, 17:39   #60
Blånn
Bør lage seg en tittel selv
 
Blånn sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 8.166
Blogginnlegg: 17
Blånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Tar du barna med i valglokalet?

Fant ikke noe som passet. De har vært med når det har passet seg sånn.

__________________
Blånn, Storebror (-99), Lillemann (-03) og Houdini (-05)

Behind every great man is a woman rolling her eyes.
-Jim Carrey-
Blånn er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:25.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no