Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Integrering og niqab (VG)

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-02-07, 13:02   #21
Vilaela
Nybegynner
 
Vilaela sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 20
Vilaela har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Integrering og niqab

Jeg tror ikke jeg hadde sett det som noe problem i en undervisningssituasjon, mennesket kan da prate gjennom denne niqaben. (Ja, jeg jobber også ved en høyskole.) Men nå har jeg heller aldri hatt noen studenter med niqab.

Derimot vil jeg kunne se det som et problem i en ansettelsessituasjon. Særlig med tanke på stillinger hvor man kan miste kunder pga dette. I en kundesituasjon ville jeg kunne føle det ubehaglig å ikke kunne se ansiktet til den som skal selge meg noe.

Hijab derimot. Ser jeg ingen problemer med. Synes faktisk noen av de er ganske lekre. (Så noen slike sportshijaber på Migrapolis og de var veldig fine!)

Vilaela er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-07, 13:12   #22
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Integrering og niqab (VG)

Jeg tror ikke at et forbud er rette veien å gå, men jeg mener at en som underviser må være i sin fulle rett til å forlange å se ansiktet på de h*n underviser. Føler h*n at ansiktstildekking i form av niqab eller liknende ikke er noe problem, må elevene kunne ha det på.

  Svar med sitat
Gammel 08-02-07, 13:14   #23
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.461
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Integrering og niqab

Opprinnelig lagt inn av Vilaela, her.

Derimot vil jeg kunne se det som et problem i en ansettelsessituasjon. Særlig med tanke på stillinger hvor man kan miste kunder pga dette. I en kundesituasjon ville jeg kunne føle det ubehaglig å ikke kunne se ansiktet til den som skal selge meg noe.

Det kan jeg tydeligere se for meg. Men jeg ser ikke helt sammenhengen mellom det og at det bør forbys på universitet og høyskole.

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-07, 13:16   #24
Vilaela
Nybegynner
 
Vilaela sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 20
Vilaela har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Integrering og niqab

Opprinnelig lagt inn av Lille*My, her.

Det kan jeg tydeligere se for meg. Men jeg ser ikke helt sammenhengen mellom det og at det bør forbys på universitet og høyskole.

Ikke jeg heller...

Vilaela er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-07, 22:47   #25
emm
Men først, kaffe!
 
emm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.552
emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Integrering og niqab (VG)

Jeg synes ikke jeg ser kvinner med niqab så ofte, selv ikke i tjukkeste Oslo Så noe stort problem kan jeg ikke si det ser ut til å være.

Jeg forstår at det kan være uvant å undervise en i slik bekledning, men blir man ikke vant til det? Jeg mener: det var jo svært mange som fant det uavnt og vanskelig når kvinner fikk adgang til universitetene også, og det gikk seg jo til

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-07, 01:45   #26
Elin
Bør lage seg en tittel selv
 
Elin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 6.489
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Integrering og niqab

Opprinnelig lagt inn av Jessica, her.

Jeg husker det var bruduljer ang. hijab (hodeplagg, men ikke tilsløret ansikt) på en møbelbutikk på Alnabru. Eierne av møbelbutikken nektet en muslimsk jente å bruke hijab fordi de hadde uniform og det passet ikke inn med hijab. Det syns jeg blir for dumt. Jeg ser ikke helt problemet der. Det måtte da gå an å få sydd en enkel hijab som passet til uniformen isåfall.

Dette er jeg helt uenig i! Et uniformsreglement gjelder for ALLE, uansett rase eller religion eller hva som helst. Det skulle tatt seg ut at alle i uniform skulle få lov til å bruke de hodeplaggene de ville, og de hårpraktene de ville og den makeupen de ville og...og...og... Uniform er uniform, og da må man akseptere at det er det uniformsreglementet som er bestemt skal gjelde for ALLE.

__________________
"Eleganse er ikke et privilegium for de som nettopp har trådt ut av ungdommen, men derimot for kvinner som allerede har tatt kontroll over fremtiden sin."
Elin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-07, 07:44   #27
Nabbe
Skrekkøgle
 
Nabbe sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 2.534
Blogginnlegg: 26
Nabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Integrering og niqab (VG)

På IKEA og Clas Ohlson har de egne hijaber i bedriftens farger, uten å gjøre særlig stort nummer av det. Hva skulle en hijab gjøre i veien på en møbelbutikk? Ikke var det noen sikkerhetsrisiko, eller noen ting...

Nabbe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-07, 08:20   #28
Mams
er grønn og fin.
 
Mams sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 13.044
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Integrering og niqab (VG)

For det første så hadde ikke han som kom med forslaget opplevd å undervise noe som hadde niqab, og eneste han hadde vært borti var at det hadde gått noen elver der før som hadde brukt det............

Ellers synes jeg sønnen min på 9 år sa det ganske bra jeg:
"Herregud, det må de da få bestemme selv"

__________________
Hvordan hybelkaniner formerer seg? De bestøver hverandre selvsagt.
Mams er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-07, 08:22   #29
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.461
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Integrering og niqab (VG)

Opprinnelig lagt inn av Nabbe, her.

På IKEA og Clas Ohlson har de egne hijaber i bedriftens farger, uten å gjøre særlig stort nummer av det. Hva skulle en hijab gjøre i veien på en møbelbutikk? Ikke var det noen sikkerhetsrisiko, eller noen ting...

Har reist med arabisk flyselskap også, som har hatt forskjellig uniform for de arabiske og de vestlige flyvertinnene.

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-07, 08:26   #30
Olympia
ræv med ører
 
Olympia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.944
Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Sv: Integrering og niqab (VG)

Opprinnelig lagt inn av Mams, her.

For det første så hadde ikke han som kom med forslaget opplevd å undervise noe som hadde niqab, og eneste han hadde vært borti var at det hadde gått noen elver der før som hadde brukt det............

Jeg vet helt sikker at det er ei jente som går med niqab på HiO akkurat nå.

__________________
-lost behind where all things fall-


Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-07, 08:38   #31
Mams
er grønn og fin.
 
Mams sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 13.044
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Integrering og niqab (VG)

Opprinnelig lagt inn av Olympia, her.

Jeg vet helt sikker at det er ei jente som går med niqab på HiO akkurat nå.

Det var han selv som svarte det i et intervju med han som jeg så på tv i går.

__________________
Hvordan hybelkaniner formerer seg? De bestøver hverandre selvsagt.
Mams er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-07, 08:42   #32
Nabbe
Skrekkøgle
 
Nabbe sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 2.534
Blogginnlegg: 26
Nabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Integrering og niqab (VG)

Det er kanskje ikke så mange akkurat nå, her i Bergen er det vel en 4-5 stykker, eller noe, men tallet øker. Mest av alt, på grunn av den økende radikalisering, eller økende bevisstgjøring, kall det hva du vil, blandt muslimsk ungdom.

Nabbe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-07, 08:43   #33
Nabbe
Skrekkøgle
 
Nabbe sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 2.534
Blogginnlegg: 26
Nabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Integrering og niqab (VG)

Opprinnelig lagt inn av Olympia, her.

Jeg vet helt sikker at det er ei jente som går med niqab på HiO akkurat nå.

Det at det går en jente på HiO med niqab, trenger jo ikke bety at Gule har undervist henne...

Nabbe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-07, 08:43   #34
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.461
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Integrering og niqab (VG)

Elin: Jeg mener det er forskjell på hijab og på om folk skulle bruke "de hodeplaggene de ville". Hijab er ikke bare et hodeplagg man finner ut at man har lyst til å ha den dagen. Jeg kan ha en lue jeg liker, som jeg har lyst til å ha på, men det har ikke noe med min religiøse overbevisning eller kulturelle tilhørighet å gjøre. Jeg mister ikke noe av min identitet ved å la være å ha den på. Det blir meningsløst å sammenligne en hijab med et hvilket som helst hodeplagg.

Andre land har et helt annet forhold til dette, og jeg har sett (blant annet i Sri Lanka hvor jeg har jobbet en del og som heller ikke er et muslimsk land) at folk har hijab som ikke hører til uniformen de bærer. Men det betyr ikke at alle får velge de hodeplaggene de vil.

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-07, 10:39   #35
Anuk
Bør lage seg en tittel selv
 
Anuk sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 1.946
Anuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Integrering og niqab (VG)

Er ikke helt inne i terminologien.... "niqab" dekker hele ansiktet og "hijab" dekker håret?

Jeg skjønner problemet med å dekke til ansiktet, både i skolesammenheng og i f.eks jobbsammenheng. Det er som han læreren sier - det er å ikke ønske kommunikasjon, og det fungerer ikke i endel sammenhenger.

På den andre siden - det kan ikke være et stort problem....? Er ganske ofte i Oslo øst, og tildekket ansikt er da en sjeldenhet?!

At det skal være et problem at noen går i skaut (dekker håret), skjønner jeg overholde ikke. Det blir som å gå med lue eller caps eller noe. Da blir det mer prinsipp - at folk skal få velge hodeplagget sitt selv og ikke bli tvunget av religion, men det er en annen greie.

Anuk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-07, 14:31   #36
Nabbe
Skrekkøgle
 
Nabbe sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 2.534
Blogginnlegg: 26
Nabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Integrering og niqab (VG)

Anuk, her er en artikkel om hva de ulike typene tildekking heter: http://www.islam.no/newsite/content/...ge=4&nATID=377

Nabbe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-07, 14:59   #37
Elin
Bør lage seg en tittel selv
 
Elin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 6.489
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Integrering og niqab (VG)

Opprinnelig lagt inn av Lille*My, her.

Har reist med arabisk flyselskap også, som har hatt forskjellig uniform for de arabiske og de vestlige flyvertinnene.

Det stemmer egentlig IKKE. De har en og samme uniform, men at de vestlige flyvertinnene syr opp og om og inn ,og nekter å bruke slør ved ombordstigning er en annen sak. Dessuten er det vel mer nærliggende at de tillater bruken av hodeplagg (dog ikke under noen omstendigheter hiqab i et flyselskap) i et arabisk land enn i f.eks. Norge, for DER ER det en del av religionen, men det er det ikke i Norge, og dermed heller ikke hos IKEA og Clas Ohlson.

__________________
"Eleganse er ikke et privilegium for de som nettopp har trådt ut av ungdommen, men derimot for kvinner som allerede har tatt kontroll over fremtiden sin."
Elin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-07, 15:03   #38
Mams
er grønn og fin.
 
Mams sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 13.044
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Integrering og niqab (VG)

Opprinnelig lagt inn av Elin, her.

Dessuten er det vel mer nærliggende at de tillater bruken av hodeplagg (dog ikke under noen omstendigheter hiqab i et flyselskap) i et arabisk land enn i f.eks. Norge, for DER ER det en del av religionen, men det er det ikke i Norge, og dermed heller ikke hos IKEA og Clas Ohlson.

Det er da en del av religionen om man er i Norge eller i et arabisk land.
Men at man praktiserer forskjellige ting har da virklig ikke noe med hvilket land man er i (med visse unntak).

__________________
Hvordan hybelkaniner formerer seg? De bestøver hverandre selvsagt.
Mams er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-07, 15:06   #39
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.461
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Integrering og niqab (VG)

Ok, men Sri Lankan Airlines har shalwar til de muslimske og sari til de singalesiske flyvertinnene (i allefall sist jeg fløy med dem)

Opprinnelig lagt inn av Elin

Dessuten er det vel mer nærliggende at de tillater bruken av niqab i et arabisk land enn i f.eks. Norge, for DER ER det en del av religionen, men det er det ikke i Norge, og dermed heller ikke hos IKEA og Clas Ohlson.

Det er en del av religionen til de som bruker det. Samme hvor de bor.

Ang møbelforretningen som Jessica snakket om var det vel forresten snakk om hijab, ikke niqab. Og tenk, brudd på uniformsreglene til en møbelforretning da! Er ikke akkurat HM Kongens Garde vi snakker om her.

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-07, 15:06   #40
Nabbe
Skrekkøgle
 
Nabbe sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 2.534
Blogginnlegg: 26
Nabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Integrering og niqab (VG)

Opprinnelig lagt inn av Elin, her.

Det stemmer egentlig IKKE. De har en og samme uniform, men at de vestlige flyvertinnene syr opp og om og inn ,og nekter å bruke slør ved ombordstigning er en annen sak. Dessuten er det vel mer nærliggende at de tillater bruken av hodeplagg (dog ikke under noen omstendigheter hiqab i et flyselskap) i et arabisk land enn i f.eks. Norge, for DER ER det en del av religionen, men det er det ikke i Norge, og dermed heller ikke hos IKEA og Clas Ohlson.

Så jeg som muslim skulle vært ekskludert fra en jobb på IKEA kun fordi jeg har hodeplagg? Når IKEA faktisk har hodeplagg tilgjengelig, med logo, delvis har jo dette kommet fordi IKEA i Midt-Østen har en del kvinnelige ansatte, som bruker hijab, men ideen har jo spredt seg til Sverige først, og så til Norge.

Nabbe er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:52.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no