Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Barnebursdagskake for dummies?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-11-06, 12:56   #1
LilleT
Rastløs dagdrømmer
 
LilleT sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.642
Blogginnlegg: 350
LilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Barnebursdagskake for dummies?

Vi skal straks feire fireårsdag her. Jeg hadde i grunnen håpet at noen kunne nettkurse en konditoridiot på hvordan man forholdsvis enkelt kan lage en barsnlig kake uten å gå til innkjøp av en haug nye cacas-duppeditter.

Er det i det hele tatt mulig å lage en fin kake for en som har mer enn nok med å plassere jordbær pent på bløtkaka?

__________________
LilleT
LilleT er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 14-11-06, 13:20   #2
Kaz
Juba Juba
 
Kaz sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 2.576
Kaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Barnebursdagskake for dummies?

Sånn ferdig langpannekakemix er vel ganske idiotsikker? Har ikke prøvd det selv, men har prøvd mye av det andre med godt resultat.

Så er det bare å la fantasien løpe, er det gutt eller jente? Jeg har hatt stor suksess med å lage mønster på toppen av sjokoladekake. Forrige bursdag laget jeg ninja turtles kake. Brukte grønn og rød konditorfarge i marsipan. kjevlet ut og skjærte til med kniv. Melis til øyne og tenner og svart glasur rundt.


Har også gjort noe lignende med batman logoen. Det letteste er hvis det er enkle tegninger med får farger.

Hvis ikke kan en skjære og bygge mye rart, så lenge en har rikelig med glasur. Min lillebror fikk hoppbakke et år, med seimenn på ispinne ski. Er bare fantasien som begrenser egentlig.

Jeg har laget en sjørøverkake flere ganger som jeg fant oppskrift på i et hefte en gang, den er lett og morsom å lage. Har oppskrift hvis du vil ha.

"Jente-kaker" har jeg ingen erfaring med.

Kaz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-11-06, 13:26   #3
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.115
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barnebursdagskake for dummies?

Et tips er i alle fall å dekke hele kaken med sjokoladeglasur først, og så risse inn det mønsteret du vil ha (enten det er en avansert tegning eller bare et stort 3-tall) med tannpirker eller noe slikt. Da er det veldig lett å rette opp skjevheter med å stryke ut og tegne på nytt. Når du er fornøyd, lager du mønsteret f.eks. med sprøytepose (hvis du ikke har "ordentlig" sprøytepose kan du bare rulle en trekantet pose av bakepapir, fylle med hvit eller farget glasur, og klippe et lite hull) eller med Nonstop eller lignende.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-11-06, 13:39   #4
Ginger2
Naiv og Super
 
Ginger2 sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.108
Ginger2 imponerer mange og er sikkert smartGinger2 imponerer mange og er sikkert smartGinger2 imponerer mange og er sikkert smartGinger2 imponerer mange og er sikkert smartGinger2 imponerer mange og er sikkert smartGinger2 imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Barnebursdagskake for dummies?

Hvis du kjøper en bakeform som er høy med hull i midten og riller:

(Fås bl.a på Åhlens og Jernia)
Bruk en langpanneoppskrift, anbefaler deg å prøvesteke først slik at du ser hvor lenge den skal steke, evt ringe Toro.

Stikk en dukke, type:i barbiedukkekategorien (originale barbiedukker blir for høye) i hullet og dekk kaken med marsipan. La marsipanen krype opp til livet av dukken. Pyntes etter ønske, men ikke nødvendig. Voilà, en prinsessekake! - Alle 4-åringers drøm.

Dårlig forklart, men det er lett.

__________________
Seiler min egen sjø

Sist redigert av Adrienne : 14-11-06 kl 17:38.
Ginger2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-11-06, 14:00   #5
allium
Bare sær
 
allium sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.205
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barnebursdagskake for dummies?

Her er de tre siste års bursdagskaker for min seksåring. Hun har stort sett valgt dem selv.

Lysene på fireårskaken er fra Cacas, men ellers har jeg bare brukt en hjerteformet kakeform.

Vedlagte bilder
Filtype: jpg Resize of 2004-11-07 007.JPG (26,2 KB, 22 visninger)
Filtype: jpg Resize of 2005-11-06 006.JPG (35,7 KB, 20 visninger)
Filtype: jpg kake6.JPG (45,3 KB, 19 visninger)
__________________
90 - 96 - 00

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-11-06, 14:01   #6
Katrin
Superaktiv
 
Katrin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Follo
Innlegg: 443
Katrin er litt kulKatrin er litt kulKatrin er litt kul
Standard

Sv: Barnebursdagskake for dummies?

Vi feiret 4-års bursdag i forrige uke. Og vi lagde Sjørøverskip kake - med kjempesuksess.

Den var meget enkel, og lage og ikke noe hokus pokus.
http://www.egg.no/Recipe.aspx?artid=...mnu2id=&mnu3id=

Her er oppskrift og bruksanvisning på hvordan du kan gå frem.

Lykke til!

Katrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-11-06, 14:02   #7
allium
Bare sær
 
allium sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.205
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barnebursdagskake for dummies?

Jeg fant treårskaken også...

Vedlagte bilder
Filtype: jpg Resize of Scan10001.JPG (25,5 KB, 29 visninger)
__________________
90 - 96 - 00

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-11-06, 14:24   #8
Kaz
Juba Juba
 
Kaz sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 2.576
Kaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Barnebursdagskake for dummies?

Opprinnelig lagt inn av Katrin, her.

Vi feiret 4-års bursdag i forrige uke. Og vi lagde Sjørøverskip kake - med kjempesuksess.

Den var meget enkel, og lage og ikke noe hokus pokus.
http://www.egg.no/Recipe.aspx?artid=...mnu2id=&mnu3id=

Her er oppskrift og bruksanvisning på hvordan du kan gå frem.

Lykke til!

Det var den jeg har brukt også, veldig morsom å lage.

Kaz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-11-06, 16:25   #9
LilleT
Rastløs dagdrømmer
 
LilleT sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.642
Blogginnlegg: 350
LilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barnebursdagskake for dummies?

Tusen takk for mange fine tips, dere!

Jeg føler meg ikke overbevist om at jeg kommer til å få til noen av disse kakene. Tror jeg må sette i gang og øve.

__________________
LilleT
LilleT er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 14-11-06, 18:09   #10
Isolde
Øyboer
 
Isolde sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.662
Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Sv: Barnebursdagskake for dummies?

Jeg har laget en veldig enkel men kansje litt kjedelig kattekake.. kan nok pyntes mye finere enn hva jeg gjorde.

(du kan bruke 2 helt like store former.. hode blir jo en del mindre når du kutter av halen og ørene.

Vedlagte bilder
Filtype: jpg kattekake.jpg (61,8 KB, 23 visninger)
Filtype: jpg kattekakeinndeling.jpg (23,3 KB, 14 visninger)
Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-11-06, 18:20   #11
LilleT
Rastløs dagdrømmer
 
LilleT sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.642
Blogginnlegg: 350
LilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barnebursdagskake for dummies?

Opprinnelig lagt inn av Isolde, her.

Jeg har laget en veldig enkel men kansje litt kjedelig kattekake.. kan nok pyntes mye finere enn hva jeg gjorde.

(du kan bruke 2 helt like store former.. hode blir jo en del mindre når du kutter av halen og ørene.

Så fin den var. Har du bare brukt vanlig langpannekake-oppskrift?

__________________
LilleT
LilleT er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 14-11-06, 18:30   #12
Isolde
Øyboer
 
Isolde sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.662
Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Sv: Barnebursdagskake for dummies?

tror det var kakeoppskrift med denne her..men så lenge du har en kakeoppskrift som kan fylle 2 hele rundformer er det nok. det er vel det samme som en langpanne siden man dobbler rundkaker for å få langpanne..

og så en glasur som du liker.. eller toro sin

Den er hvertfall enkel.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:01.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no