Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Barnevernet - barn med fedmeproblem (VG)

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-02-07, 13:42   #161
bina
Ustabil
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 4.405
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Barnevernet - barn med fedmeproblem (VG)

Opprinnelig lagt inn av kie, her.

Klart han vil. Han representerer en side av en sak og ønsker et visst utfall.
Jeg er dog veldig skeptisk til om dette er å ivareta barnet på en god måte.

Ja, det kan du si. Det er jeg også skeptisk til. Men i grunnen så representerer han foreldrene, og ikke barnet. Og barnevernets advokater representerer barnevernet. Barnevernet skal i prinsippet ivareta barnets beste, men når foreldrene da mener at barnevernets beslutning ikke er til barnets beste, da blir det jo en kamp mellom to parter som begge mener at de ivaretar barnets beste.

I enkelte situasjoner syns jeg det kan være hensiktsmessig å la offentligheten få innsyn i slike saker.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-02-07, 13:51   #162
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.301
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barnevernet - barn med fedmeproblem (VG)

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Ja, det kan du si. Det er jeg også skeptisk til. Men i grunnen så representerer han foreldrene, og ikke barnet. Og barnevernets advokater representerer barnevernet. Barnevernet skal i prinsippet ivareta barnets beste, men når foreldrene da mener at barnevernets beslutning ikke er til barnets beste, da blir det jo en kamp mellom to parter som begge mener at de ivaretar barnets beste.

I enkelte situasjoner syns jeg det kan være hensiktsmessig å la offentligheten få innsyn i slike saker.

Til det siste der: Det hadde jo vært en fordel om man kunne få fullt innsyn i saken, og det får man ikke med mindre foreldrene gir barnevernet adgang til å offentliggjøre alt. Og det skjer svært sjeldent.

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-02-07, 13:57   #163
bina
Ustabil
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 4.405
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Barnevernet - barn med fedmeproblem (VG)

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Til det siste der: Det hadde jo vært en fordel om man kunne få fullt innsyn i saken, og det får man ikke med mindre foreldrene gir barnevernet adgang til å offentliggjøre alt. Og det skjer svært sjeldent.


Og selv om foreldrene gjør det, så vil barnevernet mest sannsynlig ikke frigi saken likevel.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-02-07, 13:58   #164
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barnevernet - barn med fedmeproblem (VG)

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

I enkelte situasjoner syns jeg det kan være hensiktsmessig å la offentligheten få innsyn i slike saker.

Er ikke helt enig i det altså. For det første så er det jo ikke offentligheten som har myndighet til å bestemme.

For det andre kan jeg heller ikke se for meg at det gagner barnet at offentligheten vet alt om saken, men heller at det kan gjøre ting verre for henne.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-02-07, 14:01   #165
bina
Ustabil
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 4.405
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Barnevernet - barn med fedmeproblem (VG)

Opprinnelig lagt inn av esme, her.

Er ikke helt enig i det altså. For det første så er det jo ikke offentligheten som har myndighet til å bestemme.

For det andre kan jeg heller ikke se for meg at det gagner barnet at offentligheten vet alt om saken, men heller at det kan gjøre ting verre for henne.

Jo men tenk deg at du som advokat da for eksempel sitter på en sak hvor du føler deg helt sikker på at her har barnevern og fylkesnemnd gjensidig dekket over for hverandre, og at du er overbevist om at saken har blitt som den har fordi saksbehandleren i barnevernet er i slekt med naboen til foreldrene som du representerer, og at de har en konflikt... Hvis du føler deg sikker på at her foregår det ting hvor den ene dekker over for den andre - ville du ikke da valgt å gå til pressen og fått kastet lys over saken, slik at det kunne komme andre synspunkter inn i bildet? Ellers er jo kanskje saken opp og avgjort i praksis lenge før den kommer til retten.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-02-07, 14:28   #166
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.301
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barnevernet - barn med fedmeproblem (VG)

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Og selv om foreldrene gjør det, så vil barnevernet mest sannsynlig ikke frigi saken likevel.

Nei, det kan hende de vurderer det slik at enkelte ting burde unnlates offentlighet fordi det er til barnets beste. Men dersom barnevernet blir løst fra taushetsplikten fra partene i saken, kan viktige moment komme på bordet.

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-02-07, 15:41   #167
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barnevernet - barn med fedmeproblem (VG)

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Jo men tenk deg at du som advokat da for eksempel sitter på en sak hvor du føler deg helt sikker på at her har barnevern og fylkesnemnd gjensidig dekket over for hverandre, og at du er overbevist om at saken har blitt som den har fordi saksbehandleren i barnevernet er i slekt med naboen til foreldrene som du representerer, og at de har en konflikt... Hvis du føler deg sikker på at her foregår det ting hvor den ene dekker over for den andre - ville du ikke da valgt å gå til pressen og fått kastet lys over saken, slik at det kunne komme andre synspunkter inn i bildet? Ellers er jo kanskje saken opp og avgjort i praksis lenge før den kommer til retten.

Jo, jeg ser jo akkurat det argumentet der. Men jeg tror det er, i de aller aller fleste tilfeller, ikke sånn det er.

Men jeg kan alt for lite om hvem som har myndighet i slike saker. Er fylkesnemden øverste instans? Eller kan foreldrene og advokat blir hørt i en høyere innstans uten at offentligheten får vite hver eneste pinlige detalj?

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-02-07, 23:19   #168
kie
weird
 
kie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.456
kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barnevernet - barn med fedmeproblem (VG)

Jeg skjønner hva du mener, bina. Men jeg tror man heller er nødt til å forbedre systemet fremfor å lufte alt i media. At sakkyndige skal oppnevnes av en uavhengig instans og at deres vurderinger skal gjennomgå lik kontroll som det man gjør i straffesaker er en ting jeg tror ville ha vært positivt.

__________________
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
kie er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:48.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no