Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Å gjøre noe kun for å glede en annen ...

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-11-15, 19:42   #1
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.808
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Å gjøre noe kun for å glede en annen ...

Jeg har ei kusine - la oss kalle henne Maria, hun er litt over femti år.

Maria er en enkel sjel. Hun lever sitt liv, et noe ensomt liv, hun har svært lite kontakt med sine søsken og familie ellers, og hun har få venner. Hun er preget av en oppvekst hvor et alvorlig fysisk handicap har hemmet henne i utfordelse, og hun sliter med engstelse og syns livet kan være litt for skummelt til tider.

Marias liv handler om å synge i kirkekoret og pynte til gudstjeneste, og hun har et stort og varmt hjerte for alle Guds små skapninger med fjørdrakt eller fire bein. Hun er et menneske som ikke er i stand til å gjøre noen vondt.

Det er en ting som har falt Maria tungt for brystet i mange år nå. Hun ble aldri konfirmert.

I kveld, ble hun konfirmert. Det var en egen seremoni i kiken, kun for henne, og helt etter hennes ønske om hvordan det skulle være. Det var utrolig høytidelig - det var masse vakker sang, røkelse, vievann, salving og nattverd. Kusina mi strålte av lykke da hun tok i mot velsignelsen fra prestene som sto for seremonien.

Jeg hadde ikke tenkt å gå. Jeg er ikke kristen, jeg hører ikke hjemme i et kirkerom. Men likevel... Noe i meg sa at jeg burde gjøre det. Så jeg kom - jeg og ei felles kusine av oss, "Anne" - hun som også hadde 100 unskyldninger klare i hodet for andre ting hun heller ville gjøre en lørdagskveld...

Jeg er glad vi gikk. Det var bare oss to og ei niese fra familien, og Maria var så glad så glad for å se oss.

Tre kvarter av mitt liv. Tre lange kvarter, sånn egentlig, hvor jeg ikke skjønte et pøkk av hva som skjdde, og måtte hviske til en mann bak meg, som så ut til- og hørtes ut som han var på rett sted til rett tid, om det var lov å sette seg nå.

Tre lange kvarter med overjordisk vakker musikk, men du hvor tung røkelsesluft og høykirkelig messing. Tre kvarter hvor jeg ikke turte se bort på Anne, som satt ved siden av meg, i frykt for at vi skulle bryte ut i fniseanfall over han, som Anne etterpå kalte "spirrevippen av en kjerub" - en ung fyr som så ut som han hadde ramla ned fra ei sky og som var veldig opptatt av å vifte røkelse i ansiktene på oss...

Tre kvarter av mitt liv - lange kvarter, men på mange vis noen av de mest fornuftige 45 minutter jeg har brukt opp noen gang. For det betydde så utrolig mye for Maria, at det ble helt ubetydelig at jeg syntes det var aldeles forskrekkelig kjedelig, midt oppe i det høytidelige og vakre.

Noen ganger er det godt at man har gjort det riktige - i kveld kjennes det slik. Anne og jeg er glade vi gikk i seremonien.

(Anne og jeg er enige om at dette er noe vi aldri mer vil bruke en lørdagskveld på. Neste gang vi treffes, skal det bli over en øl. )

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-15, 19:45   #2
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å gjøre noe kun for å glede en annen...

Jeg synes jeg ser dere. Men så bra dere gikk!

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-15, 19:46   #3
Primrose
nju nja njo
 
Primrose sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 5.735
Blogginnlegg: 16
Primrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Å gjøre noe kun for å glede en annen...

Så fint for kusina di at dere kom, tross alt. Kvelden er jo enda ung nok til øl.

__________________
Life isn't about waiting for the storm to pass. It's about learning to dance in the rain.
Primrose er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-15, 20:04   #4
Bille
Sånn passe sane
 
Bille sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 7.933
Blogginnlegg: 18
Bille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Å gjøre noe kun for å glede en annen...

Sånn er livet innimellom, gitt. Fint og rart.
Så hyggelig at dere stilte opp for henne.

__________________
07, 09, 13
Bille er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-15, 20:07   #5
polarjenta
Tittel og tittel....
 
polarjenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Innlegg: 21.513
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Sv: Å gjøre noe kun for å glede en annen...

Så hyggelig gjort av dere.

__________________
Nå også med avatar
polarjenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-15, 20:09   #6
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.403
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Å gjøre noe kun for å glede en annen...

Så flott at dere stilte opp for henne!

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-15, 20:24   #7
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å gjøre noe kun for å glede en annen ...

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-15, 20:31   #8
amylin
One of These Days
 
amylin sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.919
Blogginnlegg: 246
amylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Å gjøre noe kun for å glede en annen ...

Så utrolig koselig at dere stilte opp for henne.

amylin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-15, 20:31   #9
Bergensis
Ventar stadig på vår
 
Bergensis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 9.758
Bergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt av
Standard

Sv: Å gjøre noe kun for å glede en annen ...

Åh, så herlig.

__________________
Bergensis
Bergensis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-15, 20:39   #10
Olvina
Gjer så godt eg kan
 
Olvina sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.653
Blogginnlegg: 179
Olvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt likt
Standard

Sv: Å gjøre noe kun for å glede en annen ...

Så flott at de stilte opp for ho.

Olvina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-15, 20:39   #11
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.875
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å gjøre noe kun for å glede en annen ...

Så flott gjort av dere, og ja, av og til kan man stille opp for noe som er viktig for andre. Jeg ble rørt på hennes vegne.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-15, 20:42   #12
Ine
rakkarpus
 
Ine sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 8.885
Blogginnlegg: 17
Ine er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Å gjøre noe kun for å glede en annen ...

Så fint at dere kom for Maria.

__________________
When you know better, you do better.
Ine er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 07-11-15, 20:44   #13
Millen
Klare sjøl
 
Millen sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 20.725
Millen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt av
Standard

Sv: Å gjøre noe kun for å glede en annen ...

Så fint at dere var der for henne.

__________________
Storesøster- 06
Lillebror- 10
Lillesøster -13
Millen er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 07-11-15, 20:57   #14
Gri
Bør lage seg en tittel selv
 
Gri sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.507
Gri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt likt
Standard

Sv: Å gjøre noe kun for å glede en annen ...

Synes det er fint at de såg at dette var viktig for henne, og stilte opp, til tross for at dette var veldig framand for dykk.

__________________
03, 06, 09
Gri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-15, 21:11   #15
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.826
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å gjøre noe kun for å glede en annen ...

Så godt at dere gikk.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-15, 21:12   #16
Lykken
Nek er allrighte dyr
 
Lykken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Innlegg: 11.770
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Å gjøre noe kun for å glede en annen ...

Det synes jeg er veldig fint dere gjorde!

__________________
Det er bedre å vere lita og tøff,
enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!)

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-11-15, 00:10   #17
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag
 
Hondacrv sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Innlegg: 13.070
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Å gjøre noe kun for å glede en annen ...

Den kjensla av og ha gjort noko riktig, sjølv om det kanskje ikkje var det ein hadde mest lyst til, den er veldig god. Så bra at du gjekk.

__________________
05
Hondacrv er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-11-15, 09:59   #18
Miss Norway
Kidding, right?
 
Miss Norway sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 12.630
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å gjøre noe kun for å glede en annen ...

Noen ting gjør man bare. Fordi det gjør oss til bittelitt bedre mennesker.

Jeg blir av og til satt ut over hvor lite "oppofrende" folk er i dagliglivet med sin egen tid. Og ting.

__________________
I'm on a seafood diet. Everytime I see food, I eat.

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-11-15, 10:30   #19
scilla
Bør lage seg en tittel selv
 
scilla sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 3.087
scilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Å gjøre noe kun for å glede en annen ...

Så fint at dere gikk!
Det er jo sånn innimellom at man gir bort litt tid til noe som man egentlig ikke har så lyst til bare for å glede andre. Det er egentlig verst på forhånd, men det er så utrolig hyggelig og meningsfullt å gjøre det når man ser gleden hos den andre så det er jo verdt det til syvende og sist.
Egentlig burde vi bli flinkere til det - å se de som virkelig trenger at noen stiller opp og møter opp for dem av og til. Det er ikke alle som har en heiagjeng rundt seg.

__________________

Making the decision to have a child - it`s momentous. It is to decide forever to have your heart go walking around outside your body.
scilla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-11-15, 10:53   #20
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.317
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å gjøre noe kun for å glede en annen ...

Takk for at du deler, Inagh!

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:30.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no