Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

[Konfirmasjon] Tips til en litt "fin" sjokoladekake?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-05-12, 07:38   #21
Nabojenta
#1
 
Nabojenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.649
Blogginnlegg: 99
Nabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Konfirmasjon] Tips til en litt "fin" sjokoladekake?

Hva med rett og slett bake en oreokake? Både barn og voksne elsker den, og den er lekker på bordet.

__________________
Nabojenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-05-12, 07:58   #22
Pepper Lemon
Peppy!
 
Pepper Lemon sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.569
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Konfirmasjon] Tips til en litt "fin" sjokoladekake?

Opprinnelig lagt inn av Tangina, her.

Denne bakte jeg til yngstemanns bursdag, og den falt definitivt i smak hos både store og små: http://hobbykokken.no/2009/09/26/ver...sjokoladekake/

Hvordan ble den i konsistensen? Seig? Bløt? Den så jo veldig enkel ut da, så det er fristende.

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-05-12, 08:58   #23
GinaK
Tja...
 
GinaK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 15.851
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Sv: [Konfirmasjon] Tips til en litt "fin" sjokoladekake?

Jeg lagde Oreokake til konfirmasjon i fjor og det var den som var borte først. Alle i min familie liker den kjempegodt, både de små og de eldste.

Hva med denne? Ja, det er noe oreo i den visst... http://amaliekivi.blogg.no/131543604...e_med_ore.html
Ser iallefall flott ut, men tror jeg ville ha droppet de sølvkulene for å forhindre tenner som knekker..

__________________
Gina og gutta, 2001 og 2005
Jeg eldes ikke - jeg mørner.
GinaK er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-05-12, 09:08   #24
ItsOnlyMe
Opp og fram, - framover
 
ItsOnlyMe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 5.048
ItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: [Konfirmasjon] Tips til en litt "fin" sjokoladekake?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Mitt tips er å lage en vanlig, god og barnevennlig langpanneoppskrift, men fordele den i tre runde former slik at du kan lage en skikkelig høy rund kake med tre lag. Skikkelig amerikansk og lekkert. Om den buler skjærer du den til så den blir helt flat på toppen.

Jeg syns Nigellakaken, og andre med rømme og kefir er veldig gode, men ikke spesielt barnevennlige. Sønnen min liker dem, men små slektninger blir alltid litt overveldet av den ganske sterke sjokoladesmaken.


Om man erstatter noke av bakekakaoen med oboy, blir smaken mildere og rundere

__________________
2004 - 2008.
ItsOnlyMe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-05-12, 21:00   #25
Tangina
godtemonster
 
Tangina sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.359
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: [Konfirmasjon] Tips til en litt "fin" sjokoladekake?

Opprinnelig lagt inn av Pepper Lemon, her.

Hvordan ble den i konsistensen? Seig? Bløt? Den så jo veldig enkel ut da, så det er fristende.

Hverken seig eller bløt men litt hard etter en natt i kjøleskapet og var lett å spise (men mektig).

__________________
Gutta -04 og -07
Tangina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-05-12, 21:14   #26
Erica
Hekta
 
Erica sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Innlegg: 7.810
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Sv: [Konfirmasjon] Tips til en litt "fin" sjokoladekake?

Jeg anbefaler denne verdens aller aller beste brownie. Litt dill å lage, men det er pascal-stil over den altså.

1 langpanne ca 25x35 eller 30 x 40 cm

250 g kokesjokolade
250 g meierismør
5 dl sukker
5 egg
3 dl hvetemel
2 ts bakepulver
3 dl pecan-nøtter, valnøtter eller peanøtter(usalte)

SJOKOLADEGLASUR:
250 g kokesjokolade
2,5 dl fløte

KARAMELLTOPPING:
0,5 dl sukker
0,25 dl fløte
1 ss meierismør

Fremgangsmåte:
Kle en langpanne med bakepapir og sett ovnen på 165 grader.
Finhakk sjokoladen og smelt smøret. Rør sjokoladen sammen med det smeltede smøret.Visp sammen egg og sukker, tilsett sjokoladeblandingen og rør godt.
Rør inn hvetemel blandet med bakepulver. Bland tilslutt inn nøttene (lett hakket), og hell røren over i langpannen. Stek i 30 min. med stor panne eller 40 min med liten panne.

GLASUR:
Finhakk sjokoladen til glasuren, og ha det i en bolle. Kok opp fløten, og hell den over sjokoladen, mens du hele tiden rører fra midten. Hell glasuren over kaken. (kan gjerne avkjøle glasuren litt så den er litt mindre rennende). Sett kaken kaldt.
Smelt sukkeret til karamell i en liten kasserolle. Kok ut karamellen med varm fløte. Rør inn smøret. Lag tilfeldig mønster over browniesen med karamellsausen.

Avkjøl kaken, del den i små firkanter og server!

Tips:Smak gjerne karamellsausen til med cognac. Bruk sjokolade med den % kakao du liker best. Mørkere sjokolade gir kraftigere brownies.

__________________
95, 99, 04
Erica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-05-12, 21:24   #27
Madicken
Flawsome
 
Madicken sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 10.341
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Sv: [Konfirmasjon] Tips til en litt "fin" sjokoladekake?

Sachertorte er jo en klassiker - "voksen" og god.

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:43.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no