Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Makrell på tube - hvor sunn?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-05-12, 21:08   #1
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.856
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Makrell på tube - hvor sunn?

Jeg sliter med å få makrell i det ene barnet mitt. I dag sa hun at hun ville ha makrell på tube, fordi "den ikke har klumper". Det er sikkert sant. Jeg synes den ser motbydelig ut.

Er den like sunn som den andre (mtp makrellinnhold)? For i tilfelle svelger jeg glatt den kamelen.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-05-12, 21:28   #2
Guttemammis
Sjokoholiker & hjemmekjær
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 8.309
Guttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt likt
Standard

Sv: Makrell på tube -hvor sunn?

Den må da iallefall være sunnere enn brunost og prim?
Yngste her elsker den, og jeg satser på at han får i seg litt fisk.

Guttemammis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-05-12, 21:28   #3
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.856
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Makrell på tube -hvor sunn?

Opprinnelig lagt inn av Guttemammis, her.

Den må da iallefall være sunnere enn brunost og prim?

Hehe, ja, det er den helt sikkert.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-05-12, 21:32   #4
Fintdethei!
Javel?
 
Fintdethei! sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Opp en trapp og inn en dør
Innlegg: 7.808
Fintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Makrell på tube -hvor sunn?

Most fisk=fisk.

Fintdethei! er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-05-12, 21:33   #5
Luvi
En anelse distre
 
Luvi sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 6.440
Luvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt likt
Standard

Sv: Makrell på tube -hvor sunn?

Det står i alle fall at den er naturlig rik på Omega 3 som originalen så da kan det vel ikke være så galt. Jeg høvler innpå av denne varianten om dagene og har ikke tenkt tanken på om den er like sunn som den andre.

Luvi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-05-12, 21:34   #6
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Makrell på tube -hvor sunn?

Den består av makrell og tomat den også og fordelen av ingen klumper og ikke tørr i kantene om den står i mer enn 2 timer åpnet. Jeg vet ikke om den er like sunn, men så lenge den består av makrell og tomat er den vel sunn nok tenker jeg?

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-05-12, 21:35   #7
Luvi
En anelse distre
 
Luvi sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 6.440
Luvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt likt
Standard

Sv: Makrell på tube -hvor sunn?

Opprinnelig lagt inn av Fintdethei!, her.

Most fisk=fisk.

Ikke most, hakket.

Luvi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-05-12, 21:38   #8
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Makrell på tube -hvor sunn?

Tube: Makrellfilet (50 %), tomatpuré, vann, salt, sukker, konserveringsmiddel (kaliumsorbat), rapsolje, fortykningsmiddel (guarkjernemel, xantangummi), antioksidanter (askorbin-og sitronsyre).

Filet: Makrellfilet (70 %), tomatpuré, vann, rapsolje, sukker (0,7 %) antioksidanter (askorbinsyre, sitronsyre).

Grovhakket: Makrellfilet (60 %), tomatpuré, vann, vegetabilsk olje, sukker, salt, antioksidanter (askorbin- og sitronsyre), fortykningsmiddel (guarkjernemel og xantangummi).

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-05-12, 21:40   #9
naima
nerdedame
 
Medlem siden: Feb 2010
Hvor: Trondheim
Innlegg: 545
naima er litt kulnaima er litt kulnaima er litt kul
Standard

Sv: Makrell på tube -hvor sunn?

Det står vel andelen fisk på tuben, slik det står på boksane. Resten er stort sett tomatpure med varierande mengder salt i, dersom eg hugser Dagbladets forbrukerjournalistikk rett. Det har nok iallfall vore ein makrelltest der i løpet av det siste halvåret.

Påleggsmakrell kjem stort sett i to variantar: ein med heil filet med tomatpure rundt, og ein i hakka/finhakka/nesten-most variant. Sistnemnde har mykje meir tomatpure, sidan det er vanskeleg å få rett konsistens elles. Tomatpure er kokt tomat, som er sunnare enn rå tomat, så summa summarum er det veldig sunt pålegg uansett mengden tomatpure - så lenge du ikkje er manisk på telling av fiskegram og forventer at heile påleggsporsjonen er fisk.

naima er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-05-12, 21:40   #10
Timar
Bør lage seg en tittel selv
 
Timar sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.443
Blogginnlegg: 56
Timar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Makrell på tube -hvor sunn?

Makrell på tube har 50 % fisk, makrell i boks har en god del mer, 75% kanskje?
Men fisk og tomat må da være sunt åkke som??!

Jeg syns også tuben er utrolig praktisk! Slippe å skvette tomatsaus overalt idet lokket gir etter, og slippe å måtte spise en hel boks i slengen. Gammel makrell-boks er ikke mye godt.

Så gi dattera di tubepålegg, du

Vi har forresten en liten, genial tredings som tuben rulles opp på, slik at vi får klemt ut alt innholdet!

Timar er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 08-05-12, 21:41   #11
Eia
Permakulturell
 
Eia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 5.907
Blogginnlegg: 125
Eia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Makrell på tube -hvor sunn?

Ikke akkurat forskningskilde, men fra Fitnessbloggen kommer denne sammenligningen:


Makrell i tomat. Næringsinnhold (hermetikk, tube og porsjonsboks)
Info jeg har klart å samle om vår alles kjære påleggsfisk.


Hermetikkboks:

Energi: ca. 283 kcal
Protein: 13,6 g
Karbohydrat: 3,2 g
Fett: ca. 24 g
(hvorav; mettede fettsyrer: ca.5g, enummettede: ca.9g, flerumettede: ca.7g Omega3: ca.3g)


Edit: innlegg av tjeh
Liten Hermetikkboks: 110Grams boks.

Energi: ca. 283 kcal
Protein: 13,6g
Karbohydrat: 3.2g
Fett: 21g
(hvorav; mettede fettsyrer: ca.5g, enummettede: ca.9g, flerumettede: ca.7g, Omega3: 3g)



Tube:

Energi: ca. 190 Kcal
Protein: 14g
Karbohydrat: 7g
Fett: 12g
(hvorav; mettede fettsyrer: ca.3g, enummettede: ca.5g, flerumettede: ca.4g, Omega3: 2,5g)



Tube (Ekstra Mild):

Energi: ca. 200 Kcal
Protein: 9.5g
Karbohydrat: 5.5g
Fett: ca. 16g
(Hvorav; mettede fettsyrer: ca.4.5g, enumettede: ca.8g, flerumettede: ca.4.5g, Omega3: ca.3g)



PorsjonsBoks: (den lille runde)

Energi: ca. 212 Kcal
Protein: 7g
Karbohydrat: 10g
Fett: 16g (Omega3 3,5g)

__________________
"Jeg er forbauset over at noen legger så mye vekt på krevende skatteforhold at de flytter fra det land det er en Guds gave å være født i." Olav Thon
Eia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-05-12, 22:02   #12
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.856
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Makrell på tube -hvor sunn?

Jøss! Så mye dere vet!

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-05-12, 22:22   #13
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.905
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Makrell på tube - hvor sunn?

Det er litt mindre fisk i den, ja, men det er jo fremdeles et bra pålegg. Poden har hatt perioder der han har foretrukket tube fremfor boks, og jeg har ikke nektet. Han spiser fiskepålegg, hvertfall.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-05-12, 08:25   #14
emin
Engel med shit på vingene
 
emin sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Troms
Innlegg: 4.290
emin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Makrell på tube - hvor sunn?

Ungene foretrekker den på tube, så de får den mens jeg spiser vanlig filet. Åpner alltid boksen borte ved kjøkkenvasken.

__________________
-01 -07 og Minstemor -10

Stolt bilsikringsfanatiker
emin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-05-12, 08:30   #15
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.589
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Makrell på tube - hvor sunn?

Vi bruker de bittesmå boksene som kommer i sekspakninger og det er vel omtrent det samme?

Denne tråden minnet meg på at jeg måtte flire over meg selv her om dagen. Jeg leste tilfeldigvis en test over posetomatsupper og ble oppriktig overrasket over at Toro tomatsuppe faktisk inneholder ekte tomater og har næringsstoffene intakt. Jeg trodde det var ren glutamat med fargestoff eller noe. Vært litt for lenge på FP nå. Da slipper jeg iallefall å ha fullt så dårlig samvittighet for å sette sånn suppe på bordet en gang i blant.

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-05-12, 08:34   #16
Fakse
Nysgjerrig
 
Fakse sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: i Midnattsollandet
Innlegg: 3.436
Fakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt likt
Standard

Sv: Makrell på tube - hvor sunn?

Tomatpuré inneholder jo masse antioksidanter, så det er jo sunt i seg selv. Om man smører tykt på og dessuten tar ost på neste skive har man et ganske bra sammensatt måltid altså!

Fakse er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:53.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no