Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Barnemat

Hjelp - fast føde, tenner, brødskiver, når?

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-05-11, 21:44   #1
Høst
Ad astra
 
Høst sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.497
Blogginnlegg: 334
Høst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner til
Standard

Hjelp - fast føde, tenner, brødskiver, når?

Jeg er grønn, føler jeg. Helt grønn. Denne babyen er på ingen måte som den forrige, og jeg vet ikke hva jeg skal gjøre videre.

I morgen er junior 6 mnd. Nydelige lille babyen min... Men, junior er (kanskje?) en liten storspiser? Vi startet innføring av fast føde da han var fire måneder, har økt litt og litt, og nå spiser han 3 (ikke kjempestore) måltider for dag, i tillegg til fri flyt på pupp eller flaske (alt ettersom jeg er hjemme eller ikke).

Sånn er ca dagsrytme;

Pupp i 5- halv 6 tiden, stå opp.
Mer pupp i halv 7 - tiden, sove i bilen mens vi kjører til byen.
Grøt + litt melk rundt halv 9 - halv 10 (Hvis jeg er hjemme, er det fri puppeflyt på dagtid også)
Melk rundt kl 11, sove
Middag/evt grøt ca 13-14, litt vann
Melk, liten lur
Fri flyt av pupp frem til i ca 18, så kveldsgrøt
Melk
Sovner klokken 20 ca
Annenhver natt ca en nattøkt ved puppen

(Får også litt banan, litt pære i babyfeederen eller lign i løpet av dagen)

Han er ikke spesielt "god og rund", han er ganske lang, og normal i kroppen (men med gode, lubne lår og dobbelthake )

Han har to tenner.

Så - vi har brukt 6-mnd grøt ca en måned, nå bruker vi også litt 8-mnd grøt. Han har ingen problemer med dette, han liker maten, og har ingen problemer med magen.

Hvor går vi videre nå? Når kan vi begynne med brødskiver, eller biter i middagen? Vesla var hysterisk, nektet å spise biter til hun var langt over året, og var generelt kresen. Det er ikke Junior. Når kan han begynne å spise "vanlig" middagsmat - og hva? Når Vesla var lita, var fisk og jordbær (feks) "bannlyst" frem til ettårsalder eller noe slikt - nå er det pasta med fisk fra seks måneder. Det er så mye nytt! Tips og råd mottas med takk!

Beklager rotete innlegg, egentlig er jeg ikke her. Egentlig skriver jeg eksamen nå. *forsvinner ut herfra igjen*

__________________
Høst(Vesla 2002, Junior 2010, Knøttet 2015)

Though my soul may set in darkness, it will rise in perfect light; I have loved the stars too truly to be fearful of the night.

Høst er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-05-11, 21:45   #2
Høst
Ad astra
 
Høst sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.497
Blogginnlegg: 334
Høst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hjelp - fast føde, tenner, brødskiver, når?

Ja, og så sitter han og smatter når jeg spiser ting. Feks skive eller kjeks. Ser på meg med store øyne og lager sånn "smattebevegelser" med munnen.

__________________
Høst(Vesla 2002, Junior 2010, Knøttet 2015)

Though my soul may set in darkness, it will rise in perfect light; I have loved the stars too truly to be fearful of the night.

Høst er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-05-11, 22:07   #3
Acino
passe nerd
 
Acino sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Innlegg: 5.436
Acino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hjelp - fast føde, tenner, brødskiver, når?

Jeg har ingen fasit, for jeg er ingen ekspert på området, men vi starta med brød allerede når de var 5,5mnd. Gutten vår var lei av grøten, fikk smake skive og vips var det gjort - han gliste fra øre til øre og var storfornøyd. Jenta vår trengte litt tid på å venne seg til det. I starten dynka jeg brødet med litt mme for at det ikke skulle være så tørt. Først bare brød, så med litt smør så med pålegg. Nå, snart 9mnd, spiser de 2 brødmåltider om dagen. Ingen tenner på noen av de. Trenger ikke dynke eller noe. Så kan du ikke bare prøve deg litt frem? Første smaken fikk de med en skalk i hånda osv.

Anbefaler å lese brosjyren mat for spebarn, der står det ett og annet smart; det er de anbefalingene som er nå. Ellers bruker jeg bare sunn fornuft, jeg antar jeg har litt av det iallfall.

__________________
4 barn i hjertet, 2 av de her med oss: gutt og jente 2010
Acino er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-05-11, 06:54   #4
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.906
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjelp - fast føde, tenner, brødskiver, når?

Det er bare å prøve seg frem. Minsten fikk fast føde fra seks måneder, og har spist bite helt fra starten av. Han fikk gnage på mat selv, kokt brokkoli etc. Har gått helt fint.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-05-11, 08:34   #5
Chanett
navnet sjemmer ingen
 
Chanett sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.327
Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hjelp - fast føde, tenner, brødskiver, når?

Vi begynte med grøt forrige søndag og brødskive i forgårs. Sistnevnte liker han bedre enn førstnevnte. Han spiser også biter med avokado, fetaost og sånn. Jeg putter vel stort sett i han det jeg har på tallerkenen min.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-05-11, 10:49   #6
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.081
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjelp - fast føde, tenner, brødskiver, når?

Det er bare å gi det, så ser du om det går. Knøttliten likte ikke biter, trass i tenner, før nå nylig.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-05-11, 21:27   #7
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.112
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hjelp - fast føde, tenner, brødskiver, når?

Lillesøs fikk tenner sent og spiste både brød og skorper lenge før de kom. Gikk helt fint. Begynte med skorper, de var kjekke å holde i.

__________________
07 og 10
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-11, 21:43   #8
Susse
Gal kattedame
 
Susse sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 14.820
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hjelp - fast føde, tenner, brødskiver, når?

Ingen av mine har vært så veldig glade i grøt og har alle fått lov å smake på vår mat ganske tidlig. Minstemann var rundt 6 mnd da han begynte med brødskiver, de andre har vært omtrent på samme alder. Mykt, ikke for klissete brød uten skrope i starten er det greieste å øve med. Vi har begynt med å la dem gnage på skalk fra 5 mnd alderen og når de har begynt med brød som måltid har de fått ganske små biter i starten. Nå er minstemann 10 mnd og jeg deler skiva i 4, så drar han av passende biter selv.

__________________
En, to, tre, fire
What you give is what you get in return.
Susse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-11, 09:21   #9
bjørkhaugtrollet
Aktiv
 
bjørkhaugtrollet sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2011
Innlegg: 204
bjørkhaugtrollet er litt kul
Standard

Sv: Hjelp - fast føde, tenner, brødskiver, når?

Minstemann hos oss begynte å spise brødskive når han var 5,5 mnd og det gikk veldig greit. Jeg merket fort hvor mye mer fornøyd han var, og da var det plutselig greit med kveldsgrøten også, når han ikke bare fikk grøt, så prøv deg bare fram du, lykke til.

__________________
Lykkelig mamma til mine fire sjarmtroll 2000, 2004 2005 og 2009
bjørkhaugtrollet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-11, 10:27   #10
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.545
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjelp - fast føde, tenner, brødskiver, når?

Min er en mnd. yngre enn din, og han har begynt å spise brød nå de siste dagene. Det ser ut til at han foretrekker skivene sine ristet, sikkert lettere å holde i da og faller ikke sånn fra hverandre. Han får også en kavring å gnage på av og til, det er veldig godt og lett å holde i.

Grøt spiser han IKKE, og ikke annen most mat heller.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:31.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no