Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Båndtvang for hund

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-05-15, 21:17   #41
Bloppy
Det kommer seg
 
Bloppy sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: På en gård
Innlegg: 8.697
Bloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Båndtvang for hund

Opprinnelig lagt inn av Lykken, her.

Bloppy, mine innlegg var ikke for å kverulere på noe som helst. Jeg har vært livredd hunder selv, så jeg forstår godt den biten og forsøker å ta hensyn og prøver å være veldig obs. Jeg husker at jeg ble veldig glad for eiere som fulgte med og som tok hunden inn ved seg.

Beklager, da har nok jeg misforstått. Jeg fikk forståelsen av at du syntes båndtvangen var hazzle. Fordi hunden din uansett oppfører seg skikkelig og aldri går langt unna.

Og jeg er livredd og blir eitrande sinna på folk som ikke bryr seg om sånne som meg. Og som må lire av seg at hunden ikke er farlig. Den vil bare hilse på. Jeg fikk inntrykk av at du var en av de.


__________________
Snuppa 98
Poden 05
Bloppy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-05-15, 21:28   #42
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.856
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Båndtvang for hund

Opprinnelig lagt inn av Bloppy, her.

Beklager, da har nok jeg misforstått. Jeg fikk forståelsen av at du syntes båndtvangen var hazzle. Fordi hunden din uansett oppfører seg skikkelig og aldri går langt unna.

Og jeg er livredd og blir eitrande sinna på folk som ikke bryr seg om sånne som meg. Og som må lire av seg at hunden ikke er farlig. Den vil bare hilse på. Jeg fikk inntrykk av at du var en av de.


Jeg synes ikke båndtvang er hazzle, men jeg synes det er litt dumt å aldri kunne slippe hunden løs langt fra folk og dyr i sommerhalvåret. For hundens del, ikke min. Men nå er det jo engang slik det er, så det må jeg forholde meg til.

Hyacinth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 04-05-15, 21:35   #43
Lykken
Nek er allrighte dyr
 
Lykken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Innlegg: 11.770
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Båndtvang for hund

Opprinnelig lagt inn av Bloppy, her.

Beklager, da har nok jeg misforstått. Jeg fikk forståelsen av at du syntes båndtvangen var hazzle. Fordi hunden din uansett oppfører seg skikkelig og aldri går langt unna.

Og jeg er livredd og blir eitrande sinna på folk som ikke bryr seg om sånne som meg. Og som må lire av seg at hunden ikke er farlig. Den vil bare hilse på. Jeg fikk inntrykk av at du var en av de.


Jeg personlig synes det er hazzle fordi hunden trives med å gå og løpe fritt, og jeg kjenner og stoler såpass på min hund at vi kunne ha gått veldig mye uten bånd, men jeg tar hensyn og respekterer båndtvangen. Og redselen og dumme svar fra hundeeiere forstår jeg veldig godt.

__________________
Det er bedre å vere lita og tøff,
enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!)

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-05-15, 21:48   #44
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.856
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Båndtvang for hund

En annen ting er at man jo ikke kan øve på innkallling og kontroll på hunden hvis den alltid går i bånd. Innkalling er antakelig noe av det viktigste man lærer hunden. (Ikke et argument mot å ha den i bånd, men en kommentar til de som nevnte at hunden alltid kan være i bånd.)

Hyacinth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 04-05-15, 21:52   #45
Mikkeline
Flax
 
Mikkeline sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
Innlegg: 5.707
Mikkeline er et glitrende lys på stjernehimmelenMikkeline er et glitrende lys på stjernehimmelenMikkeline er et glitrende lys på stjernehimmelenMikkeline er et glitrende lys på stjernehimmelenMikkeline er et glitrende lys på stjernehimmelenMikkeline er et glitrende lys på stjernehimmelenMikkeline er et glitrende lys på stjernehimmelenMikkeline er et glitrende lys på stjernehimmelenMikkeline er et glitrende lys på stjernehimmelenMikkeline er et glitrende lys på stjernehimmelenMikkeline er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Båndtvang for hund

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

"Parken" vår er forøvrig ikke gjerdet inn. Men den er veldig stor og merket med påler av kommunen. Et fantastisk område.

.

Vil du prikke meg hvor dette er, Hyacinth? Jeg besøker ofte byen deres og har foreløpig bare funnet friområde i Sørmarka, og på strendene de dagene det er lov. Veldig greit å ha flere alternativer.

Nå når det er båndtvang holder vi vår i bånd. Han går etter fugl, så det er ikke noe alternativ å gamble med det. Ellers i året har vi ham løs i skogsområder, men ikke der det er oppmerkede turstier. Det er helt tydelig at hunden setter stor pris på å få løpt fra seg. Det klarer vi ikke å kompensere for uansett hvor langt bånd vi måtte ha.

__________________
03 06 09
Mikkeline er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-05-15, 22:01   #46
Lykken
Nek er allrighte dyr
 
Lykken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Innlegg: 11.770
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Båndtvang for hund

Det er jo stor forskjell på rasene mht aktivitetsbehov, jeg ser jo at mange hunder ikke har det samme behovet som min.

__________________
Det er bedre å vere lita og tøff,
enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!)

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-05-15, 22:14   #47
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.856
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Båndtvang for hund

Opprinnelig lagt inn av Mikkeline, her.

Vil du prikke meg hvor dette er, Hyacinth? Jeg besøker ofte byen deres og har foreløpig bare funnet friområde i Sørmarka, og på strendene de dagene det er lov. Veldig greit å ha flere alternativer.

Nå når det er båndtvang holder vi vår i bånd. Han går etter fugl, så det er ikke noe alternativ å gamble med det. Ellers i året har vi ham løs i skogsområder, men ikke der det er oppmerkede turstier. Det er helt tydelig at hunden setter stor pris på å få løpt fra seg. Det klarer vi ikke å kompensere for uansett hvor langt bånd vi måtte ha.

Det er i Sørmarka jeg mener. Det er jo stort, det største friområdet for hunder i Norge, leste jeg. Jeg kan gå der en time hvis jeg går fram og tilbake, og flere ulike veier. Det er sletter, tett barskog, løvskog, myr, og knauser. Området strekker seg jo helt fra gravlunden på Hinna og opp til tunnelen. Jeg tror nok det området er flere kvadratkilometer, og det fine er at det kan brukes på så mange ulike måter. Om vinteren, når det ikke er båndtvang (20.
aug til 1. april) går vi uten bånd i resten av Sørmarka også (ikke vest for motorveien, der er det helårsbåndtvang). Da går vi ikke på stier, men inni tett skog, og når man går området på kryss og tvers, så er det mye ulikt terreng og et par timers vandring. Jeg holder meg unna stiene fordi jeg ikke stoler på henne når hun ser hester.

Til sammenligning er de andre friområdene (de inngjerdede) knøttsmå og en invitasjon til konflikter mellom hunder. Det er en liten på tjensvoll og en litt større ved vannassen. Begge avbefales av hundeskoler. Vi bruker dem ikke.

Strendene har ikke de båndfrie dagene nå lenger, hørte jeg. Pga fuglelivet, tror jeg. Det ble nylig innført.

Ved Vannassen er det også agilitybane, forresten. Jeg har lyst å gå på kurs der, men det er skrekkelig dyrt. Et par tusen for en helg, og det er det, liksom. Da liker jeg bedre naturlige hindere i naturen, og de får man mye av.


Sist redigert av Hyacinth : 04-05-15 kl 22:51.
Hyacinth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 04-05-15, 22:17   #48
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.856
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Båndtvang for hund

Opprinnelig lagt inn av Lykken, her.

Det er jo stor forskjell på rasene mht aktivitetsbehov, jeg ser jo at mange hunder ikke har det samme behovet som min.

Jeg har en liten hund, men hun trenger mye mosjon, mye mer enn folk tror. Det er menge som kun vurderer størrelsen, men det er ikke automatisk en sammenheng.

Hyacinth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 04-05-15, 22:17   #49
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.114
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Båndtvang for hund

Opprinnelig lagt inn av Guttemammis, her.

Vi ser an hvor vi har henne løs.
Nå som det er båndtvang har vi henne i bånd på tur, eventuelt sporbånd (da får hun løpe fritt med 15 meter bånd etter seg).

Eh? Holder det som bånd?! 15 meter løst bånd?

Jeg utstår ikke hunder som kommer rennende på turstier med sånne lange bånd bak seg, som jeg må bykse over for å unngå å snuble i. Hvis ikke hunden bestemmer seg for å løpe rundt meg et par ganger, da, med det lange båndet etter seg.


Jeg er ikke spesielt redd hunder, selv om jeg har blitt angrepet og rent overende et par ganger. Men jeg er møkklei av å alltid måtte hoppe i grøfta når jeg treffer folk med hund, fordi jeg aldri vet hvem som har kontroll på bikkjene sine. Jeg vil anta at ca en av fem hunder løper i beina på meg mens de bjeffer som gærne. Uavhengig av om de er i bånd eller ikke, egentlig. Mange har dem slengende i så løse bånd, og har så liten kontroll på dem, at det ikke finnes den tursti som er bred nok til at jeg klarer å løpe i en stor nok sirkel.

Er det bare meg, eller har det blitt mer fjolle-hundehold de siste årene?


(Jeg var foresten i Sør-Amerika nettopp, og der var det mange som gikk med hunden løst, men jeg møtte ikke EN som sprang i beina på meg, ikke en eneste. Og jeg løp milevis der. Rolige, disiplinerte bikkjer i hele byen).

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-05-15, 22:21   #50
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.856
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Båndtvang for hund

Polyanna, jeg synes jeg ser en del fjollehundehold, faktisk. Og da mener jeg ikke bare de som ikke tenker på hunden i forhold til andre mennesker, men også de som tydelig ikke ivaretar hundens behov.

Hyacinth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 04-05-15, 22:22   #51
Guttemammis
Sjokoholiker & hjemmekjær
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 8.309
Guttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt likt
Standard

Sv: Båndtvang for hund

Polyanna: Sporbånd er på øde steder hvor det er oversiktlig og normalt lite ferdsel av andre (noen ganger et jorde som det ennå ikke er sådd noe på).
Har brukt samme bånd da det ikke var båndtvang når jeg er alene på turveier i marka.


Sist redigert av Guttemammis : 04-05-15 kl 22:27.
Guttemammis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-05-15, 22:25   #52
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.114
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Båndtvang for hund

Ja, ikke sant? Jeg syns mange behandler hundene som en blanding av en søt baby og en veldig fin veske, eller noe. Jeg vet ikke mye om hundehold, men at de skal ha en tydelig leder og at de skal lyde, det er vel kanskje basic? Sånn "neimen, huff, da, vovsen! Ikke tigge, vet du! Huff, hun er så fæl til å tigge ved bordet! Huffameg, jaja, en liten bit, da!"-hundehold gir meg helt spader!

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-05-15, 22:29   #53
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.856
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Båndtvang for hund

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Ja, ikke sant? Jeg syns mange behandler hundene som en blanding av en søt baby og en veldig fin veske, eller noe. Jeg vet ikke mye om hundehold, men at de skal ha en tydelig leder og at de skal lyde, det er vel kanskje basic? Sånn "neimen, huff, da, vovsen! Ikke tigge, vet du! Huff, hun er så fæl til å tigge ved bordet! Huffameg, jaja, en liten bit, da!"-hundehold gir meg helt spader!

Det det med at hunden skal ha én leder er visst litt ut, det var mer slik man tenkte om hund i flokk for tjue år siden, har jeg lest litt om. Nå har man forsket mer på hvordan relasjonene er i en flokk, og det er ikke slik man har trodd.

Ang det andre du skriver, tja, det er vel litt sånt også, jeg har ikke sett mye av det. Altså de babygreiene. Men å være konsekvent er jo et nøkkelord, for å si det sånn.

Hyacinth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 04-05-15, 22:32   #54
Bloppy
Det kommer seg
 
Bloppy sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: På en gård
Innlegg: 8.697
Bloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Båndtvang for hund

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Ja, ikke sant? Jeg syns mange behandler hundene som en blanding av en søt baby og en veldig fin veske, eller noe. Jeg vet ikke mye om hundehold, men at de skal ha en tydelig leder og at de skal lyde, det er vel kanskje basic? Sånn "neimen, huff, da, vovsen! Ikke tigge, vet du! Huff, hun er så fæl til å tigge ved bordet! Huffameg, jaja, en liten bit, da!"-hundehold gir meg helt spader!

Spot on!

Og selvfølgelig kan man trene hunden på tilbakekalling uten å gjøre det i nærheten av folk som kanskje ikke liker det. Finnes det ikke en hel haug med forskjellige kurs og sånt man kan være med på da? Og grupper for trening av hund på andre ting. Ser da stadig på FB at venner med hund er på sånne ting. Så får hundene brukt seg litt og.

__________________
Snuppa 98
Poden 05
Bloppy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-05-15, 22:34   #55
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.856
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Båndtvang for hund

Opprinnelig lagt inn av Bloppy, her.

Spot on!

Og selvfølgelig kan man trene hunden på tilbakekalling uten å gjøre det i nærheten av folk som kanskje ikke liker det. Finnes det ikke en hel haug med forskjellige kurs og sånt man kan være med på da? Og grupper for trening av hund på andre ting. Ser da stadig på FB at venner med hund er på sånne ting. Så får hundene brukt seg litt og.

Hunder, spesielt valper, må trene på det hver eneste dag. Mange ganger også. Men selvsagt kan det foregå uten å plage folk. Skjønt har man valp mens det er båndtvang, kan det selvsagt være utfordrende.

Hyacinth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 04-05-15, 22:42   #56
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.114
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Båndtvang for hund

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Det det med at hunden skal ha én leder er visst litt ut, det var mer slik man tenkte om hund i flokk for tjue år siden, har jeg lest litt om. Nå har man forsket mer på hvordan relasjonene er i en flokk, og det er ikke slik man har trodd.

Ang det andre du skriver, tja, det er vel litt sånt også, jeg har ikke sett mye av det. Altså de babygreiene. Men å være konsekvent er jo et nøkkelord, for å si det sånn.

Men "tydelig ledelse" er vel ikke ut?

En av de "bedre" episodene jeg har opplevd var da en bikkje satte mot meg i fullt firsprang på en sti, prøvde å stoppe meg, glefset etter anklene mine, og da jeg endelig kom meg rundt den og beinfløy fra den, med hunden jagende bak meg, gjøende som en gal, og jagende frem og tilbake på stien. Eieren prøvde tafatt med "neimen ikke sånn! Komme hit nå!" Gjennom støyen oppfatter jeg til slutt at eieren gauler etter meg: "du må stoppe og stå helt stille! Jeg får ikke til å fange henne så lenge hun jager deg!"

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-05-15, 22:44   #57
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.856
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Båndtvang for hund

Neinei, tydelig er alltid fint.

Hyacinth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 05-05-15, 07:20   #58
Retz
Slim på hovednerven
 
Retz sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Rogaland
Innlegg: 4.750
Retz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Båndtvang for hund

For meg var båndtvangen det argumentet som veide tyngst mot å anskaffe seg hund. Ikke tungt nok, da, i og med at jeg nå har en liten bamse av en valp hjemme, men det trumfet mer arbeid, mer skitt, mindre frihet og de vanlige ulempene man gjerne tenker på i første omgang. Jeg - og hunden - trives rett og slett bedre på vandring i fjellet/marka når hunden kan gå løs. Det skaper et slikt fint fellesskap som jeg setter stor pris på.

Det sagt, jeg respekter båndtvangen, forstår at den er nødvendig for fugle- og dyreliv og jeg respekterer at folk ikke liker og/eller er redde hunder. Da jeg hadde min datters unghund ropte jeg alltid hunden inn når vi utenom båndtvangstida møtte folk. Jeg er særdeles lite interessert i at hunden skal hilse på alle hun møter, det gjelder både mennesker og andre hunder. Som regel nektet jeg barn å klappe henne også.

Tilbake til hovedinnlegget, så var reaksjonen du fikk totalt uakseptabel. Vi kan mislike båndtvangen, men vi må forholde oss til den som vi må til andre lover. Og respondere noenlunde ydmykt når vi blir tatt i lovbrudd.

Retz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-05-15, 09:37   #59
Cauchy
Bør lage seg en tittel selv
 
Cauchy sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2012
Innlegg: 1.713
Cauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Båndtvang for hund

For et par uker siden var jeg på en skogslekeplass og der var det en hundeeier (uten barn, så vidt jeg kunne se) som lot hunden sin løpe fritt blant barna. Jeg angrer på at jeg ikke sa noe.

Cauchy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-05-15, 10:24   #60
Serena
Superduperaktiv
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 700
Serena er populærSerena er populærSerena er populær
Standard

Sv: Båndtvang for hund

Vi opplevde i går at vår hund (i bånd) ble hoppet på av en hund uten bånd. Det endte med at eier av den løse hunden ble kjempestressa over at min hund dyttet den med all kraft i bakken sånn at den pep/fikk vondt. Ikke spesielt kjekt, og ikke første gang - jeg har god kontroll på hunden min i bånd, men det er jo umulig å komme unna når hunden min står mellom meg og hunden uten bånd.

Vi har opplevd dette flere ganger, spesielt er det OK for hundeiere med små hunder å la dem gå fritt i vårt område...for de er jo så små. Jeg har opplevd å bli skjelt ut når jeg har dyttet vekk en liten hund som forsøker å hoppe på min "store" hund. Neste gang er det fristende å si "middag" til hunden min så kan han spise opp en av disse små søte hundene

Jeg synes det er for lite tilrettelagt for friområder der hunder kan få løpe fritt uten båndtvang, men vi går aldri på tur med hunden uten bånd - det går ikke med vår hund. Det vi gjør i perioder er å la hunden bade/svømme og vi kan leke med den uten bånd, men da ikke på stier/områder der folk ferdes. For oss er det typisk en tom og oversiktlig parkeringsplass på en søndag.

Serena er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:37.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no