Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

De forskjellige typene matolje

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-12-10, 17:19   #1
Luvi
En anelse distre
 
Luvi sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 6.440
Luvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt likt
Standard

De forskjellige typene matolje

Jeg er rett og slett ganske grønn på matlaging, og lurer på om dere kan svare meg på en ting når det gjelder matolje. Det finnes jo så mange varianter, er det forskjell på hva de forskjellige bør brukes til eller er det kun smak og behag?

Luvi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-12-10, 19:03   #2
konsulenten
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: De forskjellige typene matolje

Er ikke så veldig ekspert jeg heller, men svare gjør jeg likevel . Når man velger olje til steking så må man ta hensyn til hvor høy temperatur oljen tåler (dette er ulikt og jeg har ingen fasit på stående fot). Jeg har ihvertfall fått med meg at om det ikke er galt så er det litt bortkastet å bruke extra virgin olivenolje (som er dyrere enn mange andre oljer) til steking. Den er fin til salatdressing og sånt (kaldt). Rapsolje mener jeg er grei til steking. Til kaldt bruk kan man la smaken avgjøre. Noen ganger ønsker man olje uten smak (da kan soyaolje være fint), andre ganger ønsker man med smak og da velger man rett og slett en man synes smaker godt

  Svar med sitat
Gammel 15-12-10, 19:06   #3
konsulenten
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: De forskjellige typene matolje

Jeg har visst skrevet til dels vissvass over her . Fant en link du kan titte på istedet:

http://www.sanabona.no/fagstoff/hvilket-fett-velger-jeg

  Svar med sitat
Gammel 16-12-10, 23:46   #4
Elastica
Aktiv
 
Elastica sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 103
Elastica er litt kul
Standard

Sv: De forskjellige typene matolje

Jeg bruker solsikkeolje til majones og dersom jeg skal ha olje i kaker som skal være nøytral på smak.
Valnøttolje eller sesamolje kan også være godt i kaker, men da bare litt. Spesielt i gulrotkake synes jeg valnøttolje eller sesamolje passer fint. Sesamolje bruker jeg også når jeg skal lage dressing til asiatiske retter.
Jeg har alltid en veldig god olivenolje i hus som er god til dressinger og til å ha på toppen av focaccia. Dessuten har jeg en litt rimeligere olivenolje som jeg bruker til steking.
Rapsolje kan erstatte solsikkeolje, siden den også er nøytral.

Elastica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-10, 15:23   #5
Snuppa
Lengter etter sola
 
Snuppa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 4.590
Snuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt likt
Standard

Sv: De forskjellige typene matolje

Stort sett alle planteoljer danner transfett under høy varme. Dette fettet er ikke sunt. cocosoljen tåler høy varme og siden molekylene er mer stabile blir det ikke transfett av den.

__________________
-03 -06 -09
Snuppa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-12-10, 13:07   #6
kamp
ASD
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 4.934
kamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: De forskjellige typene matolje

Opprinnelig lagt inn av Elastica, her.

Jeg bruker solsikkeolje til majones og dersom jeg skal ha olje i kaker som skal være nøytral på smak.
Valnøttolje eller sesamolje kan også være godt i kaker, men da bare litt. Spesielt i gulrotkake synes jeg valnøttolje eller sesamolje passer fint. Sesamolje bruker jeg også når jeg skal lage dressing til asiatiske retter.
Jeg har alltid en veldig god olivenolje i hus som er god til dressinger og til å ha på toppen av focaccia. Dessuten har jeg en litt rimeligere olivenolje som jeg bruker til steking.
Rapsolje kan erstatte solsikkeolje, siden den også er nøytral.


Solsikke olje er veldig høyt i omega 6 i forhold til omega 3/9.
Med mindre dere spiser mye rød fisk eller på andre måter får i dere omega 3 og 9 så er det kanskje ikke så bra.

De aller fleste får i seg alt for mye omega 6 kontra 3/9 i dagens samfunn. Hovedkilden er oljer og margarin og lite fisk..

kamp er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-12-10, 13:12   #7
konsulenten
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: De forskjellige typene matolje

Men bare til majones og enkelte kaker går det vel bra? Hvis hun ikke spiser kake med tykt lag majones på hver dag, da

(Ikke at jeg trenger å blande meg inn her mer, jeg har vel forvirret folk nok tidligere i tråden )

  Svar med sitat
Gammel 20-12-10, 14:54   #8
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.409
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: De forskjellige typene matolje

Opprinnelig lagt inn av Snuppa, her.

Stort sett alle planteoljer danner transfett under høy varme. Dette fettet er ikke sunt. cocosoljen tåler høy varme og siden molekylene er mer stabile blir det ikke transfett av den.

Dette er feil. For å danne transfett på oljen gå igjennom en kjemisk herdingsprosess.

Fra kost og ernæringsforbundets hjemmesider:

Sitat:

Transfettsyrer dannes gjennom en industriell prosess der flytende fett herdes for at oljen skal bli til fastere fett, altså margarin. Dette gjøres ved at fettet tilføres hydrogen under høyt trykk og høy temperatur. Ideen er jo god; man gjør flytende olje, altså sunt fett om til en fastere variant som man kan bruke på brødskiver osv. Problemet er bare at det dannes skadelige transfettsyrer når man behandler fett på denne måten. [...]
Noen tror at det dannes transfett når man varmer opp olje eller margarin, men det er feil. Likevel skal man ikke bruke for høy temperatur når man varmer opp olje fordi det ved høye temperaturer skjer en oksidering/harskning av oljen og det dannes ugunstige stoffer.

Jo mer flerumettet fett det er i en olje, jo lettere skjer det en oksidering. Olivenolje og rapsolje inneholder mindre flerumettet fett enn for eksempel soyaolje og solsikkeolje, og bør derfor foretrekkes fremfor andre oljer ved steking. Vær oppmerksom på at olivenolje, særlig den kaldpressede jomfruoljen, ofte er smakssterk og kan gi en dominerende og vond smak når den varmes opp.
Velger man olje til steking er det gunstigste å steke på middels høy temperatur, opptil 150 grader over lengre tid, eller opp til 220 grader ved svært kort tid. Blir oljen for varm dannes det ugunstige stoffer. Hvis du freser løk eller hvitløk i olivenoljen som varmes opp i pannen, tåler oljen høy temperatur bedre. Løken inneholder nemlig spesielle svovelholdige antioksidanter som beskytter oljen mot å oksidere under oppvarming.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-12-10, 20:36   #9
Snuppa
Lengter etter sola
 
Snuppa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 4.590
Snuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt likt
Standard

Sv: De forskjellige typene matolje

Da bør naturfagslæreren min ta seg en ny runde med læreboka i stede for å drive med feilinformasjon.

__________________
-03 -06 -09
Snuppa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-10, 12:56   #10
konsulenten
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: De forskjellige typene matolje

Har forresten ikke tenkt på solsikkeolje til majones, det må jeg prøve. Jeg har brukt olivenolje til cæsarsalat (majonesbasert dressing) og det synes jeg funker. Men så skulle jeg prøve å lage majones til reker og da ble jeg skuffa. Den så kjempegod ut, men ... jeg tror rett og slett olivenoljen tok litt rotta på den delikate rekesmaken. Må prøve igjen med solsikkeolje. Kanskje hjemmelaget majones likevel er så godt som jeg innbilder meg at det må være

  Svar med sitat
Gammel 21-12-10, 13:00   #11
mkj
Off the map.
 
mkj sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 14.130
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: De forskjellige typene matolje

Jeg sliter også med hjemmelaget majones, men det blir bedre om man ikke bruker bare olivenolje. Raps- eller solsikke synes jeg passer best. Men har enda ikke laget en majones som slår Mills sin i følge mannen, så nå gidder jeg ikke mer.

__________________
røverunger 03 og 08
mkj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-10, 13:01   #12
mkj
Off the map.
 
mkj sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 14.130
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: De forskjellige typene matolje

Forøvrig er det fint å steke biff i en blanding av smør og olje.

__________________
røverunger 03 og 08
mkj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-10, 22:07   #13
Elastica
Aktiv
 
Elastica sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 103
Elastica er litt kul
Standard

Sv: De forskjellige typene matolje

Ingenting slår hjemmelaget majones.

Her er det for eksempel en oppskrift:

http://kjoekkentjeneste.blogspot.com...t-majones.html

Elastica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-10, 22:09   #14
konsulenten
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: De forskjellige typene matolje

Å, takk! Den må jeg bokmerke, til neste gang

  Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:33.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no