Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Hvor mange julegaver kjøper du?

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-11-15, 15:01   #1
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.138
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvor mange julegaver kjøper du?

Jeg talte over nå og kom til ca. 45.

Og det er etter at vi har forsøkt å redusere noe.

Jeg kjøper for både min og mannens slekt og til noen vennebarn.

Og så regnet jeg med de gavene jeg nok skal "fasilitere": Barnas gaver til hverandre. Og at jeg handler fra mine foreldre til oss selv og til barna (vips fem gaver der også).

Jeg lurer på om det er på tide å kutte ut voksne barn? (Venners barn, nevø, niese)?


Hvor mye handler dere? Når kutter dere ut? Hvor mye kjøper dere til hver? Her kjøpes det for eksempel gjerne to gaver per nevø/niese: En fra tante og onkel og en fra barna. Der burde vi redusere til en fra hver familie, føler jeg.

Trøsten er at en god del av det er "nyttige ting" som de har lyst på, men ikke fått enda, som treningstøy og sånt. Men lell.

Vi kjøper gaver i kategorien "en hilsen" til de voksne, stort sett. Gjerne noe spiselig eller drikkelig.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-11-15, 15:04   #2
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.184
Blogginnlegg: 261
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvor mange julegaver kjøper du?

Jeg kjøper bare til ungene, mine foreldre, svigers, svigerinne, mine søsken, min søsters barn og halvsøsknene til jentene mine.

Man trenger ikke kjøpe gaver til alle man kjenner. De fleste har jo så de klarer seg.

__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-11-15, 15:07   #3
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.644
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvor mange julegaver kjøper du?

Vi har kuttet heftig ned. Vi voksne søsken gir ikke til hverandre, og så gir vi en gave til hvert tante/onkelbarn fra alle tanter/onkler/søskenbarn.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-11-15, 15:10   #4
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.864
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor mange julegaver kjøper du?

Aner ikke.

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-11-15, 15:11   #5
ingling
Bør lage seg en tittel selv
 
ingling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15.060
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvor mange julegaver kjøper du?

Vi gir til ca. 25. Vi gir til foreldre, besteforeldre, tante- og onkelbarn og søsken, og et par av mine venninner, samt barna til en av dem. Det siste har jeg egentlig lyst til å kutte ut, men har ikke tatt mot til meg til å foreslå det. Med en del andre venner har vi avtalt å kutte det ut, både til hverandre og ungene. De fleste får mer enn nok. Vi gir ikke en gave fra oss og en fra ungene til noen, bortsett fra til besteforeldrene som typisk får noe de har laget i barnehagen.

__________________
Juni 2011 og januar 2013
ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-11-15, 15:11   #6
Erica
Hekta
 
Erica sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Innlegg: 7.810
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvor mange julegaver kjøper du?

Dere kjøper til veldig mange, Polyanna! Jeg ville nok kuttet ut gaver til venners barn som er store ja. Og nieser og nevøer må da kunne få en gave fra familien samlet. Det må da bli fryktelig mange gaver å åpne også på julaften når man gir og får gaver fra så mange?

__________________
95, 99, 04
Erica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-11-15, 15:14   #7
star
bits and pieces
 
star sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: innlandet
Innlegg: 14.006
Blogginnlegg: 228
star er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hvor mange julegaver kjøper du?

Gutta, foreldrene mine, broren min, kjærsten til broren min, svigermor og guttas kusiner.

__________________
Gutta 2005 og 2007
star er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-11-15, 15:16   #8
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.857
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor mange julegaver kjøper du?

5 i nærmeste familie på kryss og tvers, 4 til min familie, 9 til mannens familie, 4 venner, 4 tante/kusine/tremenning, 3 venninner av datter. Rundt 30, altså, hm, hadde følelsen av at det var langt flere.

Gavene spenner fra en hundrelapp til barns venner og til tusenkronersklassen for barn og mann. Til våre foreldre, søsken, nevøer og nieser ryker det nok fort på 500 per snute.

Det som gjør jula enda vanskeligere for meg på gavefronten, er at jeg også må kjøpe bursdagsgaver til en haug i nærmeste familie: mann, svigerinne, svigermor og niese. Alle har bursdag i selve juledagene; det er ganske godt gjort. SÅ kreativ er jeg egentlig ikke.

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-11-15, 15:22   #9
Erica
Hekta
 
Erica sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Innlegg: 7.810
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvor mange julegaver kjøper du?

Ja, kanskje svare på hvor mange vi gir også... Ca 20-22 gir vi.

__________________
95, 99, 04
Erica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-11-15, 15:23   #10
Galathea
Bør lage seg en tittel selv
 
Galathea sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 1.804
Galathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvor mange julegaver kjøper du?

Tror det blir rundt 15 gaver her.
vi har tradisjon for å kutte gavene til store nevøer/nieser fra ca konfirmasjonsalder. Og før den tid så får hver nevø/niese en gave fra familien samlet.

Våre egne søsken har vi kuttet ut, unntatt de som ikk ehar barn, de gir jo gaver til våre barn, så det har blitt til at jeg kjøper gave disse som liksom er fra ungene.

Galathea er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-11-15, 15:26   #11
jolie
Kom ut av tellinga.
 
jolie sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 8.283
Blogginnlegg: 201
jolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvor mange julegaver kjøper du?

Mellom 15 og 20, litt avhengig av om søsknene mine med samboere får som par eller ikke. Men jeg har jo ingen svigerfamilie å kjøpe til.

__________________
- 06 og 07 -
jolie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-11-15, 15:26   #12
Novla
Bør lage seg en tittel selv
 
Novla sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Tromsø
Innlegg: 1.901
Novla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvor mange julegaver kjøper du?

Jeg trodde det var rundt 20, men da jeg talte over Excel-listen kom jeg jaggu til nærmere 30, og det enda har vi avtalt med mannens søsken at vi ikke gir til hverandre, samt at vi kutter gaver til nieser/nevøer/fadderbarn når de fyller 18. Og som Bluen har også vi 3-4 familiemedlemmer med bursdag tett opptil jul - yeeey!

__________________
Småen 2010, Knøttet 2013
Novla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-11-15, 15:28   #13
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 15.004
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvor mange julegaver kjøper du?

Jeg kjøper til ungene, to sett foreldre på min side (skilte foreldre), bror med samboer, to tantebarn og tre-fire venninner hvorav en også til barna. I tillegg får ungene penger av meg for å kjøpe til faren, og de får 500 kroner hver å bruke på vennegaver - men de ordner jo disse tingene selv. Så her er det ikke så mye julegave-pes.

__________________
2001 og 2001
Stompa er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 10-11-15, 15:37   #14
Chablis
Drømmer
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Innlegg: 18.850
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvor mange julegaver kjøper du?

Vi kjøper til ca 30-35 stk, tar vi med det jeg og poden lager/kjøper til besteforeldre og faddere legger vi på ti til.

Vi kuttet listen for to år siden er det vel. Vi slutter ikke å gi når de er 18 år men har kuttet to av mannens søsken.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-11-15, 15:38   #15
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.498
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvor mange julegaver kjøper du?

Til mannens familie har vi sluttet å kjøpe til "de voksne", untatt svigermor. Så der er det svigermor pluss sju fettere.

I min familie kjøper jeg til alle, men vi er ikke så mange. Niese, bror, svigerinne, foreldre, et par tanter og en kusine.

Så kommer noen vennebarn og et par venninner i tillegg.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-11-15, 15:44   #16
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.460
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor mange julegaver kjøper du?

Verken jeg eller mannen har veldig store familier, så foreløpig kjøper vi til "alle".

Utenom til hverandre og egne barn vil det si:

-mine to søstre m/menn (hvis jeg finner veldig personlige søstergaver får mennene deres en mindre gave utenom, ellers kjøper jeg til dem sammen, det avhenger av hva jeg finner)
-min manns søster m/mann (får nesten alltid sammen)
-min manns bror
-våre til sammen 7 nieser/nevøer, i alderen 8-15 år
-ett vennepar og deres to barn på 5 og 8 år
-min mor og stefar (kjøper så og si alltid hver sin gave til dem, en "ordentlig" gave til mamma, og en litt mer symbolsk til stefar, som sier han absolutt ikke vil ha noe)
-min far og stemor (felles eller hver sin, avhengig av hva vi finner)
-mine svigerforeldre (felles eller hver sin, avhengig av hva vi finner)
-mannens gamle mormor

Ellers gir mannen noen gaver utenom, som til guddatteren sin på 17 år, og et par barndomskamerater.

Hvis alle parene får hver sin gave (altså max antall, som regel får jo flere av dem felles) er vi da oppe i 24 gaver, i tillegg til gavene vi gir til hverandre, til ungene våre, og ungene i mellom. Ungene får også lov til å gi noen smågaver til sine spesielle venner.

Jeg klarer ikke helt å se for meg at jeg skal slutte å gi gaver til dem jeg er tante til ... Men det blir vel kanskje mer naturlig å kutte ut med årene. Eldste tantebarnet mitt ble konfirmert i vår, og det er i alle fall helt unaturlig å kutte ut gave til henne så langt. Det er mange andre på lista som ryker før henne, for å si det slik.

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-11-15, 16:01   #17
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.184
Blogginnlegg: 261
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvor mange julegaver kjøper du?

14 personer +/-.

__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-11-15, 16:05   #18
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor mange julegaver kjøper du?

Jeg tenker jo at dersom du overlater til mannen å kjøpe til sine, så sparer du deg mye arbeid jeg da.

Men ellers så kjøper jeg ikke til nevøer og nieser når de har blitt voksne, søsken og svigersøsken kjøper jeg ikke til lenger, og jeg har kuttet ned på vennebarn.

Det vil si at jeg kommer unna med 15 gaver, mannen med 10.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-11-15, 16:05   #19
Snipp
Aktiv
 
Snipp sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2015
Innlegg: 142
Snipp har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Hvor mange julegaver kjøper du?

Vi kjøper alt for mange vi også. Sikkert 20+.

Er det rart det er forurensning i verden?

Snipp er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-11-15, 16:07   #20
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.908
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor mange julegaver kjøper du?

Vi har faktisk kuttet ut en del, men det fremdeles 42 på listen. 47 i fjor, ser jeg. Stor familie på ene siden, og veldig mange venner som står oss like nær [nærere]. Det blir en del.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:18.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no