Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Oppussing av kjøkken på ca. 15m2?

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-09-10, 20:45   #1
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Oppussing av kjøkken på ca. 15m2?

Broren min står på trappene til å bli nybakt "huseier", så jeg spør egentlig for han.

Hva koster det å pusse opp et kjøkken, hvis man kjøper innredning på IKEA, og ikke behøver å legge opp vann, avløp osv. på nytt? Det må legges opp til oppvaskmaskin, det er vel det eneste rørarbeidet som må gjøres.

Kommer til å gjøre mesteparten selv, med maling, skru sammen og sette opp kjøkkenskap etc.

Nytt gulv
Noe på veggene, mest trolig strie og maling
Kjøkkeninnredning
Lys
Kanskje integrerte hvitevarer?

Såh - hva tror dere det vil koste sånn cirkus?

  Svar med sitat
Gammel 09-09-10, 20:50   #2
Elise
Ute av drift
 
Elise sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 15.391
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Oppussing av kjøkken på ca. 15m2?

Lurer på om vi betalte 40-50 000 kr, jeg.

__________________
05 og 07
Elise er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-10, 20:55   #3
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Oppussing av kjøkken på ca. 15m2?

Blir det ikke verre enn det??

  Svar med sitat
Gammel 09-09-10, 21:26   #4
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Oppussing av kjøkken på ca. 15m2?

Veldig varierende hva folk vil ha og hva grunnlaget er i form av det gamle kjøkkenet...

Du trenger en elektriker først sikkert for å koble ned "diverse ting" før man starter, for så å koble opp igjen. Kanskje må kontakten for steikovn flyttes, og det har også blitt endrede regler etter hvert hvor kontakt til oppvaskmaskin kan være. Kanskje skal man ha nytt taklys og noen lys under benken. Det blir raskt en del timer for elektrikeren.

Man ha for så vidt "lov" til å gjøre en del "eksternt" rørarbeid selv, men det er slettes ikke å anbefale. Raskt blir det noen tusen til rørleggeren selv om det ikke er så mye som skal gjøres. Inntrykket av at rørlegger er de dyreste håndverkerne nå for tiden.

Ellers må man jo bare se på materialkostnadene for hva man trenger ellers, og her blir det jo veldig avhengig av hva man skal ha. Selv hos IKEA er det store prisforskjeller - og naturligvis spiller størrelse inn. Spørsmål her også blir jo om man skal ha integrerte hvitevarer nye eller om man har eksisterende som skal brukes.

Skal eksisterende hvitevarer brukes, bør det være gode muligheter for å klare deg innenfor 40-50K ja. Naturligvis, integrerte hvitevarer finnes i svært varierte prisklasser.

mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-10, 21:31   #5
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Oppussing av kjøkken på ca. 15m2?

Selvsagt kan det koste nesten hva som helst, alt etter hva man legger i det, men sånn gjennomsnitlig så burde han komme et godt stykke med 100000?

  Svar med sitat
Gammel 09-09-10, 21:33   #6
kokosbolle
Har bakt søte kaker
 
kokosbolle sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Innlegg: 23.505
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Oppussing av kjøkken på ca. 15m2?

Vi endte på 40K for bare kjøkkeninnredning og hvitevarer (ikke kjøleskap, det hadde vi fra før). Alt fra IKEA, men benkeplate fra Bauhaus. Har omtrent 5 meter benkeskap og 3,5 meter overskap + nisje for kjøleskap. I tillegg kom gipsplater på veggene, undergulv, parkett, rørlegger og elektriker.

Jeg tror det skal godt gjøres å komme under 50K. Jeg ville regnet med 70.000-80.000.

__________________
The deadline for complaints was yesterday
vinterbolle jan 2007
sommerbolle juni 2010
minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-10, 21:38   #7
Erica
Hekta
 
Erica sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Innlegg: 7.813
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Oppussing av kjøkken på ca. 15m2?

Nytt gulv
Ca 5000 med nye lister (parkett til 300 per kvm)

Noe på veggene, mest trolig strie og maling - ca 3000

Kjøkkeninnredning- her vil det variere mye, en middels dyr fra Ikea - 40 000?
Lys - 2-3000
Kanskje integrerte hvitevarer? - 30 000

I tillegg kommer evt utgifter til rørlegger og elektriker om du trenger det.

M.a.o ca 80 000 +/-

__________________
95, 99, 04
Erica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-10, 22:05   #8
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Oppussing av kjøkken på ca. 15m2?

Jeg har ikke eksakte mål på det kjøkkenet hans. Jeg tviler egentlig når jeg tenker meg om, at det er så stort som sagt. Dette er en toroms på snaut 50m2, så jeg tenker kanskje det er 10m2, at det er mer riktig.
Men uansett - 70 - 80 000 burde hjelpe han godt på vei.

  Svar med sitat
Gammel 09-09-10, 22:26   #9
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Oppussing av kjøkken på ca. 15m2?

Kjøkken vil være et "høybelastnignsgulv", og her bør man velge et meget godt gulv. Når man pusser opp kan det også være en ide å tenkte på hvordan man kan skifte gulv uten å fjerne kjøkkeninnredning. Parkett her bør være slik at den kan slipes flere ganger og bør i utgangspunktet være av meget godt kvalitet.

Personlig tror jeg at jeg hadde valgt en god laminat til kjøkkenet.

mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-10, 23:02   #10
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Oppussing av kjøkken på ca. 15m2?

Opprinnelig lagt inn av mrc, her.

Kjøkken vil være et "høybelastnignsgulv", og her bør man velge et meget godt gulv. Når man pusser opp kan det også være en ide å tenkte på hvordan man kan skifte gulv uten å fjerne kjøkkeninnredning. Parkett her bør være slik at den kan slipes flere ganger og bør i utgangspunktet være av meget godt kvalitet.

Personlig tror jeg at jeg hadde valgt en god laminat til kjøkkenet.

Det er sikkert smart ja.
Alle tips skal overbringes.

  Svar med sitat
Gammel 16-09-10, 20:40   #11
Ambivalentica
Nybegynner
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Nordland
Innlegg: 5
Ambivalentica har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Oppussing av kjøkken på ca. 15m2?

Har nettopp kjøpt stor kjøkkeninnredning fra IKEA, og slapp fra med cirka 40.000,- (er vel like under 30 skap, inkl et høyskap). De har et greit tegneprogram hvor du kan legge inn ønsker for fronter osv og få prisliste for alt. Vi står på tampen til å kjøpe hvitevarer, og finner ut at dette vil koste oss fra 15-40.000 avhengig av merke osv. Så er det fliser eller plater mellom benkeskap og veggskap..lys i evt vitrineskap, spotter i tak? Det blir så alt for fort så veldig mye dyrere enn en har regnet med.. =)

Ambivalentica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-10, 20:49   #12
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.497
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Oppussing av kjøkken på ca. 15m2?

Opprinnelig lagt inn av mrc, her.

Kjøkken vil være et "høybelastnignsgulv", og her bør man velge et meget godt gulv.

Jeg anbefaler (igjen) linoleum. Finnes som klikkfliser eller -paneler, like enkelt å legge som laminat eller parkett.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:34.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no