Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Hva er din beste oppskrift?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-05-12, 18:15   #1
Malin72
Fullverdig medlem
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 56
Malin72 har et hav av muligheter foran seg
Standard

Hva er din beste oppskrift?

Noen som vil dele med en smule matlei dame? Ingenting smaker lenger så hadde vært flott å blitt litt inspirert av spennende nye oppskrifter

Tenker da vanlig hverdagsmiddager, men også helgemat da

Men ikke fisk....liker ikke

Venter spent

Malin72 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-05-12, 21:32   #2
Mirmell
Bør lage seg en tittel selv
 
Mirmell sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 1.921
Mirmell er populærMirmell er populærMirmell er populærMirmell er populærMirmell er populær
Standard

Sv: Hva er din beste oppskrift?

Om det er den beste, vet jeg ikke, men vi hadde dette til middag i går, og det var utrolig godt.

Mirmell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-05-12, 23:21   #3
Malin72
Fullverdig medlem
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 56
Malin72 har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Hva er din beste oppskrift?

Den så utrolig god ut...tusen takk Mirmell

Malin72 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-12, 08:29   #4
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er din beste oppskrift?

Barbeque tofu, det er så hinsides godt, vi har det minst en gang i uka. Alle vil ha oppskriften når de er på besøk. Skal lage det i dag, med stekt rosenkål (med stekte mandler og hvitløk), grillet paprika og rosmarinpoteter. Mmm.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-12, 08:44   #5
elli
Aktiv
 
elli sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 185
elli er litt kulelli er litt kul
Standard

Sv: Hva er din beste oppskrift?

Squashpaien min får jeg alltid skryt av, den er enkel å lage og man slipper å slite med paibunn

400 gram revet squash (en stor eller to små)
1 liten finhakket purreløk
100 gram revet gulost
200 gram smårettskinke
125 gram hvetemel
1 ts bakepulver
5 egg
1/2 dl nøytral olje
salt og pepper

Bland sammen hvetemel, bakepulver, egg og olje. Ha så i squash, purre, ost og skinke. Bland godt og smak til med salt og pepper.
Stekes ved 180 grader i 40 min.

Man kan erstatte purreløk med vanlig løk/rødløk/sjarlottløk.
Skinke kan man erstatte med f.eks. pølse eller bacon.

Serveres med godt brød og salat

elli er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-12, 08:48   #6
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.908
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er din beste oppskrift?

Opprinnelig lagt inn av Malin72, her.

Men ikke fisk....liker ikke

Ganske spesiell ting å si, når fisk er mye forskjellig!

Jeg føler meg (omsider) befridd i fra oppskriftstyranniet jeg lå under da jeg skulle lære meg å lage mat, så nå lager jeg mesteparten på slump. Men i det siste har jeg hvertfall begynt å lage en del supper. De kan jo varieres i det uendelige, og både eldste og yngste liker det. Det er utrolig hva man kan putte i av grønnsaker. Sammen med et eltefritt brød eller rundstykker, så blir det veldig gode hverdagsmiddager. Kyllingsuppe er en av favorittene, men også en litt hot tomatsuppe.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-12, 09:38   #7
elli
Aktiv
 
elli sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 185
elli er litt kulelli er litt kul
Standard

Sv: Hva er din beste oppskrift?

Kylling med ris
4 marinerte kyllinglår (sånne som du finner i frysedisken)
2 dl langkokt ris
5 dl vann
1 terning hønsebuljong
1 ts karri
1 ts sitronpepper
1 purreløk
1 rød paprika

Ha ris i en ildfast form. Kok opp vann og buljong, ha i krydder. Kutt opp grønnsakene. Bland grønnsakene i risen og hell vannet over risen. Blandes lett slik at ris, grønnsaker og vann blandes sammen. Legg på kyllinglårene og ha det hele i en stekepose. Klipp et par små hull i posen.

Stekes ved 200 grader i 1 time.
Serveres med godt brød og salat

elli er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-12, 09:45   #8
elli
Aktiv
 
elli sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 185
elli er litt kulelli er litt kul
Standard

Sv: Hva er din beste oppskrift?

Pølsegrateng
2 dl makaroni
3 ss margarin
3 ss hvetemel
4 dl melk
1 terning kjøttbuljong
1 egg
400 gram pølse
1/2 dl ost
salt og pepper

Kok makaroni. Kutt pølsene i biter og stek dem. Lag hvitsaus av margarin, mel og melk. Når sausen koker rører du ut buljonterningen i sausen. Mot slutten av koketiden har du i ost. Ta sausen av platen og tilsett ett egg. Rør godt og smak til med salt og pepper.
Bland makaroni, pølser og saus og hell alt i en ildfast form. Ha over litt revet ost og gratiner i ovn ved 225 grader i ca 30 min.

Av og til spiser vi bare pølsegrateng uten tilbehør, andre ganger har vil til brød eller poteter og grønnsaker.

Har også prøvd å bytte ut pølsene med fiskekaker med stort hell (bruker da fiskebuljong istedenfor kjøttbuljong)

elli er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-12, 12:00   #9
Flubby
Crazy Cat Lady
 
Flubby sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Tromsø
Innlegg: 4.719
Blogginnlegg: 349
Flubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva er din beste oppskrift?

Vårruller med god samvittighet

Dette er nok fyll til en hel pakke vårrulldeig a' 40 ark. Finnes i frysedisk hos orientalske butikker eller velassortert dagligvarebutikk.

800 g kjøttdeig, valgfri. Gjerne billig kjøtt, som kylling eller svin.

2 ss matolje (ikke oliven)
2 ss finrevet fersk ingefær
3 små finhakkede chili
5-6 finhakkede vårløk
(finhakket hvitløk for de som liker det)
4 små grovrevne gulrøtter
ca 500 g finsnittet hodekål
3 ss fish saus
6 ss soyasaus
1 pakke risnudler, bløtlagt og klippet opp i små biter

Jeg lager dette i wok i to omganger.

Fres ingefær, chili og vårløk/hvitløk raskt i olje. Tilsett kjøttdeig, deretter gulrot og hodekål. Smak til med fish sauce og soyasaus, og tilsett nudlene.
Når kålen er kokt, men fremdeles har litt tyggemotstand, er fyllet ferdig.

legg en ss fyll på midten av et vårrullark. Brett inn hjørnene fra høyre og venstre, brett over øverste fliken, og rull sammen til passe stor vårrull. Jeg fester helst fliken med litt sammenpisket egg, men det går fint med vann også.

Disse kan man godt fritere i olje, men jeg foretrekker å pensle rullene godt med solsikkeolje, og steke i ovnen. 10 min på 225 grader. Serveres med sweet chili sauce eller sambal olek. Nam-nam!

__________________
Draco Dormiens Nunquam Titillandus
Tenåringen-95 og Trassungen-09
Flubby er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-12, 14:32   #10
løve70
Enda en som trener
 
løve70 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 17.890
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva er din beste oppskrift?

Denne her var veldig god:
http://www.vg.no/mat-og-drikke/oppsk...ft.php?id=2501

Vær forsiktig med flamberingen...

løve70 er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 14-05-12, 14:40   #11
Mirmell
Bør lage seg en tittel selv
 
Mirmell sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 1.921
Mirmell er populærMirmell er populærMirmell er populærMirmell er populærMirmell er populær
Standard

Sv: Hva er din beste oppskrift?

Ooh, ser jeg må lage vårruller en dag.

Mirmell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-12, 15:20   #12
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.824
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er din beste oppskrift?

En superenkel "oppskrift" som du kan la ungene lage fra et tidlig tidspunkt. Jeg satt oppskrift i hermetegn med vilje.

Fire porsjoner:

500 gram laksefilet i små biter
1/2 pose frossen amerikansk blanding
1 pose Lofoten fiskesaus
Reven ost til gratinering
Salt og sitronpepper
Poteter

Dekk bunnen av en ildfast form med grønnsakene. (Alle slags grønnsaker funker jo, men den amerikanske blandingen har så små biter, så den passer best.)
Lag sausen som anvist på pakken.
Del fisken i biter og dekk grønnsakene. Krydre med salt og sitronpepper.
Hell sausen over fisken og dryss ost over.
Stekes på 200 grader i ca. 20 minutter. Skru deretter varmen opp til 225 i noen minutter så osten blir gylden.
Server med kokte poteter.

Har du bedre tid og/eller vil gjøre dette litt bedre, lager du selvfølgelig en passende fiskesaus selv.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-12, 20:55   #13
Malin72
Fullverdig medlem
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 56
Malin72 har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Hva er din beste oppskrift?

Tusen takk alle sammen for flotte oppskrifter Nå skal jeg virkelig prøve meg på litt mer spennende mat Niobe: Ja mye innen fisk, men ennå har ingen klart å lage en god fiskerett til meg...hehe! Tro meg, jeg har prøvd, men sliter med all fisk....sukk

Men lever i håpet...hihi

Malin72 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-12, 07:38   #14
Madicken
Flawsome
 
Madicken sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 10.345
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva er din beste oppskrift?

Opprinnelig lagt inn av Malin72, her.

, men ennå har ingen klart å lage en god fiskerett til meg...

Dette kjente jeg trigget konkurransemennesket i meg, og nå skal jeg tenke så det knaker på om jeg ikke kan komme opp med en fiskeoppskrift som du er nødt til å like!

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:08.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no