Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Barnemat

BLW - erfaringer?

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-01-12, 14:11   #21
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: BLW - erfaringer?

Jeg tror det kommer en anbefaling om introduksjon av fast føde fra 3-4 mnd om 1-2 år. Men noen store studier må åpnes først. Inntil da står det slik det står idag. Men jeg har jo sett på mine unger at de har vært superinteresserte i vår mat fra 3-4 mnd alder. Det har nesten føltes slemt å ikke la dem smake der de sitter med store, runde øyne og smatter. /digresjon

Jeg har egentlig best erfaring med å gi dem en diger klump av noe, type rensket frukt eller brødskalk. Det er godt å sitte og gnage på den, spyttet løser opp maten og de får i seg bittelitt. Litt mat, mye smak og gleden av å holde selv. Men mine har vært 6-7 mnd + når vi har begynt med dette.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-12, 14:13   #22
kokosbolle
Har bakt søte kaker
 
kokosbolle sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Innlegg: 23.505
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: BLW - erfaringer?

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Tenker høyt litt: Jeg har en teori om at mange babyer får fast føde introdusert for tidlig. F eks. ved at økt ammehyppighet blir tolket som behov for fast føde, mens det de egentlig vil ha er nettopp økt ammehyppighet en stund. Jeg tror hvertfall mange barn har en sånn periode mellom 4 og 6 måneder, og uten at de dermed er klar for å spise mat. Dermed blir matstarten trøblete og langtrukken.

Jeg tror også på den teorien. Lillesøster hadde en tøyseperiode med hyppigere amminger rundt den alderen, men jeg synes ikke hun trengte å få annen mat før hun nærmet seg 6 mnd. Storebror hadde det samme, men han vokste i et tempo bare gutter kan og var veldig happy da han fikk grøt fra rundt 5 måneder.

__________________
The deadline for complaints was yesterday
vinterbolle jan 2007
sommerbolle juni 2010
minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-12, 14:13   #23
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.545
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: BLW - erfaringer?

Vi lot ungen få spise alt vi spiste (sånn mer eller mindre, selvsagt), og hvordan vi delte det opp varierte. Han fikk dreisen på pinsettgrepet veldig tidlig. Grøt ville han ikke ha før han ble 10 mnd. så han har egentlig aldri blitt matet. Nå spiser han med gaffel og skje selv uten nevneverdig problemer. Klart det blir noe gris, men det meste er fordi han synes det er morsomt å kaste mat på mamma.

Han har aldri fått noe i halsen, og vi har alltid praktisert "gi ham sjansen til å hoste opp selv". Det virket ofte mye mer dramatisk enn det var, babyer har brekningsrefleksen mye lenger frem i munnen enn vi voksne. Svigermor måtte sitte så langt unna som mulig når ungen spiste, for hun ville gjerne dunke ham i ryggen og stikke alle fingre inn i munnen hans bare han hostet litt.

Jeg skjønner ikke helt at det å ha plastbrett forran stolen = å ikke sitte ved bordet vårt, så vi bruker det. Ene og alene fordi det er litt kant på det, når vi er steder han må klare seg uten faller mye ned på gulvet uten at han mener å kaste det dit. Pluss at det kan vaskes i oppvaskmaskinen, det kan ikke bordet vårt.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-12, 14:23   #24
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.906
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: BLW - erfaringer?

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Jeg tror det kommer en anbefaling om introduksjon av fast føde fra 3-4 mnd om 1-2 år. Men noen store studier må åpnes først. Inntil da står det slik det står idag. Men jeg har jo sett på mine unger at de har vært superinteresserte i vår mat fra 3-4 mnd alder. Det har nesten føltes slemt å ikke la dem smake der de sitter med store, runde øyne og smatter. /digresjon

Mens jeg nesten håper det går andre veien. Jeg har mer tro på å vente med fast føde til babyen kan sitte "oppreist" i spisestol (ikke vippestol), og har motorikk til å plukke maten selv og føre den til munnen.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-12, 14:26   #25
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: BLW - erfaringer?

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Mens jeg nesten håper det går andre veien. Jeg har mer tro på å vente med fast føde til babyen kan sitte "oppreist" i spisestol (ikke vippestol), og har motorikk til å plukke maten selv og føre den til munnen.

Det er allergihensyn som er årsaken til at det antagelig blir endringer her. Men dette er prematurt, om enn veldig spennende.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-12, 14:28   #26
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.906
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: BLW - erfaringer?

Jo, jeg ser den. Men er "vi" (som i "oss voksne") mindre allergiske enn barna våre? Vi fikk jo introdusert fast føde tidligere?

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-12, 14:30   #27
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: BLW - erfaringer?

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Jo, jeg ser den. Men er "vi" (som i "oss voksne") mindre allergiske enn barna våre? Vi fikk jo introdusert fast føde tidligere?

Svaret på det er nok dessverre ja. Og så ser man at det er mye mer peanøttallergi blant jøder i storbritannia der barn holdes unna peanøtter enn i israel der peanøtter er en vanlig del av spedbarnskosten. Samt flere lignende eksempler. Derfor pågår det nå studier med tanke på å se hvorvidt tidligere introduksjon av problemmatvarer (egg, melk, fisk, nøtter) gjør noe med frekvensen av matallergi i en populasjon. Veldig spennende, men studiene åpnes ikke før om et år eller to.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-12, 16:18   #28
ingling
Bør lage seg en tittel selv
 
ingling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15.056
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sv: BLW - erfaringer?

Interessant med de studiene, Katta!

For vår del var matstart motivert av at hun nærmet seg maksgrense for MME, og at vi da heller ville begynne forsiktig med mat enn å vente til hun ble 6 måneder og pangstarte. Det har funket helt glimrende her, hun liker alt hun får og koser seg med maten, så for vår del har ikke start ved fire måneder gitt noen "langtrukken" innføringsperiode.

__________________
Juni 2011 og januar 2013
ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-12, 16:58   #29
Zulu
Make it count!
 
Zulu sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 6.616
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Sv: BLW - erfaringer?

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Svaret på det er nok dessverre ja. Og så ser man at det er mye mer peanøttallergi blant jøder i storbritannia der barn holdes unna peanøtter enn i israel der peanøtter er en vanlig del av spedbarnskosten. Samt flere lignende eksempler. Derfor pågår det nå studier med tanke på å se hvorvidt tidligere introduksjon av problemmatvarer (egg, melk, fisk, nøtter) gjør noe med frekvensen av matallergi i en populasjon. Veldig spennende, men studiene åpnes ikke før om et år eller to.

Men vil ikke barnet eksponeres for allergener gjennom morsmelk dersom barnet ammes?

__________________
2006 og 2009
Zulu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-12, 17:48   #30
Fakse
Nysgjerrig
 
Fakse sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: i Midnattsollandet
Innlegg: 3.436
Fakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt likt
Standard

Sv: BLW - erfaringer?

Vi brukte også en blanding av mating med grøt og babymat, og det å la henne spise selv. Hun fikk helt fra starten av smake på kokte grønnsaker eller biter av myk frukt mens vi spiste, slik at hun kunne holde oss med selskap. Veldig greit med en unge som etterhvert ble selvhjulpen ved matbordet, jeg er alt for lat til å drive med baby-mating i det vide og det brede.

Vi opplevde aldri at hun satte noe i halsen, var bitene i feil størrelse kom de heller ut igjen. Utrolig hvor fort hun fikk god kontroll på det. Noen ganger høres det ut som om de får i halsen, men som Input sier kommer det av at de har brekningsrefleksen veldig langt frem på tungen. Om du vil teste, så prøv å pusse tungen på et lite barn med tannbørsten, så ser du hvor kort bak du må før brekningsrefleksen setter inn.

Anbefaler forresten smekke med armer, det sparer mye klesvask når de spiser selv. Da vi kjøpte hadde de noen i liten størrelse på H&M. Babybjør har også et "maleforkle" som er veldig greit, men det er stort i størrelsen, så det blir mye ekstra stoff på armene på de minste.

Fakse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-12, 18:13   #31
Interference
Metallica!!
 
Interference sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Drømmeland
Innlegg: 8.474
Blogginnlegg: 118
Interference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt av
Standard

Sv: BLW - erfaringer?

Lille var mosnekter, så hun fikk spise selv fra hun begynte med fast føde. Hun har aldri satt noe i halsen.
Vi startet med riskjeks uten salt, dampede grønnsaker, lettkokt pære, avocado, banan og lignende. Ja og pastaskruer, pasta penne og sånne ting.
Og når vi trente pinsettgrep brukte vi makaroni, puffet ris, små brødbiter og mais.

__________________
Interference er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-12, 18:33   #32
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.545
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: BLW - erfaringer?

Opprinnelig lagt inn av Fakse, her.

Anbefaler forresten smekke med armer, det sparer mye klesvask når de spiser selv. Da vi kjøpte hadde de noen i liten størrelse på H&M. Babybjør har også et "maleforkle" som er veldig greit, men det er stort i størrelsen, så det blir mye ekstra stoff på armene på de minste.

De fra IKEA er veldig greie, de har en lomme nederst der maten samler seg. Men de er ganske store, så jeg følte ikke de passet noe godt før nå når ungen er blitt et år.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-12, 13:34   #33
kokosbolle
Har bakt søte kaker
 
kokosbolle sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Innlegg: 23.505
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: BLW - erfaringer?

Snuppa her er en smekkehater. Hun røsker av seg alt av smekker.

__________________
The deadline for complaints was yesterday
vinterbolle jan 2007
sommerbolle juni 2010
minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-12, 13:55   #34
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.528
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: BLW - erfaringer?

Mikro fikk en brokkolikvast i hånden når hun var 6 mnd. Men hun fikk grøt også da, og får i dag grøt og babymiddag, men også brødskiver og deler av vår middag. I går hadde vi taco, og hun fikk ikke akkurat tacokjøttdeig da, men litt tomat og agurk og lefse i alle fall. Hun sitter ved bordet sammen med oss, og får alltid "ett eller annet" mens vi spiser, selv om hennes hovedmåltid er inntatt før av praktiske hensyn. Det går mye i brødskalker og agurkbiter, men vi varierer en del. Var vel flinkere på dette med Knerten, egentlig, men ingen av mine er blw-unger da, de får grøt og mos.

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 13-01-12, 18:32   #35
Sure Eplet
tradisjonell figur
 
Sure Eplet sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 879
Blogginnlegg: 65
Sure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: BLW - erfaringer?

Mine har fått sitte ved bordet og plukke det de vil ha av en safe tallerken siden de kunne sitte i høystol. I begynnelsen med mos utenom (ikke eldste. Hun ble fullammet til hun var 11 mnd, og jeg var overbevist om at all mat som ikke var spesiallaget for babyer var veldig, veldig giftig og/eller veldig, veldig farlig. Dessuten var jeg sikker på at å lage mat til barn var veldig, veldig vanskelig. Heldigvis bærer hun ikke preg av tabbene mine men det var mye mer stress rundt måltider når det var sånn, myyye koseligere når de små sitter sammen med oss andre )

__________________
Litt rouge på eplekinn utstråler ungdommelighet som ingenting annet.
Sure Eplet er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:33.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no