Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Kaffe

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-11-06, 16:33   #1
Obelix
Ferdig!
 
Obelix sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 11.835
Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Kaffe

Hva slags type kaffe drikker dere?

Jeg lager kun presskannekaffe hjemme og synes det er det beste. Lager av og til espresso.
Liker mørkbrent kaffe og har vært trofast med merker "Cafe Noir" en stund.
Liker ikke Evergood.
Kaffen må være sterk og ikke "ballerinapiss" som kan forveksles med te. Slik min farmor lager den.

Trenger tips til andre gode kaffemerker/type.
Ønsker meg kaffemaler til jul og trenger tips til godt merke på denne også.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-11-06, 16:34   #2
Vimsen
"De"
 
Vimsen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.520
Blogginnlegg: 4
Vimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kaffe

Jeg er den enkleste. Svart kaffe.

__________________
Effektivitet er intelligent latskap.
Vimsen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-11-06, 16:34   #3
Vimsen
"De"
 
Vimsen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.520
Blogginnlegg: 4
Vimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kaffe

Det hender jeg er vill og gal og bestiller en cafe mocca ute.

__________________
Effektivitet er intelligent latskap.
Vimsen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-11-06, 16:35   #4
Tinka
Gjør så godt som jeg kan.
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.122
Tinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Kaffe

Må ha kaffe med sjokoladesmak på, drikker ikke annen kaffe.

Tinka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-11-06, 16:36   #5
kisha
Tar en fot av gangen
 
kisha sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Havørnbyen
Innlegg: 7.983
kisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kaffe

Jeg drikker rød coop traktekaffe. Irish coffe er heller ikke å forakte.

__________________
Tenk positivt.
kisha er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-11-06, 16:36   #6
Nuppa
Superduperaktiv
 
Nuppa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 683
Nuppa er populærNuppa er populærNuppa er populærNuppa er populær
Standard

Sv: Kaffe

Jeg liker ikke så godt kaffe, men kan drikke kaffe latte eller kaffe mocca ute, det syns jeg kan være godt.

Nuppa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-11-06, 16:38   #7
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.075
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kaffe

Vi kjøper bare hele kaffebønner, og all kaffen vår kjøpes på Stockfleths. Maler selv hver gang vi skal lage, og brygger kaffen på presskanne. Favoritten min er Brun Bali; mannen min foretrekker brasiliansk kaffe, særlig Golden Santos, men i det siste har de ikke hatt noen av dem inne. De siste par månedene har vi for det meste drukket en indisk type som heter Karnataka, og så en eller annen brasiliansk jeg ikke husker navnet på innimellom.

Jeg liker best kaffe med mye og kraftig smak, men lite garvesyre. Den må lages sterk, men ikke for sterk (med nymalt kaffe av god kvalitet er det passe med 50 g kaffe til presskannen vår, har vi funnet ut). Men heller for sterk enn for svak, selvsagt! Jeg bruker helst en skvett varm melk i min kaffe, men aldri sukker. På kaffebar drikker jeg nesten alltid cortado.

(Jeg drikker annen kaffe, altså, når jeg får det på besøk hos andre, i kantinen og slikt. Men hverken jeg eller mannen min synes det er verdt å spare på kronene og kjøpe Evergood eller annen butikk-kaffe - ikke når vi synes det er mye bedre med den vi pleier kjøpe.)

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-11-06, 16:38   #8
Obelix
Ferdig!
 
Obelix sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 11.835
Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kaffe

Opprinnelig lagt inn av Vimsen, her.

Det hender jeg er vill og gal og bestiller en cafe mocca ute.

Så gal er ikke jeg. Holder meg til latten jeg da.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-11-06, 16:39   #9
Obelix
Ferdig!
 
Obelix sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 11.835
Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kaffe

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Vi kjøper bare hele kaffebønner, og all kaffen vår kjøpes på Stockfleths. Maler selv hver gang vi skal lage, og brygger kaffen på presskanne. Favoritten min er Brun Bali; mannen min foretrekker brasiliansk kaffe, særlig Golden Santos, men i det siste har de ikke hatt noen av dem inne. De siste par månedene har vi for det meste drukket en indisk type som heter Karnataka, og så en eller annen brasiliansk jeg ikke husker navnet på innimellom.

Jeg liker best kaffe med mye og kraftig smak, men lite garvesyre. Den må lages sterk, men ikke for sterk (med nymalt kaffe av god kvalitet er det passe med 50 g kaffe til presskannen vår, har vi funnet ut). Men heller for sterk enn for svak, selvsagt! Jeg bruker helst en skvett varm melk i min kaffe, men aldri sukker. På kaffebar drikker jeg nesten alltid cortado.

:noterer meg kaffe merker:

Hvilken kvern har dere da?

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-11-06, 16:47   #10
Fluke
Bør lage seg en tittel selv
 
Fluke sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Rogaland
Innlegg: 11.779
Blogginnlegg: 1
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kaffe

Jeg drikker traktekaffe. Vanligvis Friele. Sterk og svart.
Gjør klar kaffetrakteren før jeg legger meg om kvelden og setter den på på vei til badet om morgenen. Kaffe er noe jeg må ha, og jeg gidder ikke styre med presskanne og annet mas. :lat:

Fluke er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-11-06, 16:49   #11
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.075
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kaffe

Opprinnelig lagt inn av Obelix, her.

Hvilken kvern har dere da?

Rancilio Rocky. (Du kan lese om den her.)

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-11-06, 16:49   #12
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.816
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kaffe

I det siste har jeg nesten utelukkende drukket Malabar-kaffe fra Stockfleths (de får lov til å male den for meg), tilberedt på presskanne og med en skvett melk i. Det er vel anvendte ekstrakroner. (Det var Skilpadda som omvendte meg med den brune balien sin.)

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-11-06, 16:49   #13
Eia
Permakulturell
 
Eia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 5.906
Blogginnlegg: 125
Eia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Kaffe

Vi drikker kun espresso hjemme. Maler kaffen selv og kjøper hele bønner på nett fra Temperato (Ottolina Fortissima). Kverna heter Rocky.

__________________
"Jeg er forbauset over at noen legger så mye vekt på krevende skatteforhold at de flytter fra det land det er en Guds gave å være født i." Olav Thon
Eia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-11-06, 17:11   #14
Svaggen
Aktiv
 
Svaggen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 189
Svaggen er litt kul
Standard

Sv: Kaffe

Jeg drikker veldig sjelden kaffe, men liker Cappucino.

__________________
Mamma til tre
Svaggen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-11-06, 17:14   #15
maribo
Alltid like optimist
 
maribo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Orkdal
Innlegg: 2.603
maribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Kaffe

Drikker noen ganger svart kaffe, ikke knallsterk.
Men hjemme går det gjerne på en god kopp latte, laget av espressokaffe av forskjellige sorter.

__________________
Maribo og 3 tuller(00, 02, 06)
maribo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-11-06, 19:09   #16
Eia
Permakulturell
 
Eia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 5.906
Blogginnlegg: 125
Eia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Kaffe

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Rancilio Rocky. (Du kan lese om den her.)

God kvern, ikke sant?

__________________
"Jeg er forbauset over at noen legger så mye vekt på krevende skatteforhold at de flytter fra det land det er en Guds gave å være født i." Olav Thon
Eia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-11-06, 19:15   #17
Katinka
Skriv og skriv og skriv
 
Katinka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Det meste er nord
Innlegg: 5.097
Katinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kaffe

Traktet Evergood hjemme.
Ute er det cappuchino eller latte.

__________________
I can be your astronaut if you want some space.
Damien Rice
Katinka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-11-06, 19:45   #18
Obelix
Ferdig!
 
Obelix sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 11.835
Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kaffe

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Rancilio Rocky. (Du kan lese om den her.)

Den høres veldig bra ut, men en smule dyrere enn jeg hadde tenkt ja.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-11-06, 19:47   #19
Muskat
Bør lage seg en tittel selv
 
Muskat sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.813
Blogginnlegg: 23
Muskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Kaffe

På jobb: traktet Max Havelaar.
Hjemme: traktekaffe eller presskannekaffe. I perioder bruker jeg også kaffemaskinen.
Ute: latte (kjedelig kanskje, men er man vanedyr så ).

Jeg drikker aldri kaffen svart, jeg må ha litt melk i. Sukker bruker jeg bare når jeg kjøper latte ute, og det må blandes i skummet, ikke i selve kaffen.

Muskat er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-11-06, 19:53   #20
Miss Norway
Kidding, right?
 
Miss Norway sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 12.620
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kaffe

Ute er det dobbel cappucino. Alltid.

Hjemme er vi todelt. Jeg foretrekker Nespressomaskinen vår; digger å kunne bytte smak og styrke alt etter humør og magefølelse (bokstavelig talt).

Gubben vil ha presskanne. Kaffen er MaxHavelaar-varianter langet av en venninne i Nederland eller Starbucks. Noen ganger ferdigmalt, andre ganger bønner.

Selv synes jeg det er så antiklimaks å vaske den ekle presskannen etterpå at jeg sjelden gidder bruke den, selv om kaffen jo blir knallgod. Og til å lage én kopp kaffe er Nespresso-podsene geniale og jeg synes kaffen er god også!

__________________
I'm on a seafood diet. Everytime I see food, I eat.

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:31.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no