|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
06-02-07, 17:02 | #1 |
Ferdiglada
Medlem siden: Sep 2006
|
Året etter fødselspermisjonenDen siste tida har eg stadig fundert over helsa til nybakte mødre. Eg har fleire venninner som har gått ut i sjukmelding kort tid etter dei starta opp igjen i jobb etter endt permisjon. For min egen del holdt eg eit halvt år den gongen eg begynte i jobb etter å ha fått nummer en. Deretter brukt eg eit halvt år på å få igjen energien og gjere andre ting enn å sove halve døgnet.
06-02-07, 17:10 | #2 |
kåt vikingbrud
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østlandet
|
Sv: Året etter fødselspermisjonenJeg var tilbake i jobb/studier 5 mnd etter fødselen, og har ikke vært sykmeldt (bortsett bra et og annet virus..) før jeg ble gravid igjen 21 mnd seinere.
06-02-07, 17:12 | #3 |
villende
|
Sv: Året etter fødselspermisjonenJeg syns det har vært en blanding av slitsomt og befriende å være tilbake i jobb. Befriende fordi det er deilig å bruke hodet til fag, til å ta en kaffe og spise lunsj med kolleger, og til å kunne være meg selv helt og holdent uten at det er en liten en som man skal følge opp hele tiden. Samtidig har denne tiden også vært preget av at jeg har vært mye sliten, da Snupp ikke har sovet aller best om natten. Jeg har hatt en del dårlig samvittighet, og har ønsket å ha mer tid sammen med ham. Og jeg har jo kjent den berømte tidsklemma, som jeg her om dagen så godt beskrevet som ”rett og slett dårlig samvittighet for alt man ikke har tid til”. |
06-02-07, 18:11 | #4 |
Hekta
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
|
Sv: Året etter fødselspermisjonenJeg har 3 barn, og har vært hjemme i henholdsvis 24 måneder, 15 måneder, og 14 måneder før jeg har begynt å jobbe igjen. Etter siste barnet jobbet jeg deltid 1/2 år før vi fikk bhg-plass og jeg begynte i full tid igjen. |
06-02-07, 20:27 | #5 |
Tittel og tittel....
|
Sv: Året etter fødselspermisjonenJeg ble sykemeldt 3 mnd etter at jeg startet i jobb igjen, og først trodde jeg at det var en depresjon på gang, men mange blodprøver senere så viste det seg at jeg har b12 og folat mangel som kan føre til slitenhet, så for min del er det en fysisk årsak til min sykemelding. Kombinert med en veldig lang og tøff periode i privatlivet mitt så tar det nok litt tid for meg å komme meg helt. Det er helt klart en stor omveltning å ha blitt mamma, men jeg tror ikke det i seg selv ville ført til at jeg ble så sliten at jeg hadde blitt sykemeldt. |
06-02-07, 20:34 | #6 |
Etylbarbital
|
Sv: Året etter fødselspermisjonenJeg begynte å jobbe 50% 10 uker etter fødsel og følte at jeg fikk det beste av to verdener. Da mannen og jeg var ferdig med foreldrepermisjonen etter 10 måneder begynte vi å jobbe 100% begge to og jeg synes det gikk helt fint spesielt siden jeg rakk å bli akklimatisert i løpet de siste 7,5 måneder. Barnet er nå snart 2 år og jeg har jobbet 100% i 13 måneder. Jeg vet ikke hva stress er og har aldri følt noen tidsklemme. Tror det henger sammen med at jeg er laidback av natur?
06-02-07, 21:08 | #7 |
Absolute Beginner
|
Sv: Året etter fødselspermisjonenEn del løper jo rundt som halshugde høner rett etter fødselen, og skal ha med seg babysang, babysvømming, barselgrupper og det ene med det andre. Jeg tror det er lurt å ta seg tid til å komme seg ordentlig etter svangerskapet før man setter opp en altfor full timeplan. Hvis man da i tillegg skal jobbe fullt etter 11 mnd, og fortsette det sosiale livet som før, samt ha full kontroll på barn og hjem, er det ikke rart mange går på en smell. |
06-02-07, 21:13 | #8 |
kamerat
|
Sv: Året etter fødselspermisjonenJeg har ikke hatt noen problemer med å gå tilbake i jobb etter permisjonene. Og jeg har vært tilbake forholdsvis tidlig begge ganger (9–10 mnd. etter fødsel). Men jeg a) elsker jobben min, b) har stort behov for egentid og rom til å tenke sammenhengende tanker, c) har en veldig fleksibel jobb, d) hadde begge gangene hjemmeværende husfar + ammefri de første månedene etter at jeg hadde begynt å jobbe, sånn at overgangen ble meget behagelig, og e) er vel som Veronal temmelig laidback av natur.
06-02-07, 21:18 | #9 |
29 år
Medlem siden: Feb 2007
|
Sv: Året etter fødselspermisjonenJeg var hjemme i tre år med datteren min pga hennes sykdom. Sist redigert av Marian : 06-02-07 kl 23:33. |
06-02-07, 21:22 | #10 |
Står på egne ben
|
Sv: Året etter fødselspermisjonenJeg ble sykemeldt etter første permisjonen etter bare 3 uker jobbing, men det var arbeidsgiver fullstendig klar over også. Jeg var da så langt i det neste svangerskapet allerede, og med alle bekkenplagene jeg har når jeg er gravid så lå det i kortene lenge før jeg begynte å jobbe. |
06-02-07, 21:23 | #11 |
Semiaktiv
Hvor: Trondheim
|
Sv: Året etter fødselspermisjonenBortsett fra den vanlige bekymringen alle har når de skal forlate poden i barnehage for første gang hadde heller ikke jeg problem med å komme tilbake til jobb. Men jeg hadde en myk start da. Begynte etter 11 mnd, jobba et par uker før det var sommmerferie, så jeg begynte vel for fullt først fra høsten av.
06-02-07, 21:24 | #12 |
Miss Distriktsnorge
Hvor: Akershus
|
Sv: Året etter fødselspermisjonenJeg har ikke følt meg krysspresset. Det hender relativt ofte at jeg sover halve døgnet, men jeg har ikke vært sykemeldt etter jobbstart (15 mndr), sett bort i fra 14 dager nå nylig pga at min far er veldig syk. |
06-02-07, 21:25 | #13 |
Peppy!
|
Sv: Året etter fødselspermisjonen
Det er det verste jeg har hørt. Hva i alle dager mener du med det? Les Mokkmokks innlegg om kabal som ikke går opp, og si meg hva du mener med at det kun er en dårlig unnskyldning. I min verden er tidsklemma i aller høyeste grad et reellt problem. |
06-02-07, 21:26 | #14 |
har tatt seg sammen
|
Sv: Året etter fødselspermisjonenJeg har ikke vært sykemeldt etter fødsel og barseltid.
06-02-07, 21:31 | #15 |
29 år
|
Jeg kjenner mokkmokk og hennes problemstilling bedre enn du aner |
06-02-07, 21:43 | #17 |
29 år
|
Jeg mener at man må planlegge annerledes, legge opp livet mer etter slik livet endrer seg, senke ambisjonene, revurdere karriereambisjoner osv. |
06-02-07, 21:51 | #18 |
Til tider hjulbeint
|
Sv: Året etter fødselspermisjonenBekkenet mitt gjorde at jeg kun holdt noen måneder før det datt fullstendig sammen og jeg har nå brukt 1 1/2 år for å bygge meg opp igjen til å jobbe 65%. |
06-02-07, 21:57 | #19 |
Ferdiglada
|
Eg veit ikkje om eg vart friskare den gongen det gjaldt meg. Men etterkvart fikk eg nok søvn til at eg greidde å sette på ei vaskemaskin etterkvart.
06-02-07, 22:00 | #20 |
Yes, we can!!
|
Sv: Året etter fødselspermisjonenJeg har ikke vært syk eller sykmeldt etter tilbakekomst, nei. Men jeg har gått tilbake med ammefri i en periode, det hjelper jo.