Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Beste hverdagsindiske?

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-09-20, 09:36   #21
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.724
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Beste hverdagsindiske?

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Jeg blir alltid litt småfrustrert av slike oppskrifter, for "hvor mye av hver" lizzom? Jeg husker det fra egen barndom da mamma forklarte at "man tar litt mel, og så litt smør og deretter blandes det med riktig mengde melk". Jeg vokter meg vel for å formulere meg på den samme måten selv om det er innmari fristende.


Haha! Jeg har det slik med mamma nå. Jeg vil gjerne lære å lage de gode mamma-oppskriftene, men hun sier bare "ja, så tar du i en dæsj med det og sånn passe med det". Jeg får helt nella. En dæsj, liksom. Og ikke å snakke om hvor frustrert jeg ble da jeg gikk på GR-kurs, og i en oppskrift i kursboken sto det "lag sjysaus på vanlig måte". Da måtte jeg ringe mamma. "JEG ER BARE 24 ÅR. JEG ER IKKE HUSMOR!"

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-09-20, 09:45   #22
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.403
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Beste hverdagsindiske?

Minner meg om når mamma og søstrene skulle ha kakeoppskriftene til mormor. De sto sammen med henne mens hun bakte, også fikk dehenne til å ta "sånn passe mel" og sjekket hvor mye det var (veie posen før og etter hun tok) og noterte ned hva "passe mye slik og sånn" egentlig var.

Mormor var flink til å lage mat, veldig flink til å bake. Verdens beste boller. De klarte vel også få få ut en slags ca oppskrift på dem også. Mormor hadde ikke en eneste oppskrift i bruk.

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-09-20, 10:00   #23
rajraj
*_*
 
rajraj sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Kjellerlemmen
Innlegg: 5.659
Blogginnlegg: 115
rajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Beste hverdagsindiske?

Jeg har hacket frem min egen versjon av palak paneer. Den ligner veldig denne på oppskriften fra Julies matblogg: https://juliesmatblogg.no/2018/04/18/palak-paneer/

Men jeg bruker fersk spinat som jeg koker i litt vann/kraft og stavmikser helt jevn før jeg har det oppi løkblandingen. Jeg pleier å finkutte et par tomtater å ha oppi samtidig med spinatpureen. Synes det gir et syrlig løft og fin tekstur til sausen. Og så har jeg byttet ut paneer med cottage cheese til hverdags. Smack oppi en stor boks CC til slutt, la bli gjennomvarmt - et voila!

__________________
2007 2010

rajraj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-09-20, 10:23   #24
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Beste hverdagsindiske?

Jeg lager ofte daal, og nå har jeg det såpass underhuden at jeg gjør det fra hodet, men utgangspunktet var nok Lise Finckenhagens, men jeg bruker hermetisk tomat, så det blir en blanding av de to oppskriftene under, egentlig. Om du bruker hermetiske linser kan du kutte koketiden betraktelig. Om jeg har dårlig tid pælmer jeg løken og hvitløken (og litt fersk ingefær, står ikke i denne oppskriften, men jeg bruker det) i foodprosessoren og blitzer det. Noen ganger har jeg også grovhakket løk og hvitløk, raspet ingefær også brukt stavmikser på det hele etter 20 minutters koking (noen i dette huset liker ikke store løkbiter) og deretter dumpa oppi linsene.

Det hender vi har kylling i også, gjerne restekylling.

https://www.nrk.no/mat/dhal-pa-rode-linser-1.13383279
https://www.godt.no/oppskrift/7475/p...om-en-top-chef

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-20, 19:34   #25
Katinka
Skriv og skriv og skriv
 
Katinka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Det meste er nord
Innlegg: 5.097
Katinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Beste hverdagsindiske?

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Jeg blir alltid litt småfrustrert av slike oppskrifter, for "hvor mye av hver" lizzom? Jeg husker det fra egen barndom da mamma forklarte at "man tar litt mel, og så litt smør og deretter blandes det med riktig mengde melk". Jeg vokter meg vel for å formulere meg på den samme måten selv om det er innmari fristende.

Men du skriver jo også at det meste vil funke, så jeg burde jo bare prøve. Jeg synes peanøttsmør smaker kjempegodt når det brukes i mat. Knerten liker det ikke, men jeg tror at smaken vil forsvinne når det blandes i selve maten.

Ho-ho!
Jeg kasta meg ut på dypt vann i dag med Syrinx sine anbefalinger. Det ble kjempegodt. En boks hermetisk tomat. Ei drøy ss garam masala. Ei ts kardemomme. To sjalottløk. Fire hvitløksfedd. To tomler ingefær. En pakke strimlet kyllinglårfilet. 1 dl fløte. Fire ss peanøttsmør. Pluss salt.

__________________
I can be your astronaut if you want some space.
Damien Rice
Katinka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-20, 19:35   #26
Syrinx
koko
 
Syrinx sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Innlegg: 8.974
Blogginnlegg: 38
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Sv: Beste hverdagsindiske?

Opprinnelig lagt inn av Katinka, her.

Ho-ho!
Jeg kasta meg ut på dypt vann i dag med Syrinx sine anbefalinger. Det ble kjempegodt. En boks hermetisk tomat. Ei drøy ss garam masala. Ei ts kardemomme. To sjalottløk. Fire hvitløksfedd. To tomler ingefær. En pakke strimlet kyllinglårfilet. 1 dl fløte. Fire ss peanøttsmør. Pluss salt.

Så kjekt at den smakte. Tror jeg må sette denne gryta på menyen hjemme her snart også. Kan ikke kalle den indisk, for da er det feil smak for ungene. Men heter det bare kyllinggryte passerer det garantert.

__________________
Dårlige vitser har også livets rett.
Syrinx er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:58.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no