Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Laksen - det rosa gullet

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-02-09, 15:12   #1
Eia
Permakulturell
 
Eia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 5.906
Blogginnlegg: 125
Eia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner til
Standard

Laksen - det rosa gullet

Her om dagen så jeg en interessant dokumentar på svensk TV, om oppdrettslaks. Mer info om saken her.

Jeg er glad i laks, og spiser ganske mye av det. Laksen blir også markedsført ganske hardt som sunn og god mat man kan spise ofte. Det jeg ikke hadde tenkt over, var problemstillingen i denne dokumentaren, at oppdrett av rovfisk, spesielt laks, er med på å tømme havet for fisk. Det går med 2,5 kg fisk i form av fiskefôr for å få frem 1 kg laks. Det forskes på å redusere fiskemengden i fôret, men de har langt igjen dit.

Er det ikke rart at oppdrett av laks i Norge øker såpass mye, når anerkjente forskere både i Norge og i utlandet er så klare i sine varskurop?

__________________
"Jeg er forbauset over at noen legger så mye vekt på krevende skatteforhold at de flytter fra det land det er en Guds gave å være født i." Olav Thon
Eia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-02-09, 15:24   #2
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Laksen - det rosa gullet

2,5 kilo er litt lite. 3-4 kilo fisk til pellets pr kilo fisk i oppdrett. I tillegg fiskes denne fisken gjerne andre steder. I Chile, f.eks., der er det nå slik at fiskere enkelte steder ikke får fiske mer enn 1-2 dager pr mnd, for resten av kvotene går til de store skipene, blant annet norske. Så ikke bare er vi, vi som i norske eiere, med på å bidra til oppfiske, vi er også med til å bidra med å ta levebrødet fra mennesker i andre delen av verden.

Det jobbes heldigvis med å finne alternativer til for, men det er langt igjen der ennå.

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-02-09, 15:24   #3
Bada-Bing
Pulled back in
 
Bada-Bing sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Der
Innlegg: 724
Bada-Bing er populærBada-Bing er populærBada-Bing er populærBada-Bing er populær
Standard

Sv: Laksen - det rosa gullet

Nei, fordi det ligger enorme summer i dette. Det gir masse penger i statskassa og er veldig god kystpolitikk i forhold til arbeidsplasser.

__________________
Propellen 2005 Stoikeren 2008
Bada-Bing er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-02-09, 17:54   #4
Eia
Permakulturell
 
Eia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 5.906
Blogginnlegg: 125
Eia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Laksen - det rosa gullet

Opprinnelig lagt inn av Bada-Bing, her.

Nei, fordi det ligger enorme summer i dette. Det gir masse penger i statskassa og er veldig god kystpolitikk i forhold til arbeidsplasser.

Klart det, poenget mitt er at prisen er for høy. Og det vet de, alle som en som driver i næringen. De skjuler seg bak myndighetenes (Norges og Islands spesielt) kvoter, som er langt over det som blir anbefalt, fordi myndighetene er like grådige. Det gjør meg litt forbanna, kjenner jeg.

__________________
"Jeg er forbauset over at noen legger så mye vekt på krevende skatteforhold at de flytter fra det land det er en Guds gave å være født i." Olav Thon
Eia er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:34.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no