Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Husmorskole

Fonduegryte - støpejern eller stål?

Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-01-08, 21:16   #1
Sokk
trøtt
 
Sokk sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 2.449
Blogginnlegg: 12
Sokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt likt
Standard

Fonduegryte - støpejern eller stål?

Vi har to fonduegryter, ubrukte siden vi fikk dem i bryllupsgave i 1999. Vi tenker at vi i hvert fall kan kvitte oss med den ene, men hvilken skal vi beholde? Jeg innbiller meg at den i støpejern muligens kan holde jevnere varme, men den i stål er kanskje lettere å rengjøre?

Åpplys meg!

Sokk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-01-08, 21:17   #2
Fluke
Bør lage seg en tittel selv
 
Fluke sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Rogaland
Innlegg: 11.785
Blogginnlegg: 1
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fonduegryte - støpejern eller stål?

Jeg hadde beholdt den i støpejern, for de er finest og dyrest. :snobb:

__________________
02 10
Fluke er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-01-08, 21:55   #3
Beathe
thirtysomething
 
Beathe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.542
Beathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Fonduegryte - støpejern eller stål?

Vi hadde en i støpejern, men den holdt ikke varmen når to stykker puttet kjøtt nedi. Det ble en laaang middag... Mamma og pappa har en i messing (?), og den er hundre ganger bedre!

__________________
Poden (2001)
Beathe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-01-08, 21:59   #4
Vito
Weeeee
 
Vito sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Bergen
Innlegg: 1.520
Blogginnlegg: 14
Vito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Fonduegryte - støpejern eller stål?

vår i støpejern kostet 99,- ganske så billig med andre ord og så har vi fikk en i stål som er svindyr ...

Jeg hadde nok beholdt den i stål, ser for meg at den er lettere til å bruke til smeltet sjokolade og ostefondue også

__________________
Den er klok den som forbedrer seg selv og godtar andre.
Vito er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-01-08, 22:05   #5
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.680
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fonduegryte - støpejern eller stål?

Den dyreste.

__________________
Min signatur
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-01-08, 22:23   #6
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.826
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fonduegryte - støpejern eller stål?

Opprinnelig lagt inn av Sokk, her.

Vi har to fonduegryter, ubrukte siden vi fikk dem i bryllupsgave i 1999. Vi tenker at vi i hvert fall kan kvitte oss med den ene, men hvilken skal vi beholde? Jeg innbiller meg at den i støpejern muligens kan holde jevnere varme, men den i stål er kanskje lettere å rengjøre?

Åpplys meg!

De har egentlig forskjellige bruksoområder. Den i støpejern kan brukes til Fondue Bourguignonne, der man steker (storfe-)kjøtt i olje, og den i stål kan brukes til både Fondue Bourguignonne og Fondue Chinois der man koker tynne kjøttruller av svin, kalv, lam eller storfe i buljong. Jeg har aldri sett støpejernsvarianten brukt tl buljong. Skal du altså kvitte deg med den ene, er den i stål mest anvendelig.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-01-08, 12:02   #7
Sokk
trøtt
 
Sokk sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 2.449
Blogginnlegg: 12
Sokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt likt
Standard

Sv: Fonduegryte - støpejern eller stål?

Jeg ble jo ikke akkurat så mye klokere av dette. Det enkleste er sikkert å sette dem vekk i 10 år til før jeg bestemmer meg.

Men takk for svar, da!

Sokk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-01-08, 12:20   #8
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.775
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fonduegryte - støpejern eller stål?

Jeg foretrekker fonduegryte i stål. Vi har begge deler. Den i støpejern har vi fått i gave og brukt to ganger, den andre, i stål, har jeg ærlig og redelig rappet fra min mor (som 10 år etter fortsatt ikke har oppdaget at den er borte. ) Den i stål brukes både titt og ofte, til oljefondue og ostefondue (og en gang til sjokoladefondue). Jeg syns at den i stål er en mer "allround" gryte enn den i støpejern.

Og den i stål er helt klart mye enklere å rengjøre og går dessuten i oppvaskmaskinen.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-01-08, 12:58   #9
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.857
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fonduegryte - støpejern eller stål?

Vi har fonduegryte i støpejern og er godt fornøyd med den (rent bortsett fra at den ikke har vært i bruk på minst fem år). Jeg synes ikke den er vanskelig å rengjøre. Særlig god er den til sjokoladefondue - mmm!

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:58.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no