Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning

Besteforeldre i bøker og film

Kultur og underholdning Litteratur, film, tv-serier, kunst, teater, revyer og annen kulturell aktivitet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-09-14, 09:57   #1
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.905
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Besteforeldre i bøker og film

Poden og jeg hadde en samtale om noe jeg har tenkt på en del ganger før. Vi så "Charlie og sjokoladefabrikken", og poden kommenterte at besteforeldrene til Charlie er veldig gamle, og ligner mest på oldeforeldre. Dette har slått meg før, ikke bare i denne filmen, men også i mange andre bøker og filmer. Besteforeldre fremstilles så gamle at det ser ut som man har hoppet over en generasjon!

Barnas besteforeldre, med bonusbesteforeldre inkludert, er mellom 52 og 65 år gamle, spreke og aktive, snaut gråhåret. Ingen av dem sitter i gyngestol og tvinner tommeltotter, for å si det sånn. Den mest realistiske bestemoren jeg kommer på må være moren til Charlie og Alan i "Two and a half men".

På en annen side, så har min farmor alltid sett ut som en gammel dame. Hun var riktignok såpass som 60 da jeg ble født, men likevel. Hun ser vesentlig eldre ut på mine dåpsbilder enn våre foreldre gjør nå. Er det bare det at besteforeldre har forandret image så veldig i løpet av siste generasjonen, og så henger det igjen en gammel stereotypi? Er bok/filmbesteforeldre gjenkjennelige for dine barn?

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-14, 10:06   #2
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.534
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Besteforeldre i bøker og film

Jeg tror besteforeldre var eldre før altså. Min mormor var 70 da jeg ble født, så hun var jo ganske gammel, men allerede da var hun en gammel dame med forklekjole, permanent og tøfler. 70-åringer i dag er ikke sånn.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-14, 10:07   #3
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.493
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Besteforeldre i bøker og film

Statistisk sett burde det jo vore omvent, i og med at gjennomsnittsalderen på førstegangsfødande har gått opp.

__________________

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-14, 10:10   #4
Mex
Tidsklemma
 
Mex sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Innlegg: 7.808
Blogginnlegg: 459
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Besteforeldre i bøker og film

Det er litt rart, men jeg syns folk så mye eldre ut før. For 40 år siden, så så jo 20-åringene gamle ut også.

__________________
Storebror des 2006
Lillebror nov 2010
"Mamma, jeg er glad i deg. Helt til månen og ut i verdensrommet"
Mex er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-14, 10:10   #5
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 14.998
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Besteforeldre i bøker og film

Dette har jeg også reagert på. Jeg tror definitivt det har skjedd noe med besteforeldregenerasjonen, på samme måte som det har skjedd noe med vår generasjon. Folk føler seg yngre, de kler seg og ter seg yngre, generasjonsskillene utviskes. Jeg både husker og ser på bilder at bestemoren min var "gammel" da jeg var lita, selv om hun bare var såvidt over 50 da jeg ble født. Mamma ser yngre ut nå som hun er 70 enn bestemor gjorde som 50-åring. Det er i grunnen ganske interessant, og speiler vel samfunnsutviklingen generelt.

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-14, 10:11   #6
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.119
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Besteforeldre i bøker og film

Gamlinger er jo ikke hva de var.

Før så var man jo hauggammal når man var 70 år, virkelig GAMMEL. Nå så jeg nettopp i avisen et bilde av verdensrekordholderen for 100-meter for 100-åringer, og han så ut som en ungfole, så tidene forandrer seg.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-14, 10:11   #7
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.905
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Besteforeldre i bøker og film

Opprinnelig lagt inn av Stompa, her.

Dette har jeg også reagert på. Jeg tror definitivt det har skjedd noe med besteforeldregenerasjonen, på samme måte som det har skjedd noe med vår generasjon. Folk føler seg yngre, de kler seg og ter seg yngre, generasjonsskillene utviskes. Jeg både husker og ser på bilder at bestemoren min var "gammel" da jeg var lita, selv om hun bare var såvidt over 50 da jeg ble født. Mamma ser yngre ut nå som hun er 70 enn bestemor gjorde som 50-åring. Det er i grunnen ganske interessant, og speiler vel samfunnsutviklingen generelt.

Ja, og det har skjedd på utrolig kort tid, i så fall!

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-14, 10:23   #8
zinatara
Bør lage seg en tittel selv
 
zinatara sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 6.729
zinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Besteforeldre i bøker og film

Statistisk sett burde vel besteforeldrene bli eldre, siden gjennomsnittsalderen for førstegangsfødende går opp.

Jeg ser en stor forskjell på hvordan bestemødrene til mannen ser/så ut. Det er bare 10 år som skiller dem i alder, men de har vært veldig ulike ellers. Mens farmoren hadde permanent og gikk i sånne formløse blomstrede kjoler med knepping i polyester, så har mormoren en stil som i større grad har fulgt tiden når det både gjelder klær og hår. Mannen sier at han husker at farmoren hadde akkurat samme kjolene når han var liten.

zinatara er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-14, 10:26   #9
gullet
stille
 
gullet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tønsberg
Innlegg: 10.937
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Besteforeldre i bøker og film

De gamle er ikke så gamle lenger!
Mine foreldre som i dag er 72 og 74 ser yngre ut enn min farmor gjorde da hun var 40 og jeg ble født. Hun gikk i kjole og ermforkle, hadde permanent, brukte blått leggevann og 4711 Eau de Cologne, hadde lange lakkerte negler og brukte gummihansker når hun vasket opp, og hatt og frakk når hun gikk ut. Hun var 65 år da hun kjøpte sin første langbukse.

Min mor har kort tøff hårsveis, lekre briller, dongeri og kule, men behagelige sko og er ungdommelig til sinns. Hun så eldre ut som 25-åring, med drakt i crimpelin, rare briller og den tids hårstyling, enn hun gjør i dag.

Foreldrene mine har også en leilighet hvor møblene og fargene ikke skiller så mye fra våre, de reiser, kjører bil eller går turer hver dag, reiser på lange reiser, er aktive med trening og foreningsliv. Sånt hadde ikke mine besteforeldre økonomi eller ork til.

__________________
Gullet -63, M -87, W - 01. lille E -03
gullet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-14, 10:29   #10
Fibi
Prematurmamma
 
Fibi sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Innlegg: 14.671
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Besteforeldre i bøker og film

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Min mormor var 70 da jeg ble født, så hun var jo ganske gammel, men allerede da var hun en gammel dame med forklekjole, permanent og tøfler. 70-åringer i dag er ikke sånn.

Det er som om du beskriver min farmor, bortsett fra at hun ikke var så mye som 70 da jeg ble født, men snaue 55. Dog mistenker jeg at hun var typen som vasset rundt i forklekjole og permanent fra den dagen hun ble gift. Tøflene var hjemmestrikket, og de hadde hun alltid på beina inne. Man kunne få blærekatarr uten.

__________________
Jente 03 - Gutt 08 - Gutt 14 (uke 24+6)

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-14, 10:31   #11
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.676
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Besteforeldre i bøker og film

Opprinnelig lagt inn av nokon, her.

Statistisk sett burde det jo vore omvent, i og med at gjennomsnittsalderen på førstegangsfødande har gått opp.


Men jeg tror jo at man tidligere fikk barn lengre? - Altså at det var flere som fikk barn når de var godt opp i 40-åra? det er det jo for så vidt enn å og altså, men likevel.

Min bestemor var 74 år da jeg ble født. Hun hadde gammeldamekjoler, brosje, leggevann og kamferdrops - det hadde hun nok også til mine søsken - som er 10 år eldre enn meg. At min mor er 70 år nå, er jo for meg en gåte omtrent - og at noen av hennes venninner nærmer seg 80 er like forunderlig.

__________________
Min signatur
Che er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 08-09-14, 10:33   #12
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.905
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Besteforeldre i bøker og film

Opprinnelig lagt inn av Che, her.

Men jeg tror jo at man tidligere fikk barn lengre? - Altså at det var flere som fikk barn når de var godt opp i 40-åra? det er det jo for så vidt enn å og altså, men likevel.

Nei, det tror jeg ikke stemmer. Jeg har lest flere steder at antallet eldre fødende (ikke førstegangsfødende) har gått kraftig opp. De bare så nok eldre ut.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-14, 10:45   #13
Apple
Elsker gamlis- godis
 
Apple sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.689
Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

Sv: Besteforeldre i bøker og film

Folk så jo mye eldre ut før! Mine besteforeldre så mye eldre ut som 50- åringer enn mine kollegaer på )65 og det synes jeg er en tydelig tendens.

Er det sånn i nyere barnebøker også? Synes Karstens besteforeldre er mer up to date, kanskje? (Karsten og Petra) I Emil ser jo foreldrene til Emil ut som 60- åringer...

__________________
2005 og 2010
Apple er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-14, 10:49   #14
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.952
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Besteforeldre i bøker og film

Jeg lurer på hvor gammel mine besteforeldre var da jeg var barn. Jeg oppfattet dem som hauggamle, og de gikk i gammeldagse klær. I alder var de nesten 10 år yngre enn mine foreldre var da de ble besteforeldre. Det var nesten nøyaktig 50 års aldersforskjell på meg og den ene bestemoren min.

Og så tenker jeg at kanskje oppfatter mine unger besteforeldregenerasjonen som jeg gjorde, selv om jeg ikke synes de oppfører seg noe gammelt? Eller ser særlig gamle ut?

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-14, 10:55   #15
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.104
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Besteforeldre i bøker og film

Ja, folk så eldre ut før (eller er det bare fordi de har på klær som er "gamledager nå?). Noen lurte feks på hvorfor broren min hadde med mormor på bildet sitt fra første skoledag. Det var moren min på bildet, i en alder av 39

Mine barns besteforeldre er mellom 65 og 72. De to i 70-årene er betydelig eldre kroppslig sett enn de to i 60-årene, pga helse. Når man først blir skikkelig syk i den alderen, er det vanskelig å hente seg inn for en del. I tillegg til at livsførsel begynner å sette sitt preg på kroppen, i positiv og nagativ forstand. Mine barn sier at de to i 70-årene er gamle, mens det er ikke de to andre. Selv om det er kun 4 år som skiller to av dem.

Jeg har også lest at det var mange over 40 som fikk barn før, pga ingen prevansjon. Men vet ikke noe om prosentandel.

__________________
07 og 10
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-14, 10:56   #16
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.676
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Besteforeldre i bøker og film

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Nei, det tror jeg ikke stemmer. Jeg har lest flere steder at antallet eldre fødende (ikke førstegangsfødende) har gått kraftig opp. De bare så nok eldre ut.

Kan nok være - jeg har et begrenset utvalg som grunnlag for uttalelsen min. Begge mine bestemødre fikk barn da de var godt over 40 år.

__________________
Min signatur
Che er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 08-09-14, 11:00   #17
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.467
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Besteforeldre i bøker og film

Gammel nå ser annerledes ut enn gammel så ut før.

Når du oppdager at du og din mor har kjøpt samme "kule" kjole. #denfølelsen

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-14, 11:07   #18
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.104
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Besteforeldre i bøker og film

Fra SSB (med forbehold om at jeg har tolket feil) 1972 vs 2013:

(Folketall 1972: 3,9 mill, i 2013 ca 5 mill)

https://www.ssb.no/statistikkbanken/...selections.asp

Levendefødte, etter morens alder ved fødselen, tid og statistikkvariabel
1972 2013

40 år 310 786
41 år 227 521
42 år 137 325
43 år 106 205
44 år 52 113
45 år 33 48
46 år 18 18
47 år 5 4
48 år 4 4
49 år 1 6

På s 97 her står det mer om mors alder tilbake til 1870: https://www.ssb.no/a/histstat/sos/sos_013.pdf

19,7 % av barna ble da født av mor over 40 år i 1871-1875!! Noen som gidder å regne ut hva nåværende tall blir, basert på tallene for 2013 overfor (58.995 fødte i 2013)?

__________________
07 og 10

Sist redigert av Pelle : 08-09-14 kl 11:24.
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-14, 11:14   #19
Odelia
Bør lage seg en tittel selv
 
Odelia sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Innlegg: 4.825
Odelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Besteforeldre i bøker og film

Jeg tror også det bunner i at folk så mye tidligere eldre ut før. Jeg husker min morfar kommenterte da min mor ble 50 at han selv syns det var rart da han ble 50, for da var man jo gammel uten at han følte seg slik eller så sånn ut.

Odelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-14, 11:22   #20
emin
Engel med shit på vingene
 
emin sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Troms
Innlegg: 4.290
emin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Besteforeldre i bøker og film

Jeg sitter med samme oppfatningen som HI. Jeg synes også at folk eldre ut tidligere, uten at de kanskje følte seg slik.

I vårt tilfelle er det totalt motsatt. Svigers fylte 40 og 41 rett før Størsta ble født, og bestesvigers er i dag såvidt bikket 70 begge to og har stadig barna på overnatting og er travelt opptatte med diverse gjøremål. Ikke mye kjoler, kamfermdrops og denslags der i gården nei. Mange som får hakeslepp når jeg f.eks forteller at Minstemor har planleggingsdag i bhg og passes av oldeforeldrene.

__________________
-01 -07 og Minstemor -10

Stolt bilsikringsfanatiker
emin er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:20.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no