Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Barnevernet - barn med fedmeproblem (VG)

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-01-07, 11:41   #41
Skremmern
Ringskrømt
 
Skremmern sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Innlegg: 20.273
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barnevernet - barn med fedmeproblem (VG)

Opprinnelig lagt inn av Pastill, her.

Ser poenget ditt der, men det er vel ikke å ta hensyn til jenta å pakke dette inn? Hun er faktisk VELDIG overvektig og det ER helseskadelig. Garantert.
Tror neppe denne saken hadde kommet opp hvis helsen hennes var ok.

Hva er viktigst? Bo hjemme, eller overleve? Det KAN faktisk være sånn.

Jeg ser ikke nødvendigheten med å pakke det inn, det handler vel mer om å være medmenneskelig. Som flere sier, så tviler de på at overvekten var årsakene alene (eller hovedårsaken), så hvorfor nevne det?

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-01-07, 11:42   #42
Skremmern
Ringskrømt
 
Skremmern sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Innlegg: 20.273
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barnevernet - barn med fedmeproblem (VG)

Opprinnelig lagt inn av Kif, her.

Hvis foreldrene stapper usunn mat i ungen, nekter ungen et sunt og næringsrikt kosthold og nekter å iverksette tiltak mot sykelig overvektighet er dette ikke et OK hjem å vokse opp i.

Det vet du ingenting om!

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-01-07, 11:42   #43
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barnevernet - barn med fedmeproblem (VG)

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Det vet du ingenting om!

Er du feit, eller har du vært det?

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-01-07, 11:45   #44
HP
Administrator
 
HP sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Bergen
Innlegg: 13.952
Blogginnlegg: 6
HP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Barnevernet - barn med fedmeproblem (VG)

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Feil bruk av ord, da, skjønner du virkelig ikke hva jeg mener? Det er jo bv som inkluderer overvekten når de fører sak. Og DET synes jeg ingenting om.

Notert.
Men nå er overvekten der, 12 år og 100kg. Om dette faktumet skal diskvalisere saken så er det tragisk for denne jenta. Jeg mener at det vil være grovt uaktsomt av barnevernet å utelukke sykelig overvekt. Fedme er som regel et resultat av feilernæring + mange andre faktorer som er høyst relevant for omsorgssaken.

HP er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-01-07, 11:46   #45
kie
weird
 
kie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.456
kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barnevernet - barn med fedmeproblem (VG)

Opprinnelig lagt inn av Pastill, her.

Hva om feks fakta er at fastlegen til jenta har gitt beskjed om at hun må slankes og det ikke skjer? Hva om foreldrene er like overvektige?

Mange som har til dels alvorlige spiseforstyrrelser har erfaring med at legen og foreldrene satte dem på diett i oppveksten. Det er ikke bare bare det heller.

Og hva om foreldrene er like overvektige? Jeg skjønner ikke helt relevansen her..

__________________
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
kie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-01-07, 11:46   #46
Pastill
Pauset
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: In Town!
Innlegg: 5.952
Pastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Barnevernet - barn med fedmeproblem (VG)

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Jeg ser ikke nødvendigheten med å pakke det inn, det handler vel mer om å være medmenneskelig. Som flere sier, så tviler de på at overvekten var årsakene alene (eller hovedpunktet), så hvorfor nevne det?

Jeg regner med at overvekten er greia. Og at de har forsøkt alt annet. Og at jenta ikke har god helse.
Ekstrem overvekt er en sykdom. Og har ikke foreldrene kapasitet til å følge opp og bedre datterns helsetilstand, så ser ikke jeg at jenta bør skånes for flytting.
Skjer det ikke noe blir hun neppe gammel.

Du har rett i at det er mye vi ikke vet her, men vi MÅ regne med at dette er siste ledd i en lang sak om omsorgssvikt.

Pastill er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-01-07, 11:48   #47
Misteri
Opp og ned
 
Misteri sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 8.767
Blogginnlegg: 407
Misteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt av
Standard

Sv: Barnevernet - barn med fedmeproblem (VG)

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Det vet du ingenting om!

Hvordan vet du om hun ikke vet noe om det. Det er da ganske innlysende at det ikke er alright å bo et hjem hvor foreldre overhodet ikke tar ansvar. Å la en liten jente veie hundre kilo, over halvparten av det hun normalt skal veie er ikke bra. Det vet alle. Er selv feit og tenker med gru på den stakkars ungen som er i samme vekt som meg og kun er tolv år!

De utsetter henne for daglig mobbing, de utsetter henne for farlige sykdomme, skader på ledd, skader på lunge og hjerte. De gjør barnet sitt sykt ved å være så feit. Å komme å si at barnet er overvektig er å ta vel lite i. Den ungen er feit! Det er utrolig synd på henne, hun har ikke ansvar for sitt kosthold som en 12 åring. Det er det mor og far som har. Å ha et overvektig barn er stor forskjell til å ha et sykt overvektig barn, det er det denne saken omhandler. Det skal ikke så mange grunner mer til en å kalle det grov omsorgsvikt. For det er nettopp det det er.

__________________
Misteri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-01-07, 11:48   #48
Tinka
Gjør så godt som jeg kan.
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.122
Tinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Barnevernet - barn med fedmeproblem (VG)

Sikkert mange ting som spiller inn her, mange sider av samme sak.

Men synes allikevel at det er en grusom sak for de involverte.

Tinka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-01-07, 11:49   #49
HP
Administrator
 
HP sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Bergen
Innlegg: 13.952
Blogginnlegg: 6
HP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Barnevernet - barn med fedmeproblem (VG)

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Er det virkelig ingen som tenker på barnet? Ja, du er feit, så feit at du ikke får bo hjemme lenger.

Dette bildet er det familiens forsvarer som maler, ikke barnevernet.

HP er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-01-07, 11:50   #50
Misteri
Opp og ned
 
Misteri sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 8.767
Blogginnlegg: 407
Misteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt av
Standard

Sv: Barnevernet - barn med fedmeproblem (VG)

Opprinnelig lagt inn av HP, her.

Dette bildet er det familiens forsvarer som maler, ikke barnevernet.

Nettopp!

__________________
Misteri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-01-07, 11:51   #51
Skremmern
Ringskrømt
 
Skremmern sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Innlegg: 20.273
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barnevernet - barn med fedmeproblem (VG)

Opprinnelig lagt inn av HP, her.

Dette bildet er det familiens forsvarer som maler, ikke barnevernet.

Åh? Selv om forsvaret og media skriver om det, belyser de bare saken!

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-01-07, 11:55   #52
Pastill
Pauset
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: In Town!
Innlegg: 5.952
Pastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Barnevernet - barn med fedmeproblem (VG)

Opprinnelig lagt inn av kie, her.

Mange som har til dels alvorlige spiseforstyrrelser har erfaring med at legen og foreldrene satte dem på diett i oppveksten. Det er ikke bare bare det heller.

Og hva om foreldrene er like overvektige? Jeg skjønner ikke helt relevansen her..

Sier ikke at det er svart/hvitt. Som deg, så bare anntar jeg mye her. Mitt poeng er at det faktisk noen ganger KAN være rett det BV gjør. (I mine øyne i allefall).

Poenget med VELDIG overvektige foreldre er at de mulig kan være dårligere rustet til å ta tak i problemet til dattern. Ikke alle overvektige innser at de har et helseproblem. Spiservaner kan gå i "arv".

Har vært en del overvektig selv, og kan ikke si at jeg følte meg i fæl form. Men prøvene mine viste noe annet. Diabetes to var ikke langt unna her. Slanke seg er IKKE lett, men er det livsstruende, så MÅ det til. Og er det sånn i denne saken så syntes jeg barnevernet gjør rett.

Det er adovkaten som fokuserer på overvekten det jeg ser.. ikke bv. Dette kan glatt kalles omsorgssvikt i ekstreme tilfeller.

Pastill er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-01-07, 11:56   #53
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.483
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barnevernet - barn med fedmeproblem (VG)

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Feil bruk av ord, da, skjønner du virkelig ikke hva jeg mener? Det er jo bv som inkluderer overvekten når de fører sak. Og DET synes jeg ingenting om.

De kunne ha nevnt overvekten som et eksempel på at foreldrene virker tiltaksløse i forhold til de problemene jenta har. Det er i mine øyne ikke det samme som å si at ungen er for feit, det er et problem.

Opprinnelig lagt inn av Skremmern

Det er selvsagt mer til denne saken enn overvekt, og da burde bv holdt jentas vekt utenfor. Hva i all verden må denne jenta tenke om seg selv.

Ja, hva tenker hun om seg selv? Når det gjelder overvekt tror jeg de som er overvektige utmerket godt vet det selv. Overvekt er ikke noen "skjult" sykdom.

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-01-07, 11:57   #54
kie
weird
 
kie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.456
kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barnevernet - barn med fedmeproblem (VG)

Opprinnelig lagt inn av Pastill, her.

Ser poenget ditt der, men det er vel ikke å ta hensyn til jenta å pakke dette inn? Hun er faktisk VELDIG overvektig og det ER helseskadelig. Garantert.
Tror neppe denne saken hadde kommet opp hvis helsen hennes var ok.

Hva er viktigst? Bo hjemme, eller overleve? Det KAN faktisk være sånn.

Å guri.
Tror du virkelig at overvektige i dag opplever mye at ting blir pakket inn i bomull?

Jeg skal vedde for at dersom barnevernet "pakker det inn" (noe de kanskje også har gjort) så er de noen av de få som ikke er nådeløst "ærlige" i den tro at nedrakking virker motiverende. Eller at stadige påminnelser om hvordan man ser ut vil speede opp vekttapsprosessen.

Jeg er overvektig. Jeg har gått ned en del og er på vei ned resten. Utad er det ingen som kan se om jeg er i ferd med å spise meg opp eller legge om livsstilen. Fortjener jeg et helvete frem til jeg er slank? Tror du ikke at isolasjon som følge av å bli sett, vurdert og fordømt er negativt i forhold til å legge om livsstilen? Isolasjon fører for mange overvektige til mer overspising.

Jeg synes det er veldig synd om dette blir en sak der kroppsrasismen får spillerom. Det er ikke så sikkert at det var det i utgangspunktet.

__________________
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
kie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-01-07, 11:58   #55
HP
Administrator
 
HP sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Bergen
Innlegg: 13.952
Blogginnlegg: 6
HP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Barnevernet - barn med fedmeproblem (VG)

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Åh? Selv om forsvaret og media skriver om det, belyser de bare saken!

De belyser saken fra en bestemt side ja, med denne vinklingen her virker det som om at strategien er å bygge en opinion mot barnevernet slik at de trekker saken fordi overvekt er tabu, ikke fordi foreldrene er gode omsorgspersoner. Ved å fokusere på overvekt, som et tabu, kan forsvareren unngå å forsvare foreldrenes rolle i denne saken.

For meg virker det som at forsvareren ikke har noen gode kort på hånden i denne saken, derfor denne mediakampanjen.

HP er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-01-07, 12:05   #56
kie
weird
 
kie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.456
kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barnevernet - barn med fedmeproblem (VG)

Opprinnelig lagt inn av Pastill, her.

Tror neppe denne saken hadde kommet opp hvis helsen hennes var ok.

Der tror jeg du muligens tar feil.

Akkurat som et barn fra et omsorgsfullt hjem kan slite med overvekt så kan et barn fra et hjem der omsorgen er mangelfull ha en fysikk som gjør at dette ikke utarter seg til overvekt.

Man kan bare ikke ensidig måle omsorg etter barnets vekt. Jeg tviler på at man har gjort det, men har man det så er det godt å vite at vi bor i et land der det ikke er barnevernet som avgjør dette, men fylkesnemda. Med mulighet for å anke videre i rettssystemet.

__________________
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
kie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-01-07, 12:13   #57
kie
weird
 
kie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.456
kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barnevernet - barn med fedmeproblem (VG)

Omsorgssvikten må dokumenteres slik at vilkårene i loven for omsorgsovertakelse er oppfylt.

Jeg føler for å sitere lovverket som barnevernstjenesten og fylkesnemda må forholde seg til.

Sitat:

§ 4-11. Vedtak om behandling av barn som har særlige behandlings- og opplæringsbehov.
Dersom foreldrene ikke sørger for at et funksjonshemmet eller spesielt hjelpetrengende barn får dekket særlige behov for behandling og opplæring, kan fylkesnemnda vedta at barnet skal behandles eller få opplæring med bistand fra barneverntjenesten.

§ 4-12. Vedtak om å overta omsorgen for et barn.
Vedtak om å overta omsorgen for et barn kan treffes
a)dersom det er alvorlige mangler ved den daglige omsorg som barnet får, eller alvorlige mangler i forhold til den personlige kontakt og trygghet som det trenger etter sin alder og utvikling,
b)dersom foreldrene ikke sørger for at et sykt, funksjonshemmet eller spesielt hjelpetrengende barn får dekket sitt særlige behov for behandling og opplæring,
c)dersom barnet blir mishandlet eller utsatt for andre alvorlige overgrep i hjemmet, eller
d)dersom det er overveiende sannsynlig at barnets helse eller utvikling kan bli alvorlig skadd fordi foreldrene er ute av stand til å ta tilstrekkelig ansvar for barnet

Et vedtak etter første ledd kan bare treffes når det er nødvendig ut fra den situasjon barnet befinner seg i. Et slikt vedtak kan derfor ikke treffes dersom det kan skapes tilfredsstillende forhold for barnet ved hjelpetiltak etter § 4-4 eller ved tiltak etter § 4-10 eller § 4-11.

Et vedtak etter første ledd skal treffes av fylkesnemnda etter reglene i kapittel 7.

Sitat:

§ 4-16. Oppfølging av vedtak om omsorgsovertakelse.
Barneverntjenesten skal nøye følge utviklingen til de barn som det er truffet vedtak om omsorgsovertakelse for, og likeledes utviklingen til deres foreldre. Barneverntjenesten skal kort tid etter en omsorgsovertakelse kontakte foreldrene med tilbud om veiledning og oppfølging. Dersom foreldrene ønsker det, skal barneverntjenesten som en del av oppfølgingen formidle kontakt med øvrige hjelpeinstanser.
Endret ved lov 17 juni 2005 nr. 65 (i kraft 1 jan 2006 iflg. res. 17 juni 2005 nr. 614).

Altså er ikke nødvendigvis omsorgsovertakelse endestasjonen og jeg tror kanskje jeg ville ha grepet sjansen som §4-16 gir med begge hender om det var mitt barn.

Det momentet er beskrevet her:

Sitat:

Barneverntjenesten skal kort tid etter en omsorgsovertakelse kontakte foreldrene med tilbud om veiledning og oppfølging. Barneverntjenesten kan foreslå hjelpetiltak for å bedre foreldrenes omsorgsevne slik at en framtidig tilbakeføring av barnet kan bli mulig.

Det er nitrist at man istedet for å gripe de mulighetene, til barnets beste, bestemmer seg for å gå etter den instansen som kunne ha hjulpet. Det hender at jeg i noen tilfeller (ikke nødvendigvis i denne saken) tenker at det at foreldrene velger å lage spetakkel i media der de gjerne henger ut barnet sier noe om det barnevernet også har registrert.

__________________
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
kie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-01-07, 12:16   #58
Lisa
anglofil
 
Lisa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.589
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Barnevernet - barn med fedmeproblem (VG)

Opprinnelig lagt inn av Misteri, her.

Hørte en debatt om dette nå på radion her forleden. Saken har flere sider ja, men hovedsaken er overvekt. Vannskjøtelse kalles det. Å ikke ta ansvar som foreldre når et barn blir sykelig overvektig, får store problemer med bevegelse, fri lek, være med i gymmen. Må ha tillrettelagt hverdagen pga. fedme, mobbing m.m. Ja jeg skjønner barnevernet ser på dette som ren skjær barnemishandling. Støtter dem fullt ut.

At advokaten legger det fram på den måten han gjør, det forstår jeg. Syns sannelig det er på tide at dette problemet blir tatt tak i. Det er foreldrenes fulle ansvar at et barn blir feite. For her er det ikke snakk om hvalpefett, men faktisk en sykelig overvekt.

Helt enig. Hvis ikke det å påføre sine barn en så stor belastning og fare for egen helse ikke er en sak for barnevernet så vet ikke jeg.

Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-01-07, 12:21   #59
Mikkeline
Flax
 
Mikkeline sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
Innlegg: 5.711
Mikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Barnevernet - barn med fedmeproblem (VG)

Det er igrunnen fryktelig vanskelig å diskutere saker som dette fordi vi sjelden eller aldri får presentert hele sannheten. Det er lett å synse, tor og tenke i sånne saker, det tror jeg vi alle gjør i større eller mindre grad.

Jeg tviler også på at barnevernet stiller på døren med en badevekt, og på det grunnlaget gjør et vedtak på at barnet ikke lenger skal få bo hjemme.

Jeg gjetter på at dette har vært en sak som har pågått lenge. Kanskje barnet allerede er i ferd med å få en diagnose på grunn av sin fedme? Kanskje dette kunne vært unngått med riktig diett og mosjon? Kanskje barnet ikke har tilgang på sunn og god mat?

Om foreldrene ikke evner å hjelpe barnet sitt til å unngå farlig (kanskje livstruende) overvekt, så kan vel dette sidestilles med omsorgssvikt på andre områder?

Mikkeline er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-01-07, 12:21   #60
kie
weird
 
kie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.456
kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barnevernet - barn med fedmeproblem (VG)

Opprinnelig lagt inn av Misteri, her.

Den ungen er feit!

Denne grøsser jeg av. Jeg synes barn bør slippe sånne benevnelser. Dette er jo noe som brukes som skjellsord og sannsynligvis noe hun har måttet høre i mobbesammenhenger.

__________________
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
kie er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:58.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no