Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Sette gjærdeig dagen før den skal brukes

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-11-06, 13:38   #1
Marit K
Carve canem
 
Marit K sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Øvre Romerike
Innlegg: 6.446
Marit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de fleste
Standard

Sette gjærdeig dagen før den skal brukes

Skal bake kanelboller i morgen, men siden jeg er litt presset for tid, så lurer jeg på om jeg kan sette deigen i kveld, så den er klar til bruk i morgen tidlig.
Går det greit å bare sette den på benken, under plast, til heving over natten, eller er det noe annet jeg bør gjøre?

__________________
I et moderne massesamfunn burde det være like selvfølgelig å lese for sine barn
som det er å pusse tennene deres -Jostein Gaarder

06, 07, og 12.
Marit K er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-11-06, 13:48   #2
Kaz
Juba Juba
 
Kaz sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 2.576
Kaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Sette gjærdeig dagen før den skal brukes

Dette lurer jeg også på!

Søkte litt og fant denne siden.
http://www.bakeverksted.no/comweb.asp?ID=473&segment=11
Der sto det litt om å la brøddeig heve over natten, og da må du bruke mindre gjær, så vidt jeg forsto.

Kaz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-11-06, 13:57   #3
Vimsen
"De"
 
Vimsen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.520
Blogginnlegg: 4
Vimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt av
Standard

Sv: Sette gjærdeig dagen før den skal brukes

Det går helt fit å sette den i kjøleskapt natten over. Da hever den sakte og min erfaring sier at baksten blir finfin.

__________________
Effektivitet er intelligent latskap.
Vimsen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-11-06, 16:19   #4
Mikkeline
Flax
 
Mikkeline sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
Innlegg: 5.707
Mikkeline er et glitrende lys på stjernehimmelenMikkeline er et glitrende lys på stjernehimmelenMikkeline er et glitrende lys på stjernehimmelenMikkeline er et glitrende lys på stjernehimmelenMikkeline er et glitrende lys på stjernehimmelenMikkeline er et glitrende lys på stjernehimmelenMikkeline er et glitrende lys på stjernehimmelenMikkeline er et glitrende lys på stjernehimmelenMikkeline er et glitrende lys på stjernehimmelenMikkeline er et glitrende lys på stjernehimmelenMikkeline er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Sette gjærdeig dagen før den skal brukes

Du bør sette den i kjøleskapet, og ikke på benken. Hever den i "evigheter" i romtemperatur, så får den ofte en litt gjæraktig smak.

Mikkeline er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-11-06, 16:44   #5
Vimsen
"De"
 
Vimsen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.520
Blogginnlegg: 4
Vimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt av
Standard

Sv: Sette gjærdeig dagen før den skal brukes

Nei, sier du det..

__________________
Effektivitet er intelligent latskap.
Vimsen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-11-06, 16:50   #6
Marit K
Carve canem
 
Marit K sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Øvre Romerike
Innlegg: 6.446
Marit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Sette gjærdeig dagen før den skal brukes

Takk for råd.
Skal huske å sette den i kjøleskapet.

__________________
I et moderne massesamfunn burde det være like selvfølgelig å lese for sine barn
som det er å pusse tennene deres -Jostein Gaarder

06, 07, og 12.
Marit K er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-06, 21:11   #7
amylin
One of These Days
 
amylin sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.918
Blogginnlegg: 246
amylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Sette gjærdeig dagen før den skal brukes

Ser du har fått svar allerede. Jeg setter ofte brøddeig på morningen, setter den i kjøleskapet og går på jobb og baker den ut etter middag. Det samme går helt fint med bolledeig. Som de andre sier, bruk litt mindre gjær. Jeg hadde også brukt tørrgjær og ikke lunken væske, men kald. Det senker også hevetiden.

amylin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-06, 21:14   #8
Marit K
Carve canem
 
Marit K sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Øvre Romerike
Innlegg: 6.446
Marit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Sette gjærdeig dagen før den skal brukes

Da har jeg testet dette, og jeg må si at det ikke funket helt bra.
Min deig este noe fryktelig, og da jeg bare tilfeldigvis måtte inn i kjøleskapet i går kveld, så var deigen i ferd med å ese seg opp mellom trådene i hylla over den. Dette kommer jo sikkert av at deigen hadde ganske bra temperatur, siden den var lunken da jeg satt den i kjøleskapet, så det er mulig det hadde gått bra dersom jeg bare hadde slått luften ut av den, og satt den tilbake i kjøleskapet. Skal prøve dette en annen gang også, men deigen jeg satt i går, bakte jeg ut i går kveld.

__________________
I et moderne massesamfunn burde det være like selvfølgelig å lese for sine barn
som det er å pusse tennene deres -Jostein Gaarder

06, 07, og 12.
Marit K er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:14.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no