Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Spikerhjørnet

Flere unge blir gravide

Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-04-10, 09:55   #21
Simone
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 2.807
Simone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Flere unge blir gravide

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Ja, på mange måter så tror jeg det. MEN - hvis man er blant de første i sin aldersgruppe som får barn, så tror jeg likevel at sjokket kan bli stort over hvor stort gap det blir mellom en selv og de andre (barnløse) man kjenner.

Ja, det har du nok rett i. Mange opplever nok at dei gamle vennane sakte men sikkert forvinn. Forhåpentligvis blir dei då bytta ut med andre småbarnsforeldre.

__________________
Mamma til to jenter sep-04 og mars-07 og lillebror april-11
Simone er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-04-10, 09:56   #22
Blondie
ctrl+z
 
Blondie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.714
Blogginnlegg: 213
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Flere unge blir gravide

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Ja, på mange måter så tror jeg det. MEN - hvis man er blant de første i sin aldersgruppe som får barn, så tror jeg likevel at sjokket kan bli stort over hvor stort gap det blir mellom en selv og de andre (barnløse) man kjenner.

Jeppsi pepsi! (inspirert av Mim-eksempelet )

__________________
It takes a forum to raise a child
Blondie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-04-10, 09:56   #23
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.949
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Flere unge blir gravide

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Ja, på mange måter så tror jeg det. MEN - hvis man er blant de første i sin aldersgruppe som får barn, så tror jeg likevel at sjokket kan bli stort over hvor stort gap det blir mellom en selv og de andre (barnløse) man kjenner.

Det har du nok helt rett i.

Men jeg tror det er enklere i dag enn tidligere; nettopp på grunn av forum. Det var ingen av mine omgangsvenner som fikk barn samtidig som meg (jeg var 29, men det er jo tidlig i Oslo). Men jeg kjedet meg ikke et sekund. Det var skikkelig travelt med alle treffene; særlig med alle vennene jeg fikk på snartmamma.com. Vi henger jo fremdeles sammen i dag .... 6 år etter at vi traff hverandre.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-04-10, 09:57   #24
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Flere unge blir gravide

Det kommer jo an på nettverket også, hvem man omgås. Jeg synes ikke 24 er Ung Mor whatsoever. Jeg hadde kanskje syntes det om ingen av mine venner hadde barn da jeg fikk selv, men alle ble gravide kort tid før og kort tid etter meg, og andre gangen var alle venninnene mine gravide samtidig med meg, faktisk nesten alle. Så jeg var overhodet ikke ensom men skjønner at mange er det når de ikke har venner med barn.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-04-10, 10:04   #25
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.673
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Flere unge blir gravide

Jeg var som sagt 30 og førstemann av mine venner som fikk barn. De andre holdt på med doktorgrad og slikt - eller var "evig single".

__________________
Min signatur
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-04-10, 10:05   #26
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.114
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Flere unge blir gravide

Jeg syns det er forferdelig trist når ungjenter (tenåringer) går hen og får unger fordi de ikke gidder/tør/orker/tror de klarer å ta fatt på "sitt eget" voksenliv, med yrke eller utdanning. Tragisk for ungene, tragisk for jentene, tragisk for samfunnet.

Om man så har lyst på eller bare slumper til å få barn når man er noenlunde forankret i et voksenliv, i gang med en utdanning, i et yrke, med en skikkelig plan og et noenlunde fundament i livet sitt - helt topp. Å få barn under utdanning kan være helt supert for noen. Ok økonomiske ordninger, studentfamilieleiligheter, studentbarnehager, en relativt fleksibel hverdag (studieavhengig, selvsagt).

Men som tenåring? Nope.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-04-10, 10:09   #27
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.905
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Flere unge blir gravide

Jeg synes også det er stor forskjell på 16-17 åringer, og det å bli mor tidlig i 20-årene.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-04-10, 10:10   #28
emm
Men først, kaffe!
 
emm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.552
emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Flere unge blir gravide

Jeg var 28 år og en av de første i venninnegjengen min som fikk baby. Egentlig håper jeg at jentene våre får barn i midten av 20-åra engang, så vi ikke blir for gamle til å hjelpe dem. Jeg skal gladelig stille opp ekstra hvis de er under utdanning eller i oppstart av karriere, men å bli tenåringsmor håper jeg ikke de går for, det må jeg ærlig innrømme.

Jeg ser kanskje for meg at om en 15-20 års tid så vil det være mer tilrettelagt for å studere og ha små barn , særlig hvis det er slik at det helsemessig er en gevinst for alle at barna kommer noe tidligere i forhold til mors alder?

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-04-10, 10:16   #29
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.114
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Flere unge blir gravide

Er det ikke allerede ganske godt tilrettlagt for å studere mens man får barn, da? De jeg kjenner som har gjort det har vært superfornøyde, og noen har fått 2-3-4 unger i løpet av studietiden.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-04-10, 10:17   #30
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Flere unge blir gravide

Opprinnelig lagt inn av Simone, her.

Mange tenåringsmødre finn jo fellesskap i nettforum som dette, eller kanskje heller nybaktmamma.com og barnimagen.com som har eigne underforum for unge mødre.

Kaller du meg tenåringsmor? / jeg var meget lettet da jeg fant NM og kunne snakke om barn uten å bare snakke om barn. Vi er mange fra den gangen som er her nå.

Jeg var 27 da jeg fikk første og definitivt først ute i familien og den gamle venneflokken. Eldste fyller 8 samtidig som hun får sitt første søskenbarn. Vi var heldige og mistet fa eller ingen venner pga at vi var i en annen livsfase enn de andre, men mange gjør det og særlig på NM var det tråd etter tråd om venninner som ikke skjønte noen ting, venninner som ikke forsto at man ikke bare kan dumpe fra seg en nyfødt baby og løpe på byen, at man er annerledes i kropp, sinn og ansvarsfølelse etter en fødsel. I tillegg er det nok mange som kjenner at det gøye livet passerer litt revy, mens man selv må sitte med baby og leke hus.

Samlivsbrudd/brutte forhold er en veldig vanlig ting i tenårene og tidlig i tyveårene om man har barn eller ei, og det er kanskje litt dumt å utsette unger for mange brudd, oppbrudd og store endringer.

Det er fullt mulig å studere med barn. Absolutt. Men det er morsommere å gjøre det uten. Og de kule kvalifiserende eller bare morsomme sommerjobbene er ikke lette å kombinere med barn, ei heller tillitsverv eller studentaktiviteter som er veldig bra å ha på CV'en og i erfaringen.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-04-10, 10:18   #31
Karima
I tropene
 
Karima sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2008
Innlegg: 2.497
Karima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt likt
Standard

Sv: Flere unge blir gravide

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Jeg syns det er forferdelig trist når ungjenter (tenåringer) går hen og får unger fordi de ikke gidder/tør/orker/tror de klarer å ta fatt på "sitt eget" voksenliv, med yrke eller utdanning. Tragisk for ungene, tragisk for jentene, tragisk for samfunnet.

Å få barn er ikke noe alternativ til å bli en selvforsørget voksen, men jeg tror det kan føles sånn når jobb og utdanning blir for vanskelig. Også for de som har prøvd og ikke fått det til.

Jeg har en sånn i kretsen, som etter tre forsøk på utdanningsløp og en haug med jobber hun ikke klarte å holde på, bestemte seg for å få barn "i stedet". Veldig dårlig ide. I dette tilfellet ble dog økonomisk ansvar for barn og trangen til å være et bra forbilde for datteren den motivasjonen hun manglet for å fullføre og gjennomføre både det ene og det andre. Så det endte bra.

__________________
Lillesøster mai-08
Storebror feb-05
Karima er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-04-10, 10:19   #32
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Flere unge blir gravide

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Er det ikke allerede ganske godt tilrettlagt for å studere mens man får barn, da? De jeg kjenner som har gjort det har vært superfornøyde, og noen har fått 2-3-4 unger i løpet av studietiden.

Visst. Det er stadig flere studentboliger tilrettelagt for familier, samskipnadene har virkelig tatt innover seg at studenter er eldre og i en annen livsfase enn tidligere. Man har gode permisjonsordnnger fra studiene, fine regler for omgjøring av studielån til stipend, studentbarnehager osv. Men man har det ikke FETT og man kan sjelden jobbe noe særlig ved siden av, så det er hånd til munn. men man får mye tid med ungene, da.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-04-10, 10:20   #33
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.114
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Flere unge blir gravide

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Det er fullt mulig å studere med barn. Absolutt. Men det er morsommere å gjøre det uten. Og de kule kvalifiserende eller bare morsomme sommerjobbene er ikke lette å kombinere med barn, ei heller tillitsverv eller studentaktiviteter som er veldig bra å ha på CV'en og i erfaringen.

Men det er jo individuelt hva man syns er gøy og interessant. Og etter et par år som student så tror jeg de fleste selv klarer å vurdere akkurat det ganske bra selv.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-04-10, 10:22   #34
Karima
I tropene
 
Karima sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2008
Innlegg: 2.497
Karima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt likt
Standard

Sv: Flere unge blir gravide

Jeg har hatt småbarn både som student og som jobbende og foretrekker helt klart det siste. Syktbarndager, avklart arbeidstid og det å slippe dårlig samvittighet for at jeg ikke jobbet med masteren hele tida har vært utslagsgivende. Pluss lønna, da. Jeg fikk ikke noe forsørgertilskudd på studielånet fordi barnets far tjente for mye. Noe som i praksis betydde at jeg ikke var økonomisk uavhengig i det hele tatt.

__________________
Lillesøster mai-08
Storebror feb-05
Karima er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-04-10, 10:27   #35
Joika
Pauset
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Innlegg: 23.987
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Flere unge blir gravide

Jeg syntes ikke det bør være noen "mal" for hva som er riktig. Jo lenger man venter med barn, jo større er sannsynligheten for at man sliter med å få dem. Det er også fint mulig å ta utdannelse etter man har fått barn. Jeg har ikke hatt noe problem med å ta utdannelse etter at jeg fikk barn i alle fall. Syntes det er veldig greit å slippe forholde meg til en arbeidsgiver og kunne styre egen tid, så jeg kan hente han før osv.

Jeg ville jo ikke sagt at jeg syntes det var supert at en 17 åring fikk barn, men man trenger vel strengt tatt ikke gjør seg ferdig med utdannelse og leve "a4" før man bestemmer seg for å få barn? Hvorfor i all verden er skolegang og barn et issue når man er voksen?

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-04-10, 10:32   #36
wollafruen
Fullverdig medlem
 
wollafruen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Hvor: Romerike
Innlegg: 99
wollafruen er litt kul
Standard

Sv: Flere unge blir gravide

Dette er veldig individuelt. Jeg kan være enig i at tenåringsgravidteter kanskje ikke er å foretrekke, men at det er "urovekkende" og "lite ønskelig" at det blir flere såkalte unge mødre blir for meg helt feil.

Det er stor forskjell på folk. Noen har livserfaringen til en 35-åring når de er 17 år, andre blir ikke "voksne" for de er 48..

Som noen andre her sa: Mange vokser enormt på det å bli mor. Noen er faktisk ansvaret verdig når de er 21, eller yngre for den del. Hver får bestemme selv når de føler seg klare, men for meg personlig føler jeg det er best om man er ferdig med videregående.

Hvorfor er det egentlig best om man har levd litt uten barn, reist fra seg, festet fra seg, osv osv.. før man får barn? Livet stopper ikke idet man får barn. Det fortsetter i en ny dimensjon, og ja - så klart - med et nytt og stort ansvar. Barnet bryr seg vel ikke om om mor eller far har sett Machu Pichu og surfet på Bali, eller om de har en master i dette eller hint. Det trenger trygge omgivelser og kjærlige foreldre.

__________________
Mamma til frk. M (08) og frk. F (06)
wollafruen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-04-10, 10:42   #37
Joika
Pauset
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Innlegg: 23.987
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Flere unge blir gravide

Opprinnelig lagt inn av wollafruen, her.


Hvorfor er det egentlig best om man har levd litt uten barn, reist fra seg, festet fra seg, osv osv.. før man får barn? Livet stopper ikke idet man får barn. Det fortsetter i en ny dimensjon, og ja - så klart - med et nytt og stort ansvar. Barnet bryr seg vel ikke om om mor eller far har sett Machu Pichu og surfet på Bali, eller om de har en master i dette eller hint. Det trenger trygge omgivelser og kjærlige foreldre.


Ikke minst, så får man denne "friheten" igjen når barnet flytter ut. Jeg er i begynnelsen av 40 årene når poden er myndig, og da kan jeg jo reise så mye jeg orker. Ikke minst så får jeg oppleve fler år med barnet (og kanskje barnebarna?) enn de som venter til de er godt voksne. Det er mye mer verdt, syntes jeg.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-04-10, 10:42   #38
Bomull
www.bomulls.no
 
Bomull sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Innlegg: 15.048
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Sv: Flere unge blir gravide

Jeg synes som Tjorven at det er stor forskjell på å være 15, 16, 17 år + og få barn, mot å være 20+ ...de få årene gjør en forskjell, og selv om det alltid finnes unntak (begge veier), så håper jeg inderlig ikke min datter starter riktig så tidlig. Å få barn før man er midt i 30-årene ser jeg helt klart også positive sider med, men jeg skulle helst sett at mine barn i allefall venter til de har et stabilt samliv med i allefall påbegynt utdannelse og/eller jobb, før de får barn.

Jeg rakk akkurat å fylle 25 år før jeg fikk min første og selv da følte jeg meg nokså alene, ingen av mine venninner var i faste forhold eller gift med/uten barn på det tidspunktet og jeg endte opp på et helt annet plan. Nå nærmer vi oss tjueti alle sammen, og kun et par har fått barn, noen flere er gift. Men jeg er veldig veldig glad for at jeg begynte såpass tidlig som jeg gjorde (som mange sikkert vil si at ikke er tidlig i det hele tatt, men der jeg kommer fra er det det), og skal glede meg over fortsatt å være ung når barna blit store.

Allikevel tro jeg man generelt har man mer å tilby et barn når man også har litt mer livserfaring, uten at det betyr at man skal ha sett og gjort absolutt alt før man får barn.

__________________
Dåtten 2006, Fjåtten 2008 & Lyn fra klar himmel 2018
Some people just need a high-five. In the face. With a chair.
Bomull er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-04-10, 10:47   #39
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.114
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Flere unge blir gravide

Opprinnelig lagt inn av Joika, her.

Jeg syntes ikke det bør være noen "mal" for hva som er riktig. Jo lenger man venter med barn, jo større er sannsynligheten for at man sliter med å få dem. Det er også fint mulig å ta utdannelse etter man har fått barn. Jeg har ikke hatt noe problem med å ta utdannelse etter at jeg fikk barn i alle fall. Syntes det er veldig greit å slippe forholde meg til en arbeidsgiver og kunne styre egen tid, så jeg kan hente han før osv.

Jeg ville jo ikke sagt at jeg syntes det var supert at en 17 åring fikk barn, men man trenger vel strengt tatt ikke gjør seg ferdig med utdannelse og leve "a4" før man bestemmer seg for å få barn? Hvorfor i all verden er skolegang og barn et issue når man er voksen?

Det er noe med å ha fått et fundament i sitt eget liv, på en måte. Ikke i form av karriere, huslån og hund, altså, men i form av å ha retning, kontroll, eierskap til livet man vil leve, og hvordan. Noen har det når de er 20, andre aldri.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-04-10, 10:56   #40
Joika
Pauset
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Innlegg: 23.987
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Flere unge blir gravide

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Det er noe med å ha fått et fundament i sitt eget liv, på en måte. Ikke i form av karriere, huslån og hund, altså, men i form av å ha retning, kontroll, eierskap til livet man vil leve, og hvordan. Noen har det når de er 20, andre aldri.

Poden merker ikke noe til om jeg drar til studieplassen enn på en jobb. Han merker heller ikke noe til om vi leier eller eier en leilighet. Jeg har da både eierskap, retning, fundament og kontroll over livene våre. Jeg skapte det fundamentet da han ble født, og det tror jeg er noe de fleste foreldre gjør om de får barn litt tidlig/uventet.

Syntes du disse tingene er viktigere enn å få oppleve barnebarn og kanskje oldebarn? Det er kanskje det som gleder meg mest ved å ha fått barn litt før "normalen". Jeg vil kunne følge han til han er ganske gammel, med mindre noe uventet skjer.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:02.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no