Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Divines spør-og-lær-forum

Respekt for yrkestitler

Divines spør-og-lær-forum Spør om alt mulig du lurer på - kanskje er det noen som kan svare.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-11-15, 13:09   #121
Obelix
Ferdig!
 
Obelix sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 11.843
Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Sv: Respekt for yrkestitler

Kall meg gjerne søster sier nå jeg. Jeg kaller meg selv søster for morro skyld og jeg gikk selvfølgelig på søsterskolen. Jeg klarer ikke å fremprovosere en bitteliten irrritasjon over det hvis noen skulle kalle meg søster (noe som skjer titt og ofte), og hvis de gjør det så er det ikke ment nedsettende, det er jeg ganske sikker på.
Sånn, bare sånn at ikke alle tror at man blir hårsår og ydmyket fordi noen skulle kalle noen for noe annet enn den rette yrkestittelen.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-11-15, 13:10   #122
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.409
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Respekt for yrkestitler

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Mange artikler om at Dronning Sonja brukte solbriller til sin beltestakk på 90-tallet, vil jeg kalle stor ståhei.

Men nittitallet er nå temmelig lenge siden også, da.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-11-15, 13:18   #123
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.594
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Respekt for yrkestitler

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Men nittitallet er nå temmelig lenge siden også, da.

Ja, men hvorfor er det relevant for hva jeg legger i uttrykket? Når noen sier bunadspolitiet, er det det jeg tenker på. Det var det som var utgangspunktet for diskusjonen.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-11-15, 13:21   #124
Appelsin
Søt og rar
 
Appelsin sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Innlegg: 10.655
Blogginnlegg: 260
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Respekt for yrkestitler

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Kan du ikke kalle dem veiarbeidere, så gir du ikke barnet ditt inntrykk av at noen yrker er forbeholdt visse kjønn?

Jo, takk.
Jeg har klart å hoste opp gravemaskinfører f.eks., og det er altså ikke jeg som har kalt dem for jobbemenn, men 3-åringen, bare at motstanden er litt liten på vei til barnehagen om morgenen.
(og så er det jo litt synd at det etter hva jeg har sett bare har vært menn som har arbeidet med det nye renseanlegget på vei til barnehagen, eller på E39 mellom Vadheim og Sande, for den del)

__________________
2012, 2007 og 2004
Appelsin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-11-15, 13:22   #125
Lavender
Passe aktiv
 
Lavender sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.900
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Respekt for yrkestitler

Opprinnelig lagt inn av Vianne Rocher, her.

Jeg kan også være bunadspoliti! Riktignok stjælt fra venners opplevelser hos selveste Husfliden i min hjemby, de er beryktet der.

Du skal ikke bære bunadskniv til kvinnebunaden fra Nordmøre

Bunadsøredobber og bunadsring er ikke en del av norsk drakttraditzi

og

Din bunadsstakk skal ikke strekke seg lengre enn til ca. midt på leggen

Forsiktig nå.

Og husk for all del de grønne strømpene til den røde Trønderbunaden.
https://reimers.com/no/kundeservice/...dstr%C3%B8mper

Ikke leppestift, ikke solbriller, ikke fancy hårflette, husk lua og ha en koselig dag i bunaden din.
http://www.nrk.no/kultur/her-er-buna...tane-1.7620207

Jeg har ingen formening om rådene kommer fra fagfolk eller påståtte fagfolk.

__________________
06 & 08 .
Lavender er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-11-15, 13:24   #126
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.409
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Respekt for yrkestitler

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Ja, men hvorfor er det relevant for hva jeg legger i uttrykket? Når noen sier bunadspolitiet, er det det jeg tenker på. Det var det som var utgangspunktet for diskusjonen.

Relax! Varva ner! Jeg syns det bare var fnisemorsomt med et temmelig utdatert "sannhetseksempel".

Du svarte på Lille*Mys spørsmål om det virkelig er stor ståhei, og du kommer med et eksempel som er minst 15 år gammelt. Jeg syns det er helt greit å kalle det utdatert. Jeg gjorde for øvrig et søk på Dronning Sonja, solbriller og bunad, og det eneste jeg kunne finne var et par artikler fra Se & Hør og KK, hvor de skrev at noen eksperter (uten å nevnte hvem man henviste til) mente at det var feil.

Jeg har også gjort et søk på bunadsregler og får opp de samme sladrebladartiklene, samt noen bunadsartikler som er skrevet ganske sobert og svært ilte fordømmende. Resten er fra ulike diskusjonsfora.

__________________


Sist redigert av Tallulah : 03-11-15 kl 13:29.
Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-11-15, 13:25   #127
Carrera
Må man ha en tittel?
 
Carrera sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.539
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Sv: Respekt for yrkestitler

Faktisk kjenner jeg at de siste jeg ville kalt bunadpoliti er de som syr og jobber med bunader. At de forteller hva man skal/ikke skal bruke, og hva man kan/ikke kan gjøre når man bruker bunad, det er helt greit, og helt riktig spør du meg. De skal jo formidle bunadens historie og skikk og bruk omkring den.

__________________
All of these lines across my face
Tell you the story of who I am
So many stories of where I've been
And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-11-15, 13:30   #128
Lavender
Passe aktiv
 
Lavender sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.900
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Respekt for yrkestitler

Opprinnelig lagt inn av Carrera, her.

Faktisk kjenner jeg at de siste jeg ville kalt bunadpoliti er de som syr og jobber med bunader. At de forteller hva man skal/ikke skal bruke, og hva man kan/ikke kan gjøre når man bruker bunad, det er helt greit, og helt riktig spør du meg. De skal jo formidle bunadens historie og skikk og bruk omkring den.

Enig. Men det finnes ingen fasit. Det virker som om fagfolk er uenige og har personlige preferanser som de formidler. Men igjen, jeg vet ikke om alle som uttaler seg på Husfliden er bunadstilvirkere heller.

__________________
06 & 08 .
Lavender er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-11-15, 13:34   #129
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.518
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Respekt for yrkestitler

Jeg er enig med deg altså, Input, i hva som menes med bunadspoliti. Mitt spørsmål er om de faktisk eksisterer, eller om de er rene fabeldyr.

At noen journalister undrer seg, og intervjuer noen eksperter, som uttaler at det strengt tatt ikke hører til, beviser ikke bunadspolitiets eksistens. Jeg har i alle fall til gode å se noen lage ståhei over noe som helst som har med bunader å gjøre. Men jeg har hørt folk bli spurt, på grunn av at de er eksperter på området, og deretter gi et svar på bakgrunn av fagkunnskap. Selv ikke disse lager ståhei eller hevder at noe ikke er lov, eller kritiserer i øst og vest uoppfordret, når de ser noe de mener er feil. De som jobber på Husfliden har jo som jobb å veilede folk i hva de bør sette sammen for at det skal være mest mulig tradisjonsriktig. Men de har vel ikke mandat til å forby folk å gå på tvers av anbefalingene, og for å være ærlig tror jeg ikke de fleste av dem bryr seg heller. Men selvsagt svarer de hva tradisjonen tilsier, når det er jobben deres. I mine øyne er ikke det å være bunadspoliti.

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-11-15, 13:37   #130
zinatara
Bør lage seg en tittel selv
 
zinatara sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 6.729
zinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Respekt for yrkestitler

Opprinnelig lagt inn av Lille*My, her.

At noen journalister undrer seg, og intervjuer noen eksperter, som uttaler at det strengt tatt ikke hører til, beviser ikke bunadspolitiets eksistens. Jeg har i alle fall til gode å se noen lage ståhei over noe som helst som har med bunader å gjøre. Jeg har hørt folk blitt spurt, på grunn av at de er eksperter på området, og som gir et svar på bakgrunn av det som er deres fagkunnskap. Selv ikke disse lager ståhei eller hevder at noe ikke er lov. De bare påpeker hva som er tradisjon, på direkte spørsmål.

Jeg er enig med deg altså, Input, i hva som menes med bunadspoliti. Mitt spørsmål er om de faktisk eksisterer, eller om de er rene fabeldyr.

Min svigersøster som har samboer, flere barn og nærmer seg 40 har flere ganger fått beskjed på 17-mai at hun ikke har rett til å gå med sorte strømper siden hun ikke er gift. Så ja, de finnes.

zinatara er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-11-15, 13:38   #131
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.146
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Respekt for yrkestitler

Opprinnelig lagt inn av Lille*My, her.

Jeg er enig med deg altså, Input, i hva som menes med bunadspoliti. Mitt spørsmål er om de faktisk eksisterer, eller om de er rene fabeldyr.

Jeg tror, som sagt, ikke de "eksisterer", ikke på den måten at det finnes folk som primært og til stadighet går rundt og håndhever bunadsregler i hytt og vær. (Selv om jo flere forteller her at det hender folk blir kritisert for upassende bunadsbruk.)

Sånn jeg ser det, er det et ord som brukes på lik linje med f.eks. "meningspolitiet" eller "musikkpolitiet". Et sleivete ord som en del bruker (med varierende berettigelse) når de føler seg kritisert for noe de synes er en bagatell. Eller bruker når de snakker om at kanskje noen kan tenke kritisk om dem for noe de synes er en bagatell. "Å hoi, her kommer meningspolitiet!" så snart man blir "arrestert" for en mening som andre ikke synes er akseptabel, for eksempel. (Eller "men nå blir jeg vel arrestert av meningspolitiet" hvis man hevder en mening man mistenker kan regnes som uakseptabel - enten det nå faktisk er noen som protesterer eller ikke.)

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-11-15, 13:40   #132
Blondie
ctrl+z
 
Blondie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.760
Blogginnlegg: 214
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Respekt for yrkestitler

Jeg skvatt veldig den ene gangen en elev kalte meg frøken. Faktisk lo jeg ganske høylydt. Det var tøys fra elevens side også, skal sies, men det var jo ikke en helt heldig reaksjon.

__________________
It takes a forum to raise a child
Blondie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-11-15, 13:42   #133
Madicken
Flawsome
 
Madicken sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 10.358
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Sv: Respekt for yrkestitler

Bunadspolitiet finnes i høyeste grad, men de opptrer helst i hylekor på nettforum. Jeg har dog opplevd å få sure kommentarer på både belte og hodeplagg (og flette) også i det virkelige liv. Og det på selveste søttemai.

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-11-15, 13:46   #134
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.409
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Respekt for yrkestitler

Jeg har aldri fått kommentarer på verken strømpefarge; selv om jeg som ugift, men mor og samboer, og har valgt å bruke sorte framfor røde strømper, eller at jeg bruker skautet som er ment for ugifte kvinner sammen med de sorte strømpene. Eller at jeg har brukt et sort ullsjal framfor cape på de kaldeste dagene. Eller at jeg i mange år manglet båndet som gikk til skautet og brukte det uten.

Mitt inntrykk er at "bunadspolitiet" aller oftest eksisterer i noen som føler seg i en posisjon hvor de kan muligens få kritikk, sitt hode.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-11-15, 13:47   #135
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.594
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Respekt for yrkestitler

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Relax! Varva ner! Jeg syns det bare var fnisemorsomt med et temmelig utdatert "sannhetseksempel".

Du svarte på Lille*Mys spørsmål om det virkelig er stor ståhei, og du kommer med et eksempel som er minst 15 år gammelt..

Nei. Eller, jeg mente ikke å svare på om det er stor ståhei, men hva som er det. Onkelen min er statsviter og har vært relativt mye i media fordi han er mot kongehuset, han hadde også sterke meninger om dronningens solbrillebruk. For meg som var barn på denne tiden, ble det oppfattet som stor ståhei. Jeg har aldri ment å uttale meg om hvorvidt det finnes "bunadspoliti" i dagens samfunn eller ikke.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-11-15, 13:47   #136
Vianne Rocher
Kamerat Pære
 
Vianne Rocher sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Innlegg: 6.030
Vianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Respekt for yrkestitler

Opprinnelig lagt inn av Lille*My, her.


Jeg er enig med deg altså, Input, i hva som menes med bunadspoliti. Mitt spørsmål er om de faktisk eksisterer, eller om de er rene fabeldyr.

De eksisterer jo, men som regel synes jeg folk med utdannelse (historikere eller bunadstilvirkere) på området er mer moderate enn mange andre. De sier f.eks. "Solbriller er jo egentlig ikke noe man bærer med bunad i.o.m. at dette ikke fantes på den tiden drakten har sin opprinnelse, men det er jo klart at man skal beskytte øynene sine mot solen på 17.mai nå som vi vet at det er farlig. Eller "Bunadsring- og øredobber er ikke en nødvendig del av bunaden da dette er et moderne "påfunn" fra sølvsmeden og ikke noe som hører til drakten".

Min erfaring er at det som regel er blandt folk som mener at de "kan" sin bunad best, uten noe annet å slå i bordet med enn at de eier ett eksemplar, at jeg har hørt sånne "bunadspolitiuttalelser". "Den eneste frisyren man kan ha til bunad er flette", eller at "bunad uten hodeplagg er helligbrøde". Eller "man ikke skal ha koneforkle/konehodetøy til konfirmasjonen/før man er gift" osv.

__________________
Ain't nobody dope as me, I'm dressed so fresh and clean.
2008 2013 2015
Vianne Rocher er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-11-15, 13:49   #137
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.853
Blogginnlegg: 347
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Respekt for yrkestitler

Jeg har en venninne som ble avkrevet stamtavle av en fremmed da hun gikk med beltestakken sin 17. mai. Ellers har jeg lite erfaring med bunadspolitiet, og tolker begrepet som de fleste her; at det er en (oppkonstruert) gruppe med folk som vet bedre enn andre hva som passer seg i og med bunad.

For øvrig er jeg ikke enig i at det utvises mye respektløs omtale av yrkesgrupper på dette forumet, heller tvert i mot - jeg mener at folk her jevnt over har mye respekt for yrkestitler. Og når jeg leste tittelen på HI, trodde jeg først at dette handlet om fotballfruemannen.

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-11-15, 13:49   #138
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.853
Blogginnlegg: 347
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Respekt for yrkestitler

Opprinnelig lagt inn av Vianne Rocher, her.

De eksisterer jo, men som regel synes jeg folk med utdannelse (historikere eller bunadstilvirkere) på området er mer moderate enn mange andre. De sier f.eks. "Solbriller er jo egentlig ikke noe man bærer med bunad i.o.m. at dette ikke fantes på den tiden drakten har sin opprinnelse, men det er jo klart at man skal beskytte øynene sine mot solen på 17.mai nå som vi vet at det er farlig. Eller "Bunadsring- og øredobber er ikke en nødvendig del av bunaden da dette er et moderne "påfunn" fra sølvsmeden og ikke noe som hører til drakten".

Min erfaring er at det som regel er blandt folk som mener at de "kan" sin bunad best, uten noe annet å slå i bordet med enn at de eier ett eksemplar, at jeg har hørt sånne "bunadspolitiuttalelser". "Den eneste frisyren man kan ha til bunad er flette", eller at "bunad uten hodeplagg er helligbrøde". Eller "man ikke skal ha koneforkle/konehodetøy til konfirmasjonen/før man er gift" osv.

Og dette.

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-11-15, 13:50   #139
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.518
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Respekt for yrkestitler

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Jeg har aldri fått kommentarer på verken strømpefarge; selv om jeg som ugift, men mor og samboer, har valgt å bruke sorte framfor røde strømper, eller at jeg bruker skautet som er ment for ugifte kvinner. Eller at jeg har brukt et sort ullsjal framfor cape på de kaldeste dagene.

Mitt inntrykk er at "bunadspolitiet" aller oftest eksisterer i noen som føler seg i en posisjon hvor de kan muligens få kritikk, sitt hode.

Mitt inntrykk også. Men det finnes sikkert unntak. Jeg har levd godt og lenge med ei sølje som overhodet ikke "hører til" stakken jeg har, tradisjonelt sett, uten å få noen kommentarer på det, og uten å tenke over at jeg skulle få kommentarer på det. Jeg har problemer med å tro at fremmede skulle bry seg om hva slags sølje jeg har. Jeg har også både drukket øl, brukt solbriller og leppestift, iført bunad, uten at noen har blandet seg borti det heller.

Mamma, som er bunadtilvirker bruker forresten alltid leppestift. Om hun er kledd i bunad eller ikke. Og det var hun som både sydde bunaden min til meg, og ga meg den ikke tilhørende sølja. Jeg tror ingen som bruker begrepet virkelig sikter til slike som henne. Selv om hun på det sterkeste avbefaler sølvbelte på stakkene hun syr til folks konfirmanter, hvis de spør henne til råds.

__________________
µ 05 07 07

Sist redigert av My : 03-11-15 kl 13:56.
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-11-15, 13:55   #140
Madicken
Flawsome
 
Madicken sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 10.358
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Sv: Respekt for yrkestitler

Jeg har arvet en gammel bunad (nær slekt på min manns side), og har fått noen sure kommentarer på at denne kan jeg da ikke bruke. Jeg har inntrykk av at det med tilhørighet til drakten er noe mange er opptatt av, og noen litt i overkant opptatt av med tanke på hva som kan tillates. De siste putter jeg glatt inn i bunadspolititroppen, og bærer min arvede bunad med stolthet.

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:23.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no