Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Integrering og niqab (VG)

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-02-07, 01:15   #61
Elin
Bør lage seg en tittel selv
 
Elin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 6.489
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Integrering og niqab (VG)

Opprinnelig lagt inn av Lille*My, her.

Jeg er ikke engang religiøs selv, og langt mindre muslim, og enda greier jeg faktisk å sette meg inn i at det kan være såpass viktig for en person å få bære sin hijab.

Jeg er ikke heller spesielt religiøs, men jeg forstår ikke at man skal bruke religionen sin som en forklaring eller unnskyldning for å få særbehandling i regler som omhandler uniformering i jobbsammenheng. Det forstår jeg virkelig ikke, og for å opplyse om det, så er det faktisk ikke lov til pr. i dag, å bruke hijab i endel yrker. F.eks. mitt yrke. Slik er det, og inntil det evt. blir forandringer, så synes jeg det er helt greit, og da må de som evt må bære hijab, bare la være å velge et slikt yrke UTEN å mene at man faktisk blir diskriminert e.l.

Opprinnelig lagt inn av Lille*My

Jeg skjønte bare ikke hvorfor det var forskjell på de som skal ekspedere inne i møbelforretningen og de som sitter i kassa når det gjelder hijab og uniform, det fikk jeg heller ikke svar på ...

Fordi de som ekspederer er i direkte kundekontakt, og fordi det i slike serviceposisjoner krever at man ikke skiller seg ut. Les hva jeg skrev litt lenger opp om uniformering, og grunnen til at man bærer uniform. Uniform må ha en betydning, ellers kan man drite i hele uniformen og la alle fritt fram få kle seg som de vil. Jeg er heller ingen fantastisk tilhenger av kassadamer med uniform og hijab, bare så det er sagt. Ikke fordi det plager meg nevnverdig, men fordi det ikke er uniformering å bære hodeplagg som ikke alle bærer.

Opprinnelig lagt inn av Lille*My

Jeg klarer heller ikke se viktigheten av at alle i en uniformert gruppe skal se helt like ut i den grad at det skal gå på bekostning av noens religion. Slike ting betyr rett og slett ikke så mye for meg. Om dama som demonstrerer sikkerhetsrutinene i kabinen har hijab, mens hun som gir meg kaffe ikke har det, er meg revnende likegyldig. Det betyr ikke mer enn om den ene har briller og den andre ikke har det. Jeg skal fint greie å plukke ut hvor vedkommende hører hjemme ut fra resten av uniformen. Hvis hijaben er nøytral og matcher uniformen i fargen synes jeg man kan være såpass fleksibel at man godtar den. Men jeg skjønner jo nå at det betyr veldig mye for noen. Men jeg har fortsatt problemer med å se hvorfor, og det skal mye til før jeg aksepterer en slik rigid holdning.

Du må gjerne synes at det er en rigid holdning, og jeg tror ikke du har jobbet i uniform før. Man får et litt annet syn på dette med uniformering dersom man har gjort det noen år, og bærer med seg endel erfaringer i forhold til det å bære uniform (dvs. det å være like). Det kan ikke sammenlignes med det å ha briller. Briller er et hjelpemiddel for å kunne se bedre (for å trekke den litt langt så er det faktisk heller ikke lov å bruke briller i det man blir ansatt i et flyselskap, men ettersom synet forandrer seg hos folk flest, så har flyselskapene ikke lov til å sparke en som vil trenge briller etter hvert for å kunne utføre jobben sin).

For deg er det revnende likegyldig dersom en serverer deg med hijab, men for mange er det ikke likegyldig. Derfor er det heller ikke lov. Folk er nemlig en forferdelig rase dyr, og dersom man hadde tiltro til at det ikke ville være noen som helst problemer forbundet med det at noen bar hijab til uniform, så ville det antakeligvis vært lovlig, og helt vanlig. Det er det altså ikke. Kanskje man må jobbe med holdningene til folk, ja , det kan jeg være enig i, men inntil full aksept av andres kulturer og holdninger, så tror jeg på et forholdsvis strikt og rigid (ditt ordvalg) reglement når det gjelder uniformering.

Jeg kan nevne at i skandinaviske flyselskaper er det heller ikke lov med fantasifulle hårfrisyrer eller hårfarger, heller ikke piercings eller synlige tatoveringer. Heller ikke alle typer smykker (det hjelper lite at det er et meget betydningsfullt personlig smykke - det er ikke lov). Det er ikke lov med rastahår eller rastafletter (selv om det ofte er penere enn hengende fritt hår av den hårtypen). Det er heller ikke lov med langt hår på guttene. Det er ikke lov å bruke arbeidstiden sin til bønn (der vil også muslimer som MÅ be til fastsatte tider flere ganger om dagen falle ut) . Det er ikke lov å bære synlige religiøse eller politiske smykker eller buttons heller.... så det er en grunn til at man ikke foreløbig åpner for bruken av hijab. Det hjelper dessverre ikke om den skulle matche uniformen i både stoff- og fargevalg. Det er ikke tillatt med egne skjerf, votter eller hansker heller, selv om det matcher uniformen aldri så mye....

__________________
"Eleganse er ikke et privilegium for de som nettopp har trådt ut av ungdommen, men derimot for kvinner som allerede har tatt kontroll over fremtiden sin."
Elin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-07, 01:20   #62
Elin
Bør lage seg en tittel selv
 
Elin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 6.489
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Integrering og niqab (VG)

Opprinnelig lagt inn av Anuk, her.

Ellers jobber jeg med en som kommer fra India og har turban, jeg ser ikke noe problem med å snakke med ham eller ta ham seriøst....

Nei, hvorfor skulle det være vanskelig for deg som kollega å snakke med ham eller ta ham seriøst???

__________________
"Eleganse er ikke et privilegium for de som nettopp har trådt ut av ungdommen, men derimot for kvinner som allerede har tatt kontroll over fremtiden sin."
Elin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-07, 01:36   #63
Mams
er grønn og fin.
 
Mams sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 13.044
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Integrering og niqab (VG)

Opprinnelig lagt inn av Elin, her.


Det er ikke en sikkerhetsrisiko med hijab på IKEA nei. Men noen vil ikke synes det er ok å bli ekspedert av en som har hodeplagg, akkurat som om noen heller ikke vil like å bli ekspedert av en som har piercing i øyebrynet heller, og noen vil føle det litt useriøst med en politimann i gate-uniform som har rasta-hår.

Derfor finnes uniforms-reglement. Det han ingenting med lavstatus/høystatus å gjøre.

Jeg for min del mener man har problemer om man ikke kan få den hjelpen man trenger fordi man har motforestillinger mot hva folk har på hodet.
Kan vel kanske være enig i at jeg synes niqab blir litt mye tildekking for min del i noen situasjoner (der jeg føler at jeg gjerne skulle sett hele ansiktet med mimikk osv), men om legen elelr noen andre går med hijab eller ikke har da ikke noe å si på hvordan man utfører jobben. Her møter jeg meg selv litt i døra merker jeg, for det gjør jo i realiteten ikke en niqab heller. (men igjen det med å se ansiktet betyr tydligvis mere for meg en jeg liker å innrømme)
Hvilken frysyre en politimann har (for å bruke ditt eksempel) er meg knekkende likegyldig. En politimann med rasta hadde jeg kanskje fått mere tillitt til, for han tør å være seg selv.
(innrømmer gladelig at jeg legger dårlig merk til frisyren til folk, men mindre de ser ut som meg om morran)

__________________
Hvordan hybelkaniner formerer seg? De bestøver hverandre selvsagt.
Mams er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-07, 01:50   #64
Elin
Bør lage seg en tittel selv
 
Elin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 6.489
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Integrering og niqab (VG)

Opprinnelig lagt inn av Mams, her.

Jeg for min del mener man har problemer om man ikke kan få den hjelpen man trenger fordi man har motforestillinger mot hva folk har på hodet.

Det er jeg helt enig i.

Opprinnelig lagt inn av Mams

Kan vel kanske være enig i at jeg synes niqab blir litt mye tildekking for min del i noen situasjoner (der jeg føler at jeg gjerne skulle sett hele ansiktet med mimikk osv), men om legen elelr noen andre går med hijab eller ikke har da ikke noe å si på hvordan man utfører jobben.

Nei, selvfølgelig har ikke hijab noe å si på hvordan man utfører en jobb. Det har jeg heller ikke sagt. Men alle tenker ikke som deg og meg, og vi trenger ikke mange generasjoner tilbake før folk er skeptiske til det som ikke er 100% kjent og dagligdags, og heller ikke yngre mennesker som ikke har erfaringer med dette, vil føle seg komfortabel med at noen bærer hodeplagg. [/quote]


Opprinnelig lagt inn av Mams

Her møter jeg meg selv litt i døra merker jeg, for det gjør jo i realiteten ikke en niqab heller. (men igjen det med å se ansiktet betyr tydligvis mere for meg en jeg liker å innrømme)
Hvilken frysyre en politimann har (for å bruke ditt eksempel) er meg knekkende likegyldig. En politimann med rasta hadde jeg kanskje fått mere tillitt til, for han tør å være seg selv.
(innrømmer gladelig at jeg legger dårlig merk til frisyren til folk, men mindre de ser ut som meg om morran)

Ja, se her! Her innrømmer du, til tross for at du har et tolerant og liberalt syn på hodeplagg at du ikke føler deg helt komfortabel med en som bære niqab. Den samme følelsen har mange overfor en som bærer hijab eller andre ting som de ikke er vant med.
Frisyren til politimenn kan vi mene mye eller lite om, men jeg er rimelig overbevist om at det store flertall ikke ser en langhåret rufsete politimann som like seriøs i jobben sin, som en som er mer "striglet". Fordommer ja! Men slik er det... og at du ville hatt mer tillitt til en rasta-politimann er din egen personlighet, mer enn det generelle synet til folk flest.

__________________
"Eleganse er ikke et privilegium for de som nettopp har trådt ut av ungdommen, men derimot for kvinner som allerede har tatt kontroll over fremtiden sin."
Elin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-07, 10:04   #65
Anuk
Bør lage seg en tittel selv
 
Anuk sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 1.946
Anuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Integrering og niqab (VG)

Opprinnelig lagt inn av Elin, her.

Nei, hvorfor skulle det være vanskelig for deg som kollega å snakke med ham eller ta ham seriøst???

Nei jeg synes ikke det, men jeg fikk bare inntrykk av at det for enkelte var vanskelig å akseptere folk med hodeplagg i jobbsammenheng (ref møbelekspeditører og leger).

Anuk er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:44.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no