Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Spikerhjørnet

Flere unge blir gravide

Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-04-10, 12:07   #41
LilleLeo
A friend with benefits
 
LilleLeo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
Innlegg: 12.877
Blogginnlegg: 195
LilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Flere unge blir gravide

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Jeg ble gravid som 23-åring, fikk barn rett før jeg ble 24 og jeg syntes ikke det var tidlig i det hele tatt. Men jeg er glad jeg ikke fikk barn som tenåring altså.

Slik var det for meg også.

__________________
Lille 04 ~ Engel f/d 07 ~ Lillebror mai 08
LilleLeo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-04-10, 12:21   #42
Blåbær
Tankefull
 
Blåbær sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 5.944
Blogginnlegg: 59
Blåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Flere unge blir gravide

Jeg kjenner endel 16-17 åringer som har fått barn, og de sliter virkelig. Både økonomisk og sosialt. De fleste har innrømmet at hvis de fikk velge igjen hadde de valft å vente noen år. Det kan være ett ganske hardt slag i trynet å starte eget familieliv i så ung alder. De er ikke forberett på hva som møter de. De er ikke voksne nok til å greie å håndtere alt ansvaret det fører med seg.

Nå har de tenåringene jeg kjenner heldige og får mye hjelp av egne foreldre, så det hele går ganske bra. Men de er fullt ut avhengig av den hjelpen de får av familie.

Jeg sier ikke at det er slik for alle. Noen greier seg nok veldig bra, men jeg tror det beste er å vente til 18-19, helst 20+ med å få barn. Enn lærer og vokser myyye på de årene!

__________________
Mor til: Sjarmtrollet 04 og Minitrollet 08.
Blåbær er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-04-10, 12:38   #43
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.081
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Flere unge blir gravide

Nei, men jeg sa da ikke at man måtte ha jobb og eid leilighet, gjorde jeg? :???:

Jeg prøver å forklare, litt dårlig, ser jeg, at det handler om å ha litt styr på seg selv først, og så påta seg ansvar for et annet lite liv etterpå.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-04-10, 12:45   #44
Blåbær
Tankefull
 
Blåbær sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 5.944
Blogginnlegg: 59
Blåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Flere unge blir gravide

Jeg forstår deg Poly.

En må finne segselv.

__________________
Mor til: Sjarmtrollet 04 og Minitrollet 08.
Blåbær er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-04-10, 12:53   #45
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Flere unge blir gravide

Jeg fikk barn som 30-åring, og det er først nå venninnene mine har kommet etter. Jeg syns det var kjempe-ensomt, til tross for forum. Jeg hadde en venninne med barn på samme alder. Det kan jo hende jeg hadde vært mer kontaktsøkende og lettere blitt kjent med andre i samme situasjon om jeg var yngre, men valgmulighetene blant venner hadde begrenset seg.

Jeg tror ikke det nødvendigvis er morsommere å studere uten barn, det kommer helt an på hva man ønsker av studietiden sin. Men for min egen del var det viktig å ha unnagjort endel festing, reising, følelsen av total frihet og slike ting før jeg fikk barn. Og det kan man fint greie uten studier.

Jeg begynte på studier da permisjonen var ferdig, og det var fantastisk deilig. Det ble trangt økonomisk, og hadde vært veldig vanskelig om jeg ikke hadde mann med fast inntekt. Men friheten som fulgte med var deilig med et lite barn som nettopp skulle ta sine første steg alene ut i verden. Jeg kunne gi ham korte dager i barnehage, var han litt sliten en dag kunne vi bli hjemme og jeg hadde lang ferie.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-04-10, 13:15   #46
sindrome
Boler'o?
 
sindrome sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: The edge of glory
Innlegg: 6.442
sindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Flere unge blir gravide

Opprinnelig lagt inn av wollafruen, her.

Hvorfor er det egentlig best om man har levd litt uten barn, reist fra seg, festet fra seg, osv osv.. før man får barn? Livet stopper ikke idet man får barn. Det fortsetter i en ny dimensjon, og ja - så klart - med et nytt og stort ansvar. Barnet bryr seg vel ikke om om mor eller far har sett Machu Pichu og surfet på Bali, eller om de har en master i dette eller hint. Det trenger trygge omgivelser og kjærlige foreldre.

Nei, barnet bryr seg ikke om hvor mor og far har vært eller gjort, men det gjør kanskje mor og far. Og da kan det være foreldre som føler at barnet kom "i veien" for det de kunne tenkt seg å ha gjort uten barn. Det kan påvirke hvor trygge og kjærlige foreldre de blir. Jeg sier ikke at det må være sånn, men når man snakker om at det er greit å ha levd litt før man får barn så er det ikke ift hva barnet bryr seg om, men ift hva foreldrene tenker om det og om de føler at de går glipp av noe eller prioriterer seg selv foran barnet.

Jeg synes ikke at det bør være noen mal for hva man skal gjøre i livet eller når man skal gjøre det. Det jeg synes er viktig er at det å få barn er et bevisst valg og at man har en viss forståelse for hva det valget innebærer. Det er noe jeg vil prøve å kommunisere til mine døtre. Men, når det er sagt så er det slik at man ikke alltid har kontroll på alt og jeg dømmer ingen som får "uplanlagte" barn.

__________________
Storesøster '05 og Lillesøstrene '08

"Det handler om å bli glad i seg selv som medfødt feilvare. I stedet for hele tiden å prøve å ligne på et glansbilde." Per Fugelli
sindrome er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-04-10, 13:20   #47
emm
Men først, kaffe!
 
emm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.551
emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Flere unge blir gravide

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Er det ikke allerede ganske godt tilrettlagt for å studere mens man får barn, da? De jeg kjenner som har gjort det har vært superfornøyde, og noen har fått 2-3-4 unger i løpet av studietiden.

Ja, hva vet jeg egentlig om det. Jeg tenkte vel mer i retning av å premiere de som valgte slik, fordi det sparer helsenorge for penger, hvis det er slik at gevinsten ved å føde før er stor. Men jeg vet altså ikke noe om temaet, annet en avisartikler av ymse slag.

Jeg trodde forøvrig jeg var ganske ferdig med å oppleve når vi fikk første barn, men etter at barna kom og har blitt litt større så har jeg mer lyst til å reise ut i verden en noen gang. Så de kan få se og vi kan oppleve det sammen.

Omkvedet i kretsen min var at det "passer jo aldri å få barn", i Norge er det vel nesten slik at det alltid passer uansett. Men som sagt, tenårene synes jeg er veldig tidlig, særlig når jeg tenker på hvordan jeg selv var.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-04-10, 13:21   #48
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.284
Blogginnlegg: 1261
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Flere unge blir gravide

Jeg ble gravid som 19-åring. Det gikk fint. Dog tror jeg at det er noe annet enn alderen som er galt hvis man blir gravid for å "endelig føle at man mestrer noe".

(Og så må jeg gjenta meg selv igjen og igjen og si at om man så ikke har jobb og hus og alt sånt på plass før man blir gravid, så er ikke det nødvendigvis en kjip ting. Det bare blir annerledes.)

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-04-10, 13:23   #49
Lorien
Pauset
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 2.834
Blogginnlegg: 40
Lorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Flere unge blir gravide

Jeg var 20 da jeg fikk førstemann, og følte meg aldri som noen veldig ung mor, selv om jeg var student og helsesøstera fra Helvete til stadighet hylte opp om hvor ung jeg var.

Lorien er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-04-10, 13:24   #50
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.081
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Flere unge blir gravide

Hvis man først skal studere i prallell med barneproduksjon så tror jeg det er bra (lettere i hvert fall) å gjøre det i "studentalder", før man er etablert med boliglån og voksne vaner. Mens man fortsatt syns det er greit å bo i studentleilighet, liksom. De som har gjort det, omtaler det som nærmest "luksuriøst" ("vi hadde ikke hatt råd til å kjøpe sofa om det ikke var for stipendet vi fikk da vi fikk baby! "), mens de som gjør det som voksne blir mer avhengig av en partner med inntekt.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-04-10, 13:24   #51
Lorien
Pauset
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 2.834
Blogginnlegg: 40
Lorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Flere unge blir gravide

Nå er jeg 27 og ferdig utdannet, og har bil, men ikke hus. Og tre unger. Det går helt fint.

Lorien er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-04-10, 13:25   #52
Lorien
Pauset
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 2.834
Blogginnlegg: 40
Lorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Flere unge blir gravide

Jeg håper min datter venter med å få barn til hun har fylt 20. Og så håper jeg hun venter med å få barn til hun har funnet ham eller henne hun (forhåpentligvis) skal være sammen med resten av livet.

Lorien er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-04-10, 13:29   #53
Bokormen
Absolute Beginner
 
Bokormen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.772
Blogginnlegg: 13
Bokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt av
Standard

Sv: Flere unge blir gravide

Jeg hadde ikke fylt 20 da eldstebarnet kom. Jeg syntes det å ta vare på barnet gikk helt fint, jeg var nok flinkere da enn nå. Ingen skulle ha noe å utsette på meg, nei.

Det verste var kjipe kommentarer, at de fleste vennene forsvant og at man kanskje må prestere litt bedre. Man blir veldig synlig som pur ung mor. (Men det tror jeg gjelder de som får barn i den andre enden av skalaen også. Eller de som har storfamilier.)

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-04-10, 13:35   #54
emm
Men først, kaffe!
 
emm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.551
emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Flere unge blir gravide

Men jeg beveget meg bort fra temaet, det er vel egentlig motivasjonen for å få barn og ikke alderen som avgjør. Å få et barn for å bli et helt menneske selv, få en som elsker en ubetinget, oppmerksomhet eller 30 000,- å shoppe for er et dårlig utgangspunkt, men for all del, det kan jo gå fint også. Det er viktig at samfunnet hjelper disse mødrene litt ekstra i gang, ikke nødvendigvis i form av cash, men støtte dem psykisk. Også er arbeidet rundt å forebygge de som ønsker seg et barn i veldig ung alder av alle de gale grunnene viktig. Jeg ser for meg at mange av disse jentene ikke har foreldre som støtter dem så veldig godt i utgangspunktet?

Kategorien ikke planlagt men hendig uhell forekommer også i tenårene (og senere har jeg hørt!), jeg synes de bør få mye støtte uansett hva de velger. Utfra hva jeg leser fra damene her inne så er vel heller et tidlig barnebarn et som dukker opp i denne kategorien enn de jeg nevnte over. Litt flåsete sagt.


Sist redigert av emm : 21-04-10 kl 13:45.
emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-04-10, 13:43   #55
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.724
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Flere unge blir gravide

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.


(Og så må jeg gjenta meg selv igjen og igjen og si at om man så ikke har jobb og hus og alt sånt på plass før man blir gravid, så er ikke det nødvendigvis en kjip ting. Det bare blir annerledes.)

Det at jeg studerte, bodde på hybel og ikke eide nåla i veggen var det MINSTE av mine problemer da jeg ble uventet gravid som 23-åring.

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-04-10, 16:15   #56
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.081
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Flere unge blir gravide

Jeg tror virkelig ikke jobb, bil og hus er poenget her, altså. :gjentar også meg selv:

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:48.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no