Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Beste barnebøker?

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-09-06, 15:08   #21
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.355
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tinetoff, her.

Pluss at de som er oversatt til norsk, faktisk er en god del forkortet.

Nå blir jeg skikkelig arg! Hvorfor gjør de sånt? Da må jeg absolutt lese hele smæla på nytt, på engelsk.

Jeg tror jeg må sende mail til forlaget.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-06, 15:21   #22
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Nå blir jeg skikkelig arg! Hvorfor gjør de sånt? Da må jeg absolutt lese hele smæla på nytt, på engelsk.

Jeg tror jeg må sende mail til forlaget.

Gjør det og gjør det.

Dette er en veldig god artikkel som tar for seg Anne fra Bjørkely generelt, og den utrolige norske praksisen med å ødelegge barnebøker i norsk oversettelse generelt:
Kristin Ørjasæter: Anne fra Bjørkely, 95 år i år.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-06, 17:34   #23
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Min liste ser ikke slik ut.

For det første er alt hulter til bulter, klassikere, døgnfluer, småbarnsbøker og mer ungdomsbøker om hverandre...

Det er også noen jeg ikke har lest, som jeg ikke vet noe om. («Dagen som forsvant», Tormod Haugen, «Dustefjerten», Rune Belsvik, Kabalmysteriet», Jostein Gaarder, «Trollkrittet», Zinken Hopp.)

Har Jostein Gaarder noe på en slik liste å gjøre? Er agenten hans i dette rådet som har valgt ut???

De jeg (heeelt objektivt) er absolutt enig i at skal stå på en slik liste er:
«Den hemmelighetsfulle hagen», Frances Hodgson Burnett, «Alice i Eventyrland», Lewis Carroll, «Danny og den store fasanjakten», Roald Dahl, «Det suser i sivet», Kenneth Grahame, «Tom Sawyer», Mark Twain, «Tordivelen flyr i skumringen», Maria Gripe, Løven, heksa og klesskapet, C.S. Lewis, «Jorden rundt på 80 dager», Jules Verne.
og kanskje Heidi av Johanna SPYRI

Jeg synes Prøysen for barn bare er sånn passe, Prøysen for voksne derimot er helt fantastisk! Anne-Cath Vestly er heller ikke stor litteratur, det er mer hverdagsbrukslitteratur. Koschli' og alt, men bare det. Torbjørn Egner er direkte døll. Tor Åge Bringsværds barnebøker er mye bedre. Pippi er gørr. Karlson på taket likeså. Jeg synes, som flere her, at Mio min Mio, Brødrene Løvehjerte, Ronja Røverdatter er mye bedre. Og for de mindre er Barna i Bråkmakergata og Bakkebygrenda langt hyggeligere bøker. Jeg liker Per Pusling også.

Nils Holgerssons reise savner jeg. Anne fra Bjørkely likeså. Ellers burde flere Maria Gripe-bøker være på listen, Agnes Cecilia, feks og Skyggen over steinbenken.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-06, 17:40   #24
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.110
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Har Jostein Gaarder noe på en slik liste å gjøre? Er agenten hans i dette rådet som har valgt ut???

Nei, han satt der selv.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-06, 17:42   #25
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Dette er en veldig god artikkel som tar for seg Anne fra Bjørkely generelt, og den utrolige norske praksisen med å ødelegge barnebøker i norsk oversettelse generelt:
Kristin Ørjasæter: Anne fra Bjørkely, 95 år i år.

Uff og uff. Makan til hærverk som er blitt utøvet på god litteratur med "barns beste" for øye... Flott artikkel, Teofelia

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-06, 17:44   #26
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.355
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Ellers burde flere Maria Gripe-bøker være på listen, Agnes Cecilia, feks og Skyggen over steinbenken.

Enig. De er mye bedre enn Tordivelen... Jeg tenkte på dem, men de er kanskje mer jentebøker, enn generelle barnebøker?

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-06, 17:44   #27
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.589
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Da vil jeg være kjerringa mot strømmen og si at jeg godt kan se hvorfor Pippi ble valgt av Lindgren bøkene. Jeg syns den har kvaliteter som de andre bøkene ikke har, og jeg syns den treffer de fleste aldre på et eller annet vis.

Nå syns jeg alle Lindgren-bøkene som jeg har lest er veldig, veldig bra, kanskje med unntak av Mio min Mio, som aldri har truffet meg. Men Pippi er hakket best.

Og jeg liker bare "Tordievelen flyr i skumringen" av Gripe bøkene.

:uenigogtverr:

Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-06, 18:30   #28
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Nei, han satt der selv.

Ja, også skravle og skravle og skravlet han så intenst, at de andre ba ham om å gå. For å etterkomme resten av komiteens intense ønske, fikk han en plass på lista. Ja?

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-06, 18:31   #29
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kasia, her.

Da vil jeg være kjerringa mot strømmen og si at jeg godt kan se hvorfor Pippi ble valgt av Lindgren bøkene. Jeg syns den har kvaliteter som de andre bøkene ikke har, og jeg syns den treffer de fleste aldre på et eller annet vis.

Kaller du meg en dårlig leser?

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-06, 18:36   #30
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.589
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hva slags verdi har egentlig enn sånn komitè? Kjenner jeg blir litt sånn Frp-skeptisk - hva slags misjon har denne listen?

Hver og en av oss (ikke oss her inne, men oss her i verden ) har vår egen oppfattelse av hva som er bra barnebøker.

Nå skal det til komitèens forsvar sies at artikkelen i Dagsavisen er svært sparsommelig da. Det står ingenting om kriterier eller bakgrunn for de valgte bøkene.

Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-06, 18:40   #31
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.355
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg trodde det var bøll at Gaarder selv satt i juryen. Men det var det jo ikke!

Det er jo helt teit at de velger en av dustebøkene hans da! Og ellers også egentlig. :likerikkejosteingaarder:

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-06, 18:51   #32
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Listen har følgende misjon:

Selge flere bøker for bokklubben.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-06, 18:54   #33
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.589
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Listen har følgende misjon:

Selge flere bøker for bokklubben.


Jeg liker ikke den misjonen. For en tulleliste!

Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-06, 19:17   #34
Mumriel
Perspektivutvider
 
Mumriel sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 272
Mumriel er populærMumriel er populærMumriel er populær
Standard

Takk. Spennende og nyttig med slike lister synes jeg. Noen sa noe om at andre Maria Gipe bøker var bedre? Min 8-åringen elsker "Torivelen flyr i skomringen", så da kunne vi kanskje prøve flere Gripe bøker. Noen spesiell dere vil anbefale?

Ellers har vi har vi hatt stor glede av Svein og Rotta-bøkene og Tsatsiki- bøkene. De har en hærlig humor. Selv om de kommer i en annen kategori ...


Sist redigert av Mumriel : 18-09-06 kl 19:22.
Mumriel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-06, 22:45   #35
Katinka
Skriv og skriv og skriv
 
Katinka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Det meste er nord
Innlegg: 5.100
Katinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Og så vil jeg snakke varmt om Reidar Kjelsen. Forfatter og illustratør med blant annet uovertruffen sans for promp og bæsj.

__________________
I can be your astronaut if you want some space.
Damien Rice
Katinka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-06, 08:53   #36
Claire
Sær og kresen
 
Claire sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.587
Claire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Slik forklarer Jostein Gaarder situasjonen som oppsto da hans, hans, hans bok kom opp som kandidat til listen:

"– Det oppsto en veldig rar situasjon. Det var en del hvisking før de andre i komiteen sa at de ville ha med en av mine bøker. Da ville jeg helst trekke meg som komitémedlem, sier Jostein Gaarder. Han ble i stedet sendt på gangen, mens de fem andre bestemte seg for å innlemme Gaarders «Kabalmysteriet» i samlingen."

Claire er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-06, 08:58   #37
Jessica
Pauset
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Innlegg: 6.122
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg hørte en diskusjon på radioen i går om den lista.

De ble kritisert for at det var mange klassiske bøker. Kritikeren mente at de burde tatt mer hensyn til barnebøker som er mer i tiden. Det hun sa var at mange av de gamle bøkene blir veldig fjerne for dagens barn. Når det handler om barndommen på 1950-tallet så blir alt så annerledes. Det må jeg være enig i. Det ble også kritisert at det var så mange utenlandske forfattere.

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-06, 09:04   #38
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Jessica, her.

Jeg hørte en diskusjon på radioen i går om den lista.

De ble kritisert for at det var mange klassiske bøker. Kritikeren mente at de burde tatt mer hensyn til barnebøker som er mer i tiden. Det hun sa var at mange av de gamle bøkene blir veldig fjerne for dagens barn. Når det handler om barndommen på 1950-tallet så blir alt så annerledes. Det må jeg være enig i. Det ble også kritisert at det var så mange utenlandske forfattere.

Jeg skjønner ikke helt det. Jeg for min del elsket de fleste av disse bøkene, og jeg tviler på om jeg følte meg så veldig hjemme i miljøene fordi de var tidsriktige for meg akkurat.

"Den hemmelige hagen", "Danny og den store fasanjakten", "Løven, heksa og klesskapet" og "Tom Sawyer" var ikke akkurat "up to date" på 70-tallet, men jeg slukte dem likevel og elsket dem av hele mitt hjerte. Hvorfor skal ikke Frøkna kunne ha like stor glede av bøkene fra 50-tallet som jeg hadde av bøker fra forrige århundreskifte? Eller fra 50-tallet, for den del. 50-tallsbøkene var en generasjon gamle da jeg leste dem også.

Jeg tror det er å gjøre både bøkene og barna stor urett om man forutsetter at alle bøker må gjenspeile dagens oppvekstvilkår. Selvsagt skal barn ha tilgang på det også, men ikke på bekostning av de store klassikerne. Jeg leste masse barnebøker fra 70-tallet da jeg var barn, men med noen veldig hederlige unntak (Ruffen, for eksempel), er det ikke de bøkene jeg husker og hedrer i dag.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-06, 09:10   #39
Jessica
Pauset
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Innlegg: 6.122
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Jeg skjønner ikke helt det. Jeg for min del elsket de fleste av disse bøkene, og jeg tviler på om jeg følte meg så veldig hjemme i miljøene fordi de var tidsriktige for meg akkurat.

"Den hemmelige hagen", "Danny og den store fasanjakten", "Løven, heksa og klesskapet" og "Tom Sawyer" var ikke akkurat "up to date" på 70-tallet, men jeg slukte dem likevel og elsket dem av hele mitt hjerte. Hvorfor skal ikke Frøkna kunne ha like stor glede av bøkene fra 50-tallet som jeg hadde av bøker fra forrige århundreskifte? Eller fra 50-tallet, for den del. 50-tallsbøkene var en generasjon gamle da jeg leste dem også.

Jeg tror det er å gjøre både bøkene og barna stor urett om man forutsetter at alle bøker må gjenspeile dagens oppvekstvilkår. Selvsagt skal barn ha tilgang på det også, men ikke på bekostning av de store klassikerne. Jeg leste masse barnebøker fra 70-tallet da jeg var barn, men med noen veldig hederlige unntak (Ruffen, for eksempel), er det ikke de bøkene jeg husker og hedrer i dag.

Jeg snakket med læreren til min datter om bøker. Hun sa at bøkene av Anne Cath. Vestly og Astrid Lindgren ikke fenget ungene noe særlig. Hun mente at de ble for kjedelige og at barn i dag krever mer fordi de er vant til å få presentert det meste i lyd og bilde. I tillegg mente hun at samfunnet har forandret seg så enormt siden disse bøkene ble skrevet at barna ikke kjente seg igjen.

For egen del så tror jeg hun har delvis rett, men jeg er enig med deg Teofelia i at jeg tror unger liker bøkene. De må ikke være fra vår tid. Det har kanskje litt med hvordan vi formidler bøkene for barna og. Dersom vi snakker litt om femtitallet og hvordan samfunnet var da i forkant og underveis så blir det litt mer enn en bok. Pippi går vel aldri av moten hos barn.

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-06, 09:11   #40
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.853
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Jeg tror det er å gjøre både bøkene og barna stor urett om man forutsetter at alle bøker må gjenspeile dagens oppvekstvilkår. Selvsagt skal barn ha tilgang på det også, men ikke på bekostning av de store klassikerne. Jeg leste masse barnebøker fra 70-tallet da jeg var barn, men med noen veldig hederlige unntak (Ruffen, for eksempel), er det ikke de bøkene jeg husker og hedrer i dag.

Så enig, så enig. For øvrig synes jeg det var spesielt tøysete å kritisere lista for å ha for mange utenlandske forfattere med. Dette skulle jo være en liste over de 25 beste barnebøkene gjennom tidene, skulle det ikke? Jeg synes Norge ser grovt overrepresentert ut, jeg.

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:25.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no