Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Divines spør-og-lær-forum

Dagens spørsmål fra det lærevillige avkommet

Divines spør-og-lær-forum Spør om alt mulig du lurer på - kanskje er det noen som kan svare.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-07-08, 16:32   #1
Ariel
Queen of intentions...
 
Ariel sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Oschlo
Innlegg: 1.720
Ariel er populærAriel er populærAriel er populærAriel er populærAriel er populær
Standard

Dagens spørsmål fra det lærevillige avkommet

Hvordan får maneter barn? Altså hvordan forplanter de seg?

Noen som vet det? For denne moren her, har virkelig ikke anelse.

__________________
Storemor 1998
Lillemor 2003
Ariel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-07-08, 16:53   #2
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dagens spørsmål fra det lærevillige avkommet.

Interessant spørsmål.

Jeg fant dette på caplex:

Sitat:

generasjonsveksel, regelmessig skifte mellom generasjoner med forskj. forplantningsmåte, som regel slik at det etter et slektsledd med kjønnet forplantning følger et slektsledd med ukjønnet. Hos dyr med g. blir vanligvis et slektsledd med kjønnet forplantning fulgt av et slektsledd som formerer seg ved knoppskyting el. deling (f.eks. maneter). Hos planter med g. blir et kjønnet slektsledd etterfulgt av et sporedannende.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-07-08, 17:01   #3
turi
representert
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.172
turi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Dagens spørsmål fra det lærevillige avkommet.

Og hva mitt lille gull lurte på idag, hva spiser alger?

__________________
Jente -96, gutt -04
turi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-07-08, 18:37   #4
Miromurr
Tøff i frakk
 
Miromurr sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 5.016
Miromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Dagens spørsmål fra det lærevillige avkommet.

Sånn får maneter barn (hentet fra Havforskningsinstituttet):

Brennmaneten er verdens største polyppdyr, og kan bli opptil to meter i diameter og ha 30 meter lange tråder. De har en relativt komplisert livssyklus. Om våren vokser de fra bitte små til store maneter. Utpå sommeren slipper han-manetene ut spermier som svømmer bort til hunn-manetene og befrukter eggene i magehulen. Her klekkes det små larver som etter hvert legger på svøm. Etter en stund slår larvene seg ned på bunnen og forvandles til små polypper som kan leve i mange år. Om våren dannes bitte små maneter som snøres av fra toppen av polyppen. Disse små manetene må man bruke mikroskop for å se, men de vokser fort og etter kort tid kan vi se dem i store mengder - og livssyklusen er sluttet. De voksne manetene dør om vinteren, men arten overlever i form av polyppene på bunnen.

Og alger "spiser" lys, akkurat som planter.

__________________
Rabalder -07, Sjarmøren -09, Mini -17
Join the nerds, we have pi

Sist redigert av Miromurr : 12-07-08 kl 18:54.
Miromurr er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-07-08, 20:21   #5
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dagens spørsmål fra det lærevillige avkommet

:flashback:

Jeg skrev en fleresiders avhandling om dette i o-fag i 4. klasse. Husker jeg satt veldig lenge på biblioteket og tegnet også en veldig illustrativ tegning som tok for seg forplantningssyklusen.



Jeg hadde en lengre avhandling av sjøpølser også, husker jeg. Du og du hva jeg lærte på barneskolen.

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-07-08, 20:25   #6
Ariel
Queen of intentions...
 
Ariel sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Oschlo
Innlegg: 1.720
Ariel er populærAriel er populærAriel er populærAriel er populærAriel er populær
Standard

Sv: Dagens spørsmål fra det lærevillige avkommet

Gud, hva dere kan!!!

__________________
Storemor 1998
Lillemor 2003
Ariel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-07-08, 22:08   #7
gajamor
Travelt opptatt
 
gajamor sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 6.839
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Dagens spørsmål fra det lærevillige avkommet.

Opprinnelig lagt inn av Miromurr, her.

Og alger "spiser" lys, akkurat som planter.

Kommer an på om det er alger med eller uten klorofyll. De uten klorofyll spiser andre alger. Noen alger bytter på å være planter og dyr, alt etter hvor mye næring som finnes. Noen alger kan bytte mellom å ha hale og svømme fritt rundt, være amøber og spise andre alger, være planter, og å gå i dvale på havbunnen. Dette gjelder de encellete algene.

Flercellete alger er alle sammen planter.

__________________
Litjtausa 06. Lille skatt 07
gajamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-07-08, 22:13   #8
Isbjørn
WF: Isbjorn
 
Isbjørn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.106
Isbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Dagens spørsmål fra det lærevillige avkommet.

*noterer flittig*

__________________
Ongan 01, 04 og 07
Isbjørn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-07-08, 18:19   #9
Miromurr
Tøff i frakk
 
Miromurr sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 5.016
Miromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Dagens spørsmål fra det lærevillige avkommet.

Opprinnelig lagt inn av gajamor, her.

Kommer an på om det er alger med eller uten klorofyll. De uten klorofyll spiser andre alger. Noen alger bytter på å være planter og dyr, alt etter hvor mye næring som finnes. Noen alger kan bytte mellom å ha hale og svømme fritt rundt, være amøber og spise andre alger, være planter, og å gå i dvale på havbunnen. Dette gjelder de encellete algene.

Flercellete alger er alle sammen planter.

Ja, jeg tenkte på flercellede alger, tenkte jeg skulle spare utgreiingen om zooplankton og fytoplankton til en annen anledning.

Og så må jeg presisere at det jeg skrev om maneters livssyklus er sakset fra havforskningsinstituttets sider, jeg turde ikke skrive det selv, jeg hadde sikkert kommet til å glemme noe viktig. Det er noen år siden jeg lærte det selv.

__________________
Rabalder -07, Sjarmøren -09, Mini -17
Join the nerds, we have pi

Sist redigert av Miromurr : 12-07-08 kl 18:54.
Miromurr er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-07-08, 15:54   #10
Ariel
Queen of intentions...
 
Ariel sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Oschlo
Innlegg: 1.720
Ariel er populærAriel er populærAriel er populærAriel er populærAriel er populær
Standard

Sv: Dagens spørsmål fra det lærevillige avkommet

Avkommet var veldig fornøyd med avhandlingen moren kom med, og jeg tror jeg fikk noen ekstra poeng på kunnskapsskalaen hennes også.

Men jeg sa jeg måtte lete litt for å finne svaret da, og at hjelpen kom her inne fra.

__________________
Storemor 1998
Lillemor 2003
Ariel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-07-08, 15:58   #11
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dagens spørsmål fra det lærevillige avkommet

Det er jo nesten det viktigste å vite hvordan man tilegner seg kunnskap.

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-07-08, 16:04   #12
Ariel
Queen of intentions...
 
Ariel sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Oschlo
Innlegg: 1.720
Ariel er populærAriel er populærAriel er populærAriel er populærAriel er populær
Standard

Sv: Dagens spørsmål fra det lærevillige avkommet

Først ble hun litt sjokkert over at jeg ikke visste det. Jeg vet tydeligvis alt i følge henne. Yeah right!
Men hun likte det faktum at jeg spurte rundt for henne også, så jeg tror helgenstatusen består. :be:

__________________
Storemor 1998
Lillemor 2003
Ariel er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:51.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no