Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Husmorskole

Jeg kaster så mye mat!

Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-01-08, 23:13   #21
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.644
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Jeg kaster så mye mat!

Kremfløte som ikke er sur og rømme som ikke er grønn kan man da lage vafler på vel?

annemede er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 04-01-08, 23:20   #22
Nebbia
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Jeg kaster så mye mat!

Og kjøtt som er utgått på dato kan man lage kebab av.

  Svar med sitat
Gammel 04-01-08, 23:22   #23
lucifine
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Dec 2007
Innlegg: 1.202
lucifine er populærlucifine er populærlucifine er populærlucifine er populær
Standard

Sv: Jeg kaster så mye mat!

Opprinnelig lagt inn av Nebbia, her.

Og kjøtt som er utgått på dato kan man lage kebab av.

HAHA!!

lucifine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-08, 23:25   #24
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.244
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg kaster så mye mat!

Opprinnelig lagt inn av Nebbia, her.

Betyr det at du har tatt vare på Suree Green Curry instant soup som gikk ut for et par år siden?

Nei, mannen kastet den nå i kveld. Jeg håpet noen skulle si at hermetikken kunne brukes uansett.

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

Kremfløte som ikke er sur og rømme som ikke er grønn kan man da lage vafler på vel?

Den måtte spas ut av kartongen. :kvalm:

Opprinnelig lagt inn av Nebbia, her.

Og kjøtt som er utgått på dato kan man lage kebab av.




Ja, noe må bare gjøres. Enten kaster vi ut hele kjøleskapet og satser på gammeldagse isbokser, eller så må vi begynne å t e n k e. :idiot:

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-08, 23:54   #25
lijander
ssscccuphersfantassschisk
 
lijander sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Innlegg: 752
lijander er litt kullijander er litt kullijander er litt kul
Standard

Sv: Jeg kaster så mye mat!

Har ingen gode råd å komme med, da vi kaster minst like mye mat (eller vi gir noe til hunden også da )

__________________
Misunn aldri andres gleder, du kjenner ikke deres sorger
lijander er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-08, 23:56   #26
GinaK
Tja...
 
GinaK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 15.853
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Sv: Jeg kaster så mye mat!

Er ikke SÅ gæli her men synes jeg kaster altfor mye mat her også.. særlig slumper av kremfløte, rømme og creme fresh. Også kaster jeg alltid det som er igjen etter middagen. Vet at det bare vil bli liggende i kjøleskapet i altfor mange dager for så å bli kastet da isteden..
Og potetposer.... tenker at nå skal det spises poteter så blir det etpar middager med poteter så glemmes de og kommer på det når de er sånn passe bløte og skrukkete.. Må nok ta frem middagsukeplanen min igjen tenker jeg..

Tenkte på dette på nyttårsaften og bestemte for meg selv at jeg skal bli flinkere til å bruke opp rster..

__________________
Gina og gutta, 2001 og 2005
Jeg eldes ikke - jeg mørner.
GinaK er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-08, 06:19   #27
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.644
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Jeg kaster så mye mat!

Men om man må spa den ut av kartongen er det ikke automatikk i at den er dårlig, men det visste du sikkert.

annemede er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 05-01-08, 09:39   #28
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Jeg kaster så mye mat!

Sur melk og fløte kan man meget vel lage vafler av, men den må ikke være så sur at det er klumper
Vi kaster nok for mye mat vi også, enda jeg prøver å være restriktiv når jeg handler. Er som kjent student, og vi har ikke det helt store budsjettet. Har nok skjerpet meg en del, men fortsatt litt å jobbe med

  Svar med sitat
Gammel 05-01-08, 09:49   #29
Chanett
navnet sjemmer ingen
 
Chanett sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.327
Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Sv: Jeg kaster så mye mat!

Her ryddes kjøleskapet hver onsdag, dagen før jeg ukehandler. Vi kaster minimalt. Heldigvis. Men så er vi også flinke til å lage mat av det vi har og å skrive handleliste ut i fra hva vi har.

Jeg får vondt inni meg når jeg må kaste mat og lager alltid vaffelrøre av utgåtte ting som jeg fryser ned. *sjerring*

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-08, 10:00   #30
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg kaster så mye mat!

Fløte går det godt an å fryse ned i små porsjoner så man har hvis man trenger en skvett i mat. Jeg har noen ganger fylt det i isbitposer, samme med hvitvins- og rødvinsslanter.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-08, 10:02   #31
Maz
Pauset
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Innlegg: 7.430
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Sv: Jeg kaster så mye mat!

Vi kaster enorme mengder mat, men har litt spesielle innkjøp som er årsaken. Mye kommer i huset her til en billig penge heller enn å kastes av grossist og da har jeg ikke dårlig samvittighet for å kaste halvparten.

Mye har da dårlig dat, men langt fra alt.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-08, 10:24   #32
rajraj
*_*
 
rajraj sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Kjellerlemmen
Innlegg: 5.659
Blogginnlegg: 115
rajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Jeg kaster så mye mat!

Kaster veldig lite mat, men det er sikkert fordi jeg spiser veldig mye. Også har jeg sluttet å handle når jeg er sulten! Det gjorde susen her i gården.

__________________
2007 2010

rajraj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-08, 10:31   #33
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.301
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg kaster så mye mat!

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

Kremfløte som ikke er sur og rømme som ikke er grønn kan man da lage vafler på vel?

Jeg lager ofte matvafler på kesam/rømme/melk/fløte som har passert eller står i fare for å passere holdbarhetsdatoen.
Og så bruker vi ofte restemat som matpakke, eller vi fryser det. På kjøleskapet henger det (vanligvis ) en liste med innhold i fryseboksen. Det gjør det lettere å ha oversikt. På kjøleskapdøren henger en handleliste der man fører opp ting som holder på å gå tomt eller er tomt.

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-08, 17:07   #34
Macky
Flink jente
 
Macky sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 3.303
Macky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Jeg kaster så mye mat!

Opprinnelig lagt inn av IOA, her.

Vi skriver middagsplan og handleliste for hele uka, og da tar jeg alltid en titt i skuffer og skap først, for å se om det er noe å ta utgangspunkt i der

Slik gjør jeg også, etter å ha levd med en mor som handler inn altfor mye mat, og må kaste MASSE mat innimellom, har jeg lært.

Macky er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-08, 17:31   #35
Azi
Come what may...
 
Azi sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.216
Blogginnlegg: 40
Azi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Jeg kaster så mye mat!

Slik hadde vi det helt til forfjor faktisk på denne tiden. Fant ut at jeg aldri mer skal ekstra storhandle på helligdager. Heller kjøpe inn for 1 uke omgangen. Og rydde i kjøleskapet hver uke. Det hjelper faktisk på!

__________________
The greatest thing you'll ever learn is just to love and be loved in return.
eden ahbez, "Nature Boy" (1948).
Azi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-08, 17:32   #36
Michayla
Nysgjerrig
 
Michayla sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Vestfold
Innlegg: 2.456
Michayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Jeg kaster så mye mat!

Opprinnelig lagt inn av Kif, her.

Mannen min nektet å tro meg da jeg ville lage riskrem av restene etter risengrøten. For gammel grøt skulle da kastes, da mann! Han er av den mer ekstreme varianten, da. Mat skal kun presenteres 1 gang ...


Jeg heller spiser ikke rester, men det er et par unntak.
Men lage riskrem av risgrøt er jo ikke det sammme, men grøten kan ikke stå mer enn 1 døgn før kremen blandes og spises, hehehe.

Det jeg kan spise pizza fra sjappa her nede hvis jeg varmer den i stekeovnen dagen etterpå, men ikke lenger.

Lasagne kan til nøds spises igjen, hvis det fryses med en gang etter måltidet.

Vet ikke hvorfor men jeg blir kvalm og uvel av å vite at det er rester.

Vet jeg det ikke går det greit, men hvis jeg vet det, nei takk..

Men ting som er er gått ut på dato men ikke åpnet smaker jeg på før jeg kaster det. Ofte så er varen helt fin, men da bruker jeg den opp samme dag.

__________________
•·.·´¯`·.·• •·.·´¯`·.·•

´*•.¸(*•.¸Gutt 99-01 og 03¸.•*´)¸.•*´
Michayla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-08, 17:59   #37
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.483
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg kaster så mye mat!

Du kan kanskje få mannen til å handle? Det fungerer her, mannen handler nemlig bare det som står på handlelista, mens jeg handler etter "Å, kanskje jeg skulle lage ditten og datten og det derre ser jo spennende ut ... hmmm .... Oj, lenge siden jeg spiste slik" osv

Jeg hiver lite mat av typen du beskriver her, men middagsrester hiver vi alltid, det blir aldri noe av uansett.

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-08, 18:25   #38
Susse
Gal kattedame
 
Susse sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 14.820
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Jeg kaster så mye mat!

Vi kaster også mye mat, men det er som regel rester etter barna. Har ei som ikke spiser skorper og en som knapt røren maten uansett hva som serveres.
Pålegg har jeg funnet en grei løsning på ved å samle alt i en plastkurv i kjøleskapet slik at hele kurven tas frem når vi lager brødmat. Dermed ser man alt som er og passer på å bruke opp i tide.
Tørrvarerer derimot er jeg helt håpløs på og jeg vil tro at endel i langskapet er som antikt å regne.
Jeg har en mann som skal spare på allt jeg da, alle middagsrester skal fyses må vite, selv om de aldri blir spist !

__________________
En, to, tre, fire
What you give is what you get in return.
Susse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-08, 18:26   #39
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.301
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg kaster så mye mat!

Opprinnelig lagt inn av Michayla, her.

Jeg heller spiser ikke rester, men det er et par unntak.
Men lage riskrem av risgrøt er jo ikke det sammme, men grøten kan ikke stå mer enn 1 døgn før kremen blandes og spises, hehehe.

Det jeg kan spise pizza fra sjappa her nede hvis jeg varmer den i stekeovnen dagen etterpå, men ikke lenger.

Lasagne kan til nøds spises igjen, hvis det fryses med en gang etter måltidet.

Vet ikke hvorfor men jeg blir kvalm og uvel av å vite at det er rester.

Vet jeg det ikke går det greit, men hvis jeg vet det, nei takk..

Noe sier meg at du bør jobbe litt med innstillingen din. Mat som tildekkes og settes kaldt etter måltidet er det ingenting i veien med.

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-08, 18:29   #40
Michayla
Nysgjerrig
 
Michayla sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Vestfold
Innlegg: 2.456
Michayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Jeg kaster så mye mat!

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Noe sier meg at du bør jobbe litt med innstillingen din. Mat som tildekkes og settes kaldt etter måltidet er det ingenting i veien med.

Har ikke nektet for det heller, men har vært slik fra jeg var liten. Mamma slet med meg ang. dette.

Kan ikke noe får at jeg blir dårlig, tro meg har prøvd.

Men heldigvis så har vi såpass sjelden rester at det ikke er et problem.

__________________
•·.·´¯`·.·• •·.·´¯`·.·•

´*•.¸(*•.¸Gutt 99-01 og 03¸.•*´)¸.•*´
Michayla er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:44.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no