Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Om småbarn og klær

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-11-13, 22:44   #161
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.420
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Om småbarn og klær

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Hvor er outletland, egentlig?

Vestby området, eller? Aner ikke. Bor tydeligvis langt unna.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-13, 23:10   #162
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.401
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Om småbarn og klær

Vestby.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-13, 11:41   #163
gullet
stille
 
gullet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tønsberg
Innlegg: 10.937
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Om småbarn og klær

Opprinnelig lagt inn av Røverdatter, her.

Det er ikke sikkert at man som forelder plukker opp slikt press så lett heller. Hvis man ikke har for vane å kjøpe de dyreste klærne og tingene til ungene så er det ikke sikkert de spør om å få det heller. Noen ganger har jeg måttet fiske for å finne ut at det eksisterer et "alle andre har" på iPhone, Uggs og Berganjakker. Andre ganger har det selvsagt kommet eksplisitte spørsmål. Jakker til 8000 og Ralph Lauren til babyer har jeg heldigvis tilgode å bli konfrontert med. Jeg blir litt sånn skeptisk til hvor mye av det presset som eksisterer i mediene og hvor mye som eksisterer i virkeligheten. Det må være noen få miljøer der dette er et reelt problem er min tanke. At det oppstår press om Toms, Uggs og Converse der prisene er overkommelig for de fleste er jeg ikke i tvil om, men at det er Canada Goose-press blant ungdom flest rundt om i landet har jeg litt vanskelig for å tro.
....
.....
......

Opprinnelig lagt inn av Dronningen, her.

Jeg leste uttalelsene nå fra hun bloggeren, og nettopp den tankegangen om at 'kun det beste er bra nok' har jeg sett igjen i f.eks. Luksusfellen. Man setter likhetstegn mellom kjærlighet og prislapp. 'Kjøper jeg ikke det dyreste så er jeg ikke nok glad i ungene mine'. Bare det i seg selv er jo ganske trist, og det har nok en bakomforliggende historie vil jeg tro, og et veldig behov for å hevde seg.
....
.....
......

Ungene mine har alt fra billig til dyrt, men det som i utgangspunktet er dyrt er kjøpt på salg. Å kjøpe klær til tusenvis av kroner fordi det er et bestemt merke har aldri vært et tema.
At Far kjøper genser til 1200.- er greit fordi han kommer til å ha den i 20 år!

Jeg diskuterte litt med noen andre foreldre, og vi var vel ganske så enige om at det på skolen er lite press og at vi var veldig fornøyde med det(det har vært litt i lille Es klasse, hvor en liten frøken med store ambisjoner å være den som bestemmer ALT, har vært ute med ufine kommentarer, men det kommer fra foreldre som vil mer enn de evner ...)
Men det som kom frem i denne diskusjonen var at på videregående, som ligger bare noen minutter unna kalles elevene bare 10000.- ungene! Alle har disse dyre jakkene. Fortrinnsvis CG eller Parajumpers, til nød Fjellreven.

Og det begynner på ungdomsskolen.
Så det gjelder å lage gode holdninger.

Foreløpig er det greit. Min lange 12-åring(175cm) trengte sårt til klær nå. Vi spurte om det var noe spesielt han ville ha(hater å være med til byen). Han likte best det vi kjøpte i London i mai. Han storhandlet på Primark! Chinos, t-skjorter og skjorter. Han pynter seg og kan godt være litt småjålete, men ingen kan beskylde ham for å være en merkesnobb!
Heldig for oss, foreløpig.

__________________
Gullet -63, M -87, W - 01. lille E -03
gullet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-13, 16:43   #164
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.082
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Om småbarn og klær

Outlet-land er i nærheten av Vestby, ja.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-13, 18:08   #165
m^2
Bør lage seg en tittel selv
 
m^2 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.929
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Om småbarn og klær

Det var en diskusjon om dette på Debatten på NRK forleden.

Hvor Trine Grung tydeligvis angret på oppførselen sin.

Men uansett syntes jeg det var en interessant diskusjon (den delen av det jeg så)

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-12-13, 20:56   #166
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.420
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Om småbarn og klær

Opprinnelig lagt inn av m^2, her.

Det var en diskusjon om dette på Debatten på NRK forleden.

Hvor Trine Grung tydeligvis angret på oppførselen sin.

Men uansett syntes jeg det var en interessant diskusjon (den delen av det jeg så)

Jeg fikk også med meg Debatten og likte det.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:32.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no