Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Seksuelle lavalder 16 år (Aftenposten)

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-02-07, 11:06   #21
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.130
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Seksuelle lavalder 16 år (Aftenposten)

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Samtidig husker jeg jo fra den gang da at noen venninner syntes det var godt å kunne gjemme seg bak at de ikke var lovlige. For dem som har vanskelig med å sette egne grenser kan lavalderen være til hjelp i så måte.

Men denne hjelpen forsvinner jo plutselig over natten når man fyller 16. Jeg sier ikke at man bør fjerne loven, men det er veldig viktig å styrke respekten for egne og andres grenser, uavhengig av alder.

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Jeg er litt uenig med deg Kasia i at noen er tidlig klare til å ha et sexliv. Jeg tror mange ungdommer føler der og da at de er så voksne og klare, men at de i etterkant ikke kan fatte hva de hadde det så travelt for. Det har jeg hørt flere gi uttrykk for.

Det kan nok være at mange angrer på (noen av) de første seksuelle erfaringene sine, enten de var 14 eller 19. Men det betyr jo ikke nødvendigvis at det kategorisk ikke er noen som er klare for og har glede av et sexliv når de er 15.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-07, 11:06   #22
Jessica
Pauset
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Innlegg: 6.122
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Seksuelle lavalder 16 år (Aftenposten)

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Jeg er litt uenig med deg Kasia i at noen er tidlig klare til å ha et sexliv. Jeg tror mange ungdommer føler der og da at de er så voksne og klare, men at de i etterkant ikke kan fatte hva de hadde det så travelt for. Det har jeg hørt flere gi uttrykk for.

Det er jeg enig med deg i. Derfor er det viktig at voksne forbilder er tydelige på at det er lov å si NEI. Jeg tror at for mange er det best å vente til man har fylt 16 år. Samtidig som jeg er klar over at en del er tidlig modne.....

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-07, 11:09   #23
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.826
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Seksuelle lavalder 16 år (Aftenposten)

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Det kan nok være at mange angrer på (noen av) de første seksuelle erfaringene sine, enten de var 14 eller 19. Men det betyr jo ikke nødvendigvis at det kategorisk ikke er noen som er klare for og har glede av et sexliv når de er 15.

Nei, det ble litt feil formulert. Noen er kanskje klare. Kanskje.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-07, 13:06   #24
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Seksuelle lavalder 16 år (Aftenposten)

Jeg synes at loven bør være som den er, kanskje i tillegg med et vern som i den islandske loven frem til fylte 18 år. Jeg tror at en lavere seksuell lavalder vil gjøre det lettere å presse barn som ikke er klare for det til sex. Jeg lurer også på om disse reglene om straff for luring eller press faktisk blir praktiserte.

At man føler seg klar for sex lenge før man blir 16, betyr ikke nødvendigvis at man er det.

  Svar med sitat
Gammel 08-02-07, 13:13   #25
nikki
Bør lage seg en tittel selv
 
nikki sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Sørlandet
Innlegg: 1.407
nikki imponerer mange og er sikkert smartnikki imponerer mange og er sikkert smartnikki imponerer mange og er sikkert smartnikki imponerer mange og er sikkert smartnikki imponerer mange og er sikkert smartnikki imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Seksuelle lavalder 16 år (Aftenposten)

Opprinnelig lagt inn av FarOutFishing, her.

Jeg synes at loven bør være som den er, kanskje i tillegg med et vern som i den islandske loven frem til fylte 18 år. Jeg tror at en lavere seksuell lavalder vil gjøre det lettere å presse barn som ikke er klare for det til sex. Jeg lurer også på om disse reglene om straff for luring eller press faktisk blir praktiserte.

At man føler seg klar for sex lenge før man blir 16, betyr ikke nødvendigvis at man er det.

Enig

nikki er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-07, 13:30   #26
Jessica
Pauset
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Innlegg: 6.122
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Seksuelle lavalder 16 år (Aftenposten)

Opprinnelig lagt inn av FarOutFishing, her.

Jeg synes at loven bør være som den er, kanskje i tillegg med et vern som i den islandske loven frem til fylte 18 år. Jeg tror at en lavere seksuell lavalder vil gjøre det lettere å presse barn som ikke er klare for det til sex. Jeg lurer også på om disse reglene om straff for luring eller press faktisk blir praktiserte.

At man føler seg klar for sex lenge før man blir 16, betyr ikke nødvendigvis at man er det.

Viktig det du sier her.

Hvorfor kan man ikke vente til man har fått et godt kjærlighetsforhold. Skal ikke et seksuelt forhold være kjærlighet mellom to mennesker?

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-07, 13:46   #27
Anuk
Bør lage seg en tittel selv
 
Anuk sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 1.946
Anuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Seksuelle lavalder 16 år

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Den seksuelle lavalder bør gjerne ikke revurderes, men det bør bli en egen grense for når kjærester kan ha sex med hverandre, f.eks. en fem-årsgrense. Slik at en jente på 14 kan ha sex med kjæresten på 17, om de ønsker det, uten å straffes.

Enig med Sitron. Løsningen med 5-års grense var fin!

Det er vesentlig forskjell på om en jente på 14 har sex med kjæresten på 17 enn kjæresten på 35....

Anuk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-07, 13:53   #28
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.130
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Seksuelle lavalder 16 år (Aftenposten)

Opprinnelig lagt inn av Jessica, her.

Hvorfor kan man ikke vente til man har fått et godt kjærlighetsforhold. Skal ikke et seksuelt forhold være kjærlighet mellom to mennesker?

Om det "skal" det? Det i alle fall ikke. Det er ikke farlig om det ikke er det. Det er ikke galt heller. Hva et seksuelt forhold "skal" være, synes jeg skal være helt opp til de som inngår i forholdet.

Og det er klart man kan vente til man har fått et "godt kjærlighetsforhold", eller har fylt 16 eller 18 eller 25 eller blitt gift eller hva som helst. Men nå snakker vi om loven, ikke sant? Og jeg synes ikke "man kan godt la være" er et veldig relevant argument for å forby noe.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-07, 14:04   #29
Jessica
Pauset
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Innlegg: 6.122
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Seksuelle lavalder 16 år (Aftenposten)

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Om det "skal" det? Det i alle fall ikke. Det er ikke farlig om det ikke er det. Det er ikke galt heller. Hva et seksuelt forhold "skal" være, synes jeg skal være helt opp til de som inngår i forholdet.

Og det er klart man kan vente til man har fått et "godt kjærlighetsforhold", eller har fylt 16 eller 18 eller 25 eller blitt gift eller hva som helst. Men nå snakker vi om loven, ikke sant? Og jeg synes ikke "man kan godt la være" er et veldig relevant argument for å forby noe.

Enig med deg i det. Nå snakket jeg rett og slett utifra hva samfunnet og vi signaliserer til ungdommen vår. Ikke minst media. Men det blir vel litt på siden det da kanskje..

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-07, 14:08   #30
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.130
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Seksuelle lavalder 16 år (Aftenposten)

Opprinnelig lagt inn av Jessica, her.

Enig med deg i det. Nå snakket jeg rett og slett utifra hva samfunnet og vi signaliserer til ungdommen vår. Ikke minst media. Men det blir vel litt på siden det da kanskje..

Vi kan godt diskutere det også. Jeg er skeptisk til å signalisere at sex skal være i et "kjærlighetsforhold", men er helt med på å fremheve at gode kjærlighetsforhold er fint og viktig, og at sex vanligvis er en fin og viktig del av slike. Når det gjelder hva sex "skal" være, mener jeg man skal gå inn for å formidle at det skal være frivillig og gjensidig, at man skal ha respekt for seg selv og hverandre og vise hensyn, og ikke bruke sex til å såre noen.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-07, 14:22   #31
Jessica
Pauset
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Innlegg: 6.122
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Seksuelle lavalder 16 år (Aftenposten)

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Vi kan godt diskutere det også. Jeg er skeptisk til å signalisere at sex skal være i et "kjærlighetsforhold", men er helt med på å fremheve at gode kjærlighetsforhold er fint og viktig, og at sex vanligvis er en fin og viktig del av slike. Når det gjelder hva sex "skal" være, mener jeg man skal gå inn for å formidle at det skal være frivillig og gjensidig, at man skal ha respekt for seg selv og hverandre og vise hensyn, og ikke bruke sex til å såre noen.

Tror ikke jeg sa at det SKAL være i et kjærlighetsforhold...

Jeg er helt enig med deg

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-07, 14:23   #32
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Seksuelle lavalder 16 år (Aftenposten)

Opprinnelig lagt inn av Jessica, her.

Viktig det du sier her.

Hvorfor kan man ikke vente til man har fått et godt kjærlighetsforhold. Skal ikke et seksuelt forhold være kjærlighet mellom to mennesker?


Nei, det synes jeg ikke. Man kan ha gode seksuelle forhold uten at det er kjærlighet inne i bildet.

  Svar med sitat
Gammel 08-02-07, 14:23   #33
Jessica
Pauset
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Innlegg: 6.122
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Seksuelle lavalder 16 år (Aftenposten)

Opprinnelig lagt inn av FarOutFishing, her.

Nei, det synes jeg ikke. Man kan ha gode seksuelle forhold uten at det er kjærlighet inne i bildet.

Ja, ja...... folk er forskjellige og sånn er det....Man kan ha det ja....

Men jeg syns nå det skal være basert på kjærlighet mellom to mennesker

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-07, 14:24   #34
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Seksuelle lavalder 16 år (Aftenposten)

Opprinnelig lagt inn av Jessica, her.

Ja, ja...... folk er forskjellige og sånn er det....

Sånn er det, ja. Heldigvis.

  Svar med sitat
Gammel 08-02-07, 14:24   #35
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.130
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Seksuelle lavalder 16 år (Aftenposten)

Opprinnelig lagt inn av Jessica, her.

Tror ikke jeg sa at det SKAL være i et kjærlighetsforhold...

Jeg er helt enig med deg

Nei, du sa ikke det, du spurte "skal det ikke være ...", og det tolket jeg som at du mente at det skulle det. Det er naturligvis ikke den eneste mulige tolkningen.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:41.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no